Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Πλειστηριασμοί: Στο σφυρί για 30 εκατ. ο Ιππόδρομος στο Μαρκόπουλο – Η κούρσα προς το λουκέτο

Σε πλειστηριασμό βγαίνει ο Ιππόδρομος στο Μαρκόπουλο, το μεγαλύτερο σφυρί στην κούρσα των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, καθώς η τιμή πρώτης προσφοράς για το ακίνητο ανέρχεται στα 30.140.000,00 ευρώ.

Ο πλειστηριασμός εμφανίστηκε στην πλατφόρμα e-auction στις 27 Μαρτίου 2024 και θα διενεργηθεί στις 6 Νοεμβρίου του 2024, με επισπεύδουσα την Ernst & Young και οφειλέτη τον υπό εκκαθάριση Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών (ΟΔΙΕ Α.Ε.).

Συγκεκριμένα, ο πλειστηριασμός δεν αφορά το ακίνητο του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου Μαρκοπούλου που βρίσκεται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς αυτό παραμένει στη διαχείριση του, αλλά τον Ιππόδρομο και τις εγκαταστάσεις που φιλοξενούνται στην υπό πλειστηριασμό έκταση.

Το ακίνητο

To ακίνητο βρίσκεται στην περιοχή του Ιπποδρόμου, εντός του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας, στην Περιφερειακή Ενότητα Ανατολικής Αττικής.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για δύο γεωτεμάχια που βρίσκονται στη θέση Πούσι – Μερέντα, στην οδό Μαρκοπούλου του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας.

Σύμφωνα με την εκτίμηση, βρίσκονται σε εκτός σχεδίου περιοχή, επί των οποίων έχουν ανεγερθεί διάφορα κτήρια που εξυπηρετούν την τρέχουσα χρήση του ακινήτου ως ιππόδρομο.

Κατά τη νεότερη τοπογραφική αποτύπωση υπολογίζεται ότι το συνολικό εμβαδόν των γεωτεμαχίων είναι στα 1.067.484,95 τ.µ., ενώ η συνολική δομημένη επιφάνεια των κτηρίων που έχουν ανεγερθεί επί των δύο αγροτεμαχίων ανέρχεται σε περίπου 80.000 τμ.

Αναλυτικότερα, το πρώτο γεωτεμάχιο έχει τελικό εμβαδόν 979.447,23 τ.μ. και το δεύτερο γεωτεμάχιο έχει τελικό εμβαδόν 88.037,72 τ.μ.

Επί των δύο γεωτεμαχίων έχουν ανεγερθεί κτηριακές εγκαταστάσεις με οικοδομική άδεια ανέγερσης του έργου «ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΙΠΠΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ & ΝΕΟΣ ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ ΑΘΗΝΩΝ» στο Μαρκόπουλο Αττικής.

Ειδικότερα, τα παραπάνω γεωτεμάχια εντάσσονται στις ζώνες 4.1 και 4.2, που έχουν καθοριστεί με το παραπάνω Ειδικό Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης.

Στη ζώνη 4.1 του ενιαίου ακινήτου έχει κατασκευαστεί ο στίβος, το κεντρικό κτίριο κερκίδων (Grandstand), οι στάβλοι σελώματος, τα συνεργεία συντήρησης των μηχανών εξοπλισμού του Ιπποδρόμου και όλες οι απαραίτητες υπαίθριες λειτουργίες, paddock σελώματος, paddock επίδειξης, χώροι κοινού με γραφεία στοιχηματισμού και σνακ – μπαρ, τουαλέτες, χώροι επισήμων, υπαίθριες κερκίδες, διαδρομές αλόγων, χώροι στάθμευσης και χώροι πρασίνου. Τα κτίσματα τοποθετήθηκαν αποκλειστικά στο «οικοδομήσιμο τμήμα» της ζώνης.

Στις περιοχές της ζώνης 4.2 επιτράπηκε να κατασκευαστούν στάβλοι, αποθήκες, γραφεία στάβλων, κτίρια συντήρησης, σχολή αναβατών, εργαστήρια και όλες οι απαραίτητες συνοδευτικές υπαίθριες λειτουργίες.

