Αφού κατάφεραν να μετατρέψουν ένα μικρό κατάστημα δερμάτινων ειδών στο Μιλάνο σε μια αυτοκρατορία ειδών πολυτελείας αξίας 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Miuccia Prada και ο Patrizio Bertelli έχουν κάνει ήδη τα πρώτα βήματα για να εξασφαλίσουν την μακροπρόθεσμη πορεία και το μέλλον της Prada.

Ο Lorenzo Bertelli, ο μεγαλύτερος γιος του ζεύγους των δισεκατομμυριούχων, έχει ήδη αποκτήσει σημαντικό μερίδιο στον όμιλο, ενώ αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη εμπειρία στις καθημερινές λειτουργίες, έχοντας αναλάβει επικεφαλής των μονάδων μάρκετινγκ και βιωσιμότητας.

1

Η διαδοχή είναι ένα κρίσιμο ζήτημα για τις ιταλικές οικογενειακές επιχειρήσεις όπως η Prada, και οι ιδρυτές των μεγάλων εταιρειών δεν συνηθίζουν να παραχωρούν αρμοδιότητες, ειδικά όταν παραμένουν σε μεγάλο βαθμό εμπλεκόμενοι οι ίδιοι στην διαχείριση.

Όμως η 76χρονη Miuccia και ο 78χρονος Patrizio σκοπεύουν να παραδώσουν τα ηνία του ομίλου με τρόπο που να διασφαλίζει ότι η Prada μπορεί να διατηρήσει την ανεξαρτησία της.

Αυτό αποτελεί σημαντική πρόκληση στον κόσμο των εταιρειών ειδών πολυτέλειας, όπου κυριαρχούν κολοσσοί όπως η LVMH και η Kering, οι οποίοι έχουν συγκεντρώσει κάτω από την ομπρέλα τους πολλά εμπορικά σήματα.

Το ένα μετά το άλλο τα ισχυρά εμπορικά σήματα της Ιταλίας εξαγοράζονται από μεγάλους παγκόσμιους παίκτες.

Η LVMH κατέχει τη Fendi και τη Loro Piana και πρόσφατα αγόρασε μερίδιο στην εταιρεία που ελέγχει τη Moncler SpA.

Το ταμείο L Catterton, που υποστηρίζεται από την LVMH, είχε κεντρικό ρόλο στην ιδιωτικοποίηση της υποδηματοποιίας Tod’s.

Η Kering κατέχει την Gucci, την Bottega Veneta και έχει δικαίωμα προαίρεσης για να αποκτήσει τον έλεγχο της Valentino.

Ο κίνδυνος για την Ιταλία είναι να βρεθεί στο περιθώριο, καθώς η λήψη αποφάσεων μεταφέρεται στο Παρίσι, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, παρόλο που περίπου το 80% των ειδών πολυτελείας που πωλούνται παγκοσμίως περνούν από ιταλικά εργαστήρια και εργοστάσια, σύμφωνα με τον Patrizio. Για τις οικογένειες που βρίσκονται πίσω από τις μάρκες, αυτό σημαίνει απώλεια ελέγχου και κύρους.

Η διατήρηση της ανεξαρτησίας

Για να θωρακιστεί απέναντι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Miuccia -που στην εταιρεία την αποκαλούν «La Signora»- έχει μεταβιβάσει προληπτικά την κυριότητα σχεδόν όλων των μετοχών της σε βασικές οντότητες.

Ακόμη και αν διατηρεί τα δικαιώματα ψήφου, ο Lorenzo, 36 ετών, έλαβε το 50,5% της εταιρείας συμμετοχών Ludo SpA. Ο μικρότερος αδελφός του Giulio – ο οποίος δεν σκοπεύει επί του παρόντος να εργαστεί για την οικογενειακή επιχείρηση – πήρε το υπόλοιπο.

