ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρόκειται για το διάστημα κατά το οποίο η ΔΕΗ θα κρατά σε λειτουργία τις λιγνιτικές μονάδες, έστω με ζημιά, ως reserve για τη λειτουργία του συστήματος και αυτό που έχει αιτηθεί είναι ένα μηχανισμό ανάκτηση κόστους, τη λεγόμενη «εφεδρεία έκτακτων αναγκών», ο οποίος εφαρμόζεται στη Γερμανία, γνωστός ως strategic reserve capasity.
Ωστόσο, φαίνεται ότι η Κομισιόν, διατηρεί επιφυλάξεις, αν μπορεί η ΔΕΗ να πάρει την αποζημίωση του reserve (μονάδα που είναι εκτός λειτουργίας λειτουργεί τις λιγνιτικές μονάδες, με ζημία, όταν της ζητηθεί, επειδή τις χρειάζεται το σύστημα) εφόσον τα λιγνιτικά εργοστάσια είναι σε κανονική λειτουργία..
Γι αυτό η χθεσινή έκθεση της Κομισιόν, δεν έκανε καμιά αναφορά στο κρίσιμο αίτημα αυτό για τη ΔΕΗ, αντιθέτως θύμισε μόνο την υποχρέωση της ΔΕΗ να διαθέσει στην αγορά λιγνιτική ενέργεια.
Αναφέρθηκε στην υποχρέωση της ΔΕΗ να δώσει πρόσβαση στην λιγνιτική ενέργεια, στη βάση της απόφασης του Ευρωδικαστηρίου για antitrust case με τον λιγνίτη, που επιβάλλει στη ΔΕΗ να μην έχει μονοπωλιακή πρόσβαση στο λιγνίτη.
Από την πρόταση του ΥΠΕΝ, διαβάστηκε η μισή
Μάλιστα η έκθεση της Κομισιόν αποκάλυψε, ότι για την μονοπωλιακή πρόσβαση της ΔΕΗ στην ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη, το ΥΠΕΝ έστειλε τις προτάσεις του, για την επίλυση του θέματος. στις 23 Οκτωβρίου. Από το υπουργείο ωστόσο αναφέρεται ότι η Κομισιόν έκανε αναφορά στο ένα σκέλος της πρότασης του υπουργείου, χωρίς να κάνει αναφορά στο δεύτερο σκέλος, που ήταν η ελληνική πρόταση για τις αποζημιώσεις της ΔΕΗ.
Πηγές του ΥΠΕΝ ανέφεραν χθες σχετικά με αυτό, ότι «το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επιδιώκει προτού κλείσει οριστικά το θέμα του antitrust case (για το μονοπώλιο στο λιγνίτη), να κλείσουν με θετικό τρόπο και άλλα ανοιχτά ζητήματα που αφορούν τη ΔΕΗ. Σε κάθε περίπτωση, όπως είχε τονιστεί και στο παρελθόν, δεν μπορεί να γίνει δεκτή μια συνολική λύση που θα ζημιώνει τη ΔΕΗ».
Τα “άλλα ανοιχτά ζητήματα” αφορούν στην καταβολή αποζημίωσης της ΔΕΗ για τη ζημιογόνα λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων το 2020-2023, κάτι, που θέτει ως προϋπόθεση το υπουργείο για να προχωρήσει το άνοιγμα της πρόσβασης όλων στη λιγνιτική ενέργεια. Γι αυτό και αυτό αποτελούσε, το δεύτερο σκέλος της πρότασης του ΥΠΕΝ προς την Κομισιόν.
Πρόθεση του υπουργού είναι η υπόθεση για το antitrust case με τον λιγνίτη και το αίτημα αποζημίωσης της ΔΕΗ, να κλείσουν μαζί.
Πληροφορίες αναφέρουν ωστόσο ότι η Κομισιόν, διατηρεί επιφυλάξεις, αν μπορεί η ΔΕΗ να πάρει την αποζημίωση του reserve (μονάδα που είναι εκτός λειτουργίας λειτουργεί τις λιγνιτικές μονάδες, με ζημία, όταν της ζητηθεί, επειδή τις χρειάζεται το σύστημα) εφόσον τα λιγνιτικά εργοστάσια είναι σε κανονική λειτουργία.
Η πρόταση του ελληνικής πλευράς για τη διάθεση της λιγνιτικής ενέργειας
Σύμφωνα με την ελληνική πρόταση, η ΔΕΗ θα μπορούσε να διαθέσει τα πακέτα ρεύματος σε προκαθορισμένη τιμή, άνω του κόστους της ΔΕΗ και σε ποσότητα ίση με το 40% της εκάστοτε παραγόμενης λιγνιτικής ενέργειας.
Ταυτόχρονα η ΔΕΗ επιταχύνει την απόσυρση της Μεγαλόπολης 3 κατά 6 μήνες. Δηλαδή εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021, αντί για τις αρχές του 2022.
Σήμερα το πρόγραμμα αποσύρσεων προβλέπει :
- Το 2021, κλείνουν οι μονάδες Καρδιά 3 & 4, ισχύος 0,56GW.
- Το 2022, οι μονάδες Άγιος Δημήτριος 1 – 4, ισχύος 1,1 GW.
- Το 2023, οι μονάδες Μεγαλόπολη 4 ισχύος 0,26GW, Μελίτη ισχύος 0,29GW και Άγιος Δημήτριος 5, ισχύος 0,34 GW.
- Η Πτολεμαΐδα 5 ισχύος 0,61GW αναμένεται να ενταχθεί στο σύστημα το 2022.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση