• Business

    Motor Oil: Το πριμ στους μετόχους, οι αποδοχές Βαρδή και Γιάννη Βαρδινογιάννη και οι top αμοιβές στους εργαζόμενους

    Βαρδής Βαρδινογιάννης, Γιάννης Βαρδινογιάννης της Motor Oil

    Βαρδής Βαρδινογιάννης, Γιάννης Βαρδινογιάννης


    Η Motor Oil μετράει 52 χρόνια παρουσίας στο επιχειρηματικό σκηνικό, με τα 23 εξ αυτών να είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας. Συμφερόντων της κραταιάς οικογένειας του εμβληματικού Βαρδή Βαρδινογιάννη, η Μotor Oil κατέγραψε πέρσι τα υψηλότερα καθαρά κέρδη στην ιστορία της. Τα οποία σε εταιρικό επίπεδο ανήλθαν σε 786,6 εκατ. ευρώ. Σχεδόν 2 εκατ. ευρώ ανά ημέρα.

    Την ίδια στιγμή, η Motor Oil ώς όμιλος, όπου ενσωματώνονται οι 92 επιμέρους εταιρείες, παρουσίασε καθαρή κερδοφορία 806,7 εκατ. ευρώ. Έχοντας αποδώσει σε φόρους 231,8 εκατ. ευρώ.

    Μεγέθη θαυμαστά για έναν πραγματικό επιχειρηματικό ογκόλιθο, με τεράστια εξαγωγική δραστηριότητα.

    Κάτω από αυτές τις συνθήκες και με φόντο την επικείμενη γενική συνέλευσης της 19ης Ιουνίου, η εταιρία… χρυσώνει στην κυριολεξία άπαντες. Μετόχους, διοικητικά στελέχη με στρατηγικές θέσεις ευθύνης, αλλά και εργαζόμενους.

    Παράλληλα όμως, εξέχουσα σημασία έχει και η ποσοτικοποίηση του λεγόμενου κοινωνικού προϊόντος, το οποίο αποτιμάται σε 1,2 δισ. ευρώ. Αντικατοπτρίζοντας το σύνολο των πληρωμών που γίνονται σε ετήσια βάση από τη Motor Oil, εξαιρουμένων των κοινοτικών επενδύσεων και των χορηγιών.

    Στο «μέτωπο» των  χρηματικών διανομών προς τους μετόχους, αυτές, για το σύνολο της χρήσης του 2023, ανέρχονται σε 199,4 εκατ. ευρώ. Και είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δώσει η εταιρεία από την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο.

    Αντιστοιχεί, δε, σε 1,80 ευρώ ανά μετοχή. Καθώς όμως, έχει ήδη δοθεί προσωρινό μέρισμα 0,40 ευρώ, μένει να καταβληθεί και το υπόλοιπο 1,40 ευρώ ανά μετοχή, προ φόρου. Με τα περίπου 155,1 εκατ. ευρώ να έχει προγραμματιστεί να μοιραστούν στις 3 Ιουλίου.

    Λαμβανομένου υπόψη ότι η (ευρύτερη) οικογένεια Βαρδινογιάννη έχει υπό τον έλεγχό της το 41% των μετοχών της Μotor Oil, πρόκειται να λάβει περί τα 63,6 εκατ. ευρώ από το προς διανομή μέρισμα. Έχοντας εισπράξει και 18,2 εκατ. ευρώ από το προμέρισμα.

    Ενώ για όλους τους άλλους μετόχους και για το σύνολο της χρήσης, αναλογούν χρηματικές διανομές 117,6 εκατ. ευρώ.

    Τα μπόνους και οι μισθοί στη διοικητική ηγεσία

    Κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα των εξελίξεων αποτελούν αναμφίβολα τα διοικητικά στελέχη.

    Όπως άλλωστε έλεγε ο αείμνηστος (και μακροβιότερος) διοικητής της Εθνικής τράπεζας Θόδωρος Καρατζάς «τα καλά αποτελέσματα των εταιρειών οφείλονται στις εμπνευσμένες επιλογές των στελεχών τους».

