Προς την καθολική τους απόρριψη από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων οδεύουν οι προδικαστικές προσφυγές που κατέθεσε το σχήμα των εταιρειών 6ης τάξης -Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ για τους διαγωνισμούς των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία μετά τον «Daniel» ύψους 1,35 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες το κλίμα ανάμεσα στις μικρότερες εργοληπτικές εταιρείες οδηγεί σε υποχώρηση από οποιαδήποτε νέα διεκδίκηση και κατ’ επέκταση ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή των συμβάσεων μέχρι το τέλος του Μαρτίου όπως είχε προσδιορίσει ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.

Συγκεκριμένα, η ΕΑΔΗΣΥ έως τώρα έχει απορρίψει δύο προδικαστικές προσφυγές οι οποίες είχαν συζητηθεί στο διάστημα μέχρι τις 30 Ιανουαρίου και αφορούσαν ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο, ενώ όπως επιμένουν πηγές που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση τις επόμενες μέρες – μέχρι και το τέλος του μήνα – προβλέπεται να απορριφθούν και οι υπόλοιπες 6 προσφυγές επί των αντίστοιχων εργολαβιών.

1

Υπενθυμίζεται, πως οι συμβάσεις των οδικών και σιδηροδρομικών έργων πήραν τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο στις 29 Ιανουαρίου και υπολογίζεται πως μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα θα έχουν υπογραφεί, από τη στιγμή που οι πιθανότητες για «μπλόκο» από την ΕΑΔΗΣΥ έχουν σχεδόν εξαλειφθεί.

Οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που αποκλείστηκαν από τους διαγωνισμούς πριν καν συζητηθούν οι προδικαστικές τους προσφυγές από την ΕΑΔΗΣΥ είχαν δείξει τον δρόμο του ΣΤΕ, ακόμα και των αρμόδιων οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σε περίπτωση που δεν δικαιωθούν.

Ωστόσο, όπως έχουμε επισημάνει ξανά, προϋπόθεση για τη συνέχιση αυτής της διεκδίκησης είναι όλοι όσοι έχουν προσφύγει – Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ – να αποφασίσουν ομόφωνα την προσφυγή στο ανώτατο όργανο καθώς έστω και αν ένα μέρος του σχήματος αρνηθεί τον δρόμο προς το ΣΤΕ, οι προσφυγές παγώνουν εδώ. Σύμφωνα λοιπόν με πληροφορίες, τα τέσσερα μέρη της συμμαχίας φαίνεται πως δεν «στρατεύονται» προς την ίδια κατεύθυνση, με αποτέλεσμα κατά πάσα πιθανότητα αυτός ο «αγώνας» να ολοκληρώνεται μάταια. Να σημειώσουμε ωστόσο, πως οι συζητήσεις μεταξύ των μικρότερων εργοληπτών δεν έχουν κλείσει και άρα «το μέτωπο» παραμένει τυπικά ενεργό.

Το χρονοδιάγραμμα και οι ανάδοχοι

Το χρονοδιάγραμμα για τις εργολαβίες, που έχουν ήδη πάει σε προσωρινούς αναδόχους, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα υπαγορεύει τα έργα που η χρηματοδότησή τους προέρχεται από τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης να ξεκινήσουν πρώτα και να ολοκληρωθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 και τα υπόλοιπα δηλαδή τα οδικά που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να ακολουθήσουν.

Υπενθυμίζεται πως η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει δύο οδικά έργα που αφορούν την αποκατάσταση ζημιών στους δρόμους των δήμων Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, και αντίστοιχα τις υποδομές στους δήμους Ζαγοράς-Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 418 εκατ. ευρώ.

Ακολούθως, η ΑΚΤΩΡ θα αναλάβει την υλοποίηση της αποκατάστασης των υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου, έργα συνολικού προϋπολογισμού 322,9 εκατ. ευρώ.

Η ΜΕΤΚΑ ορίστηκε ανάδοχος για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ για το οποίο προσέφερε έκπτωση 4,00%, με αποτέλεσμα το έργο να διαμορφώνεται στα 134.400.000,00 ευρώ. Παράλληλα ανέλαβε έργο αποκατάστασης της διπλή σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.

Και τέλος η ΑΒΑΞ έλαβε αντίστοιχα ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο και συγκεκριμένα την αποκατάσταση των υποδομών Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας, με συνολικό προϋπολογισμό τα 178 εκατ. ευρώ.

Οι προσφυγές

Υπενθυμίζεται πως οι προσφυγές των Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. «ήρθαν» ως αντίδραση των μικρότερων εργοληπτικών εταιρειών απέναντι στον «fast track» προγραμματισμό του Υπουργείου, στέλνοντας προσκλήσεις για το σύνολο των έργων προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ στους μεγάλους παίκτες των κατασκευών ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ στις 10 Δεκεμβρίου του 2024 και κατ’ επέκταση αποκλείοντας τους μικρότερους από τη διαδικασία για τα μεγάλα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία.

Μάλιστα, το σκεπτικό του Υπουργείου στόχευε στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη περαίωση των έργων, με άξονα την εμπειρία που έχουν οι μεγάλοι κατασκευαστές της χώρας σε έργα υποδομής.

Οι μικρότεροι των κατασκευών δεν έμειναν στα λόγια και κατέθεσαν 8 προδικαστικές προσφυγές «μπλοκάροντας» την εξέλιξη των έργων προς την οριστική ανάθεσή τους, καθώς με απόφασή της η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων έκανε δεκτή εν μέρει την προσφυγή της παραπάνω κοινοπραξίας εταιριών, αποδεχόμενη τα ασφαλιστικά μέτρα.

Από την άλλη όμως απέρριψε το αίτημα περί αναστολής της διαδικασίας καθώς αυτή βρισκόταν πλέον σε προχωρημένο στάδιο με αποτέλεσμα να προχωρήσει το Υπουργείο με την αποσφράγιση των προσφορών και έπειτα με την κατακύρωση των προσωρινών αναδόχων και την αποστολή των Σχεδίων Συμβάσεων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο.

Συγκεκριμένα, στο Ελεγκτικό Συνέδριο υποβλήθηκαν τα 4 οδικά έργα, 1 οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, 3 σιδηροδρομικά έργα και 2 φάκελοι Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένας για τα οδικά και ένας για τα σιδηροδρομικά.

Διαβάστε επίσης:

Κατασκευαστές: Η μεγάλη ευκαιρία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΑΒΑΞ στην Ουκρανία

Μπράλος – Άμφισσα: Παράταση σε ΑΒΑΞ για το μεγάλο οδικό έργο – Το 2028 η ολοκλήρωση του

«Μπλόκο» στις φυλακές Ασπροπύργου – Ο δήμος προσφεύγει στο ΣτΕ για το μεγάλο έργο των 765 εκατ.