ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
«Ποτέ δεν ισχυριστήκαμε ότι το «καλάθι» θα σβήσει τον πληθωρισμό. Αυτό που αποδεικνύουμε σήμερα είναι ότι οι καταναλωτές που είναι ευάλωτοι έχουν την επιλογή να μην υφίστανται στις συνέπειες του πληθωρισμού». Και οι καταναλωτές με το «καλάθι» γλιτώνουν ενάμιση βασικό μισθό τον χρόνο, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη παρουσιάζοντας αναλυτικά τα αποτελέσματα στις πρώτες έξι εβδομάδες εφαρμογής του μέτρου.
«Ανάλογα των εξελίξεων θα αποφασιστεί αν θα συνεχιστεί μετά τις 31 Μαρτίου όπου λήγει το μέτρο. Το καλάθι που έχει εφαρμοστεί με άδεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού και η επέκτασή του θα ήθελε πάλι άδεια από την Επιτροπή», ανέφερε.
«O στόχος όταν ανακοινώσαμε το «καλάθι του νοικοκυριού» στις 3 Οκτωβρίου ήταν να φτιάξουμε έναν χώρο στα σούπερ μάρκετ όπου ο πληθωρισμός θα τρέχει με μικρότερη ταχύτητα.
Εφόσον αναγνωρίζουμε ότι η ακρίβεια είναι το νούμερο ένα πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά όπως και ότι ο πληθωρισμός και οι συνέπειές του έχουν υποβαθμίσει την ποιότητα ζωής του δεν θα μπορούσαμε να μείνουμε αδιάφοροι. Όπως είπε η επιτυχία του μέτρου οφείλεται στους καταναλωτές», πρόσθεσε.
«Το μεγαλύτερο ευχαριστώ απευθύνεται στους καταναλωτές. Αν οι ίδιοι οι συμπολίτες μας δεν στήριζαν με τις αγορές τους την προσπάθεια, τα αποτελέσματα αυτά δεν θα είχαν επιτευχθεί. Πρόκειται για μία συλλογική επιτυχία, σούπερ μάρκετ, πολιτείας και κυρίως των καταναλωτών. Διότι καμία επιτυχία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ενεργό συμμετοχή των συμπολιτών μας» είπε χαρακτηριστικά.
«Έχουμε δρόμο να πείσουμε τους καταναλωτές»
Ωστόσο πρόσθεσε ότι έχουμε δρόμο για να πείσουμε τους καταναλωτές ωστόσο υπάρχουν δυο ενθαρρυντικά στοιχεία. Στις δημοσκοπήσεις την 1η εβδομάδα η αμφισβήτηση ήταν μεγάλη και τώρα η τάση είναι καλύτερη. Εβδομάδα με την εβδομάδα οι πωλήσεις αυξάνονται.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης, Νίκο Παπαθανάση, καμία άλλη χώρα δεν έχει ένα τέτοιο εργαλείο ώστε να λαμβάνει τις τιμές επίσημα και να τις καταγράφει.
«Όλη η φιλοσοφία ήταν να στοχεύσουμε στα προϊόντα που χρησιμοποιούν κατά 90% όλα τα νοικοκυριά. Όταν αναλάβαμε είδαμε ότι δεν υπήρχε καμία δυνατότητα καταγραφής τιμών, βρήκαμε μια υπηρεσία με τέσσερα άτομα.
Δεν υπάρχει άλλη χώρα της Ευρώπης που να έχει ένα τέτοιο εργαλείο ώστε να λαμβάνει τις τιμές επίσημα και να τις καταγράφει. Έπρεπε σε πραγματικό χρόνο να αντλούνται οι πληροφορίες αυτόματα χωρίς την παρέμβαση κανενός. Καταφέραμε να φτιαχτεί ο μηχανισμός αυτός και να αντλούνται αυτόματα τα στοιχεία. Μπορούμε να παρακολουθούμε τις τιμές σε πραγματικό χρόνο» σημείωσε.