    Στην προκειμένη περίπτωση η γενική συνέλευση της Motor Oil καλείται να δώσει το «πράσινο φως» για τη διανομή 8 εκατ. ευρώ από το «καλάθι» της καθαρής εταιρικής κερδοφορίας, σε ανώτατα στελέχη και συνάμα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. Ως μπόνους για τη συμβολή τους στα θετικά οικονομικά μεγέθη.

    Από το ποσό αυτό και μετά την αναμενόμενη έγκριση από τη γενική συνέλευση, τα 7.050.000 θα δοθούν στον Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη. Αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας. Με συνέπεια το σύνολο των αποδοχών του για την περσινή χρονιά να φτάσει στα 7.443.293 ευρώ μικτά.

    Διότι ο 62χρονος Γιάννης Βαρδινογιάννης, πέραν του μπόνους, έχει λάβει 303.333 ευρώ από την μισθοδοσία της Μotor Oil, 30.000 ως αποζημίωση για τη συμμετοχή του στο Δ.Σ, ενώ άλλα 49.960 ευρώ αφορούν την τιμολόγηση των εταιρικών παροχών (συνταξιοδοτικό και ασφαλιστικό πρόγραμμα, εταιρικό αυτοκίνητο κ.λπ.).

    Από την άλλη πλευρά ο 91 ετών, ιστορικός ηγέτης της εταιρείας Βαρδής Βαρδινογιάννης και σημερινός μη εκτελεστικός Πρόεδρος, θα λάβει μερίδιο 600.000 ευρώ από το προς διανομή μπόνους. Με τις συνολικές, μικτές του αποδοχές να ανέρχονται σε 630.000 ευρώ, μαζί με την αποζημίωση συμμετοχής στο Δ.Σ. Χωρίς να είναι στο μισθολόγιο της Motor Oil και χωρίς να έχει εταιρικές παροχές.

    Το 2022 ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και ο πρωτότοκος γιος του Γιάννης που έχει αναλάβει τη σκυτάλη της διαδοχής στην εταιρεία, είχαν λάβει 7,53 εκατ. ευρώ από το συνολικό μπόνους, που πάλι ήταν ύψους 8 εκατ. ευρώ.

    Τότε ο Πρόεδρος Βαρδής είχε πάρει 3,4 εκατ. ευρώ, ενώ τώρα η δική του συμμετοχή κινήθηκε πολύ χαμηλότερα. Σε αντίθεση με εκείνη του Γιάννη Βαρδινογιάννη που ανέβηκε αισθητά, από τα προπέρσινα 4,13 εκατ. ευρώ.

    Τα στελέχη και οι δωρεάν μετοχές

    Μακρά παρουσία στη Motor Oil, 38 και 46 χρόνια αντίστοιχα, έχουν οι Πέτρος Τζαννετάκης και Γιάννης Κοσμαδάκης.

    Αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι και οι δύο, έλαβαν πέρσι μικτές αποδοχές 656.141 ευρώ ο πρώτος και 645.853 ευρώ ο δεύτερος.

    Στα ποσά αυτά περιλαμβάνονται και περίπου 162.000 για το καθένα, από το προς έγκριση μπόνους.

    Από αυτό, μερίδιο 36.107 ευρώ λαμβάνει και η Νίκη Στουφή, που βρίσκεται στην εταιρεία 34 χρόνια και είναι μη εκτελεστικό μέλος στο Δ.Σ. Με το μπόνους αυτό, οι δικές της μικτές αποδοχές φτάνουν συνολικά στις 257.284 ευρώ.

     

    Πέτρος Τζαννετακης. Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Motor Oil
    Πέτρος Τζαννετάκης. Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil

     

    Πέραν τούτων, ο Γιάννης Β. Βαρδινογιάννης και οι δύο αναπληρωτές διευθύνοντες σύμβουλοι, έλαβαν πέρσι ώς εξτρά ανταμοιβή και 220.000 δωρεάν μετοχές. Τις 150.000 μετοχές τις έλαβε ο διοικητικός ηγέτης, ενώ από 35.000 μετοχές ο καθένας, πήραν οι Τζαννετάκης και Κοσμαδάκης.

