ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στο Υπουργικό Συμβούλιο έφερε χθες με εισήγησή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας τη δημοπράτηση του μεγάλου έργου σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, ανισόπεδων κόμβων Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων η οποία όπως ανακοινώθηκε θα ολοκληρωθεί εντός του 1ου τετραμήνου του 2025.
Συγκεκριμένα, το έργο παρουσίασαν την Παρασκευή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Νίκος Ταχιάος στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο συνεδρίασε υπό τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το έργο είχε ήδη μπει στην ατζέντα των μεγάλων έργων υποδομής για το 2025, η χθεσινή όμως παρουσίαση του έργου στο Υπουργικό Συμβούλιο δείχνει ότι πράγματι τα «ξεχασμένα» έργα του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά έχουν βγει από το συρτάρι των αρμόδιων και βρίσκονται πάνω στο τραπέζι.
Το συγκεκριμένο έργο το συναντήσαμε για πρώτη φορά το 2000 όταν είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται, έχοντας με τα τότε δεδομένα συνολικό προϋπολογισμό τα 55 εκατ. ευρώ.
Σήμερα το κόστος του αγγίζει πλέον τα 70 εκατομμύρια ευρώ σύμφωνα και με την παρουσίαση, ενώ όπως είχε επισημάνει ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο συνέδριο Green Deal πριν λίγο καιρό, η χρηματοδότηση θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ η κατασκευή του θα έχει διάρκεια τριών ετών από την υπογραφή της σύμβασης.
Πρόκειται για έργο συνολικού μήκους 7,4 χλμ. και αφορά τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής του Αιγάλεω, που λειτουργεί ως προέκταση της Αττικής Οδού, με την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου.
Συγκεκριμένα, η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου θα οδηγήσει στην απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λεωφόρο Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η ημιδιανοιγμένη Περιφερειακή Αιγάλεω, που θα συνδέει τη Λεωφόρο Σχιστού με την Αττική Οδό και θα λειτουργήσουν και οι ήδη διανοιγμένες σήραγγες. Τέλος, θα κατασκευαστεί κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Λεωφόρο Αθηνών.
Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και «περιζήτητα» έργα καθώς υπόσχεται να αποσυμφορήσει την Εθνική Οδό που συγκεντρώνει έναν τεράστιο όγκο κυκλοφορίας, με τη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, αλλά ταυτόχρονα θα δώσει «μια ανάσα» στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών.
Έργο σημαντικό για Δυτική Αττική που θα ανακουφίσει και το Θριάσιο Πεδίο, μια περιοχή που συγκεντρώνει συγκοινωνιακό και κυκλοφοριακό φόρτο τόσο λόγο της ανάπτυξής της ως κόμβος Logistics αλλά και λόγω των βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Όπως συζητήθηκε και χθες στο υπουργικό συμβούλιο από τους αρμόδιους η υλοποίηση του έργου είναι απαραίτητη για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην περιοχή του Σκαραμαγκά, όπου οι καθυστερήσεις υπερβαίνουν τα αποδεκτά επίπεδα σε καθημερινή βάση κατά τις ώρες αιχμής. Παράλληλα, το έργο θα προσφέρει εναλλακτική διαδρομή για μετακινήσεις από την Αττική Οδό προς τον Πειραιά και τα νοτιοδυτικά προάστια του λεκανοπεδίου, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της Λ. Κηφισού.
Τι περιλαμβάνει
Αναλυτικότερα, το έργο «Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά», περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω στο τελευταίο τμήμα της μήκους 1,5 χλμ. μέχρι την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά.
Προβλέπει την αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Σχιστού με κατασκευή ενός ακόμη υπερυψωμένου κλάδου με νέα γέφυρα υπεράνω της Εθνικής Οδού (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και την αναβάθμιση της Ε.Ο. Αθηνών -Κορίνθου στο τμήμα της μεταξύ του Η/Κ Σκαραμαγκά και του Α/Κ Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας αυτής.
Και την κατασκευή του νέου Α/Κ Ναυπηγείων επί της Λεωφόρου Σχιστού ανάντη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που είναι αναγκαίος για την κατάργηση του ισόπεδου σηματοδοτημένου κόμβου στη διασταύρωση με Λεωφόρο Σχιστού και του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά καθώς και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών απαιτήσεων του οδικού δικτύου της περιοχής.
