Άλλο ένα πρόστιμο επέβαλε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης σε πολυεθνική εταιρεία για παραβίαση της νομοθεσίας περί αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η «καμπάνα» ύψους 561.000 ευρώ στη FrieslandCampina, που επέβαλε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, ήρθε να προστεθεί στα πρόστιμα που έχουν πέσει σε μεγάλες πολυεθνικές με δεκάδες brands στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

1

Johnson & Johnson Ελλάς, Procter & Gamble Ελλάδος, Ελαίς Unilever, Colgate Palmolive, Jacobs Douwe Εgberts και Bic Βιολέξ μαζί με τη Friesland Campina πέρασαν από το μικροσκόπιο της ΔΙΜΕΑ και για τις παραβάσεις της νομοθεσίας που καταγράφηκαν επιβλήθηκαν συνολικά πρόστιμα ύψους 5,5 εκατ. ευρώ.

Οι έρευνες για τις τιμές

Κομβικής σημασίας για τους ελέγχους στις πολυεθνικές ήταν οι έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα απορρυπαντικά και τα βρεφικά γάλατα. Η μεν πρώτη, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον περασμένο Μάρτιο, έδειχνε ότι οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν ακριβότερα σε ποσοστά που φτάνουν και το 361% (!) από άλλους Ευρωπαίους καταναλωτές, απορρυπαντικά των εταιρειών Unilever, P&G.

Σύμφωνα, δε, με την έρευνα της Επιτροπής η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξαρτήτως του μεγέθους της συσκευασίας.

Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με την Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους, με την Κύπρο να είναι φθηνότερη παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στην Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας.

Η δεύτερη έρευνα για τα βρεφικά γάλατα, η οποία δημοσιεύτηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, έβγαλε στη «σέντρα» άλλες τέσσερις πολυεθνικές, με την «ψαλίδα» στις τιμές να φτάνει και στο 213% έναντι των άλλων χωρών που πωλούνται τα ίδια προϊόντα και τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για τη διενέργεια της σύγκρισης τιμών.

Μπορεί οι έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού να έδειξαν προς μια κατεύθυνση όπου υπάρχει το διαχρονικό πρόβλημα των υψηλότερων τιμών σε κάποια προϊόντα πολυεθνικών σε σχέση με άλλες χώρες ωστόσο η Κυβέρνηση φάνηκε αποφασισμένη να συγκρουστεί με μεγάλες εταιρείες προκειμένου να τιθασεύσει την επίμονη ακρίβεια στα είδη διατροφής και στα καταναλωτικά αγαθά.

Η απόφαση για σύγκρουση με τις πολυεθνικές

Την πρόθεση αυτή έδειξε ο πρωθυπουργός από τον περασμένο Οκτώβριο στέλνοντας μήνυμα στις πολυεθνικές ότι «Αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι μπανανία και πως μπορούν να πωλούν τα ίδια προϊόντα πολύ πιο ακριβά από ό,τι σε άλλες χώρες, θα δείτε τι θα κάνουμε πολύ σύντομα».

Ακολούθησε μπαράζ προστίμων με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επαναλαμβάνει το ίδιο μήνυμα δύο εβδομάδες πριν όταν ανακοινώθηκαν τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, λέγοντας «Η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι μια μάχη διαρκής και στη μάχη αυτή αξιοποιούνται διαρκώς νέα εργαλεία πολιτικής μέχρι να καταλάβουν όλοι και ειδικά οι πολυεθνικές εταιρείες ότι η Ελλάδα δεν είναι “μπανανία” και ότι ο πληθωρισμός της απληστίας δεν μπορεί να είναι ανεκτός».

Στα 12,8 εκατ. ευρώ τα πρόστιμα το 2023

Συνολικά την προηγούμενη χρονιά έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 12,8 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε στη Βουλή το βράδυ της Δευτέρας ο κ. Σκρέκας το 2023 διενεργήθηκαν 25.267 έλεγχοι, βρέθηκαν 1.865 παραβιάσεις, επιβλήθηκαν πρόστιμα 12.806.000 ευρώ και έχουν βεβαιωθεί ή εξοφληθεί 10.149.000 ευρώ, δηλαδή ποσοστό που ξεπερνάει το 80%.

Και βεβαίως, σημείωσε, θα βεβαιωθούν και τα υπόλοιπα πρόστιμα τα οποία έχουν επιβληθεί το τελευταίο διάστημα, (ενώ) υπάρχει μία χρονοκαθυστέρηση περίπου δύο μηνών μέχρι να φανεί αν θα πληρώσουν τα πρόστιμα οι εταιρείες οι οποίες έχουν υπερβάσεις ή τελικά θα βεβαιωθούν στην εφορία προς είσπραξη.

Ο κ. Σκρέκας κατέθεσε επίσης τα αποδεικτικά πληρωμής από τη Jacobs Douwe Egberts, 1 εκ. ευρώ ευρώ, από την Procter & Gamble επίσης 1 εκ. ευρώ, και την απόφαση βεβαίωσης της Unilever «ώστε να δείτε ότι τα πρόστιμα και επιβάλλονται και εισπράττονται από το ελληνικό Δημόσιο, και αυτό είναι αποτρεπτικό για να επαναλάβουν αυτή την τακτική» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε.

Σε κάθε περίπτωση, με την επιβολή προστίμων, σε συνδυασμό με την τελευταία δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε και αφορά στον περιορισμό των προσφορών στα σούπερ μάρκετ, στις «καθαρές τιμές» σε οπωροκηπευτικά και κρέατα, στο τρίμηνο μπλόκο στις προσφορές για όσους κάνουν ανατιμήσεις και το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα βρεφικά γάλατα, και θα έχει εφαρμογή από τον Μάρτιο, το υπουργείο Ανάπτυξης προσδοκά να υπάρξει θετικό αποτύπωμα με μείωση των τιμών στα ράφια.

Διαβάστε επίσης:

Πρόστιμο 561.000 ευρώ στην εταιρεία γαλακτοκομικών προϊόντων FrieslandCampina