Σε καλό δρόμο φαίνεται να κινείται το νομοσχέδιο που αφορά τις αλλαγές στη μέθοδο των Πρότυπων Προτάσεων, μοντέλο που προσφέρει τη δυνατότητα σε ιδιώτες επενδυτές και κατασκευαστές να προτείνουν προς το Υπουργείο την υλοποίηση έργων υποδομής.

Όπως επισημαίνει στο mononews ο δημιουργός του μοντέλου των πρότυπων προτάσεων στην Ελλάδα Γιώργος Συριανός – Πρόεδρος ΣΤΕΑΤ και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – έχει ανοίξει ο δρόμος για να υπάρξουν περαιτέρω κινήσεις το επόμενο διάστημα. «Η εικόνα δείχνει ότι απασχολεί την Κυβέρνηση και το Υπουργείο με σκοπό μια τροποποίηση του νόμου προκειμένου να υπάρξει κάποιος εκσυγχρονισμός».

1

Όπως τόνισε σχολιάζοντας τις εξελίξεις στο πεδίο των έργων, πρόκειται για ένα ακραία αναγκαίο μοντέλο και ζήτημα επιβίωσης για την Αττική. «Οι κάτοικοι της Αθήνας πάσχουν, κολλάνε ανά 5 χιλιόμετρα στους δρόμους της Αθήνας . Οι πρότυπες προτάσεις είναι «η μια και μόνη λύση» για να προχωρήσουν τα έργα που συνιστούν απόλυτη αναγκαιότητα».

Το νομοσχέδιο με τις αλλαγές για τις Πρότυπες Προτάσεις, θέμα που συζητιέται έντονα στα υπουργικά συμβούλια, αφορά μια μέθοδο υλοποίησης σημαντικών έργων ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης με «ιδιωτική» πρόταση και με προϋπολογισμό άνω των 200 εκατ. ευρώ, ενώ από τα έργα εξαιρούνται αυτά που δρομολογούνται με δημόσια χρηματοδότηση.

Υπενθυμίζεται πως το κατώτερο όριο του προϋπολογισμού που φαίνεται να διαμορφώνεται στα 200 εκατ. ευρώ, υπήρξε σημείο αντιπαράθεσης δεδομένου πως οι μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις φαίνεται πως μένουν εκτός προδιαγραφών.

Πρόκειται για ένα εργαλείο που μπορεί να επιταχύνει τόσο την ωρίμανση, όσο και την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομής και με αυτή την προοπτική η πολιτική ηγεσία αναμένεται να νομοθετήσει αλλαγές που αφορούν τόσο την ασφάλεια δικαίου και τη διαδικασία υποβολής των προτάσεων και την αξιολόγησή τους.

Πως λειτουργεί; Μια κατασκευαστική εταιρεία μπορεί να καταθέσει πρόταση για ένα έργο υποδομής και ταυτόχρονα τη μελέτη, τη κοστολόγηση, τη χρηματοδότηση, το χρονοδιάγραμμα αλλά και την εκμετάλλευση του έργου.

Εφόσον αυτή κριθεί ότι είναι τεχνικά καλή και πλήρης, οι υπηρεσίες προχωρούν σε ανοικτό διαγωνισμό. Σε περίπτωση που ο επενδυτής που κατέθεσε την πρόταση δεν αναδειχθεί ανάδοχος, αποζημιώνεται για τη μελέτη που κατέθεσε.

Τα επόμενα βήματα σύμφωνα με το ΥΠΟΜΕ εφόσον γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις επί του νομοσχεδίου είναι να προχωρήσει σε διαβούλευση με σκοπό να φτάσει στη Βουλή προς ψήφιση.

Υπενθυμίζεται πως στα συρτάρια του Υπουργείου υπάρχουν τρείς φάκελοι προτάσεων που έχουν κατατεθεί από τις τεχνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ, οι οποίοι με τα νέα δεδομένα πέφτουν ξανά στο τραπέζι.

Αναφορικά με τις ήδη υπάρχουσες προτάσεις, πρόσφατα σε συνέδριο ο Υφυπουργός Νίκος Ταχιάος δήλωσε πως για αυτούς τους τρείς φακέλους το Υπουργείο γνωρίζει μόνο τίτλους και όχι τεχνικές λύσεις και χαράξεις.

Από αυτές ξεχωρίζει η επέκταση της Αττικής Οδού και ο άξονας Ελευσίνα-Οινόη για τις οποίες προς το παρόν γνωρίζουμε και τα περισσότερα.

Συγκεκριμένα από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ έχει κατατεθεί πρόταση για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού, έργα προϋπολογισμού σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ.

Ειδικότερα τα έργα αφορούν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα – Λαύριο από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%)-Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%)-Άβαξ (32%) εντός του οποίο περιέχεται και το έργο της Σήραγγας Ηλιούπολης.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ βρίσκεται πίσω από την πρόταση που αφορά τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, ύψους 500 εκατ. έργο που θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στον Κηφισό.

Πρόκειται για πρόταση που παρουσιάστηκε και δημοσίως από τον εντεταλμένο σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Π. Σουρέτη και αφορά συγκεκριμένα τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα.