Επίσης, στις προαιρέσεις που περιλαμβάνονται στο έργο προβλέπεται η κατασκευή μέρους των κλάδων Κόρινθος – Σχιστό και Σχιστό – Αθήνα του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και των κλάδων Αθήνα – Παλάσκα και Παλάσκα – Σχιστό του κόμβου Ναυπηγείων, για την οποία απαιτείται τροποποίηση ρυμοτομικών σχεδίων, οι εργασίες συντήρησης της υφιστάμενης γέφυρας του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και η οδική σύνδεση με το υφιστάμενο δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, που περιλαμβάνει αναβάθμιση δύο κόμβων σύνδεσης με τον ΧΥΤΑ και με τη λεωφόρο ΝΑΤΟ.
Τα εμπόδια
Υπενθυμίζεται πως η έναρξη του έργου έχει αφήσει πίσω του δύο ανοιγμένες και ημιτελείς «τυφλές» σήραγγες, η κατασκευή των οποίων κόστισε 22 εκατομμύρια ευρώ και εγκαταλείφθηκε λίγο μετά την ολοκλήρωσή του.
Συγκεκριμένα, το έργο δημοπρατήθηκε το 1997 ενώ η τεχνική εταιρεία που το ανέλαβε ήταν η Παντεχνική, η οποία αρχικά υπέγραψε σύμβαση 13,46 εκατ. Η κατασκευαστική εταιρεία πρότεινε την κατασκευή μιας δίδυμης σήραγγας η οποία δεν προβλεπόταν στο αρχικό σχεδιασμό, προσθέτοντας πως δεν θα επιβαρυνόταν ο αρχικός προϋπολογισμός. Ωστόσο το έργο είχε ανάγκη περισσότερα κονδύλια και χρηματοδοτήσεις με αποτέλεσμα να μείνει στάσιμο από το 2003 και να αφήσει πίσω του δυο σήραγγες που δεν βγάζουν πουθενά.
Εμπόδια στάθηκαν οι απαλλοτριώσεις καθώς ενώ το έργο προχωρούσε και οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων είχαν ξεκινήσει, ένα από τα σπίτια που προοριζόταν για απαλλοτρίωση άνηκε σε κάτοικο η οποία κατέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γιατί δεν ήθελε να εγκαταλείψει το μέρος, την οποία στη συνέχεια το ΣτΕ τη δικαίωσε για το σπίτι και τα τέσσερα στρέμματα που είχε στην περιοχή.
Το έργο ήρθε ξανά στην επιφάνεια το 2011 με νέα μελέτη που ανατέθηκε από την περιφέρεια Αττικής, στην οποία οι σήραγγες εγκαταλείπονταν εκ νέου από τον σχεδιασμό που προέβλεπε την κατασκευή ενός τριπλού ανισόπεδου κόμβου που θα ένωνε τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω με την Αθήνα και τον Πειραιά και κόστος άνω των 50.000.000 ευρώ.
Το 2012 το έργο εντάχθηκε στην κοινοτική χρηματοδότηση, το 2013 απεντάχθηκε και το 2017 ο κόμβος Σκαραμαγκά εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Εκτελεστέων Έργων της Περιφέρειας Αττικής με το νέο εμπόδιο να συνίσταται στον αγωγό φυσικού αερίου παράλληλα με τη Λ. Σχιστού.
Πριν από λίγα χρόνια, το έργο χαρακτηρίστηκε εθνικής σημασίας και εντάχθηκε στον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και σήμερα ανοίγει ο δρόμος για την αποκατάσταση περιπέτειας που μετρά πλέον 20ετία.
Διαβάστε επίσης:
Ολοκληρώθηκε η έκτακτη σύσκεψη για τα νέα ευρήματα στον Κηφισό – «Λήξη συναγερμού»
Ελληνικό: Αυτό είναι το νέο συγκρότημα κατοικιών στη Little Athens
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δανία: Αποστολή ιδιωτικών μηνυμάτων στην ομάδα συνεργατών του Τραμπ για τη Γροιλανδία
- Κρίσεις 2025: Η νέα σύνθεση του Ανώτατου Αεροπορικού Συμβουλίου
- Γιάννης Μπρατάκος: Θα θέσω υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων
- Ίλιον: Έστειλε στο νοσοκομείο 80χρονο μετά από καυγά για λίγα λεμόνια