ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πονοκέφαλο στους εγχώριους Ομίλους που κατασκευάζουν ή συμμετέχουν σε διαγωνισμούς για έργα διαχείρισης απορριμμάτων προκαλούν οι νέες αλλαγές που ζητάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση ύψους 600 εκατ. Ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ.
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν στο mononews πως οι αλλαγές αυτές που αφορούν στην μετατροπή των μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων σε μονάδες ανακύκλωσης και ανάκτησης, θα προκαλέσουν τόσο αύξηση του κόστους στα υφιστάμενα έργα όσο και σημαντικές καθυστερήσεις σε αυτά που ήδη δημοπρατούνται ή πρόκειται να βγουν στον αέρα.
Πιο συγκεκριμένα, τόνιζουν πως τα κόστη για την αναβάθμιση ολοκληρωμένων και υπό κατασκευή μονάδων θα τα επωμιστούν οι κατασκευαστές, καθώς καλούνται να «σηκώσουν» το βάρος των επικαιροποιημένων περιβαλλοντικών μελετών. Προσθέτουν, δε, πως η εξέλιξη αυτή θα λειτουργήσει ως τροχοπέδη για εν εξελίξει διαγωνισμούς, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι ήδη «κολλημένοι».
Ποια έργα επηρεάζονται
Τα άμεσα επηρεαζόμενα έργα είναι οι μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων που έχουν ολοκληρώσει οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές.
Πρόκειται για τις μονάδες που έχει κατασκευάσει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στα Ιωάννινα, ο Όμιλος Ελλάκτωρ (ΗΛΕΚΤΩΡ) στην Κοζάνη, η Intrakat-Archirodon στις Σέρρες, καθώς και η ΑΒΑΞ-Μεσόγειος στην Ηλεία.
Επίσης, η νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εκτιμάται πως θα έχει αντίκτυπο και στο τριπλό έργο απορριμμάτων που έχει ξεκινήσει να κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στην Πελοπόννησο, καθώς και η Watt στη Θήβα και η Thalis Περιβαλλοντικές Υπηρεσίες στο Αμάρι μεταξύ άλλων.
Οι -όχι και τόσο προχωρημένοι- διαγωνισμοί
Τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται να κατευθυνθούν και στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων που τελούν υπό διαγωνιστική διαδικασία. Τα πιο γνωστά από αυτά είναι οι μονάδες που έχουν «κολλήσει» στην Αττική, καθώς και τα δύο έργα στη Θεσσαλονίκη, τα οποία ωστόσο δε φαίνεται να βρίσκονται σε καλύτερη μοίρα.
Όσον αφορά τα έργα στην Αττική πρόκειται για τις δύο μονάδες στο Σχιστό και τη Φυλή συνολικής αξίας 760 εκατ. ευρώ τα οποία διεκδικούν τα εξής σχήματα:
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ
Motor Oil-ΑΒΑΞ-Thalis
Mytilineos-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ Α.Ε.
ΗΛΕΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
Intrakat – Watt – Geocycle Hellas
Τα δύο αυτά έργα έχουν «κολλήσει» στο δεύτερο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία τρέχει από το 2021, και όσον αφορά τη Φυλή η Περιφέρεια κάνει δεύτερες σκέψεις σχετικά με τη χωροθέτησή της χωρίς, ωστόσο, να έχει βρει κάποια εναλλακτική.
Σε χειρότερη μοίρα βρίσκεται η μονάδα απορριμμάτων στο Γραμματικό, ο διαγωνισμός για την οποία κηρύχθηκε άγονος στα μέσα του περασμένου έτους. Πιο συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης ανακοίνωσης του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου του Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) που δημοπρατεί τα έργα αυτά, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση με θέμα τη ματαίωση του σχετικού διαγωνισμού.
Όσον αφορά τα έργα στη Θεσσαλονίκη δημοπρατείται αυτή την περίοδο η μονάδα του δυτικού τομέα εκτιμώμενου προϋπολογισμού 250 εκατ. Ευρώ που προκηρύχθηκε το 2021. Και αυτό το έργο έχει κολλήσει στο δεύτερο στάδιο, ενω οι ενδιαφερόμενοι είναι οι ίδιοι με τα έργα στην Αττική.
Το πιο πρόσφατο έργο που δημοπρατείται είναι αυτό της μονάδας της Ανατολικής Θεσσαλονίκης αρχικού κόστους 141 εκατ. ευρώ. Ο εν λόγω διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον περασμένο μήνα και ως ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει οριστεί η 17 Φεβρουαρίου.
Επιπλέον, δημοπρατούνται οι μονάδες στη Λάρισα και την Κέρκυρα. Σημειώνεται πως στόχος του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος είναι να δημοπρατηθούν 18 μονάδες απορριμμάτων.
Διαβάστε επίσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λ. Βιλδιρίδη – ΤΕΠ: Παρακολούθηση των εφημεριών σε real time από τον Ιανουάριο του ‘25
- GrePort 2024 (Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης): Οι 13 Οργανισμοί Λιμένων είχαν τζίρο 361 εκατ. ευρώ και κέρδη 192 εκατ. ευρώ
- Υπερταμείο: Η «μάχη» Δημητριάδη – Πολίτη και οι 4 ακόμη υποψήφιοι CEO
- Ηλεκτρικό ρεύμα: Ανταγωνισμός για τα σταθερά πελατολόγια- Γιατί το ακριβό πράσινο “πληρώνει” τα μπλε