ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
H κλειστή συνεδρίαση της 27ης Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΤΕ ξεκίνησε με την κεντρική ομιλία του Προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννη Ρέτσου. Στην τοποθέτησή του, ο κ. Ρέτσος τόνισε μεταξύ άλλων: «Στόχος μας πλέον είναι να μπούμε σε μια νέα περίοδο ωριμότητας. Μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα νέο, επόμενο κύκλο μακροχρόνιας ανάπτυξης. Με ένα νέο εθνικό συμβόλαιο ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό.»
Ειδικότερα, στην ομιλία του ο κ. Ρέτσος τόνισε: “Η Ελλάδα, στην κρίσιμη φάση στην οποία βρίσκεται, χρειάζεται όσο ποτέ άλλοτε, προτάσεις, λύσεις, και ένα νέο εθνικό σχέδιο που θα περιγράφει με σαφήνεια και ρεαλισμό την επόμενη ημέρα για την χώρα μας. Ο τουρισμός, σε αυτόν τον σχεδιασμό μπορεί και πρέπει να κατέχει τον ρόλο και τη θέση που του αναλογεί. Με μια συνολική στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης. Μια στρατηγική που θα ενθαρρύνει και θα διευκολύνει την υγιή επιχειρηματικότητα, θα προσελκύει ξένες επενδύσεις, θα διαχέει τα οφέλη της στο σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρατηρήσαμε ότι στο πλαίσιο των αυτοδιοικητικών εκλογών, σε πολλές περιοχές της χώρας, ο τουρισμός υπήρξε αρκετά ψηλά στη θεματολογία της προεκλογικής περιόδου, με τρόπο ουσιαστικότερο από ότι στο παρελθόν.
Συζητήθηκαν συγκεκριμένα προβλήματα, ζητήματα υποδομών, θέματα διαχείρισης προορισμών, κάτι που από μέρους μας ήταν ζητούμενο και αυτό μας χαροποιεί ιδιαίτερα.
Εκτιμούμε ότι σε αυτή τη θετική εξέλιξη, έπαιξαν ρόλο και οι περιφερειακές συναντήσεις που έκανε ο ΣΕΤΕ όλο το προηγούμενο διάστημα, θέτοντας τη δική του ατζέντα και εξηγώντας τη στρατηγική, τις προτεραιότητες και τους στόχους μας.
Μένει να φανεί στην πράξη, πώς οι νέοι Δήμαρχοι και οι νέοι Περιφερειάρχες, θα ακολουθήσουν το βέλτιστο δρόμο για τον ελληνικό τουρισμό και φυσικά για τους κατοίκους των περιοχών τους.
Θα ήθελα όμως να τονίσω με έμφαση ότι το επόμενο διάστημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο να μην υπάρξει καμία ολιγωρία, ιδίως στους Δήμους ή τις Περιφέρειες που αλλάζουν διοίκηση.
Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για την οποιαδήποτε «αρρυθμία», ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές που θα φιλοξενήσουν εκατομμύρια τουρίστες.
Εμείς από την πλευρά μας, θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη των πραγμάτων, επισημαίνοντας τα προβλήματα αν και όπου εμφανίζονται.
Παράλληλα, θα ξεκινήσουμε και πάλι, με νέα στόχευση και διαφορετική αρχιτεκτονική, μια σειρά επισκέψεων και επαφών σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Στόχος μας είναι να βρισκόμαστε διαρκώς στα σημεία που χτυπάει η καρδιά του ελληνικού τουρισμού.
Να παρατηρούμε από κοντά την ανάπτυξή του, να καταγράφουμε τις αδυναμίες, να προτείνουμε λύσεις εκεί που μπορούμε άμεσα και αποτελεσματικά.”