Αυτός αφορά στη σύνδεση του Δυτικού τμήματος της Αττικής Οδού, και των νοτίων οδικών αξόνων της Ελλάδος, με την περιοχή της χώρας βόρεια των Οινοφύτων, παρακάμπτοντας κατά αυτόν τον τρόπο το ήδη βεβαρημένο οδικό δίκτυο του Λεκανοπεδίου της Αττικής και εξυπηρετώντας την άμεση οδική σύνδεση των σημαντικών Βιομηχανικών Περιοχών Οινοφύτων, Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Θριάσιου πεδίου καθώς και του Εμπορευματικού Λιμένα Πειραιά.

Το «αγκάθι» της χρηματοδότησης

Όπως είχε δηλώσει και ο υφυπουργός κ. Ταχιάος στο παρελθόν δεν υπάρχει μεγάλος δημοσιονομικός χώρος για συμμετοχή του δημοσίου σε Πρότυπες Προτάσεις και σε ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις, σημειώνοντας ότι «πρέπει να δούμε αν και πώς θα συμμετέχει το δημόσιο, τονίζοντας ότι δεν γίνονται αποδεκτά έργα που θα μεταφέρουν βάρος και κόστος σε επόμενες γενιές».

Πάνω σε αυτόν τον εύλογο σκεπτικισμό του Υπουργείου ο κ. Γ. Συριανός αναφέρει στο mononews την πρόταση που προβλέπει τη δυνατότητα να μην υπάρχει αρχικώς χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο.

Την πλευρά αυτή που δίνει λύση στο χρηματοδοτικό εμπόδιο των έργων την είχε αναλύσει στο παρελθόν και στο συνέδριο ΣΔΙΤ. Ειδικότερα, πρόκειται για πρόταση που μηδενίζει την χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στα έργα των Πρότυπων Προτάσεων που είναι εντός αστικής ζώνης, ώστε να μειωθεί το κόστος για το κράτος.

Όπως είχε επισημάνει, πρόκειται για μια πρόταση που δεν θα ισχύει παντού αλλά σε κάποιες περιπτώσεις. «Προσπαθήσαμε να βρούμε μια λύση προκειμένου να «σπρωχτούν» τα λεγόμενα σκιώδη διόδια πιο πίσω στον χρόνο, δηλαδή μετά από 10-12 χρόνια από την έναρξη της παραχώρησης. Έχουμε εκπονήσει μελέτες και είμαστε έτοιμοι όταν το υπουργείο Υποδομών μας καλέσει να προχωρήσουμε αναλόγως».

Συνεπώς, το Δημόσιο θα μπορέσει να υλοποιήσει εμβληματικά έργα, όπως αυτά των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, με σημερινά κόστη και μελλοντικά να έχει την δυνατότητα συμμετοχής, ανάλογα με το ποσό το οποίο συνήθως αναλογεί σε έργα παραχωρήσεων ή ΣΔΙΤ.

Υπενθυμίζεται πως τα οδικά έργα στην Αττική δεν δύνανται να χρηματοδοτηθούν από πόρους ΕΣΠΑ ή άλλους κοινοτικούς πόρους, γεγονός που στρέφει προς την αναζήτηση εθνικών πόρων, με τους γνωστούς ωστόσο δημοσιονομικούς περιορισμούς και την προτεραιοποίηση άλλων αναγκών.

Με βάση αυτά τα δεδομένα οι πρότυπες προτάσεις μοιάζουν περισσότερο με μοναδική διέξοδο παρά με επιλογή.

Σίγουρα όμως δεν είναι ένα πλάνο που μπορεί να δρομολογηθεί εν μια νυκτί καθώς η πολιτική ηγεσία θα πρέπει να υπολογίσει τόσο τον τρόπο δημοπράτησής τους καθώς και την επιβάρυνση του δημοσίου με πληρωμές διαθεσιμότητας.

Οι αλλαγές

Όπως είχε δηλώσει και ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου επιδιώκεται η διευκόλυνση της υποβολής και διεκπεραίωσης των αιτημάτων των επιχειρήσεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ΟΠΣ ΜΗ.Τ.Ε., με σκοπό τη διαφανή και επικαιροποιημένη πληροφόρηση επί των στοιχείων ακαταλληλότητας και ικανότητας των εργοληπτικών και μελετητικών επιχειρήσεων, που συμμετέχουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες ανάληψης δημοσίων συμβάσεων.

Συγκεκριμένα, οι τροποποιήσεις που αφορούν το νομοσχέδιο σχετίζονται με την αποδοτικότερη εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων με στόχο την επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών με τη συμβολή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Επιδιώκεται να εξασφαλιστούν πόροι από τον ιδιωτικό τομέα για την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, χωρίς να επιβαρυνθεί με έξοδα το Ελληνικό Δημόσιο.

Καθορίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις και εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παράβολου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης, καθώς και οι διατάξεις για τη νέα σύνθεση της Επιτροπής.

Υπενθυμίζεται πως κατά την παρουσίαση των νέων νομοθετικών προβλέψεων στο υπουργικό συμβούλιο του Ιανουαρίου ανακοινώθηκε πως διαμορφώθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις και παράλληλα εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παραβόλου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης.

Διαβάστε επίσης: