«Την περασμένη εβδομάδα βρέθηκα στο Μέγαρο Μαξίμου στη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους CEO των μεγάλων φαρμακευτικών βιομηχανιών του πλανήτη. Αυτές οι εταιρείες δεν είναι καινούργιες, κάποιες έχουν 100-200 χρόνια ζωής. Σκέφτηκα: “Σε 100 χρόνια θα μπορούν να είναι στη θέση τους οι ελληνικές εταιρείες”».

Η αναφορά του υπουργού Υγείας, Άδωνι Γεωργιάδη είναι ενδεικτική των ευκαιριών αλλά και των προκλήσεων, που αντιμετωπίζει η ελληνική φαρμακευτική βιομηχανία σε μια μεταβατική περίοδο. Αυτό αποτυπώθηκε στη συζήτηση με θέμα «Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία: Προωθώντας την καινοτομία» στο 9o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών που πραγματοποιείται στους Δελφούς 10- 13 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

1

Ερωτώμενος από τη συντονίστρια του πάνελ Βασιλική Αγουρίδη, Συντάκτρια Υγείας, News4Health.gr/ Flash.gr για τη φαρμακευτική πολιτική της κυβέρνησης ο υπουργός έκανε λόγο για «δύσκολη άσκηση» που εκτός από τη δημοσιονομική πραγματικότητα κάθε χώρας έχει να κάνει και με παράγοντες της υγείας.

Τέτοιοι είναι η αύξηση του προσδόκιμου ζωής και οι καινοτόμες θεραπείες που σώζουν ζωές, αλλά κοστίζουν. «Στόχος μου στο υπουργείο Υγείας είναι οι θεραπείες που μπορούν να γίνουν με φθηνότερα φάρμακα να γίνονται με αυτά, ώστε να υπάρχουν πόροι για ακριβά και καινοτόμα φάρμακα για όσους τα χρειάζονται» σημείωσε .

Παράλληλα ο υπουργός Υγείας πρόσθεσε: «Πρέπει να βρεις έναν τρόπο για τη μεταφορά της δαπάνης. Η απόφαση μου να φτιάξω μηχανισμό που θα δίνει αύξηση στα φτηνά φάρμακα είχε να κάνει με τη φασαρία για τις ελλείψεις φαρμάκων.

Η πραγματικότητα είναι πως το 90% των ελλείψεων φαρμάκων στην Ελλάδα είναι στην κατηγορία τιμής 10-15 ευρώ και οφείλεται στο γεγονός ότι η τιμή τους είναι τόσο χαμηλή που δεν ωφελεί να πωλούνται στην Ελλάδα. Τόσο απλά.

Είναι δύσκολο σε μια χώρα με τόσο ισχυρή αριστερή νοοτροπία να εξηγήσεις πως η βιομηχανία δεν μπορεί να πουλάει συνεχώς με ζημιές, δεν βγάζει νόημα. Η βιομηχανία πρέπει να βγάζει κέρδη. Άρα αν δεν φτιάξουμε ένα περιβάλλον που θα εξασφαλίσει να μείνουν κερδοφόρες βιομηχανίες, δεν θα έχουμε φάρμακα».

Ο Άδωνις Γεωργιάδης επισήμανε πως «το επενδυτικό clawback που δίνει η κυβέρνηση στη βιομηχανία φέρνει προστιθέμενη αξία, πολύ μεγαλύτερη από το κόστος της» και έφερε σαν παράδειγμα τις πρόσφατες επενδύσεις στην Τρίπολη.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φαρμακοβιομηχανίας και Συνδιευθύνων Σύμβουλος της ELPEN SA, Θεόδωρος Τρύφων, τόνισε πως η φαρμακοβιομηχανία διαθέτει ισχυρή παραγωγική βάση στη χώρα μας, καθώς το 2% του πληθυσμού της Ελλάδας έχει το 12% των εργοστασίων φαρμάκου στην Ε.Ε

«Το μυστικό είναι στο τρίπτυχο πρόσβαση- αυτάρκεια- επενδύσεις. Συνολικά ο κλάδος της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας έχει προγραμματίσει επενδύσεις 1,2 δις ευρώ έως το 2026. Είναι ένας κλάδος που δίνει αρκετές χιλιάδες θέσεις εργασίας και παράγει προϊόντα που δίνουν προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία».

Ο αντιπρόεδρος της ΠΕΦ και CEO της DEMO, Δημήτρης Δέμος τόνισε την ανθεκτικότητα της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας, σημειώνοντας πως την περίοδο του COVID η Ελλάδα πέτυχε υψηλότερα επίπεδα παραγωγής από μεγαλύτερες χώρες, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στην ΕΕ.

Τόνισε την ανάγκη για καινοτομία και συνεργασία μεταξύ των εταιρειών με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού. «Είναι καθήκον μας οι πρωτοβουλίες που θα δώσουν κίνητρα για να επιστρέψουν επιστήμονες, τεχνικοί και παραγωγικές μονάδες στη χώρα μας», είπε.

Τέλος ο Άρης Μητσόπουλος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RAFARM, περιέγραψε την καινοτομία σαν συλλογική προσπάθεια. «Το πρόγραμμα επενδύσεων της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας δεν αφορά μόνο υποδομές και εγκαταστάσεις.

Ένα μεγάλο κόμματι αφορά την καινοτομία σε όλα τα στάδια. Καινοτομία σημαίνει συνεργασία. Πάνω από το 50% των νέων φαρμάκων αναπτύσσεται με τη συνεργασία start up με εκπαιδευτικά ιδρύματα».

Διαβάστε επίσης:

Υπουργείο Οικονομικών: Ο κ. Κασσελάκης δεν γνωρίζει τα βασικά μεγέθη της Οικονομίας

Γ. Τριανταφύλλου (Motor Oil): Να επαναπροσδιορίσουμε τις οικονομίες μας για να πετύχουμε την ενεργειακή μετάβαση

Χριστίνα Θεοφιλίδη: Στην Εθνική Τράπεζα αξιοποιούμε την τεχνολογία για να βελτιώσουμε τις λύσεις για τον πελάτη