Επίσης σημείωσε ότι ο τουρισμός το 2018 συνέβαλε άμεσα στη δημιουργία 22 δισ. ευρώ για την ελληνική οικονομία, ενώ στην αιχμή της τουριστικής περιόδου ο τομέας συμβάλει σχεδόν στο 20% της συνολικής απασχόλησης της χώρας. Ταυτόχρονα, την τελευταία τριετία, στα ελληνικά ξενοδοχεία πραγματοποιήθηκαν ιδιωτικές επενδύσεις 5,6 δισ. ευρώ. Συνολικά από την αρχή της κρίσης, ο τουρισμός έχει παράξει άμεσα 125 δισ. ευρώ, ενώ 230 εκατ. άνθρωποι έχουν ταξιδέψει στη χώρα μας, αποκομίζοντας μία θετική εμπειρία.
Αναφέρθηκε στη στρατηγική τριών πυλώνων για την προώθηση του τουρισμού.
Πυλώνας πρώτος: ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ
“Συνεχίζοντας την στρατηγική του 2018, θέσαμε και φέτος τα ζητήματα του ελληνικού τουρισμού στην καρδιά της Ευρώπης.
Συνεχίζουμε τη συστηματική και μεθοδευμένη δουλειά για την εκπροσώπησή μας στα Ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων, η οποία ξεκίνησε το Φεβρουάριο του 2018, με την πρώτη θεσμική επίσκεψή μας στις Βρυξέλλες.
Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η στενή, άτυπη προς το παρόν, επαφή και συνεργασία με τους ομολόγους μας από τη Γερμανία, την Ιταλία και τη Νορβηγία, με σκοπό να διαμορφώσουμε κοινή ατζέντα θεμάτων, τα οποία θα τεθούν στους ευρωπαϊκούς θεσμούς σε επίσημη επίσκεψη, αμέσως μόλις ορισθούν ή εκλεγούν οι νέοι Επικεφαλής. Κορυφαία θέματα στην ατζέντα ο «υπερτουρισμός» και οι νέες τάσεις στον τουρισμό, όπως για παράδειγμα οι «τουριστικές μισθώσεις» μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών”.
Πυλώνας δεύτερος: ΣΥΝΕΡΓΕΙΕΣ
Για όλους εμάς, η έννοια των συνεργειών, των συνεργασιών, είναι όρος ύπαρξης.
Πυρήνας της στρατηγικής μας.
Σκεφτόμαστε, λειτουργούμε και πράττουμε αναζητώντας διαρκώς σύνθεση δυνάμεων, επωφελείς για όλους συνεργασίες, αποτελεσματικές συνέργειες.
Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ καλύτερο παράδειγμα συνεργειών από αυτό της MarketingGreece και της καμπάνιας «OhMyGreece – Unlockthefeeling» …
Μια σπουδαία και πρωτοποριακή καμπάνια για την Ελλάδα…
Μια πρωτότυπη διαφημιστική εκστρατεία, που στηρίζεται στην ανάδειξη όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας.
Με μηνύματα ουσιαστικά, βιωματικά, αληθινά, όπως η κάθε επίσκεψη στην Ελλάδα …
Παράδειγμα συνέργειας είναι και η συνεργασία που επετεύχθη στα πλαίσια αυτής της καμπάνιας με την ελληνική πολιτεία και τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού.
Είναι ιδιαίτερη η ικανοποίησή μας για την αιγίδα και τη στήριξη που παρέχει σε αυτή την προσπάθεια το Υπουργείο Τουρισμού.
Κεντρική μας επιδίωξη ήταν και είναι η καλή συνεργασία και οι σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
Οι καλοί λογαριασμοί, κάνουν πάντα τους καλύτερους φίλους, ιδίως όταν οι ρόλοι είναι διακριτοί και ο κάθε ένας κάνει αυτό που του αναλογεί…
Σπουδαίο παράδειγμα συνέργειας είναι η μεγάλη συμμαχία του ιδιωτικού τομέα, που συμμετείχε στο fundraising και χρηματοδότησε στο σύνολό της την καμπάνια.
Μια πρωτοφανής κινητοποίηση, που δείχνει το δρόμο και για το μέλλον.
Τον δρόμο των συμπράξεων και της δύναμης που παράγεται όταν αποφασίζουμε να συνασπιστούμε γύρω από έναν σημαντικό στόχο.
