Μελέτη για την καταγραφή του συνολικού κόστους ενεργειακής ασφάλειας  εφοδιασμού φυσικού αερίου, πραγματοποίησε η ΡΑΕ και σύμφωνα με πληροφορίες, υπολογίζει σε 130 εκ. ευρώ το συνολικό παραπάνω κόστος που θα επιβαρύνει την αγορά φυσικού αερίου.

Το κόστος αυτό θα επιβαρύνει την αλυσίδα εφοδιασμού φυσικού αερίου, τους προμηθευτές αερίου, τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας ή τη βιομηχανία και το κόστος αυτό τελικά θα μετακυληθεί και θα καταλήξει στον καταναλωτή, αυξάνοντας λίγο ακόμα του ούτως ή άλλως υψηλό ενεργειακό κόστος.

1

Το κόστος ασφάλειας εφοδιασμού φυσικού αερίου, είναι το κόστος που καταβάλλουν ο ΔΕΣΦΑ και η ΔΕΠΑ στο πλαίσιο του Σχεδίου της ΡΑΕ Προληπτικών Δράσεων για την αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών στο φυσικό αέριο,  και έπρεπε να υλοποιήσουν για να εξασφαλιστεί η επάρκεια φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά, ακόμη και σε έκτακτες συνθήκες. Τα μέτρα αυτά αφορούν τόσο την εξοικονόμηση φυσικού αερίου με τη μείωση κατανάλωσης από την ηλεκτροπαραγωγή με υποκατάσταση από ντίζελ,  όσο και την αύξηση της δυνατότητας εισαγωγής LNG με την επέκταση της Ρεβυθούσας. Στα μέτρα περιλαμβάνεται και η διατήρηση αποθεματικών ασφαλείας στην Ιταλία αλλά και η σύμβαση ΔΕΠΑ-Total για την εξασφάλιση έξτρα ποσοτήτων LNG.

Επέκταση FSU Ρεβυθούσα

Είναι έτοιμη η νέα  πλωτή  δεξαμενής υγροποιημένου αερίου (FSU) του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, ώστε να μπορεί να «υποδεχτεί» φορτία LNG, στην περίπτωση που αυτό καταστεί αναγκαίο.

Η Ρεβυθούσα μπορεί να υποστηρίξει την εκφόρτωση υγροποιημένου φυσικού αερίου από δύο LNG carrier παράλληλα και αν υπάρξει οποιαδήποτε στιγμή κάποιος προμηθευτής ή trader που θέλει να πραγματοποιήσει εισαγωγή LNG, τότε μπορεί να προσχωρήσει στην παραγγελία, ακόμη κι αν στο ίδιο χρονικό διάστημα είναι ήδη προγραμματισμένη η έλευση ενός φορτίου.

Μάλιστα, προμηθευτές και εισαγωγείς μπορούν, για όσο διαρκεί η μίσθωση της νέας πλωτής δεξαμενής, να προγραμματίζουν τις εισαγωγές τους λαμβάνοντας υπόψη την αναβαθμισμένη δυναμικότητα του τέρμιναλ.

Υπενθυμίζεται ότι το FSU νοικιάσθηκε τον Ιούνιο και για 12 μήνες, μέσα από διαγωνισμό που «έτρεξε» ο ΔΕΣΦΑ. Με την προσθήκη του, αυξάνεται κατά 70% η δυναμικότητα της μοναδικής αυτή τη στιγμή εγχώριας «πύλης εισόδου» υγροποιημένου αερίου, από τα 225.000 κυβικά μέτρα σε 380.000 κυβικά.

Η νέα  πλωτή δεξαμενή της εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) που εγκαταστάθηκε τον Ιούνιο στη Ρεβυθούσα (FSU – Floating Storage Unit) μπορεί να «φιλοξενήσει» 0,57 τεραβατώρες (TWh) στρατηγικών αποθεμάτων για την ηλεκτροπαραγωγή ενώ σε   αποθήκη της Ιταλίας θα διατηρηθούν μόνο τα εμπορικά αποθέματα των προμηθευτών αερίου 1,14 TWh. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πρόταση δεν είναι δεσμευτική καθώς δίνεται η δυνατότητα αποθήκευσης και σε άλλες υποδομές, τις οποίες μπορούν να προτείνουν οι υπόχρεοι.