Επισημαίνεται, ότι σύμφωνα με το Ειδικό Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΕΣΟΑΠ) στη ζώνη 4.1 για την μεταολυμπιακή της χρήση επιτρέπεται η κατασκευή ξενοδοχείου στο οικοδομήσιμο τμήμα αυτής, με μέγιστο ύψος δόμησης τα 10,50 μ και μέγιστο αριθμό ορόφων τρεις.

Ωστόσο, το συγκεκριμένο ΕΣΟΑΠ είναι προγενέστερο της Ζ.Ο.Ε. Μεσογείων που δημοσιεύθηκε το 2003. Επομένως, σήμερα θεωρείται ότι ισχύει η Ζ.Ο.Ε. Μεσογείων και το Γ.Π.Σ. του 2022 που καθορίζουν ότι η τρέχουσα επιτρεπόμενη χρήση των γεωτεμαχίων είναι αποκλειστικά αυτή των αθλητικών εγκαταστάσεων.

Να σημειωθεί ότι εντός του ακινήτου βρίσκονται ορατά μνημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Τα βάρη των ακινήτων

Επί των ακινήτων αυτών προκύπτουν βάρη που θα πρέπει να ικανοποιηθούν απέναντι στο Δημόσιο αλλά και την Intralot από την υπό εκκαθάριση εταιρεία, που αθροιστικά αγγίζουν το ποσό των 40 εκατομμυρίων και έχουν ως εξής:

Πρώτον, προσημείωση υποθήκης υπέρ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΙΝΤΡΑΛΟΤ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ-ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ.» και κατά της ΟΔΙΕ ΑΕ, για ποσό 9.481.486,11 και με μερική τροπή της σε υποθήκη για τον ποσό των 2.781.381,15€.

Δεύτερον, υποθήκη υπέρ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΙΝΤΡΑΛΟΤ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ-ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ.» και κατά της ΟΔΙΕ ΑΕ, για ποσό 11.440.655,35€.

Τρίτον, υποθήκη υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου και κατά της ΟΔΙΕ ΑΕ, για ποσό 20.755.612,58€.

Σημειώνεται, πως από τα έσοδα που θα αντληθούν από τη δημοπρασία, πρώτοι στη λίστα είναι οι εργαζόμενοι και ακολούθως η Intralot στην οποία θα περιέλθει το 65%.

Η «κούρσα» προς το λουκέτο

Η παράδοση των ιπποδρομιών δεν άργησε να έρθει στην Ελλάδα και το 1882 ιδρύθηκε η πρώτη Ιππική Εταιρεία Ελλάδας, ενώ  δημιουργήθηκαν κάποιες πρώτες πρόχειρες εγκαταστάσεις.

Το 1884, ξεκίνησαν οι πρώτες ιπποδρομίες και τους αγώνες παρακολουθούσαν πολλά μέλη της βασιλικής οικογένειας.

Τον Απρίλιο του 1925 εγκαινιάζεται ο Ιπποδρόμιος στο Δέλτα Φαλήρου, όπου για σχεδόν 80 χρόνια αποτελούσε έναν σημαντικό προορισμό για την κοσμική Αθήνα της εποχής.

Συγκεκριμένα, τη δεκαετία του ’70 οι ελληνικές ιπποδρομίες γνωρίζουν άνθιση, συνιστώντας ένα μεγάλο κοσμικό γεγονός αφού οι ιπποδρομιακές κούρσες συνοδεύονταν από δεξιώσεις και κοσμικά γεγονότα.

Η πτώση άρχισε τη δεκαετία του ’90 όταν ο ιππόδρομος συνδέθηκε με τα στημένα παιχνίδια και το ντοπάρισμα των αλόγων, ενώ το 2002 περιγράφεται ως η τελευταία επιτυχημένη χρονιά για τον ελληνικό ιππόδρομο.

Το 2000 ενόψει των Ολυμπιακών αγώνων κατασκευάζεται ένα σύγχρονο διεθνών προδιαγραφών ιπποδρόμιο στο Μαρκόπουλο Αττικής, όπου και μεταφέρθηκε η διεξαγωγή των ιπποδρομιών.

Έτσι, από το 2003 ο Ιππόδρομος Αθηνών βρίσκεται στο Μαρκόπουλο Αττικής, σε ένα ιπποδρόμιο με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις.