Πυλώνας τρίτος: ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Και όταν μιλάμε για βιώσιμη ανάπτυξη, ουσιαστικά αναφερόμαστε στο παρόν και το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.
Γιατί η διαχείριση των προορισμών, θα αποτελέσει για τα επόμενα χρόνια, το μεγάλο στοίχημα, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για το σύνολο των τουριστικών χωρών.
Αυτό ήταν και το βασικό συμπέρασμα από το συνέδριο που διοργάνωσε ο ΣΕΤΕ το φθινόπωρο που μας πέρασε.
Αυτό είναι και το μάθημα που διδασκόμαστε από πολλές και μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, παραδείγματα των οποίων παρουσιάστηκαν στο συνέδριό μας.
Θα πρέπει να μάθουμε, να σκεφτόμαστε διαφορετικά.
Όπως έλεγε και ο τίτλος του συνεδρίου μας “TourisminTransition: #someTHINKdifferent”, βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη διαδικασία μετάβασης.
Σε ένα σταυροδρόμι μεγάλων εξελίξεων που κάτι διαφορετικό συμβαίνει και μας επιβάλλει να σκεφτούμε διαφορετικά!
Το είχα πει και τότε, το επαναλαμβάνω και σήμερα …
Αν δεν προσαρμοστούμε, θα συρρικνωθούμε.
Η χάραξη τουριστικής στρατηγικής οφείλει πλέον να αρχίζει και να τελειώνει με την προσαρμογή μας στη νέα εποχή.
Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον για να αντιμετωπίσουμε έγκαιρα τις νέες προκλήσεις που εμφανίζονται.
Αλλά και τις επιδράσεις που θα υπάρξουν σε προβλήματα και παθογένειες που συσσωρεύονται από το παρελθόν.
Υποδομές, βιώσιμη ανάπτυξη, κλιματική αλλαγή, φαινόμενα κορεσμού πολλών περιοχών, είναι μερικά από τα μεγάλα ζητήματα που απαιτούν από εμάς άμεσες απαντήσεις.
Σήμερα, δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική επιχειρηματικότητα, για τουριστική ανάπτυξη αν σε αυτή δεν εμπεριέχεται η έννοια της αειφορίας: προστασία και βελτίωση της ποιότητας του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Όλοι, οφείλουμε να κατανοήσουμε πως η τουριστική ανάπτυξη δεν υποθηκεύει, ούτε εξαντλεί τις μελλοντικές δυνατότητες της κάθε χώρας και δεν επιδιώκει βραχυπρόθεσμα οικονομικά οφέλη, σε βάρος του περιβάλλοντος, των φυσικών πόρων και των τοπικών κοινωνιών.
Η περίοδος Μαΐου 2018 – Μαΐου 2019, υπήρξε για τον ελληνικό τουρισμό άλλη μια χρονιά πολλαπλών μηνυμάτων.
Ο κλάδος ενισχύθηκε, το κοινωνικό αποτύπωμα αυξήθηκε, η κοινωνική του διάσταση εμπεδώθηκε ακόμα περισσότερο.
Υποστηρίζαμε – και αυτό εξακολουθούμε να κάνουμε – ότι το μεγάλο δίδαγμα που όλοι πήραμε από τα χρόνια της κρίσης είναι ότι ο τουρισμός αποτελεί μια συλλογική προσπάθεια υψηλής ωφέλειας για τις τοπικές κοινωνίες, για ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.
Αυτή τη διάσταση θέλαμε και εξακολουθούμε να θέλουμε να ενδυναμώσουμε περαιτέρω, το κάνουμε με πολλούς τρόπους, χρειάζεται όμως μεγαλύτερη και πιο στοχευμένη προσπάθεια.
Βέβαια, εκτός από τη φωτεινή πλευρά του φεγγαριού, υπάρχουν και τα γνωστά προβλήματα.
Η υπερφορολόγηση εξακολουθεί να πνίγει το τουριστικό πακέτο, η αβεβαιότητα για το τι μέλλει γενέσθαι είναι πλέον δομικό χαρακτηριστικό του περιβάλλοντος στο οποίο επιχειρούμε και αναπτυσσόμαστε, και φυσικά τα διαρθρωτικά ή θεσμικά ζητήματα που διαχρονικά θέτουμε προς την πολιτεία παραμένουν στο συντριπτικό μέρος τους άλυτα.
