ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα ερωτήματα για υποτιμητική κερδοσκοπία σε Πειραιώς και Εθνική, η δυνατή ΔΕΗ, τα ανέκδοτα με τις πρόωρες εκλογές, ο Σαμαράς και το μήνυμα Μητσοτάκη, οι οργισμένοι βιομήχανοι και ο παραλογισμός με το σπίτι του γιατρού στη Φιλοθέη
Περιεχόμενα
Πριν 20 ημέρες στο περιθώριο της εκδήλωσης για την παρουσίαση της νεοσυσταθείσας Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, ο κ. Ιωάννης Γιώτης, επικεφαλής της ομώνυμης ιστορικής εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, περιέγραφε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η βιομηχανία.
«Για εμάς, από τα 23 μου που ασχολούμαι, σήμερα είναι η χειρότερη περίοδος της βιομηχανίας τροφίμων. Είναι πολύ δύσκολο η βιομηχανία να κάνει μειώσεις από 5% και άνω, με το κόστος να παραμένει σε αυτά τα επίπεδα» είχε τονίσει αναφερόμενος στο μέτρο που ήδη είχε προαναγγείλει το υπουργείο Ανάπτυξης.
Η στάση της βιομηχανίας
Αν και δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό αν η Γιώτης θα μειώσει κάποιους από τους κωδικούς της στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Σκρέκα για αντιμετώπιση της ακρίβειας, ο πρόεδρός της μετά τη συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης το απόγευμα της Τρίτης δήλωσε ότι όπως «πράξαμε με το Καλάθι του Νοικοκυριού το προηγούμενο διάστημα, έτσι και σήμερα, θα σταθούμε δίπλα στους καταναλωτές σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία».
Πάντως, σήμερα σε διάστημα λιγότερο από έναν μήνα με την υπουργική απόφαση για τα μέτρα καταπολέμησης της ακρίβειας και μεταξύ αυτών το μέτρο για μόνιμη μείωση τιμής κατ΄ελάχιστον 5% και για διάστημα το λιγότερο έξι μηνών, πολλοί από τους προμηθευτές φέρονται διατεθειμένοι να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία του υπουργείου περί «μόνιμης μείωσης τιμής». Κάποιες εταιρείες το έχουν ήδη επικοινωνήσει όπως η Όλυμπος της οικογένειας Σαράντη, ή η αλλαντοβιομηχανία Νίκας ενώ ανοιχτό έχουν αφήσει το ενδεχόμενο άλλες μεγάλες εταιρείες όπως η ΔΕΛΤΑ.
Μειώσεις και πάνω από 5%
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας ποντάρει στον ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών που θα μειώσουν τιμές.
Όπως ο ίδιος είπε χθες σε δηλώσεις του οι μειώσεις ξεκινούν από 5% και σε περιορίζονται σε αυτό το ύψος. Ηδη, όπως είπε «κάποιες εταιρείες μας έχουν στείλει μείωση τιμής που φτάνει και στο 12% και το 17%». Οι προμηθευτές που θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου 2023 έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19 Σεπτεμβρίου 2023. Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης προβλέπεται πρόστιμο 50.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος, ενώ η αντιποίηση της πρωτοβουλίας ή η απομίμηση του ειδικού σήματος τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ ανά κωδικό και ανά κατάστημα.
Οσοι μειώσουν τιμές θα κερδίσουν και την ανάλογη προβολή με το ειδικό σήμα «Μόνιμη Μείωση Τιμής» σε κόκκινο, μπλε χρώμα και κίτρινο χρώμα και σε διαστάσεις 13 επί 16 εκατοστά του μέτρου (cm), που θα τοποθετείται κάθετα στην όψη του χώρου διάθεσης των προϊόντων.
Οι επιφυλάξεις του λιανεμπορίου τροφίμων
Το θέμα αυτό αποτελεί και μια από τις διορθωτικές κινήσεις που θα ήθελαν οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου να γίνουν και ήδη κάνουν κάποιες συζητήσεις με τις υπηρεσίες του υπουργείου. Όπως σημειώνουν σχετικά γνώστες του θέματος το καρτελάκι, το οποίο θα φέρει το barcode του προϊόντος είναι μεγάλο και δύσκολα θα τοποθετηθεί ειδικά σε μικρά σούπερ μάρκετ όπου ο διάδρομοι είναι στενοί. Για το λόγο ζητούν η ειδική σήμανση να αγορά κατηγορία και όχι συγκεκριμένο προϊόν ενώ κάνουν λόγο και για διαχειριστικά κόστη.