Από το 2003 έως το 2023, βάσει δημοσιευμένων ισολογισμών του ΟΔΙΕ οι ζημιές ξεπερνούσαν τα  200.000.000€ και οι οφειλές πλησίαζαν τα 10 δισεκατομμύρια προς στο δημόσιο.

Το 2015 εξαγοράζεται, όταν η ΙΠΠΟΔΡΟΜΙΕΣ Α.Ε., εταιρεία του Ομίλου ΟΠΑΠ, ανέλαβε την οργάνωση, διεξαγωγή και ανάπτυξη των ιπποδρομιών και του αμοιβαίου στοιχήματος στην Ελλάδα.

Η μετακίνηση του ιπποδρόμου σε μη κατοικήσιμη περιοχή έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στην οικονομική δυσπραγία του Ιπποδρόμου.

Συγκεκριμένα, το δάνειο των 200.000.000€ που χρησιμοποιήθηκε για τη συντήρηση του οικοδομήματος ήταν μια κίνηση εξαιρετικά δαπανηρή και ζημιογόνα για τον ελληνικό ιππόδρομο.

Για το 2022 και το 2023, τα έσοδα ανήλθαν μόλις σε 8,996 εκατ. ευρώ, ένα ποσό που δεν αντιπροσωπεύει σε καμία περίπτωση τα έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ από τα πονταρίσματα στα υπόλοιπα τυχερά παιχνίδια στην Ελλάδα.

Στις 29 Ιανουαρίου, οι υπεύθυνοι της εταιρείας «Ιπποδρομίες Α.Ε.», θυγατρικής της ΟΠΑΠ Α.Ε., ενημέρωσαν υπαλλήλους και αναβάτες για τη διακοπή της διοργάνωσης και διεξαγωγής ελληνικών ιπποδρομιών, με ισχύ από τις 30 Ιανουαρίου 2024.

Στις 30 Ιανουαρίου 2024 η Ιπποδρομίες Α.Ε. με επίσημη ανακοίνωσή της γνωστοποίησε τη διακοπή της διοργάνωσης και διεξαγωγής ελληνικών ιπποδρομιών, με άμεση ισχύ καθώς, όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση Παραχώρησης, εξηγώντας πως ο μέσος πληθυσμός των εγγεγραμμένων στα μητρώα της Φιλίππου Ενώσεως Ελλάδος (ΦΕΕ) ενεργών ίππων είναι κάτω από 300 κατά τα τελευταία δύο συνεχόμενα έτη. Συγκεκριμένα ο αριθμός τους ανερχόταν στους 172.

Επιπλέον, η εταιρεία άσκησε το συμβατικό δικαίωμα της να καταγγείλει τη Σύμβαση Μίσθωσης του Ιπποδρόμου Αθηνών στο Μαρκόπουλο. Όπως αναφερόταν στην ανακοίνωση «το ακίνητο θα επιστραφεί επισήμως στον ιδιοκτήτη του (ΟΔΙΕ Α.Ε. υπό ειδική εκκαθάριση) εντός δύο μηνών».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση η ελληνική ιπποδρομιακή δραστηριότητα υπήρξε για δεκαετίες εξαιρετικά ζημιογόνα.

Συγκεκριμένα, παρά τις σημαντικές μακροχρόνιες προσπάθειες της Ιπποδρομίες Α.Ε. από τη στιγμή που ανέλαβε αυτή τη δραστηριότητα το 2016 και τις συνεχείς μεγάλες επενδύσεις της, οι ελληνικές ιπποδρομίες παρέμειναν ζημιογόνες και μη βιώσιμες.

Για την ακρίβεια, οι συνολικές ζημίες της εταιρείας, από το 2016 μέχρι και το 2023, ανέρχονται σε €100,3 εκατομμύρια.

Διαβάστε επίσης:

Πλειστηριασμοί: Ψυγεία Ταΰγετος – Η ιστορική βιομηχανία στον Πειραιά που βγαίνει στο σφυρί

Ποιο πεντάστερο ξενοδοχείο βγαίνει στο σφυρί για 12,8 εκατ. ευρώ

Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια ξενοδοχείο της οικογένειας Αγούδημου στη Ζάκυνθο – Η ιστορία του «καπετάν Μάκη»