Μετά από 10 χρόνια αβεβαιότητας, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) μπαίνει επιτέλους σε τροχιά ολοκλήρωσης, καθώς δόθηκε λύση για το πολύπαθο Βόρειο Τμήμα του, μήκους 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ.

Με αφορμή το «ξεμπλοκάρισμα» του σημαντικού αυτού έργου, κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, παρέστη σε ειδική εκδήλωση στα Τρίκαλα, καθώς και το εργοτάξιο της Ξυνιάδας. Στο κυβερνητικό κλιμάκιο μετείχαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης.

Μετά από μεθοδική δουλειά επί 18 μήνες, χωρίς μεγάλα λόγια και με αλλεπάλληλες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η κυβέρνηση κατάφερε να πάρει το πράσινο φως ότι το έργο είναι συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο. Το υπουργείο Υποδομών προχώρησε σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες, όμως υπήρξε και προσωπική παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο Ε65 θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.

Πρώτον, ο Ε65 αναμένεται να συμβάλει στη μείωση των ατυχημάτων και να ενισχύσει την οδική ασφάλεια, η οποία αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.

Θα συμβάλλει επίσης σε μετακινήσεις πιο φιλικές στο περιβάλλον και θα ενισχύσει τις συνδυαστικές, πολυτροπικές μεταφορές, καθώς η χώρα μας πρέπει να συνδέσει τα λιμάνια της με σύγχρονους οδικούς άξονες.

Ο Ε65 θα ενισχύσει την οικονομική, πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη, θα δώσει ώθηση στο εμπόριο και νέες προοπτικές στην αγροτική ανάπτυξη, σε πόλεις όπως τα Τρίκαλα και τα Γρεβενά, αλλά και στις ευρύτερες περιοχές της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας. Γεγονός που θα οδηγήσει σε περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές.

Η υλοποίηση του Βόρειου Τμήματος του Ε65 αποτελεί ίσως την πιο ουσιαστική δράση για τη στήριξη της Δυτικής Μακεδονίας στην κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης. Και αυτό καθώς ένας νέος, σύγχρονος δρόμος και η αναβάθμιση της σύνδεσης της Δυτικής Μακεδονίας με την Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα, σημαίνει στήριξη στην πράξη των επιχειρήσεων που ήδη δραστηριοποιούνται στην περιοχή και την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Με λίγα λόγια, με τον Ε65 ολόκληρες περιοχές θα βγουν από την απομόνωση.

Ο Ε65 αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου πλάνου έργων υποδομών σε όλη τη χώρα, άνω των 13 δισ. ευρώ. «Όλη η δουλειά που έχει γίνει εδώ και ενάμιση χρόνο αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Και το 2021, μπορεί να είναι για τη χώρα μας το έτος των υποδομών!», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καραμανλής.

Σημειωτέον ότι ο Ε65 δεν είναι το πρώτο ούτε το μόνο μεγάλο έργο που «ξεμπλοκάρει» η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι γνωστή η κατάσταση που παρέλαβε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών: Καμία ώριμη μελέτη για νέα έργα. Και κρίσιμα έργα, μπλοκαρισμένα.

Επί 18 μήνες, έγινε συστηματική δουλειά για να αλλάξει αυτή η εικόνα και με σταθερά βήματα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφερε να ξεμπλοκάρει τέσσερα εμβληματικά έργα: Ε65, Πάτρα – Πύργος, Μετρό Θεσσαλονίκης και Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.

«Έχουμε επιταχύνει τους ρυθμούς εργασιών στο Νότιο Τμήμα του Ε65 κατά 50%»

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε για το έργο: «Μέσα σε ενάμιση χρόνο, έχουμε φτάσει την πρόοδο του έργου από το 13% που παραλάβαμε, στο 63%. Έχουμε ολοκληρώσει δηλαδή το μισό έργο, επιταχύνοντας τους ρυθμούς κατά 50%.

Σήμερα είχαμε την ευκαιρία να επιθεωρήσουμε, με τον κ. πρωθυπουργό, αυτό το εργοτάξιο. Ευχαριστώ ειλικρινά όσους δουλεύουν σκληρά για να υπάρχει αυτή η πρόοδος στο έργο. Και όλοι μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να συνεχίσουμε το ίδιο αποτελεσματικά».

Το ιστορικό του έργου

Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό.

Ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χιλιομέτρων και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (Βόρειο και Νότιο).

Νότιο Τμήμα Ε65

Η κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, ξεκίνησε το 2018 και έχει εκτελεστεί το 63% του έργου.

Βόρειο Τμήμα Ε65

Στις 18 Ιανουαρίου 2021 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενέκρινε ως συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς τη χρηματοδότηση του Αναδόχου για την κατασκευή του Βορείου Τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία) μήκους 70,5 χιλιομέτρων.

Η τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης και η κύρωση του σχετικού Νόμου από τη Βουλή θα προχωρήσει άμεσα.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια.

Θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες, οι δύο εκ των οποίων θα κατασκευαστούν με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut and Cover) μήκους 264 και 180 μέτρων, ενώ οι άλλες δύο θα έχουν μήκος 65 και 400 μέτρα αντίστοιχα.

Θα κατασκευαστούν επίσης 31 γέφυρες / άνω διαβάσεις και έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων.

Στον Ε65 θα υπάρχουν δύο κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ), καθώς και ένας Μετωπικός Σταθμός διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί

Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν τέλος χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.

Διαβάστε επίσης:

Αλλάζουν όλα στις αναστολές συμβάσεων εργασίας Φεβρουαρίου – Απαραίτητη η προαναγγελία

Σταμπουλίδης: Αν δεν παίρναμε αυτά τα μέτρα θα έπρεπε να πάμε σε γενικευμένο lockdown

Ουρές έξω από τα καταστήματα στη Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, περιορισμένη η κίνηση στην Ερμού στην Αθήνα

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση