Κόντρα στους χαλεπούς καιρούς, η ελληνική φαρμακοβιομηχανία DEMO ΑΒΕΕ διαγράφει μία αξιοζήλευτη πορεία στην αγορά της Ελλάδας, αλλά κυρίως σε αυτές του εξωτερικού. Νέα προϊόντα, λανσαρίσματα, εγκρίσεις και σημαντικές επενδύσεις και συνεργασίες στο παρόν αλλά και αναμενόμενες στο άμεσο μέλλον, την διατηρούν σε αναπτυξιακή τροχιά, προμηνύοντας ένα λαμπρό μέλλον. Η Ιωάννα Δέμου, χημικός και μέλος του Δ.Σ της DEMO ABEE ανοίγει την «ατζέντα» της εταιρίας και μιλά στο mononews.gr.

 

  • Κα Δέμου, το 2017 ήταν η χρονιά των «ρεκόρ» για τη Demo, όσον αφορά στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, τα λανσαρίσματα, τις εγκρίσεις. Το 2018 αναμένεται να ακολουθήσει την ίδια πορεία;

Οι προσδοκίες  για την περαιτέρω ανάπτυξη της DEMO και το 2018 είναι μεγάλες και βασίζονται σε όλη την  υποδομή, τις επενδύσεις και την  εργασία που έγινε τις  χρονιές που προηγήθηκαν. Πρώτον,  διευρύνουμε το ήδη εκτεταμένο νοσοκομειακό μας χαρτοφυλάκιο, αναπτύσσοντας σημαντικό αριθμό  νέων, ενέσιμων φαρμακευτικών προϊόντων. Δεύτερον, ενισχύουμε την παρουσία μας στην αγορά εκτός νοσοκομείου με νέες, από του στόματος χορηγούμενες θεραπείες, σε διάφορες  θεραπευτικές κατηγορίες ενώ επεκτεινόμαστε και στην κατηγορία συμπληρωμάτων διατροφής και  ιατροτεχνολογικών προϊόντων, επιλέγοντας σκευάσματα υψηλών προδιαγραφών και κλινικώς πιστοποιημένα.

Ένας από τους σημαντικότερους στόχους μας, ωστόσο, είναι η περαιτέρω διεύρυνση του προϊοντικού μας χαρτοφυλακίου με την προσθήκη καινοτόμων φαρμακευτικών προϊόντων, κυρίως βιο-ομοειδών ή άλλων βιοφαρμακευτικών προϊόντων τα οποία προορίζονται για σοβαρές και χρόνιες παθήσεις. Τα προϊόντα αυτά αποτελούν το επιστέγασμα αποκλειστικών συνεργασιών της εταιρείας μας με σημαντικές φαρμακευτικές εταιρείες της Ευρώπης και των ΗΠΑ για τη διάθεση τους στην ελληνική αγορά.

  • Το ΔΣ της DEMO έχει δεσμευτεί για ανάπτυξη 8 με 10 νέων προϊόντων κάθε χρόνο. Οι κλυδωνισμοί στον κλάδο λόγω οικονομικής κρίσης έθεσαν ποτέ σε «κίνδυνο» τη δέσμευση αυτή;

Αυτή η δέσμευση δεν τέθηκε σε κίνδυνο λόγω δύο κυρίως δεδομένων: Τις επενδύσεις μας και τις εξαγωγές μας. Η ελληνική αγορά είναι μια περιορισμένη αγορά και δεν μπορεί να δώσει στις ελληνικές εταιρίες σημαντικές αυξήσεις. Από την άλλη πλευρά, το πρόγραμμα το οποίο έχουμε σχεδιάσει για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και την έγκρισή τους σε χώρες του εξωτερικού μάς οδηγεί στο να έχουμε στην ουσία 300 καινούργιες άδειες κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποιο μέρος του πλανήτη κάθε μέρα έχουμε το λανσάρισμα ενός προϊόντος. H εξαγωγική δυναμική της DEMO είναι  αυτή που κάνει διαφορά στην ανάπτυξη της εταιρείας καθώς ο ρυθμός αύξησης των εξαγωγών είναι στο 47% ετησίως, με το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας  (82%) να κατευθύνεται στις αγορές του εξωτερικού, σε 84 χώρες σε όλες τις ηπείρους.

Η πρόθεση της DEMO να βρίσκεται στο πλευρό του ασθενή στην Ελλάδα και διεθνώς είναι αυτή που καθοδηγεί τις αποφάσεις της εταιρείας.. Η αύξηση της ζήτησης, κυρίως των ενέσιμων σκευασμάτων της, στο εξωτερικό αλλά και ο σχεδιασμός να αναπτύξει μερίδια σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού (Ευρώπη, Ωκεανία) η να διεισδύσει σε άλλες, όπως  π.χ .ΗΠΑ   όπου ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, οδηγεί αυτόματα στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της DEMO με νέα μηχανήματα μεγάλης δυναμικότητας.

  • Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί το 4ο εργοστάσιο στο Κρυονέρι και ποιες οι νέες συνθήκες που θα διαμορφωθούν από τη λειτουργία του (παραγωγή, απασχόληση κλπ);

Το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας μας βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2018. Εάν έρθει κανείς σήμερα στη DEMO, θα δει κτίρια που χτίζονται για να καλύψουν τις ανάγκες της εταιρείας καθώς και μηχανήματα που παραλαμβάνονται σε σχεδόν εβδομαδιαία βάση. Πιο συγκεκριμένα, αναβαθμίζουμε και επεκτείνουμε την γραμμή παραγωγής μας με στόχο τον πολλαπλασιασμό της δυναμικότητάς μας. Για να το κατανοήσουμε καλύτερα θα έλεγα ότι γενικά τριπλασιάζουμε την παραγωγική μας δυναμικότητα μέσα σε ενάμιση χρόνο! Σήμερα είμαστε το μεγαλύτερο εργοστάσιο ενεσίμων στην Ελλάδα και  ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της Ευρώπη, παράγοντας γύρω στα 280 εκατομμύρια τεμάχια ετησίως. Με την καινούργια επένδυση θα ξεπεράσουμε τα 700 εκατομμύρια.

Όσον αφορά στην απασχόληση, η DEMO είναι μία επιχείρηση που αναπτύσσεται με έντονους ρυθμούς, δημιουργώντας πολλές νέες θέσεις εργασίας. Μέσα στην κρίση διπλασιάσαμε το προσωπικό μας και από 450 εργαζόμενους φτάσαμε τώρα τους 870, από τους οποίους οι 300 προσελήφθησαν την τελευταία τριετία. Από αυτές τις νέες θέσεις, περίπου 100 αφορούν επιστημονικό προσωπικό, συνεισφέροντας σημαντικά στη μείωση του brain drain. Εφόσον όλα πάνε, όπως τα προβλέπουμε και με βάση το business plan που θα ακολουθήσουμε, σίγουρα θα δημιουργηθούν άλλες 200-300 θέσεις εργασίας μέσα στα επόμενα 4 χρόνια.

  • Στις αρχές του έτους ανακοινώθηκε η σύναψη συμβολαίου για την παραγωγή από την Demo 4 προϊόντων πολυεθνικής εταιρείας, σε παγκόσμιο επίπεδο. Ποια είναι τα «μεγέθη» της συμφωνίας και ποια των προσδοκιών; Υπάρχουν κι άλλες τέτοιες κινήσεις στο πλάνο σας;

Η προσδοκίες μας από τη συμφωνία αυτή είναι να προέλθουν επιπλέον 80 εκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα 10 χρόνια, ενώ αναμένουμε και άλλες 2 συμφωνίες αντίστοιχου μεγέθους εντός του 2018.

  • Έχετε δηλώσει ότι στόχος της Demo είναι να φτάσει το brand της σε 96 χώρες του κόσμου. Πόσο κοντά βρίσκεστε στο στόχο σας; 

Ήδη αυτή τη στιγμή που μιλάμε η DEMO είναι ενεργή σε 96 χώρες. Τι σημαίνει αυτό; Σε 84 χώρες σε όλο τον κόσμο υπάρχει η παρουσία της DEMO με επώνυμα δικά της προϊόντα ενώ στις υπόλοιπες χώρες είμαστε στη διαδικασία εγκρίσεων, ώστε τα προϊόντα μας να εισαχθούν και  στις αγορές αυτές. Πρόσφατα μπήκαμε στις αγορές της Σκανδιναβίας (Δανία και Σουηδία) όπως και στην Τσεχία και την Σλοβακία. Ειδικότερα, κρίναμε ως μεγάλη επιτυχία την είσοδο μας στην Σκανδιναβική αγορά, καθώς οι χώρες αυτές διαθέτουν πολύ υψηλά στάνταρ ποιότητας, διεξάγουν λεπτομερείς ελέγχους και αυτό από μόνο του έχει μεγάλη σημασία για την  ποιότητα του προϊόντος. Επίσης, πρόσφατα αποκτήσαμε στοχευμένη παρουσία και στην αγορά της Ιταλίας  με τα σκευάσματά μας για την Μεσογειακή Αναιμία.

Σήμερα που μιλάμε σε όλο τον κόσμο τα εγκεκριμένα προϊόντα της DEMO είναι πάνω από 1800 ενώ αναμένονται εγκρίσεις 600 επιπλέον.

