Από την ανάλυση δεδομένων της S&P Global Market Intelligence, συμπεριλαμβανομένης της Maritime Intelligence Risk Suite (MIRS) και της Maritime Portal, διαπιστώθηκε αύξηση κατά 225% παγκοσμίως στην πρακτική της απενεργοποίησης του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) που έχει σχεδιαστεί για τη διατήρηση της ασφάλειας στη θάλασσα και για να βοηθήσει στην παρακολούθηση των αποστολών πετρελαίου.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι 215 δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 9,31 εκατομμυρίων dwt συμμετείχαν σε 524 μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με 72 δεξαμενόπλοια με 2,40 εκατομμύρια dwt σε 161 μεταφορές την ίδια περίοδο ένα χρόνο πριν.

Στα ύδατα της Κριμαίας, την αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ρωσίας και τους θαλάσσιους δρόμους κοντά στο Καλίνινγκραντ, παρατηρήθηκαν 312 σκοτεινά STS τον Ιανουάριο-Μάρτιο, σύμφωνα με στοιχεία. Αυτό συγκρίνεται με μόλις έξι πλοία, ένα χρόνο νωρίτερα και δείχνει ότι η Ρωσία βρίσκεται στο επίκεντρο μιας αυξανόμενης παγκόσμιας τάσης να χρησιμοποιεί σκοτεινές τεχνικές STS ως τρόπο αποφυγής του διεθνούς ελέγχου κατά τη μεταφορά πετρελαίου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις Platts της S&P Global Commodity Insights, η έκπτωση που δίνει η Ρωσία ήταν κατά μέσο όρο 37,8 δολάρια στη βασική μονάδα μεταφοράς πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2023 έναντι 17,7 δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2022. Ήταν 3,7 δολάρια τον Ιανουάριο του 2022.

Τα στοιχεία της S&P Global Commodities at Sea δείχνουν ότι 102,4 εκατομμύρια βαρέλια αργού και παραγωγοί πετρελαίου μεταφέρθηκαν από το σκοτεινό STS κατά το πρώτο τρίμηνο, αν και οι πληροφορίες για την ακριβή προέλευσή τους είναι ασαφείς λόγω της αδιαφανούς φύσης αυτών των εργασιών.

Όταν ένα πλοίο απενεργοποιήσει το AIS του, οι ναυτικοί σε άλλα σκάφη ενδέχεται να μην μπορούν να το αναγνωρίσουν χωρίς οπτική επαφή. Πολλοί επαγγελματίες της ναυτιλίας, καθώς και κυβερνητικοί αξιωματούχοι από την Ουκρανία και ορισμένες δυτικές χώρες, έχουν προειδοποιήσει για αυξημένους κινδύνους σύγκρουσης και ρύπανσης από πετρέλαιο λόγω του πιο σκοτεινού STS.

Αυτά τα πλοία δραστηριοποιούνται ουσιαστικά στη «γη του κανενός» και «πολύ πιθανότατα θα τελειώσει με δάκρυα για πολλούς», δήλωσε ο Bjorn Hojgaard, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου διαχείρισης πλοίων Anglo-Eastern. «Αλλά πάντα θα υπάρχουν εκείνοι που θα βλέπουν ότι η ανταμοιβή μιας μεγάλης ανοδικής πορείας υπερβαίνει αυτή του υπερβολικού κινδύνου και είναι πρόθυμοι να το πραγματοποιήσουν».

Αυτό που προσθέτει στους κινδύνους είναι ότι τα πλοία σε σκοτεινή λειτουργία STS τείνουν να είναι παλιά, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να έχουν παλαιό εξοπλισμό και ασθενέστερες γάστρες λόγω διάβρωσης.

Για παράδειγμα, το Aframax Pablo, κατασκευής 1997 – το οποίο έχει ιστορία σκοτεινής δραστηριότητας – έπιασε φωτιά στα ανοιχτά της Μαλαισίας στις αρχές Μαΐου. Τρία μέλη του πληρώματος χάθηκαν και τα στοιχεία του Maritime Portal έδειξαν ότι το πλοίο είχε δηλωθεί ως ολική απώλεια.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός του ΟΗΕ απαιτεί από τα σκάφη που συμμετέχουν σε STS κάθε είδους να ενημερώνουν τα παράκτια κράτη. Η ανάλυση MIRS υποδηλώνει ότι αυτός είναι πιθανώς ο λόγος για πιο σκοτεινά STS στη ρωσική ΑΟΖ, καθώς η Ρωσία μπορεί να κρύψει την προέλευση του φορτίου χωρίς να τραβήξει την προσοχή από άλλες χώρες, σύμφωνα με τον Byron McKinney, εμπορικό οικονομικό διευθυντή της S&P Global Market Intelligence.

Με βάση τους κανόνες του ΙΜΟ, τα πλοία που απενεργοποιούν το AIS χωρίς νόμιμους λόγους, όπως το να μένουν μακριά από τις οθόνες ραντάρ των πειρατών, θα μπορούσαν να τιμωρηθούν από τα κράτη σημαίας.

Αλλά θα μπορούσε να είναι δύσκολο να επιτευχθεί συναίνεση σχετικά με εκτελεστά τιμωρητικά μέτρα. Τα πλοία που εμπλέκονταν σε σκοτεινά STS κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023 ήταν υπό τη διαχείριση 41 κρατών σημαίας, δείχνουν τα στοιχεία.

Διαβάστε επίσης:

Σεμίραμις Παληού (HELMEPA): Η θάλασσα είναι ζωή

Celestyal: Καθοριστικός ο ρόλος της στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία

──────────────────

Εκλογές 2023