ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με την κατάρρευση της γέφυρας στην Πάτρα προχθές το μεσημέρι (σ.σ. στις 12:20), η οποία στοίχισε τη ζωή σε ένα άτομο, ενώ έχουν τραυματιστεί 12 άτομα.
Ταυτόχρονα εντείνεται η ανησυχία για την κατάσταση των οδικών γεφυρών σε όλη την Ελλάδα, καθώς στην πλειοψηφία τους είναι «γηρασμένες» και χρήζουν καταγραφής και αποκατάστασης.
Πιο συγκεκριμένα, η ανακατασκευή της εν λόγω γέφυρας εντάσσεται στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (συντήρηση του άξονα Ελευσίνα-Πάτρα και κατασκευή του Πάτρα-Πύργος) με βασικό μέτοχο τη γαλλική Vinci (κατέχει το 29,9% της κοινοπραξίας).
Σύμφωνα με πληροφορίες η γέφυρα αυτή παραδόθηκε το 2004, ωστόσο υπήρχε σοβαρό κατασκευαστικό λάθος με αποτέλεσμα να χρειάζεται η ανακατασκευή της.
Η κατασκευαστική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο από το 2021 είναι ο ΑΒΑΞ η οποία συμμετέχει κατά 19,1% στο μετοχικό κεφάλαιο της παραχωρησιούχου εταιρείας.
Σχετικά με το πρόσφατο τραγικό συμβάν, τα ερωτήματα που δεν έχουν λάβει ακόμα απάντηση, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας προχθές το απόγευμα στην ΕΡΤ, είναι το εάν τηρήθηκαν οι κανόνες ασφαλείας στο εργοτάξια και για ποιο λόγο πραγματοποιούταν εργασίες παρά την εγκύκλιο του υπουργείου εργασίας που απαγορεύει την εργασία από τις 12:00 έως τις 17:00 σε περιοχές με αυξημένη επικινδυνότητα θερμικής καταπόνησης.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν στο mononews πηγές της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, εκπρόσωποι της οποίας βρέθηκαν στο σημείο του συμβάντος, οι τρεις εργαζόμενοι δε θα έπρεπε να εργάζονται εκείνη την ώρα, ενώ εκτιμάται ότι το σχετικό πρόστιμο θα ανέλθει στις 6.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι το ίδιο ανέφεραν και πηγές προσκείμενες στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, ενώ πρόσθεσαν ότι ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, βρισκόταν σε διαρκείς επαφές με τον αρμόδιο εργολάβο, που θα έπρεπε να τηρεί τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
Όσον αφορά στο ζήτημα της ασφάλειας και της φρούρησης του εργοταξίου πηγές της ΑΒΑΞ, δήλωσαν στο mononews ότι το σημείο είχε αποκλειστεί από την αστυνομία Πατρών από την Πέμπτη και ότι το πρωί της 23ης Ιουλίου, δηλαδή λίγες ώρες πριν το ατύχημα, αστυνομικοί είχαν επισκεφθεί το χώρο.
Ωστόσο, δεν έκαναν λόγο για την παρουσία φυλάκων ή της ενημέρωσης της αστυνομίας για την ανάγκη φύλαξης, καθώς αποτελεί κοινή γνώση στην Πάτρα ότι υπάρχουν κυκλώματα Ρομά που καιροφυλακτούν για να κλέψουν υλικά από τα εργοτάξια.
Μάλιστα, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι είναι αρκετά σύνηθες να πραγματοποιούνται εργασίες κατεδάφισης παρουσία αστυνομίας, ώστε να αποφευχθεί η είσοδος Ρομά που επεδίωκαν να κλέψουν υλικά.
Προσθέτουν, ωστόσο, πως για να υπάρξει αστυνομική παρουσία χρειάζεται συνεννόηση αρκετών παραγόντων.
Η απάντηση της ΑΒΑΞ και της κατασκευαστικής κοινοπραξίας
Η πρώτη αντίδραση της ΑΒΑΞ ήταν να εκδώσει μία ανακοίνωση στην οποία δήλωνε ότι εκτελούσε προγραμματισμένες εργασίες κατεδάφισης γέφυρας χωρίς να αναφέρεται στην παράνομη εργασία παρά τις σαφείς οδηγίες του υπουργείου εργασίας, αλλά και την ελλιπή περιφρούρηση που είχε ως αποτέλεσμα την παρουσία Ρομά στο εργοτάξιο.
Επίσης, προσθέτει ότι μετά τη διακοπή των εργασιών και παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας και τα μέτρα που είχαν ληφθεί, στο χώρο βρέθηκαν άτομα μη έχοντα εργασία τα οποία τραυματίστηκαν (ένα από τα οποία θανάσιμα) από τμήματα της γέφυρας που κατέρρευσαν καθώς και ότι η συνεργάζεται στενά με τις αρχές στο πλαίσιο διερεύνησης του συμβάντος Από την άλλη πλευρά η Ολυμπία Οδός δεν έχει προχωρήσει σε κάποια σχετική ανακοίνωση.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ, που αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα της Ολυμπίας Οδού, και σε αυτή συμμετέχουν εκτός, από τον ΑΒΑΞ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Ελλάκτωρ.
Προσθέτει, δε, ότι «τα αίτια του συμβάντος θα διερευνηθούν από τις αρμόδιες αρχές, στις οποίες παρέχουμε κάθε πληροφορία που διαθέτουμε και κάθε στοιχείο που θα μας ζητηθεί».
