ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Έχοντας δημοπρατήσει ένα σημαντικό πακέτο οδικών έργων κατά το Α΄ Τρίμηνο του 2022, το Υπουργείο Υποδομών βγάζει από το συρτάρι επιπλέον έργα αξίας τουλάχιστον 785 εκατ. Ευρώ, τα οποία αναμένεται να γίνουν νέο πεδίο μαχών μεταξύ των μεγάλων κατασκευαστών, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos.
Πρόκειται για έργα που βρίσκονται σε πρώιμο αδειοδοτικό στάδιο και το Υπουργείο προχωρά τους διαγωνισμούς για τεχνικούς συμβούλους, οι οποίοι θα επιταχύνουν τις διαδικασίες δημοπράτησης των έργων. Με κύριο στόχο την προκήρυξη των διαγωνισμών για τα έργα εντός του 2022.
Αναλυτικότερα, τα προς δημοπράτηση projects αφορούν τη Βόρεια Ελλάδα, την Αττική, τη Δυτική Ελλάδα και τα Επτάνησα. Αυτά είναι το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, το Δράμα-Αμφίπολη, η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας, το Αργοστόλι-Πόρος και η οδική σύνδεση Αγρίνιο-Ιονία Οδός-Περιφερειακή Οδός Αγρινίου.
Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και Δράμα-Αμφίπολη
Πρόκειται για δύο έργα αξίας 575 εκατ. Ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα, τα οποία και θα δημοπρατηθούν ως ΣΔΙΤ. Καθώς μιλάμε για έργα σε πρώιμη αδειοδοτική διαδικασία το Υπουργείο «τρέχει» τις διαδικασίες με στόχο ο διαγωνισμός να προκηρυχθεί εντός του 2022.
Σχετικά με το πρώτο έργο αρχικής εκτιμώμενης αξίας 300 εκατ. ευρώ, και ιδιαίτερα το τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα το Υπουργείο κάνει το πρώτο βήμα για τη δημοπράτησή του ως ΣΔΙΤ καθώς έχει απευθυνθεί στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ. Εφόσον, αυτή δώσει το πράσινο φως, τότε το Υπουργείο θα απευθυνθεί στη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ για να πάρει το τελικό ΟΚ και να τρέξει ο διαγωνισμός.
Στα του έργου, η αξία του ανέρχεται στα 70 εκατ. Ευρώ, και η διάρκεια της προς δημοπράτηση σύμβασης θα είναι 27 έτη. Από αυτά τα τέσσερα θα αφορούν την κατασκευή του οδικού άξονα, για τον οποίο οι οδηγοί δε θα κληθούν να πληρώνουν διόδια.
Η αξία του Δράμα – Αμφίπολη εκτιμάται στα 275 εκατ. Ευρώ. Πρόκειται για ακόμα ένα έργο που δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ, αλλά ο διαγωνισμός θα «τρέξει» λίγο αργότερα σε σχέση με το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, καθώς το Υπουργείο είναι έτοιμο να υποβάλλει το σχετικό αίτημα στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ. Η διάρκεια του έργου εκτιμάται στα 27 χρόνια και για την κατασκευή του ΣΔΙΤ θα χρειαστούν τουλάχιστον τρία έτη.
Το εν λόγω έργο έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου. Συγκεκριμένα, θα κατασκευαστεί ένας οδικός άξονας μήκους 43 χιλιομέτρων που χωρίζεται σε δύο τμήματα (Παλαιοκόμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα), ο οποίος εκτιμάται πως θα αναβαθμίσει τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς τη Βουλγαρία.
Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας
Η υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας με την Αιτωλοακαρνανία αποτελεί ένα έργο που είχε προκηρυχθεί στο παρελθόν, αλλά «κόλλησε» λόγω αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας, καθώς επρόκειτο για παραχώρηση, το οποίο σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώνουν διόδια. Υπενθυμίζεται πως τότε η αξία του έργου εκτιμήθηκε στα 55 εκατ. ευρώ.
Πλέον στόχος του Υπουργείου είναι το έργο να δημοπρατηθεί ως μη ανταποδοτικό ΣΔΙΤ με αποτέλεσμα οι χρήστες του νέου οδικού άξονα να μην πληρώνουν διόδια και να καμφθούν οι όποιες αντιδράσεις προέκυπταν από αυτό το ζήτημα.
Σημειώνεται πως το Υπουργείο είναι πολύ κοντά στην επανεκκίνηση του διαγωνισμού, καθώς αναζητείται η χρηματοδότηση ώστε να τρέξουν οι διαγωνισμοί για τους συμβούλους, για να ακολουθήσει η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Από εκεί και έπειτα θα εκπονηθούν τα τεύχη δημοπράτησης και θα τρέξει ο διαγωνισμός.