  • Σύμφωνα με το Euromonitor, η ελληνική αγορά συμπληρωμάτων διατροφής αποτελεί σήμερα την 2η πιο αναπτυσσόμενη αγορά συμπληρωμάτων διατροφής στον κόσμο. Πρόσφατα, λανσάρατε ένα νέο προϊόν. Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις, ποιοι οι στόχοι και ποιες οι προσδοκίες της εταιρίας από αυτή την αγορά;

Θεωρώ ότι η συνταγή επιτυχίας της εταιρείας ήταν η εξειδίκευσή της στα ενέσιμα προϊόντα κατά τα μέσα της δεκαετίας του 1990. Σταματήσαμε όλες τις άλλες παραγωγικές δραστηριότητες και σε αυτό κοιτάξαμε να γίνουμε οι καλύτεροι που μπορούμε διεθνώς. Επικεντρωθήκαμε στα ενέσιμα, η στρατηγική μας είναι πολύ σταθερή πάνω σε αυτό και πάνω σε αυτό κοιτάμε συνεχώς να παίρνουμε νέες πιστοποιήσεις.

Παράλληλα η εταιρεία ανέπτυξε ήδη 7 νέα προϊόντα στα εργαστήρια της, ενώ σχεδίασε και ετοιμάζεται να λανσάρει άλλα 21 πόσιμα και συμπληρώματα διατροφής στην ελληνική αγορά. Τα σκευάσματα που θα  λανσαριστούν στη  χώρα μας δεν γίνονται σε καμία περίπτωση μαζικά αλλά σταδιακά (1 με 2 τον μήνα)  ενώ οι πρώτες χώρες υποδοχής στο εξωτερικό θα είναι οι χώρες της Ευρώπης και κυρίως αυτές της Δυτικής Ευρώπης που η DEMO έχει ήδη ισχυρή παρουσία, όπως είναι η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία.

  • Βρισκόμαστε εν αναμονή της λειτουργίας της Επιτροπής Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας (HTA). Πώς εκτιμάτε ότι θα επηρεάσει η εξέλιξη αυτή την αγορά του ελληνικού φαρμάκου και κατ’ επέκταση την εταιρία σας;

Επί της αρχής η Επιτροπή αυτή είναι μια σωστή κατεύθυνση για να πάρει κανείς, ώστε να αξιολογήσει πραγματικά το όφελος των νέων θεραπειών και την αναγκαιότητα τους να προσφέρονται στον πολίτη και να αποζημιώνονται. Η Αξιολόγηση των Τεχνολογιών Υγείας αποτελούσε πάγιο αίτημα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας και αν λειτουργήσει πληρώντας τις απαιτούμενες προϋποθέσεις, θα είναι μία θετική εξέλιξη για εμάς, δεδομένου ότι θα ελέγχεται η εισαγωγή και αποζημίωση των ακριβών καινοτόμων φαρμάκων και η επίπτωσή τους στην φαρμακευτική δαπάνη. Αυτό μεταφράζεται ως μείωση της υπέρβασης της φαρμακευτικής δαπάνης, κατά συνέπεια και ως μείωση του clawback, το οποίο χρεωνόμαστε άδικα καθώς τις υπερβάσεις του προϋπολογισμού τις προκαλούν οι εισαγωγές και η υπερκατανάλωση ακριβών φαρμάκων. Επιπλέον θα οδηγηθούμε και σε μια αύξηση της διείσδυσης γενοσήμων, των οποίων η παραγωγή αποτελεί βασική δραστηριότητα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας.

Αυτό που θέλω να επισημάνω, ωστόσο, είναι ότι για να επιτύχει το εγχείρημα της ΗΤΑ πρέπει να τηρηθούν μία σειρά από αρχές, όπως η διαφάνεια, η ανεξαρτησία, η εμπιστοσύνη, η συνέπεια και η επιστημονικότητα, αλλά και κανόνες, όπως η συνοχή στη μεθοδολογία, τα συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ο ουσιαστικός διάλογος, η διαδικασία δευτεροβάθμιας κρίσης, η λογοδοσία κ.ά.

Βεβαίως και οφείλουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι (φορείς, εταιρείες, επιστήμονες), να συνεργαστούμε ουσιαστικά, ώστε να βρούμε το βέλτιστο σημείο ισορροπίας στον τρόπο τιμολόγησης και αποζημίωσης των φαρμάκων, που θα επιτρέπει την πρόσβαση σε κάθε πραγματικά καινοτόμο θεραπεία που φέρνει προστιθέμενη αξία για τον ασθενή.

  • Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο βήμα της Demo;

Το επόμενο μεγάλο βήμα της DEMO, εκτός από τις επενδύσεις και τις νέες συμφωνίες που σας προανέφερα, θα είναι  στον τομέα της Ογκολογίας. Αυτή τη στιγμή, όπως γνωρίζετε, η DEMO έχει παρουσία στην υποστηρικτική αγωγή. Σύντομα η εταιρία θα περάσει  και στον τομέα της χημειοθεραπείας, με νέα σκευάσματα.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: PIF: Ώρα να αποσυρθεί το «χαράτσι» εισόδου (25%) στα νέα φάρμακα

 
 

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: «Πράσινο φως» για έγκριση τριών νέων φαρμάκων στην Ευρώπη

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δεκαπέντε μεταπτυχιακοί φοιτητές του Stanford επέλεξαν DEMO