Ο Patrizio δεν έχει προβεί μέχρι στιγμής σε παρόμοιες κινήσεις και διατηρεί τον πλήρη έλεγχο του επενδυτικού του οχήματος, όπως προκύπτει από τα ιταλικά αρχεία.

Αυτό όμως δεν θα αλλάξει τη θέση του Lorenzo, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό του πατέρα του θα μπορούσε να μοιραστεί στα τρία, δεδομένου ότι έχει μια κόρη από άλλη σχέση.

Η μεταβίβαση της ιδιοκτησίας σημαίνει ότι ο Lorenzo, πρώην οδηγός ράλι, θα κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας, η οποία κατέχει το 80% της Prada. Αυτό θα στηρίξει τον αυξανόμενο ρόλο του στην εταιρεία.

Αν και ο Λορέντζο είπε στους γονείς του πριν από χρόνια ότι ήταν έτοιμος να εργαστεί στην οικογενειακή επιχείρηση, το να ηγηθεί του ομίλου με επιτυχία θα είναι δύσκολο.

Στον απρόβλεπτο κόσμο της πολυτέλειας, το επόμενο στάδιο της ιστορίας της Prada θα μπορούσε να κρύβει μεγαλύτερες αναταράξεις. Οι συνθήκες που επέτρεψαν στη Miuccia να κάνει την Prada ισχυρή παγκοσμίως δεν υπάρχουν πλέον.

Η ζήτηση στην Κίνα, η οποία επί μακρόν έδωσε ώθηση στον κλάδο ειδών πολυτελείας, έχει υποχωρήσει. Και όλο και περισσότερο, το μέγεθος έχει σημασία.

Οι μικρότεροι οίκοι όπως η Prada πασχίζουν να συνεχίσουν με τις επενδύσεις που απαιτούνται για να ανταγωνιστούν τους παγκόσμιους γίγαντες, και οι προνομιακές τοποθεσίες στους πολυτελείς εμπορικούς δρόμους του Μιλάνου, της Νέας Υόρκης και της Σαγκάης είναι απαραίτητες.

Επενδύσεις σε ακίνητα

Η Prada και η εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας ξόδεψαν πρόσφατα πάνω από 800 εκατομμύρια δολάρια για να επεκτείνουν την παρουσία τους στη Νέα Υόρκη με την απόκτηση δύο κτιρίων στην Πέμπτη Λεωφόρο. Αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνει το κόστος των ανακαινίσεων και αποτελεί ένα σημαντικό εγχείρημα για μια εταιρεία όπως η Prada, η οποία είχε έσοδα 4,7 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023 – σε σύγκριση με πάνω από 86 δισεκατομμύρια ευρώ της LVMH.

Παρόλα αυτά, η εταιρεία που ιδρύθηκε στο Μιλάνο από τον παππού της Miuccia το 1913, αντιμετωπίζει την κρίση του κλάδου ειδών  πολυτέλειας στην Κίνα καλύτερα από πολλούς ανταγωνιστές της.

Η μετοχή της που είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ έχει κερδίσει περίπου 30% φέτος, ενώ ο τίτλος της Kering έχει υποχωρήσει πάνω από 40% και της LVMH έχει χάσει ποσοστό περίπου 18%.

Το ισχυρό brand Miu Miu

Τα έσοδα της Prada SpA αυξήθηκαν το τρίτο τρίμηνο, χάρη στο εμπορικό σήμα Miu Miu, το οποίο υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου, και τα δύο brands παρέμειναν στην πρώτη τριάδα των πιο «καυτών» ονομάτων σε μια κατάταξη που καταρτίστηκε από τoν Lyst Index, που παρακολουθεί τις αναζητήσεις και τις αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ο αναλυτής της Bernstein, Luca Solca, δήλωσε ότι η Miu Miu έχει τη δυνατότητα να διπλασιάσει περαιτέρω τις ετήσιες πωλήσεις σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ.