Πρόκειται για ακόμα ένα έργο που έχει χαρακτηρισθεί ως εθνικής σημασίας και αφορά στα εξής:
- Κατασκευή οδικού τμήματος, συνολικού μήκους 3 χλμ. (συμπεριλαμβανομένης της υποθαλάσσιας σήραγγας).
- Κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας κάτω από τον υφιστάμενο Δίαυλο Λευκάδας, με τα απαραίτητα τεχνικά έργα εισόδου και εξόδου, συνολικού μήκους 1,1 χλμ. περίπου, ώστε να είναι δυνατή η απρόσκοπτη διέλευση των πλοίων από τον Δίαυλο και η ταυτόχρονη είσοδος/έξοδος των οχημάτων στο νησί της Λευκάδας, καθώς και την κατασκευή των απαραίτητων οδικών συνδέσεων με το υφιστάμενο δίκτυο.
- Διαπλάτυνση του Διαύλου Λευκάδας, στο τμήμα από το τεχνικό έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας μέχρι το κάστρο Αγ. Μαύρας,
- Κατασκευή Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) σκαφών μεγάλου μήκους στην περιοχή του Διαύλου, βορειοανατολικά του υφιστάμενου και υπό λειτουργία τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής Λευκάδας, εφόσον εντασσόταν στο έργο παραχώρησης.
Αργοστόλι-Πόρος
Ένα ακόμα project που έχει ήδη πάρει τη «σφραγίδα» του Έργου Εθνικού Επιπέδου, είναι η Βελτίωση του Οδικού Άξονα Αργοστόλι – Πόρος. Πρόκειται για ένα έργο που είχε κοστολογηθεί στο παρελθόν στα 55 εκατ. ευρώ, ενώ πλέον στόχος ο διαγωνισμός να τρέξει με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής.
Και σε αυτή την περίπτωση το Υπουργείο Υποδομών επιταχύνει τις διαδικασίες έχει ως στόχο τη δημοπράτηση του έργου εντός του 2022. Για να επιτευχθεί αυτό, εντούτοις, είναι απαραίτητο να τρέξουν οι διαγωνισμοί για Συμβούλους και να προχωρήσει η σύνταξη της Οικονομοτεχνικής Μελέτης.
Η βελτίωση του οδικού άξονα μήκους 39 χλμ θα οδηγήσει σε καλύτερη σύνδεση του Αργοστολίου με το κύριο επιβατικό λιμάνι του Πόρου. Ο υφιστάμενος άξονας περνάει μέσα από πλήθος οικισμών και η μέση ταχύτητα ανέρχεται στα 50 χλμ./ ώρα, ενώ με την ολοκλήρωση των έργων το όριο αυξηθεί στα 67 χλμ./ώρα και ως εκ τούτου θα μειωθεί ο χρόνος της διαδρομής.
Οδική σύνδεση Αγρινίου-Ιόνιας Οδού
Ένα ακόμη έργο που θέλει να επαναφέρει το Υπουργείο στο προσκήνιο είναι η οδική σύνδεση του Αγρινίου με Ιόνια Οδό και την Περιφερειακή Οδό Αγρινίου, το κόστος της οποίας έχει εκτιμηθεί στα 100 εκατ. ευρώ. Μάλιστα αυτή την περίοδο τρέχει ήδη ο διαγωνισμό για την εύρεση τεχνικού συμβούλου με στόχο την ωρίμανση του οδικού έργου και την εύρεση χρηματοδότησης.
Και το έργο αυτό έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου και αφορά στη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, η οποία θα συνδέεται με τη νέα προτεινόμενη Περιφερειακή Οδό.
Η νέα σύνδεση Αγρινίου με την Ιόνια Οδό θα έχει έχει μήκος 16χλμ. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η δημιουργία νότιας περιμετρικής οδού στο Αγρίνιο, η σύνδεση του δρόμου με το Βιοτεχνικό Πάρκο που επιδιώκεται να δημιουργηθεί κοντά στα Καλύβια, την πιθανή αξιοποίηση του στρατιωτικού αεροδρομίου του ΝΑΤΟ, ανισόπεδους κόμβους, υπόγειες διαβάσεις κλπ.
Το έργο περιλαμβάνει και απαλλοτριώσεις 1.400 στρεμμάτων, το κόστος των οποίων ανέρχεται σε περιπου 10 εκατ. ευρώ. Ο εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης του έργου είναι 24 μήνες.
Διαβάστε επίσης
Ποια έργα ετοιμάζονται να προτείνουν οι μεγάλοι κατασκευαστές στο Υπουργείο Υποδομών
Υπουργείο Υποδομών: Εξετάζει τη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού ως παραχώρηση