Αποθέματα Ασφαλείας στην Ιταλία

Την υποχρέωση διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου έχουν οι κάτοχοι άδειας προμήθειας σε τελικούς πελάτες, οι οποίοι εισήγαγαν φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) τα πέντε προηγούμενα έτη και είναι χρήστες του (εμπορική αποθήκευση). Οι υπόχρεοι προμηθευτές πρέπει να δεσμεύσουν χώρο και να αποθηκεύσουν ποσότητα φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες γειτονικών κρατών-μελών έως την 1η Νοεμβρίου 2022.

Η συνολική ποσότητα αποθήκευσης προσδιορίζεται στις 1,14 TWh.

Σύμφωνα με το Σχέδιο Προληπτικών Δράσεων για την αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών στο φυσικό αέριο  της ΡΑΕ, για τη διατήρηση του αποθέματος ασφαλείας σε υπόγεια αποθήκη άλλου Κράτους-Μέλους, οι ελληνικές εταιρίες προμήθειας πρέπει να υπογράψουν συμφωνίες αποθήκευσης φυσικού αερίου σε αποθήκες της Ιταλίας.

Το τεχνικά εφικτό ύψος της ποσότητας προς αποθήκευση στην Ιταλία  έχει υπολογιστεί στις 1,14 TWh, και αντιστοιχεί σε ημερήσια απόληψη για το διάστημα Νοέμβριος 2022 – Μάρτιος 2023 (150 ημέρες) με τη δέσμευση της μέγιστης διαθέσιμης δυναμικότητας στο Σημείο Εισόδου Νέα Μεσημβρία (Διασύνδεση TAP-ΔΕΣΦΑ) στις 7.522 MWh/ημέρα.

Η αποθήκευση θα γίνεται από τους προμηθευτές/εισαγωγείς φυσικού αερίου οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να συνάψουν μεταξύ τους συμφωνίες ώστε τη διαχείριση να αναλάβει ένας εξ αυτών για λόγους απλότητας.Το προϊόν αυτό έχει σχεδιαστεί ως εμπορικό, διασφαλίζοντας δηλαδή την απόληψή του καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα (1.11.2022-31.3.2023) και όχι μόνο σε περίπτωση κρίσης.

Συμφωνία ΔΕΠΑ-Total

H συμφωνία ΔΕΠΑ-Total είναι σημαντική για την ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας, στην περίπτωση μείωσης ή και διακοπής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Αφορά  την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Ενέργειας, με τη στρατηγική αυτή συμφωνία επιτυγχάνεται ο εθνικός στόχος που έθεσε η κυβέρνηση για την ενεργειακή επάρκεια της χώρας και τη σταδιακή απεξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο. Η συμφωνία υλοποιείται ενόψει ενός δύσκολου ενεργειακά χειμώνα για ολόκληρη την Ευρώπη, όχι μόνο εξαιτίας του διεθνούς ράλι των τιμών αλλά και υπό τον φόβο διακοπών ηλεκτροδότησης και θέρμανσης σε όλη σχεδόν την ήπειρο.

Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ Εμπορίας υπέγραψε συμφωνία για την ασφάλεια τροφοδοσίας της χώρας για τους επόμενους πέντε μήνες, δηλαδή από τον Νοέμβριο 2022 έως και τον Μάρτιο 2023, με τη γαλλική TotalEnergies για την προμήθεια LNG με δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου ανά μήνα, συνολικού φορτίου που αντιστοιχεί σε 10 TWh.

Υποκατάσταση φυσικού αερίου με ντίζελ στην ηλεκτροπαραγωγή

Για τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου, το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης της ΡΑΕ προβλέπει την υποκατάσταση του φυσικού αερίου από ντίζελ στις 5 μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο που μπορούν να το κάνουν, και για να γίνει αυτό πρέπει να δουλέψει με συντονισμό και οργάνωση η εφοδιαστική αλυσίδα για την τροφοδοσία τους με ντίζελ.
Τη  δυνατότητα μετατροπής σε παραγωγή από ντίζελ, διαθέτουν 5 μονάδες, οι μονάδες της Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη, οι μονάδες της ΔΕΗ στο Λαύριο IV και την Κομοτηνή και η μονάδα της Ήρων Θερμοηλεκτρική.