Ο Lorenzo είχε καθοριστικό ρόλο στις επιδόσεις της Prada τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τις εσωτερικές λειτουργίες του ομίλου. Αλλά η στρατηγική διαδοχής είναι ευρύτερη από μια απλή μεταβίβαση της ιδιοκτησίας, με τον γόνο να πλαισιώνεται από έμπιστους βετεράνους του κλάδου.

Ο Raf Simons – ο πρώην δημιουργικός διευθυντής του Christian Dior της LVMH – ορίστηκε συν-δημιουργικός διευθυντής της ομώνυμης μάρκας της Prada το 2020.

Υπάρχει επίσης μια νέα διευθυντική ομάδα στον όμιλο με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο Andrea Guerra και τον αντιπρόεδρο Paolo Zannoni, καθώς και μια νέα οργανωτική δομή στην οποία τα εμπορικά σήματά του ομίλου διοικούνται ως ξεχωριστές μονάδες με τους δικούς τους διευθυντές.

Το μεγάλο στοίχημα της διαδοχής

Οι κινήσεις της Prada δεν είναι συνηθισμένες στην Ιταλία.

Πολλές τοπικές εταιρείες ιδρύθηκαν καθώς η οικονομία άνθισε τη δεκαετία του 1960 και του 1970. Ορισμένοι πατριάρχες, όπως ο Giorgio Armani, είναι πλέον στα 90 τους χρόνια.

Ο Leonardo Del Vecchio – ιδρυτής της ιδιοκτήτριας της Ray-Ban EssilorLuxottica SA – απεβίωσε το 2022 με τους κληρονόμους να παραμένουν διχασμένοι για τα θέματα διαδοχής δύο χρόνια αργότερα.

Σε πολλές επιχειρηματικές οικογένειες, οι συζητήσεις σχετικά με την παράδοση της εξουσίας στην επόμενη γενιά είναι ταμπού, γεγονός που αφήνει τους κληρονόμους απροετοίμαστους και ανοίγει τις πόρτες σε διαμάχες.

Ο John Elkann, επικεφαλής της οικογένειας Agnelli, η οποία ίδρυσε την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, εξακολουθεί να μάχεται στα δικαστήρια με τη μητέρα του Margherita Agnelli.

Η Miuccia και ο Patrizio όμως επιθυμούν να διασφαλίσουν ότι η Prada θα επιβιώσει μετά από αυτούς.

Ενώ η Miuccia κληρονόμησε το κατάστημα στο κέντρο του Μιλάνου, δεν ήταν η τυπική γκουρού της μόδας. Ως αριστερή και φεμινίστρια ακτιβίστρια τη δεκαετία του 1960, έσπασε με τις παραδόσεις από τις οποίες ωφελούνταν.

Αυτό την βοήθησε στην ανάπτυξη καινοτομιών όπως το νάιλον σακίδιο πλάτης Prada τη δεκαετία του 1980. Οι συλλογές της «άχαρης κομψότητας» την έκαναν μία από τις πιο επιδραστικές σχεδιάστριες στον κόσμο.

Ξέρει επίσης πώς και πότε να παραχωρεί τον έλεγχο και να συνεργάζεται για να διατηρεί δεσμούς με τη νεανική κουλτούρα. Η διατήρηση αυτής της φρεσκάδας θα είναι το κλειδί για το μέλλον της Prada.

Η Miuccia είναι «πολύ έξυπνη στο να επιλέγει να συνεργάζεται με ανθρώπους που αντικατοπτρίζουν την ευαισθησία της, αλλά και ανήκουν στη νεότερη γενιά», δήλωσε ο Αμερικανός σχεδιαστής Marc Jacobs.

Διαβάστε επίσης:

Μαριάννα Λαιμού: Όταν ο ήλιος συμβολίζει την Αναγέννηση

Tom Ford: Αγοράζει αρχοντικό έναντι 80 εκατ. λιρών στο Λονδίνο

Burberry: Σενάρια για πρόταση εξαγοράς από την Moncler – Άλμα της μετοχής έως 8%