Η επιδημία της COVID-19 ανέδειξε τη δυναμική της αγοράς των προϊόντων αυτοφροντίδας, που προσέγγισε επίπεδα ρεκόρ το 2021 με αύξηση 9,4%.

Οι εταιρείες ΒΙΑΝ Α.Ε. με γενικό διευθυντή τον Δημήτρη Μωραΐτη, Johnson & Johnson (J&J) με γενικό διευθυντή για Βαλκάνια, Ελλάδα, Ισραήλ τον Γρηγόρη Καρέλο, GlaxoSmithKline (GSK) με γενική διευθύντρια Ελλάδας και Ισραήλ την Sharon Levy, Sanofi με γενική διευθύντρια Ελλάδας και Κύπρου την Valentina Belcheva και Reckitt Benckiser με τον Ιορδάνη Αδαμόπουλο Country Manager Ελλάδας, Κύπρου, Αλβανίας και Βόρειας Μακεδονίας, είναι οι leaders στον συγκεκριμένο χώρο.

1

Όταν αναφερόμαστε σε προϊόντα αυτοφροντίδας, μιλάμε για σκευάσματα και για προϊόντα ατομικής υγιεινής, που χρησιμοποιούνται ευρέως σε όλη τη διάρκεια της επιδημίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ), η συνολική αγορά των προϊόντων αυτοφροντίδας (over the counter, ΟΤC), διαμορφώθηκε πέρυσι στα 742 εκατ. ευρώ έναντι 678 εκατ. ευρώ το 2020. Σε αυτά δεν συνυπολογίζονται τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ).

Η εν λόγω αγορά κινείται ανοδικά ήδη από το 2018 και μετά σε αξία, καθώς, από 183 εκατ. ευρώ το 2018 διαμορφώθηκε στα 215 εκατ. ευρώ το 2021, σημειώνοντας αύξηση 17,5%.

Επίπεδα ρεκόρ στα προϊόντα αυτοφροντίδας

Τα προϊόντα αυτοφροντίδας υποστηρίζουν τα συστήματα υγείας. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ευρώπη αυτά τα προϊόντα καλούνται να ανακουφίσουν και να δώσουν λύση σε 1.2 δισ. περιπτώσεις ήπιων συμπτωμάτων κάθε χρόνο.

Όπως λένε οι ηγέτες του κλάδου, εάν δεν είχε αναπτυχθεί αυτή η νοοτροπία στην Ε.Ε., θα υπήρχε ανάγκη για 120.000 περισσότερους ιατρούς ή ο κάθε ιατρός θα έπρεπε να εργάζεται για επιπλέον 2,4 ώρες κάθε μέρα.

Σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ αναφέρει ότι το 2021 τα φαρμακευτικά σκευάσματα αυτοθεραπείας (OTC εκτός ΜΗΣΥΦΑ) είχαν τζίρο 180 εκατ. ευρώ από 167 εκατ. ευρώ το 2020.

Τα συμπληρώματα διατροφής αυξήθηκαν από 106 εκατ. ευρώ στα 116 ευρώ, τα σκευάσματα βρεφικής διατροφής διατηρήθηκαν κοντά στα 29 εκατ. ευρώ, τα προϊόντα φροντίδας ασθενών – ιατροτεχνολογικά αυξήθηκαν από 87 εκατ. ευρώ στα 107 εκατ. ευρώ και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης αυξήθηκαν από 285  εκατ. ευρώ στα 306 εκατ. ευρώ. Τέλος υπάρχει και μια μικρή κατηγορία με διάφορα προϊόντα με τζίρο 4-5 εκατ. ευρώ.

Πού καταγράφηκε η μεγαλύτερη αύξηση

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι τα προϊόντα αυτοδιάγνωσης (π.χ. self test) είχαν τη μεγαλύτερη αύξηση.

Πιο συγκεκριμένα από τα 71 εκατ. ευρώ το έτος πριν από την πανδημία, οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 84 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο έτος της υγειονομικής κρίσης (αύξηση της τάξης του 19%). Πολύ δυνατή ήταν, όμως, και η επόμενη χρονιά, οπότε οι πωλήσεις ανήλθαν στα 147 εκατ. ευρώ (άνοδος της τάξης του 75%).

Προϊόντα για κρυολόγημα, πονόλαιμο, βήχα, πυρετό και αναπνευστικό αυξήθηκαν κατά 35% – οι πωλήσεις έφτασαν τα 128 εκατ. ευρώ.

Οριακή μείωση της τάξης του 3% καταγράφηκε κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας στα αναλγητικά (pain relief), με τις πωλήσεις να εμφανίζουν πτώση από τα 138 στα 137 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τον τελευταίο χρόνο καταγράφηκε αύξηση 15%, από 137 σε 159 εκατ. ευρώ.

«Τρελή πορεία» και για τα συμπληρώματα διατροφής, ειδικά τα κοκτέιλ βιταμινών, καθώς πολλές επιστημονικές μελέτες κατέδειξαν τα οφέλη τους στην προστασία από την COVID-19. Ειδικότερα ο τζίρος αυξήθηκε από 123 σε 144 εκατ. ευρώ τον πρώτο χρόνο της υγειονομικής κρίσης (+17%) και σε 155 εκατ. ευρώ τον δεύτερο (+8%).

Την ανιούσα πήραν και πολλά προϊόντα ομορφιάς για άνδρες και για γυναίκες, όπως και τα προϊόντα ύπνου.

Στον αντίποδα, εν μέσω πανδημίας ελάχιστοι ασχολήθηκαν με την απώλεια σωματικού βάρους. Τα εν λόγω προϊόντα, που συνήθως κατατάσσονται στα πολύ δημοφιλή, εμφάνισαν τα δύο τελευταία χρόνια μείωση του τζίρου από 6 εκατ. ευρώ στα 5 εκατ. ευρώ (-20% τον πρώτο χρόνο της πανδημίας) και στα 4 εκατ. ευρώ (-11% τον δεύτερο χρόνο), αντίστοιχα.

Διαβάστε επίσης

Νέες εγκαταστάσεις για τη ΒΙΑΝΕΞ – Επένδυση 10 εκατ. ευρώ