ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η e-food εξελίχθηκε μέσα σε λίγα χρόνια- εν μέσω οικονομικής κρίσης- σε succsess story και μέσα στην πανδημίας απογειώθηκε. Τις τελευταίες μέρες ωστόσο βρίσκεται στη δίνη έντονων επικρίσεων με τους χρήστες των μέσων τεχνολογίας που την ανέδειξαν, να την «αποκαθηλώνουν» και το hastag #cancel_efood να συνεχίζει να βρίσκεται στα δημοφιλέστερα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
O λόγος για τον Παμίνο Κυρκίνη, συνιδρυτή και επικεφαλής της e-food, της πλατφόρμας που «πρωταγωνιστεί» στην επικαιρότητα τις τελευταίες μέρες, για αρνητικούς αυτή τη φορά λόγους. Αφορμή ήταν το μήνυμα της εταιρείας προς μέρος των εργαζομένων διανομέων της για αλλαγή των εργασιακών τους σχέσεων, που πυροδότησε άμεσα, έντονες αντιδράσεις, ακόμη και σε πολιτικό επίπεδο.
Πώς ξεκίνησε το efood
Το efood «γεννήθηκε» τον Ιανουάριο του 2012, από τα δύο αδέλφια Κυρκίνη (Παμίνο και Κωνσταντίνο) και άλλους τρεις επιχειρηματίες.
Ο Παμίνος Κυρκίνης μετά τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Cambridge στην Αγγλία είχε επιστρέψει στην Ελλάδα και έκανε τα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα εκπροσωπώντας την TOMS. Όπως επισημαίνει ο ίδιος σε συνεντεύξεις του, η ιδέα για τη δημιουργία του efood άρχισε να «χτίζεται» τον Ιούνιο του 2011 καθώς διαπίστωσε ότι στη χώρα μας δεν υπήρχε αντίστοιχη υπηρεσία για παραγγελίες Online. Διεθνώς, οι νέες εφαρμογές με τη χρήση νέων τεχνολογιών «άνθιζαν» ωστόσο οι Έλληνες καταναλωτές εκείνη την περίοδο δεν ήταν εξοικειωμένοι με τις αγορές μέσω διαδικτύου, πόσο μάλλον για παραγγελιές φαγητού που γίνονταν μόνο τηλεφωνικά.
Η επιχείρηση, όπως λέει, πολύ σύντομα από το σπιτικό σαλόνι μεταφέρθηκε σε ένα μικρό γραφείο με περίπου 20 άτομα και γρήγορα άρχισε να αναπτύσσεται βρίσκοντας ανταπόκριση στο ελληνικό κοινό. Λίγα χρόνια αργότερα, το 2015, εξαγοράζεται από τη Delivery Hero ενώ κάτω από την «ομπρέλα» της γερμανικής εταιρείας προστίθενται στη συνέχεια η deliveras.gr και η clickdelivery.gr.
«Being risky is safe, and being safe is risky»
Στις συνεντεύξεις που δίνει, ο Παμίνος Κυρκίνης ερωτάται σχετικά με την πορεία της εταιρείας του, τις συμβουλές που δίνει στους νέους που θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση καθώς και ποια συμβουλή ακολούθησε ο ίδιος. Εκείνος απαντάει με τα αγαπημένα του αποφθέγματα.
«Δεν θα έλεγα πως είναι ακριβώς συμβουλή αλλά θα μιλήσω για ένα quote από το «Purple Cow» του Seth Godin που λέει “Being risky is safe, and being safe is risky”. Αυτό που με εμπνέει σε αυτή τη φράση είναι η έννοια της αποφασιστικότητας και της εξέλιξης που κρύβει» έλεγε στο Fortune πριν από μερικούς μήνες, με αφορμή τη συμμετοχή του στη λίστα με τους επιχειρηματίες κάτω των 40 ετών.
Δύο χρόνια νωρίτερα σε συνέντευξη στο Esquire είχε απαντήσει επίσης με ένα παρεμφερές ως προς την έννοια απόφθεγμα: «Laugh at perfection. It’s boring and keeps you from being done».
«Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν ιδέες, ξεκινούν projects, αλλά τελικά δεν τα τελειώνουν ποτέ. Βαριούνται, χάνουν το στόχο τους ή απλά κουράζονται τόσο πολύ τελειοποιώντας κάθε λεπτομέρεια, που τελικά χάνουν την ουσία. Δείχνοντας κάτι, βγάζοντας κάτι προς τα έξω, ακόμα κι αν δεν είναι τέλειο, μπορείς να μάθεις νέες, ίσως και τις πιο σημαντικές, πληροφορίες έτσι ώστε να εξελίξεις τη σκέψη σου, τη δουλειά σου, τη συμπεριφορά σου και να φτάσεις ακόμα πιο κοντά στο στόχο σου» απαντούσε.
Ακόμη κι αυτή τη στιγμή ακούγεται οξύμωρο, μετά τον σάλο που προκλήθηκε με αφορμή μάλιστα ζητήματα εργασιακών σχέσεων στην εταιρεία, η e-food έχει συμπεριληφθεί ανάμεσα στα Best Workplaces. Ο ίδιος ο επικεφαλής της αναφερόταν συχνά πυκνά σε συνεντεύξεις του στους εργαζόμενους της efood (τους efooders, όπως λέει), ως ένα από τα κύρια συστατικό της επιτυχίας της εταιρείας.
Η οικονομική κρίση, η πανδημία και η «νέα κρίση»
Ο Παμίνος Κυρκίνης δηλώνει επίσης σε συνεντεύξεις του ότι το efood ήταν μία ευκαιρία να συνδυάσει την επιχειρηματικότητα, το ενδιαφέρον του για τις νέες τεχνολογίες και την αγάπη του για το φαγητό.
Η οικονομική κρίση δεν στάθηκε εμπόδιο στο να αναπτύξει τελικά αυτή την επιχειρηματική του ιδέα του ενώ στη συνέχεια μία ακόμη κρίση, υγειονομική αυτή τη φορά, λειτούργησε οπωσδήποτε θετικά, με την εταιρεία να καταγράφει αύξηση τζίρου 49%, στα 64,4 εκατ. ευρώ το 2020, από 43,1 εκατ. ευρώ το 2019.
Μετά τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, εκείνο που μένει να φανεί είναι πώς θα επιδράσει η νέα αυτή κρίση με την οποία φαίνεται ότι βρίσκεται αντιμέτωπη η εταιρεία.
Διαβάστε επίσης
Τι αλλάζει για τους εργαζόμενους της e-food
e-food: Το hashtag #Proud_efooder των εργαζομένων μετά τον σάλο με το #cancel_efood
Delivery Hero (μητρική της E-food): Οι απίθανες πρακτικές, γιατί οι ντελιβεράδες βαφτίζονται ανεξάρτητοι εργολάβοι και τα 21 εκατ. του Παμίνου Κυρκίνη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τα αυγά μειώνουν τη χοληστερόλη, υποστηρίζει νέα μελέτη
- Μητσοτάκης σε εκδήλωση Bloomberg: Η πλειοψηφία μας είναι σταθερή, εκλογές θα γίνουν το 2027
- Βορίδης: Δεν κινδυνεύει η κυβερνητική σταθερότητα μετά τη διαγραφή Σαμαρά
- AEGEAN: Πιστοποίηση του Extra Schengen cip lounge στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών από την TÜV AUSTRIA