Τα στοιχεία για τις έξι πρώτες εβδομάδες
Με βάση την παρουσίαση των στοιχείων που παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος για τις έξι εβδομάδες:
Το καλάθι έχει επίδραση έντονη στην αγορά. Υψηλότερη επίδραση έχουν οι ηλεκτρονικές αγορές, Ωστόσο υπάρχει επίδραση και στα φυσικά καταστήματα με τον ανταγωνισμό να είναι έντονος. Την πρώτη εβδομάδα οι αποκλίσεις τιμών μεταξύ των αλυσίδων που συμμετείχαν ήταν μεγάλες. Μετά την 5η και 6η εβδομάδα οι αποκλίσεις στις τιμές μειώθηκαν.
Σε έξι εβδομάδες με έναν μεσολαβήσαντα πληθωρισμό διψήφιο, ο οποίος όχι μόνο δεν έχει καταγραφεί στο καλάθι αλλά οι τιμές έχουν πάει προς τα πίσω.
Στις ηλεκτρονικές αλυσίδες μόνο η efood έχει διατηρήσει τις τιμές αλλά στην 7η εβδομάδα πέφτει και αυτή.
Όλες οι άλλες ξεκινούν από μεγάλη απόσταση μεταξύ τους καταλήγουν πιο κοντά μεταξύ τους κα πιο χαμηλά. Αυτό είναι προϊόν του ελεύθερου ανταγωνισμού, της ανταγωνιστικής προσπάθειας μεταξύ τους, την οποία ανέδειξε το καλάθι ένα δημοσιονομικά ουδέτερο μέτρο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία το «καλάθι» με βάση τον πληθωρισμό θα έπρεπε σε αυτό το διάστημα να έχει αυξηθεί μεσοσταθμικά από τα 124,62 ευρώ στα 125,77 ωστόσο μειώθηκε στα 109,8 ευρώ.
Το καλάθι χωρίς την επίδραση των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ από 115,60 ευρώ μειώθηκε στα 98,51 ευρώ. Το κέρδος του καταναλωτή είναι στα 15,32 ευρώ την εβδομάδα.
Σε ετήσια βάση ο καταναλωτής γλιτώνει 796,4 ευρώ σε ετήσια βάση εξοικονομώντας το 1,12 ενός βασικού μισθού σε ετήσια βάση 796,4 ευρώ.
Χωρίς τις ηλεκτρονικές αλυσίδες το κέρδος για τον καταναλωτή με κέρδος 1,14 μισθό σε ετήσια βάση 810 ευρώ και κατά μήνα 76,52 ευρώ ανά μήνα.
Στο καλάθι αυτή την εβδομάδα έχει προστεθεί άλλη μια τοπική αλυσίδα η Κάντζας με 22 καταστήματα στην περιοχή Σερρών και Καβάλας.
Πρεμιέρα σήμερα για το εορταστικό «καλάθι του νοικοκυριού» και το «καλάθι του Άη Βασίλη»
Πρεμιέρα κάνουν σήμερα, Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου, το εορταστικό «καλάθι του νοικοκυριού» στα σούπερ μάρκετ, όπως επίσης και το «καλάθι του Άη Βασίλη» στα καταστήματα παιχνιδιών.
Το «καλάθι των Χριστουγέννων» το οποίο θα διαρκέσει έως τις 4 Ιανουαρίου είναι ένα διευρυμένο, ως προς τις κατηγορίες, «καλάθι του νοικοκυριού» καθώς προστέθηκαν η γαλοπούλα και το μοσχάρι καθώς και τα γλυκίσματα: βασιλόπιτα ή τσουρέκι και η σοκολάτα.
Ο «σάκος του ‘Αη Βασίλη» αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών που εφαρμόζεται αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών, από 14 Δεκεμβρίου έως και τις 11 Ιανουαρίου.
Δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών, είναι υποχρεωτικό για τις επιχειρήσεις του κλάδου με ετήσιο τζίρο άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ ενώ τα μικρότερα καταστήματα συμμετέχουν εθελοντικά.
Από τις 10 κατηγορίες που έχει διαμορφώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εντάξουν στις λίστες τους τουλάχιστον ένα προϊόν και να το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας.
Αναλυτικά οι κατηγορίες είναι:
- Επιτραπέζια / Παζλ
- Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης)
- Βρεφικά παιχνίδια
- Φιγούρες δράσης
- Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια)
- Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα
- Ηλεκτρονικά παιχνίδια
- Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα)
- Λούτρινα
- Μουσικά παιχνίδια.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ανακοίνωσε στο Twitter και ποιες αλυσίδες παιχνιδιών θα συμμετάσχουν στο «καλάθι του Άη Βασίλη» με περίπου 500-600 κωδικούς προϊόντων.
Τα προϊόντα θα φέρουν στο ράφι πώλησης το ειδικό σήμα που έχει δημιουργηθεί ώστε να τα γνωρίζουν οι καταναλωτές, ενώ η σχετική λίστα με τις τιμές θα αναρτάται στο e-καταναλωτής όπως γίνεται και στο αντίστοιχο «καλάθι του νοικοκυριού».
Ευκρινής κατάλογος των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» θα υπάρχει σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος και θα αναγράφει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα.
Μάλιστα, χθες βράδυ αναρτήθηκαν στην ηλεκτρονική σελίδα e-katanalotis οι λίστες με τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του Αη Βασίλη» με τις τιμές τους, ανά κατάστημα:
- Bla Bla
- comfuzio
- e-fantasy.gr
- eToy
- e-tza.gr
- Funny Bunny
- jumbo.gr
- Max Stores
- Mothercare
- Mουστάκας
- playmobil.gr
- Πολίτης Κλήμης
- perfect toys
- toy city
- Toys-shop.gr
7η εβδομάδα για το Καλάθι του Νοικοκυριού
Τέλος, σημειώνεται ότι – όπως κάθε Τετάρτη – σήμερα αναρτήθηκαν στην πλατφόρμα e-katanalotis οι ανανεωμένες λίστες των σούπερ μάρκετ με τα προϊόντα που βρίσκονται αυτή την εβδομάδα στο καλάθι του νοικοκυριού.
«7η εβδομάδα εφαρμογής του «Καλαθιού» και οι μειώσεις συνεχίζονται: Από τα 850 προϊόντα αυξήθηκαν μόνο τα 48 (6%), 129 (15%) μειώθηκαν και τα υπόλοιπα 673 (79%) παρέμειναν ίδια», αναφέρει στο Twitter ο κ. Γεωργιάδης.
Το καλάθι του Αη Βασίλη
Δεκαπέντε αλυσίδες και επιχειρήσεις στην αγορά παιχνιδιού συμμετέχουν στο «καλάθι του Αη Βασίλη» με 750 προϊόντα. Έως το τέλος της ημέρας εκτιμάται ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων στην πρωτοβουλία αυτή θα αυξηθεί στους 20, όπως αναφέρθηκε στη συνέντευξη τύπου. Η συμμετοχή είναι υποχρεωτική μόνο για τις αλυσίδες με ετήσιο τζίρο άνω του 1 εκατ. ευρώ ενώ ισχύει ό,τι και στο καλάθι του νοικοκυριού. Το καλάθι του «Αη Βασίλη» με δέκα κατηγορίες παιχνιδιών θα ισχύσει μέχρι τις 11 Ιανουαρίου.
Τι εξοικονομεί ο καταναλωτής
Διαβάστε επίσης:
Πώς ο Νίκος Λαβίδας της ΑΒ Βασιλόπουλος έχασε τη Γέγος από τον Σκλαβενίτη
Wolt Market: Το πλάνο ανάπτυξης και η στόχευση στο «εβδομαδιαίο καλάθι»