Το υπουργείο υποδομών και μεταφορών αρκετά νωρίτερα από την ΑΒΑΞ είχε ενημερώσει σχετικά με το συμβάν στην Πάτρα, και είχε αναφέρει μεταξύ άλλων ότι έχει κληθεί η Εισαγγελία, ενώ πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στην Πάτρα, στην οποία συμμετείχαν ο επικεφαλής της Vinci στην Ελλάδα, Παναγιώτης Παπανικόλας και εκπρόσωποι της ΑΒΑΞ. Σχετικά με την εισαγγελική έρευνα, έχει ενημερωθεί ο αρμόδιος εισαγγελέας ενώ την προανάκριση έχει αναλάβει το Αστυνομικό Τμήμα Πατρών.
Σχετικά με το ερώτημα εάν υπήρχαν εργαζόμενοι στο εργοτάξιο μετά τις 12:00, δηλαδή μία κίνηση αντίθετη προς την εγκύκλιο του υπουργείου εργασίας, πηγές του Ομίλου απάντησαν στο mononews ότι οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί πριν τις 12:00 και ότι οι εργαζόμενοι, που ανήκαν στον ΑΒΑΞ απομακρύνονταν από το εργοτάξια. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, όπως πρόσθεσαν, η υπόθεση θα διαλευκανθεί όταν ολοκληρωθεί η ανάκριση των εργαζομένων που έχουν συλληφθεί.
Υπενθυμίζεται ότι έχουν συλληφθεί τέσσερα άτομα και έχουν λάβει προθεσμία για την απολογία τους, ενώ τους βαραίνουν κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα. Να σημειωθεί ότι ο υπεύθυνος του έργου και ένας εκ των δύο χειριστών των μηχανημάτων κρατούνται στην αστυνομική διεύθυνση Πατρών, καθώς και ακόμα ένας χειριστής και ένας εργοδηγός που νοσηλεύονται στα νοσοκομεία του Ρίου και τον Άγιο Ανδρέα
Ανησυχία και για άλλες γέφυρες σε όλη την Ελλάδα – Ποιοι διαγωνισμοί τρέχουν
Η diaNEOsis έχει κρούσει αρκετές φορές των κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την κατάσταση των οδικών γεφυρών σε όλη την επικράτεια καθώς σύμφωνα με έρευνα που έχει πραγματοποίησε στο παρελθόν παρουσιάζονται οι ελλείψεις των υποδομών και οι προτεινόμενες λύσεις. Για το λόγο αυτό το υπουργείο υποδομών τρέχει δύο διαγωνισμούς. Ο πρώτος αφορά τις έξυπνες γέφυρες και ο δεύτερος την αναβάθμιση δέκα γεφυρών στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Η σχετική έρευνα αναφέρει ότι αρκετές γέφυρες από τις συνολικά 17.000 που υπάρχουν στη χώρα μας έχουν «γεράσει» καθώς έχουν κατασκευαστεί μαζί με τους κύριους οδικούς άξονες της χώρας, δηλαδή μεταξύ των δεκαετιών 1950 και 1980.
Αυτό σημαίνει ότι η μέση ηλικία τους ανέρχεται στα 50 έτη, και υπάρχουν γέφυρες που οδεύουν προς το τέλος της ζωής τους, καθώς οι κανονισμοί κατασκευής τους είναι πλέον ξεπερασμένοι, ενώ εκτίθενται σε δυσμενείς συνθήκες.
Μάλιστα, οι κανονισμοί κατασκευής των γεφυρών αυτών δεν περιελάμβαναν προβλέψεις για την ανθεκτικότητα σε βάθος χρόνου, την αντισεισμική τεχνολογία με αποτέλεσμα να υπάρχουν ανεπάρκειες και προβλήματα δομικής ακεραιότητας.
Για αυτό το λόγο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών «τρέχει» αυτή την περίοδο τον διαγωνισμό για τις έξυπνες γέφυρες αρχικού εκτιμώμενου κόστους 157 εκατ. ευρώ, για τον οποίο προσφορές φέρονται να έχουν υποβάλει ο ΟΤΕ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Globitel.
Το εν λόγω έργο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, προβλέπει την ανάπτυξη έξυπνων υποδομών γεφυρών με στόχο τη παρακολούθηση επιλεγμένων γεφυρών σε όλες τις περιφέρειες της χώρας σε πραγματικό χρόνο μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης παρακολούθησης της δομικής υγείας με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2025.
Αναλυτικότερα, κάθε Περιφέρεια θα πρέπει να προτείνει και να προτεραιοποίησε βάσει του βαθμού επικινδυνότητας 260 γέφυρες, που χρήζουν παρακολούθησης αναφορικά με την στατική τους επάρκεια μέσω αισθητήρων Internet of Things, εξειδικευμένου λογισμικού και πραγματοποίησης ελέγχων.
Σχετικά με το δεύτερο διαγωνισμό, πρόκειται για ένα έργο σε πολύ πιο πρώιμο στάδιο, καθώς αφορά την επιλογή των τεχνικών συμβούλων (μεταξύ των PLANET, HILL INTERNATIONAL και ΣΑΛΦΩ) για την ωρίμανση των σχετικών τευχών δημοπράτησης, έτσι ώστε να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.
Διαβάστε επίσης:
Νίκος Ταχιάος: Αναπάντητα ερωτήματα για τη γέφυρα που κατέρρευσε στην Πάτρα
ΑΒΑΞ: Τι απαντά για το ατύχημα στην Πάτρα