Σε αναχρηματοδότηση του δανεισμού της που ανέρχεται στα 421 εκατ. ευρώ προχωράει η Κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, ενώ λόγο επί των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες θα έχει και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετική απόφαση στη Διαύγεια που υπογράφεται από τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, η εταιρεία ΜΠΗΚΟΝ ΙΝΦΡΑ Ε.Ε. θα αναλάβει το ρόλο του χρηματοοικονομικού συμβούλου έναντι 29.500 ευρώ.

1

Το έργο που θα αναλάβει αφορά τη καθοδήγηση της παραχωρησιούχου μέσω της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών, η οποία είναι η Γενική Διεύθυνση Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ17) ως προς τις προϋποθέσεις διεξαγωγής της αξιολόγησης της πρότασης αναχρηματοδότησης, τα στοιχεία που απαιτούνται να υποβληθούν, τις παραδοχές και υποθέσεις που θα ληφθούν σχετικά με την προτεινόμενη αναχρηματοδότηση, την συγκριτική επισκόπηση του σχετικού υλικού που θα υποβάλει η παραχωρησιούχος εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων εκδοχών του χρηματοοικονομικού μοντέλου της που θα αποτυπώνουν την πρόταση αναχρηματοδότησης ή την απουσία αυτής.

Σημειώνεται πως μέτοχοι της εν λόγω παραχώρησης είναι η γερμανική Hochtief που κατέχει και το μεγαλύτερο ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου (38,89%), η θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (22,2%), ο Όμιλος ΑΒΑΞ (23,6%) και η γαλλική Vinci Concession (15,28%).

Αναχρηματοδότηση: Πως λειτουργεί και γιατί γίνεται

Πηγές της αγοράς επισημαίνουν στο mononews ότι η αναχρηματοδότηση των παραχωρήσεων δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Αυτό συμβαίνει, καθώς πρόκειται για έργα τα οποία έχουν μεγάλη διάρκεια, συνήθως περί τα 30 χρόνια, και οι κοινές εταιρείες απευθύνονται σε τραπεζικά ιδρύματα προκειμένου να εξασφαλίσουν την απαραίτητη χρηματοδότηση. Τονίζουν, δε, πως όλο το έργο βασίζεται σε συγκεκριμένα μοντέλα, τα οποία πρέπει να τηρούνται ώστε να μη πέσει «έξω» το project.

Προσθέτουν, επίσης, ότι είναι αρκετά δύσκολα τα μοντέλα αυτά να παραμείνουν τα ίδια, ιδιαίτερα σε μία ασταθή περίοδο, όπως η τριετία που διανύουμε. Σχολιάζουν πως ζούμε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως το ξέσπασμα της πανδημίας από τις αρχές του 2020 καθώς και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Αυτές έχουν ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται παράγοντες που απειλούν την πορεία της χρηματοδότησης και της υλοποίησης των παραχωρήσεων, καθώς προκύπτουν προβλήματα, όπως το αυξημένο κόστος των βασικών κατασκευαστικών υλικών, των καυσίμων και της ενέργειας, οι καθυστερήσεις στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και η κατακόρυφη αύξηση των επιτοκίων.

Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων που θα γίνουν με τις τράπεζες, οι ίδιες πηγές εξηγούν, ότι θα αξιολογηθούν μόνο οι οικονομικοί όροι, δηλαδή το ποσό, το επιτόκιο και η διάρκεια του δανεισμού. Όσον αφορά το Δημόσιο, σχολιάζουν ότι αυτό θα παρακολουθεί τις διαδικασίες. Για αυτό το λόγο εξ΄άλλου επιβαρύνεται με το κόστος του συμβούλου, ενώ θα δώσει και το τελικό ΟΚ για την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης μεταξύ του παραχωρησιούχου και των τραπεζών.

Τι αφορά η παραχώρηση

Η παραχώρηση του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου αφορά την κατασκευή, τη λειτουργία και τη Συντήρηση του Αυτοκινητόδρομου Μαλιακός-Κλειδί. Αναλυτικότερα προβλέπεται η ανακατασκευή και την αναβάθμιση ενός οδικού άξονα μήκους 230 χλμ από τις Ράχες Φθιώτιδας έως το Κλειδί Ημαθίας, ενώ στο έργο περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός νέου τμήματος 25 χλμ από τη Λάρισα (Ευαγγελισμός) έως την Πιερία (Σκοτίνα).

Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί στα 30 έτη και η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη το 2007 και έγινε νόμος του κράτους, ενώ το κόστος έχει εκτιμηθεί στο 1,5 δισ. ευρώ

Διαβάστε επίσης

Ελλάκτωρ: Για πρώτη φορά στον χρηματιστηριακό δείκτη αειφορίας FTSE4Good

ΚΛΜ: H Intracom θα αγοράσει και το ποσοστό της οικογένειας Λάππα- Ακολουθεί δημόσια πρόταση (Upd)