    Δυο μέρες πριν πιστωθούν οι δωρεάν μετοχές ( 14 Ιουνίου του 2023) η τιμή τους στο χρηματιστήριο ήταν στα 23,82 ευρώ η μία. Με το μερίδιο που αντιστοιχεί στον Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη να υπολογίζεται σε 3.573.000 ευρώ. Ενώ τώρα, που η μετοχή βρίσκεται στα  28,44 ευρώ, η αποτίμηση του μετοχικού μεριδίου ανέρχεται σε 4.266.000 ευρώ.

    Σε εργαζόμενους 12 εκατ. ευρώ

    Όμως, στην επικειμένη γενική συνέλευση αναμένεται να εγκριθεί και η γενναία οικονομική πριμοδότηση των εργαζόμενων στη μητρική Μotor Oil. Γεγονός που τείνει να γίνει θεσμός στη διάρκεια των τελευταίων ετών και αφορά τους 1.429 υπαλλήλους που τώρα απασχολούνται στο διυλιστήριο και τις διοικητικές υπηρεσίες της εταιρείας.

    Από τα καθαρά κέρδη θα δοθούν στους εργαζόμενους 12 εκατ. ευρώ, με το ποσό να αντιστοιχεί σε ένα εξαιρετικό γενναιόδωρο μπόνους, σχεδόν δύο μηνιαίων μισθών για τον καθέναν.

    Η Μotor Oil θεωρεί τους εργαζόμενους ως τον «πολυτιμότερο πόρο, απαραίτητο για την επίτευξη των στρατηγικών μας στόχων, την υλοποίηση των αναπτυξιακών επιχειρηματικών μας σχεδίων και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης ανταγωνιστικότητάς μας».

    Το εφετινό μπόνους είναι σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με τα 6,2 εκατ. ευρώ που είχαν δοθεί την προηγούμενη χρονιά.

    Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι στη διάρκεια του 2023 είχαν καταβληθεί στους εργαζόμενους στη μητρική εταιρεία κι άλλα 10,4 εκατ. ευρώ μέσω μισθοδοσίας. Για τη συμβολή τους στις εξαιρετικές επιδόσεις της Motor Oil.

    Xωρίς να υπολογίζεται η εξτρά παροχή των 12 εκατ. ευρώ, οι περσινές μέσες ετήσιες, μικτές αποδοχές ανά εργαζόμενο ανήλθαν σε 88.818 ευρώ. Ενώ αν υπολογιστεί και η νέα παροχή θα φτάσουν στα 97.239 ευρώ. Γεγονός που τους κατατάσσει στο μισθολογικό top των εργαζόμενων στη χώρα.

    Με σημασία πολύπλευρη για το πώς το πώς διαχειρίζεται τα του εργατικού της δυναμικού η Motor Oil. Αποφεύγοντας μάλιστα να το διατυμπανίζει για επικοινωνιακούς λόγους, όπως κάνουν άλλοι εργοδότες με καταφανώς υποδεέστερες αποδοχές στους υπαλλήλους τους.

    Τα μπόνους που χορηγεί η Motor Oil και τα οποία προέρχονται από τα καθαρά της κέρδη, έχουν διπλό όφελος.

    Αφ’ ενός μεν δεν απομειώνουν το οικονομικό αποτέλεσμα στην τελική γραμμή του ισολογισμού και αφ’ ετέρου έχουν μικρότερα φορολογικά βάρη για τους παραλήπτες. Καθώς ο φόρος είναι στο 5%, όπως και των μερισμάτων.

    Είναι ενδεικτικό, ότι από τις μέσες μικτές αποδοχές των εργαζόμενων σχεδόν το 43% απορροφάται από την εφορία και τις ασφαλιστικές τους κρατήσεις. Ενώ οι δύο μισθοί του μπόνους τους αποδίδονται καθαροί κατά το 95%.

    Διαβάστε επίσης:

    Τα γενέθλια του Σωκράτη Κόκκαλη και ποιες είναι οι αμοιβές που λαμβάνει από Ιντρακόμ – Ιντραλότ

    Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν 5.543 πλοία και ναυπηγούν άλλα 384!

    Σπύρος Λάτσης: Τι συμβαίνει με την EFG International – Οι συζητήσεις και τα σενάρια



    ΣΧΟΛΙΑ