Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή εστάλη τέλος Μαΐου η πρώτη ειδοποίηση στη DG GROW (αίτημα να εγκρίνει τη δυνατότητα, να επαναφέρουμε το Πάτρα – Πύργος στην παραχώρηση) ενώ έχει ληφθεί η έγκριση από τη DG REGIO, η οποία έχει απαντήσει ότι «από τη στιγμή που το έργο δεν σπάει ξασφαλίζεται η χρηματοδότησή του για τη νέα προγραμματική περίοδο». Έχει δηλαδή εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της ΕΕ ως προς τη δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου πέραν της 31ης/12/2023, εντάσσοντάς το στη Νέα Προγραμματική Περίοδο, ως έργο phasing.
Το τρίτο και τελευταίο βήμα είναι η DG COMM να αποφανθεί εάν η συμφωνία με τους παραχωρησιούχους της Ολυμπίας Οδού ενέχει ζητήματα μη συμβατής κρατικής ενίσχυσης.
Ο υπουργός Υποδομών μιλώντας στη Βουλή αναφέρθηκε αναλυτικά στο που βρίσκονται οι 8 εργολαβίες – τμήματα στα οποία είχε σπάσει η προηγούμενη κυβέρνηση το πολύπαθο έργο:
• Στο 1ο δεν είχε γίνει καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική (όμιλος Καλογρίτσα).
• Στο 2ο, αντί για 31% που θα έπρεπε είχε σημειωθεί πρόοδος εργασιών 14%. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών το τμήμα αυτό είχε την καλύτερη προοπτική από οποιοδήποτε άλλο. Δηλαδή θα τελείωνε αν και με σοβαρή καθυστέρηση, μόνο αυτό, αλλά θα ήταν ένα τυφλό κομμάτι δρόμου.
• Στο 3ο τμήμα, δεν έγινε καμία εργασία γιατί υπάρχουν εκκρεμότητες στο ΣτΕ (Συμβούλιο της Επικρατείας) αναφορικά με τη διαδικασία.
• Στο 4ο δεν έγινε καμία απολύτως εργασία και ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος γιατί δεν είχε εγγυητική (όμιλος Καλογρίτσα).
• Στο 5ο αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,12%. Το υπουργείο υποστηρίζει ότι σε αυτό το τμήμα παρέλαβε σκουπιδότοπο.
• Στο 6ο τμήμα αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 2%.
• Στο 7ο αντί για 33% είχαν υλοποιηθεί εργασίες μόνο στο 0,62%.
• Στο 8ο έπειτα από υλοποίηση εργασιών μόνο στο 0,1%, ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και ενώ είχε εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1,4 εκατ. ευρώ, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 ευρώ (σύμφωνα πάντα με το υπουργείο Υποδομών).
Στο μεταξύ σε συμμόρφωση με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) μη έχοντας άλλη επιλογή, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, θα «αναστηθεί» τελικά ο διαγωνισμός του 2018 για το Άκτιο Αμβρακία με κλήση να επικαιροποιήσουν τα πιστοποιητικά τους οι κατασκευαστικές εταιρείες (GD Infrastrutture, METKA και ΑΒΑΞ) που συμμετείχαν και δεν έχουν τεθεί εκτός έπειτα από απόφαση δικαστηρίου.
Υπενθυμίζεται ότι το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής του υπουργού Υποδομών και της κοινοπραξίας των Άκτωρ – Τέρνα που ζητούσαν την αναστολή εκτέλεσης της απόφασης της ΑΕΠΠ (Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών) η οποία δεν έκανε δεκτή την απόφαση του υπουργού για τη ματαίωση του διαγωνισμού για το Άκτιο – Αμβρακία.
Το Άκτιο Αμβρακία, προϋπολογισμού περίπου 150 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να τελειώσει ως το 2023. Διαφορετικά η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει μέρος των χρημάτων της Ε.Ε. και να χρειασθεί να το χρηματοδοτήσει με εθνικούς πόρους, ενώ αν δεν τελειώσει μέχρι το 2025 η χώρα κινδυνεύει με την αποκαλούμενη δημοσιονομική διόρθωση δηλαδή να έρθει η Ε.Ε και να ζητήσει τα χρήματα της πίσω.
Ο κ. Καραμανλής με την ευκαιρία των συζητήσεων στη Βουλή για τα δύο πολύπαθα έργα ξεκαθάρισε ότι διόδια θα μπουν και στο Πάτρα – Πύργος και στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ). Όπως είπε «θα είναι 0,06 ευρώ το χιλιόμετρο. Τα φθηνότερα διόδια στην Ευρώπη. Η Πορτογαλία έχει διόδια 0,08 ευρώ και η Ιταλία 0,12 ευρώ το χιλιόμετρο».
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Μπλόκο» Στουρνάρα στο σχέδιο των τραπεζών για το νέο IRIS
- Άμεση ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Eurobank, τον χρυσό και το πετρέλαιο
- O Σαμαράς, οι μετοχές, το ΜΜ και ο Ηλιάδης, ο «Τρελαντώνης» και οι 6, η BSB στο ΧΑ, ο Κούστας και η ηθοποιός της βιντεοκασέτας, η απαίτηση του pirouetter, τι λέει η EDISON για τα media και η συγκίνηση του Χατζηδάκη
- Έξι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ρευστότητα 2, 5 δισ. δολάρια και πέντε εξασφαλισμένα έσοδα 14,65 δισ. δολάρια!