Άλλο έναν προβληματισμό που εκφράζουν είναι το γεγονός ότι το μέτρο αφορά το σύνολο των προϊόντων που βρίσκονται στα σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, με βάση την υπουργική απόφαση, το ειδικό σήμα μπορεί να μπει από τρόφιμα μέχρι οτιδήποτε πωλείται μέσα στο κατάστημα. Από ένα ψυγείο μέχρι σεντόνια ή είδη οικιακής χρήσης. Όπως αναφέρουν γνώστες του θέματος τα σούπερ μάρκετ θέλουν το μέτρο να προσδιορίζει ένα συγκεκριμένο φάσμα προϊόντων αναγκαίων για τη διαβίωση, όπως είναι οι 60 κατηγορίες που περιλαμβάνονται στο μέτρο κοινοποίησης ανατιμήσεων, και όχι να αφορά σε χιλιάδες κωδικούς που πωλούνται στα καταστήματα.
Ένα τρίτο ζήτημα ότι δεν μπορεί το μέτρο να αφορά και τα νωπά προϊόντα ψυγείου, όπως τα κρέατα για παράδειγμα παρά μόνο τα συσκευασμένα.
Οι έλεγχοι και τα πρόστιμα
Ένα από τα όπλα στη φαρέτρα του υπουργείου Ανάπτυξης είναι οι έλεγχοι στην αγορά. Ηδη διενεργούνται μαζικοί έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και όπως είχε προειδοποιήσει ο κ. Σκρέκας «δυστυχώς για κάποιους θα ανακοινώσουμε υψηλά πρόστιμα». Τα νέα μέτρα Το υπουργείο Ανάπτυξης με όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που διαθέτει και αξιοποιώντας την τεχνολογία θα συνεχίσει με αμείωτη ένταση τους ελέγχους και την επιβολή του νόμου, έτσι ώστε να καταστεί σαφές και να γίνει συνείδηση πως η απληστία κοστίζει και δεν γίνεται ανεκτή. Η τήρηση της νομιμότητας και των κανόνων του υγιούς ανταγωνισμού δεν συνιστά χάρη αλλά αδιαπραγμάτευτη υποχρέωση».
Στην κατεύθυνση αυτή με την νέα απόφαση σύμφωνα με την οποία οι λιανέμποροι τροφίμων υποχρεούνται να κοινοποιούν κάθε εβδομάδα τυχόν ανατιμήσεις προμηθευτών σε κατηγορίες προϊόντων διευκολύνει τον έλεγχο. Εξάλλου, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς το μέτρο αυτό έχει περισσότερο αποτρεπτικό χαρακτήρα για ανατιμήσεις. «Όταν ο προμηθευτής γνωρίζει ότι θα πρέπει να αιτιολογήσει την αύξηση, τότε θα είναι πολύ πιο επιφυλακτικός» σημειώνουν οι ίδιες πηγές.
Η ενημέρωση για τα οπωροκηπευτικά
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη έως τις 15:00 ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).
Το τρίτο μέτρο που τέθηκε σε εφαρμογή αφορά στις τιμές των οπωροκηπευτικών. Όπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται επίσης να αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ενδεικτικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων. Τα προϊόντα για τα οποία προβλέπεται η σχετική υποχρέωση είναι τα ακόλουθα: σταφύλια, λεμόνια, μπανάνες, πορτοκάλια Βαλέντσια, μανταρίνια, αχλάδια, μήλα, ρόδια, μανιτάρια, αγκινάρες, ντομάτες, τοματίνια, αγγούρια, κολοκύθια, μαρούλια, ρόκα, πατάτες, σκόρδα, κρεμμύδια, σπανάκι, παντζάρια, καρότα, ραπανάκια, λάχανα, κουνουπίδια, μπρόκολο, πιπεριές, μελιτζάνες, μαϊντανός, άνηθος, σέλινο, φασολάκια. Οι τιμές θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 9 π.μ., στην πλατφόρμα e-katanalotis. gr και το υπουργείο μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών.
Όλα τα μέτρα θα ισχύσουν μέχρι τις 31 Μαΐου 2024.
Διαβάστε επίσης
Σκρέκας: Στόχος να έχουμε μείωση στο ράφι σε τουλάχιστον 500 κωδικούς προϊόντων