Τα προβλήματα, δεν μπορούν να κρύβονται άλλο κάτω από το χαλί.
Θα έρθει η στιγμή που θα βγουν στην επιφάνεια.
Όπως και κανένα μέτρο φορολογικής ελάφρυνσης δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό, αν δεν εντάσσεται σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο.”
Η συνεδρίαση συνεχίσθηκε με την παρέμβαση του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, σε συνομιλία με τον δημοσιογράφο κ. Γιώργο Κουβαρά.
Το πρόγραμμα συνεχίσθηκε με την ομιλία του Προέδρου της AEGEAN, κ. Ευτύχιου Βασιλάκη, κατά την οποία, τονίσθηκε μεταξύ άλλων: «Εκείνο που έχουμε κατακτήσει τα τελευταία χρόνια είναι η συνεργασία και αν συνεχίσουμε έτσι, θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα τα επόμενα χρόνια. Το ζήτημα, πλέον, δεν είναι ο αριθμός των επισκεπτών, αλλά η βελτίωση ορισμένων ποιοτικών στοιχείων για τον ελληνικό τουρισμό, όπως η συγκράτηση των επαναλαμβανόμενων τουριστών, η διάχυση του τουριστικού ρεύματος σε περισσότερες περιοχές, η αντιμετώπιση της εποχικότητας και η αύξηση των τουριστικών εσόδων». Επίσης, ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε στη σημασία της εκπαίδευσης, ενώ επεσήμανε την ανάγκη μείωσης της φορολογίας με προτεραιότητα στις επιβαρύνσεις της εργασίας.
Ακολούθησαν οι ομιλίες του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εurobank, κ. Φωκίωνα Καραβία και του CCO Business Segment του Ομίλου ΟΤΕ, κ. Γρηγόρη Χριστόπουλου.
Επίσης, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, κ. Ηλίας Κικίλιας, παρουσίασε τις δράσεις του Ινστιτούτου και επισήμανε ότι: «Η ένταση του διεθνούς ανταγωνισμού στον τουρισμό και η πολυμορφία των τουριστικών προϊόντων ανά τον κόσμο επιβάλλουν την συστηματική προσέγγιση της αγοράς μέσα από έρευνες, αναλύσεις και μελέτες που αναδεικνύουν τις ευκαιρίες και τις απειλές που αντιμετωπίζει το τουριστικό Επιχειρείν. Απώτερος σκοπός του ΙΝΣΕΤΕ είναι αφενός η συμβολή στην κατανόηση και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και η ενίσχυση της διασύνδεσης με την ευρύτερη τοπική οικονομία, και αφετέρου η ανάδειξη της σπουδαιότητας της επένδυσης στο ανθρώπινο δυναμικό, της λειτουργίας και διαχείρισης των τουριστικών προορισμών και η κρισιμότητα των συνεργειών».
Οι δράσεις της Marketing Greece για το έτος 2018 παρουσιάσθηκαν από την Διευθύνουσα Σύμβουλο της εταιρείας, κα. Ιωάννα Δρέττα η οποία σημείωσε χαρακτηριστικά: «Με την υποστήριξη όλων, θα συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να οδηγούμε τις εξελίξεις στην προβολή του ελληνικού τουρισμού».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τουρκία: Συλλήψεις για τις διαδηλώσεις υπέρ των δυο κούρδων δημοσιογράφων που σκοτώθηκαν στη Συρία
- Τραμπ: Η σύζυγος συμβούλου του μέλος της επιτροπής DOGE του πολυδισεκατομμυριούχου Μασκ
- Εμπορικά καταστήματα: Πώς θα λειτουργήσουν σήμερα και αύριο παραμονή Χριστουγέννων
- Ευρωζώνη: Οι οικονομολόγοι μειώνουν τις προσδοκίες για την ανάπτυξη το 2025