ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρόκειται για μια πρωτοφανή δικαστική απόφαση και μάλιστα από Γάλλο δικαστή που ανατρέπει πολλά δεδομένα ίσως και σε παγκόσμιο επίπεδο. Έπειτα από μια επταετή νομική διαμάχη, το εφετείο του Μπορντό αποφάσισε ότι οι παραγωγοί ενός φτηνού κρασιού από χαρμάνι σταφυλιών, που κοστίζει λιγότερο από 12 ευρώ το μπουκάλι, μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το όνομα «Petrus». Το δικαστήριο απέρριψε το αίτημα του «Château Petrus», που παράγει τον αυθεντικό «Petrus», να υποχρεωθούν οι παραγωγοί του ταπεινότερου «Petrus Lambertini» να βγάλουν τη λέξη «Petrus» από το εμπορικό τους σήμα με το σκεπτικό ότι ήταν παραπλανητικό. Ο δικαστής αυτός μπορεί να αλλάξει άρδην τα δεδομένα στο marketing καθώς η απόφαση δημιουργεί προηγούμενο.
To μυθικό Petrus
Το «Petrus», γνωστό ως η Rolls-Royce των κλαρέ (clarets), παράγεται στο Πομερόλ, τη μικρότερη και αναμφισβήτητα την πιο αναγνωρισμένη αμπελουργική περιοχή του Μπορντό. Πρόκειται για ένα μυθικό κρασί που παράγεται από τον 18ο αιώνα. Η πρώτη καταγεγραμμένη σοδειά ήταν του 1836 ενώ σήμερα παράγει περίπου 30.000 φιάλες. Η τιμή της φιάλης Petrus ανάλογα φυσικά την χρονιά έχει κόστος από 2.000 ευρω και μπορεί να φτάσει εωα τα 20.000 ευρω. Οι μυθικές χρονιες του Petrus ήταν : 1929, 1945, 1947, 1961, 1964, 1982, 1989, 1990, 2000, 2005, 2009 και το 2010
Ένα magnum «Petrus» εσοδείας 2015, γράφει η Sunday Telegraph, κοστίζει περίπου 6.000 ευρώ ενώ η μέση τιμή μιας φιάλης «Petrus» ξεπερνά τα 2.000 ευρώ. Σε αντίθεση με πολλά άλλα grands vins οινοποιείων του Μπορντό, τα οποία παράγουν επίσης φθηνότερα κρασιά «δεύτερης κατηγιορίας», ο «Petrus» παράγει μόνο ένα κρασί υψηλής ποιότητας.
To Fake Petrus
Από την άλλη πλευρά, το «Petrus Lambertini» είναι ένα κοινό επιτραπέζιο κρασί από σταφύλια που καλλιεργούνται κοντά στο Μπορντό. Το «Petrus Lambertini» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην αγορά το 2011.
Το όνομα «Petrus Lambertini Major Burdegalensis 1208», το οποίο καταχωρήθηκε ως σήμα κατατεθέν από τον παραγωγό CGM, αναφέρεται στον πρώτο δήμαρχο του Μπορντό, ο οποίος το 1208 αρνήθηκε να παραδώσει τα κλειδιά της πόλης στις δυνάμεις του ισπανού βασιλιά της Καστίλλης, που την πολιορκούσε.
Η διαμάχη ξεκίνησε το 2011, όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στην αγορά το φτηνό κρασί, το οποίο στις ετικέτες του έγραφε με μεγάλα γράμματα «Petrus Lambertini» και από κάτω «Nº 2».
Ο «Château Petrus» ισχυρίστηκε ότι οι ετικέτα ήταν παραπλανητική αφού οι καταναλωτές θα πίστευαν ότι ήταν το «δεύτερο κρασί» του «Petrus», που σημαίνει μια παρτίδα που δεν ήταν αρκετά καλή ώστε να επιλεγεί για την premium σοδειά.
Και κατηγόρησε τον CGM για «αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές» όταν είδε μια διαφήμιση για το «δεύτερο κρασί του Petrus», που δημοσιεύτηκε online από έναν ιδιώτη ο οποίος στην πραγματικότητα πωλούσε τον οίνο «Petrus Lambertini».
Τα πανάκριβα αυθεντικά «Petrus», όπως και άλλα grand vins πωλούνται σε δημοπρασίες.
Αρχικά, ένα δικαστήριο υποστήριξε το επιχείρημα του «Château Petrus» ότι υπήρχε ο κίνδυνος οι καταναλωτές να συγχέουν τα δύο κρασιά. Επιβλήθηκε πρόστιμο στην εταιρεία CGM και διέταξε να σταματήσει τις πωλήσεις με το εμπορικό σήμα.
Ωστόσο, η επιχείρηση άσκησε έφεση και ένα άλλο δικαστήριο δέχθηκε τώρα ότι οι δύο ετικέτες είναι «ριζικά διαφορετικές». Αποφάνθηκε ότι οι καταναλωτές μπορούν να αντιληφθούν ότι το «Petrus Lambertini» δεν είναι ούτε «Petrus» ούτε «δεύτερο κρασί Petrus».
Ο Στέφαν Κουρό, διευθυντής της CGM, χαιρέτισε την απόφαση, λέγοντας ότι το «Petrus Lambertini» θα επιστρέψει σύντομα στα ράφια. Η Ελιζαμπέθ Ζομπέρ, εκπρόσωπος του «Château Petrus», όμως, δήλωσε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει την αντεπίθεσή της καταφεύγοντας στο ανώτερο δικαστήριο.