Αρκετά πιθανό είναι το ενδεχόμενο παγώσει τουλάχιστον το 50% των νέων οικοδομικών αδειών που χρησιμοποιούν το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ 4067/2012) στον Άλιμο σύμφωνα με το Δήμαρχο Αλίμου, Ανδρέα Κονδύλη, ο οποίος μιλά στο mononews ύστερα από την απόφαση του ΣτΕ για προσφυγή που αφορά το ύψος των κτιρίων.

Σχετικά με την απόφαση του Ε’ τμήματος που είναι υπέρ της προσφυγής του Δήμου και των κατοίκων και οδεύει προς την ολομέλεια του ανώτατου δικαστηρίου, ο Ανδρέας Κονδύλης σχολιάζει ότι πρόκειται περί δικαίωσης.

Δηλώνει, επίσης, ότι η απόφαση αυτή κάνει τον ίδιο και τους εμπλεκόμενους φορείς να αισθάνονται επιστημονική, πολιτική και διοικητική δικαίωση καθώς με την κίνηση αυτό το πλαίσιο του ΝΟΚ και τα «προβληματικά» άρθρα του έχουν ήδη τεθεί στη βάσανο του ΣτΕ, ενώ πλέον έχει δημιουργηθεί η ελπίδα ότι θα γίνει κάτι προς το καλύτερο.

O κ. Κονδύλης αναφέρει ότι το πρώτο βήμα έχει γίνει και η απόφαση του Ε΄ Τμήματος του ΣτΕ αποτελεί μία σημαντική ένδειξη για την αντισυνταγματικότητα του υφιστάμενου ΝΟΚ.

Προσθέτει ότι με τη νέα εξέλιξη θα δημιουργούνται προοπτικές για εξορθολογισμό του πλαισίου.

Τονίζει, ωστόσο, ότι θα πρέπει να περιμένουμε έως ότου η ολομέλεια του ΣτΕ αποφασίσει οριστικά για την προσφυγή που αφορά το ΝΟΚ και δεν αποκλείει να πάρει αρκετό χρόνο αυτή η διαδικασία.

Όσον αφορά τα επόμενα βήματα του Δήμου Αλίμου, προσθέτει ότι κάθε νέα αίτηση στην πολεοδομία θα εξετάζεται, ενώ δεν αποκλείει και το ενδεχόμενο να παγώσουν οι νέες άδειες που κάνουν χρήση του ΝΟΚ έως ότου καθαρογραφεί η επίσημη απόφαση του. Αυτές σύμφωνα πάντοτε με το Δήμαρχο αποτελούν από το 50% έως και το 60% των νέων αιτήσεων για πολεοδομικές άδειες.

Επιπλέον, με την απόφαση του ΣτΕ σταματούν και οι πιέσεις εκ μέρους των κατασκευαστών και των εργολάβων, οι οποίοι λόγω του παγώματος των κατασκευών στην περιοχή που είχε προκαλέσει η προσφυγή ζητούσαν να αποζημιωθούν από το Δήμο.

Η πορεία και ο στόχος της προσφυγής – Ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με το υπουργείο

Ο Ανδρέας Κονδύλης δηλώνει ότι η προσπάθεια των πολιτών και του Δήμου κατά των διατάξεων του ΝΟΚ προκειμένου να προστατευθεί ο περιβαλλοντικός τους αντίκτυπος και να προστατευθεί η περιουσία των ακινήτων ξεκίνησε από το 2021 και οι πρώτες προσφυγές έγιναν το 2022.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αρχή έγιναν κάποιες προσπάθειες σε διοικητικό επίπεδο ώστε να υπάρξουν ρυθμίσεις στις πολεοδομικές άδειες, αλλά αυτές δεν είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα και για αυτό το λόγο ο Δήμος και οι κάτοικοι προσέφυγαν στο ΣτΕ.

Στην παρούσα φάση εκκρεμούν προσφυγές για 30 ακίνητα που χρησιμοποιούν τις διατάξεις του ΝΟΚ, ενώ κάθε νέο κτίριο θα περνάει από «κόσκινο» για τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζει το εν λόγω πλαίσιο.

Το βασικό πρόβλημα, όπως το παρουσιάζει ο Δήμαρχος Αλίμου, είναι το γεγονός ότι οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν συνδυαστικά διατάξεις του ΝΟΚ με συνέπεια να αυξάνεται σημαντικά το ύψος των κτιρίων.

Μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα κατασκευή της οποίας η έκταση αυξήθηκε από τα 700 στα 1.000 τ.μ με το ύψος της να διαμορφώνεται στα 7 μέτρα.

Το παραπάνω γεγονός  έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται «κρυφά» διαμερίσματα (κυρίως δηλώνονται ως πατάρια), τα οποία μπορούν να πωληθούν και να αγοραστούν χωρίς ωστόσο να αναγνωρίζονται από τον πολεοδομικό νόμο.

Ο κ. Κονδύλης επισημαίνει ότι η κατασκευή των κτιρίων αυτών εκτός από σημαντικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο απαξιώνει και την περιουσία των κατοίκων, ενώ «κανιβαλίζει» την αξία της περιοχής, καθώς τα κτίρια που θα κατασκευαστούν με το καθεστώς του ΝΟΚ θα έχουν σαφές πλεονέκτημα έναντι όσων έχουν κατασκευαστεί με το Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό (ΓΟΚ).

Πέραν, όμως, από την όποια αντίθεση στο ΝΟΚ ο κ. Κονδύλης, όπως δηλώνει, επιδιώκει τη βελτίωση του πλαισίου του νόμου. Για αυτό το λόγο έχει προτείνει στο αρμόδιο υπουργείο, που είναι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μερικές αλλαγές, οι οποίες αναμένεται να ενταχθούν στο επόμενο σχετικό νομοσχέδιο.

Αυτό ενδέχεται να είναι η νομοθετική ρύθμιση για την εκτός σχεδίου δόμηση.

Διαβάστε επίσης:

Ανατροπές στην κατασκευή κτιρίων φέρνει το ΣτΕ – Η απόφαση για τον Άλιμο και ρύθμιση που ετοιμάζεται

Μετρό: Μοντέλο Αττικής Οδού για τη χρηματοδότηση των νέων επεκτάσεων

Γραμμή 4: Κίνδυνος για καθυστέρηση δύο ετών – Πού «κολλάει» η προσφυγή Πατέρα