«Οργή επενδυτών» πέφτει επάνω στη δυναστεία των δισεκατομμυριούχων ιδιοκτητών της γαλλικής Peugeot, καθώς δηλώνουν δυσαρεστημένοι από την απόδοση του εισηγμένου επενδυτικού της οχήματος, στον απόηχο της πρόσφατης κατάρρευσης της ευρωπαϊκής αυτοκρατορίας ακινήτων Signa, η οποία οδήγησε σε βαριές οικονομικές απώλειες.

Η Peugeot Invest, που ελέγχεται από την οικογένεια με επικεφαλής τον 74χρονο απόγονο 8ης γενιάς, Robert Peugeot, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια ομάδα δυσαρεστημένων επενδυτών, οι οποίοι έχουν από καιρό δημοσιοποιήσει μια μακρά λίστα παραπόνων και ανησυχιών, αλλά και προτάσεων, κυρίως όσον αφορά τη χρηματιστηριακή δραστηριότητα της εταιρείας.

1

Υπενθυμίζεται ότι η Signa – ένας όμιλος περίπου 1.000 εταιρειών, με έργα και καταστήματα υψηλού προφίλ σε όλη τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία και μερίδιο στο Chrysler Building της Νέας Υόρκης – κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στα τέλη του 2023, διαθέτοντας χρέος περίπου 5 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η πτώση της Signa άφησε μισοτελειωμένα projects και μεγάλη αβεβαιότητα σε κορυφαίους επενδυτές  όπως η οικογένεια Peugeot, η οποία έχασε πολλά χρήματα από αυτή την υπόθεση.

Οι traders επικρίνουν, εκτός άλλων, το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος, τη διοίκηση, τις πολιτικές αποδοχών, αλλά και την επενδυτική στρατηγική.

Επιπλέον, δεν συμφωνούν με τις εσωτερικές αλλαγές και μετακινήσεις στελεχών της Peugeot Invest, που, όπως υποστηρίζουν, αποσταθεροποιούν την εταιρεία.

Τον Μάρτιο, η εταιρεία ανακοίνωσε την αποχώρηση του Διευθύνοντος Συμβούλου Bertrand Finet που ανέλαβε το 2020 στη θέση του Robert Peugeot, ο οποίος παρέμεινε μεν στη θέση του προέδρου, αλλά έχει προγραμματιστεί να αποχωρήσει το 2025.

Μισαλλοδοξία και νεποτισμός

Η περιουσία της οικογένειας επικεντρώνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία Peugeot, η οποία πριν από τρία χρόνια συγχωνεύτηκε με τη Fiat Chrysler.

Επιπροσθέτως, η οικογένεια κατέχει μερίδιο 7% στον όμιλο Stellantis, μια από τις πιο κερδοφόρες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο με αξία περίπου 64,6 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Το συγκεκριμένο μερίδιο βρίσκεται εμμέσως στα χέρια της Peugeot Invest, που διοικείται τα τελευταία 22 χρόνια από τον Robert Peugeot, που επιλέχθηκε από την οικογένεια, προκειμένου να διαφοροποιηθεί από την αυτοκινητοβιομηχανία.

Robert Peugeot
Robert Peugeot

Τα assets της εταιρείας, που εκτός από την Stellantis, περιλαμβάνουν την επενδυτική τράπεζα Rothschild, καθώς και συμμετοχές σε περισσότερες από 60 εισηγμένες και μη εταιρείες, αποτιμώνται σε σχεδόν 6 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ στη χρηματιστηριακή αγορά η αξία της εταιρείας αποτιμάται μόλις στα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αυτό το χάσμα κατά 54%, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες διαφορές που έχουν παρατηρηθεί σε τέτοιου είδους ευρωπαϊκή εταιρεία, σημειώνει το Bloomberg.

Ένας συμφέρων τρόπος για να καλυφθεί αυτό το τεράστιο κενό, θα ήταν να μοιραστούν μερίσματα, σύμφωνα με τους επενδυτές.

Ωστόσο, η Peugeot Invest απορρίπτει την συγκεκριμένη πρόταση και αυτή η λογική, φαίνεται ότι θα επικρατήσει και στη σημερινή ετήσια συνάντηση με τους επενδυτές, καθώς η οικογένεια ελέγχει σχεδόν το 80% των μετοχών και το 89% των δικαιωμάτων ψήφου.

«Συμπεριφέρονται σαν να μην υπάρχουν επενδυτές μειοψηφίας»

Ούσα οικογενειοκρατική επιχείρηση, σημειώνεται ότι στο διοικητικό συμβούλιο της Peugeot Invest, βρίσκονται αρκετοί κληρονόμοι της οικογένειας.

«Τα συμφέροντα των μετόχων μειοψηφίας και πλειοψηφίας δεν είναι εναρμονισμένα», δηλώνει η Colette Neuville, πρόεδρος της Ένωσης για την υπεράσπιση των μετόχων της μειοψηφίας, η οποία συνεργάζεται με τις συμβουλευτικές Moneta Asset Management και Sycomore Asset Management, προκειμένου να πιέσουν τη διοίκηση για αλλαγές στον τρόπο που επενδύει η Peugeot.

«Συμπεριφέρονται σαν να μην υπάρχουν επενδυτές μειοψηφίας», συμπληρώνει.

Το πρώτο τρίκυκλο με ατμοκινήτηρα της Peugeot
Το πρώτο τρίκυκλο με ατμοκινήτηρα της Peugeot (Πηγή: .peugeot.gr)

Και κάπως έτσι, φαίνεται ότι για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας, άνοιξε ο ασκός του Αιόλου για μια δυναστεία, που άρχισε να διαπραγματεύεται το 1989 σε ένα πλέον ανενεργό χρηματιστήριο στη Νανσί της ανατολικής Γαλλίας, ενώ τα μέλη της συνεχίζουν να συμμετέχουν ενεργά στην επιχείρηση έως σήμερα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ιστορία της Peugeot ξεκινά το 1810, όταν τα πρωτοπαλίκαρα της οικογένειας Jean-Frédéric και Jean-Pierre II Peugeot, μετέτρεψαν έναν ανεμόμυλο σε εργαστήριο χάλυβα.

Το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας χρονολογείται από το 1889 και ήταν το πρώτο τρίκυκλο που κυκλοφόρησε με ατμοκινητήρα.

Τα σκάνδαλα που «στιγμάτισαν»

Τα σκάνδαλα όμως δεν λείπουν σχεδόν ποτέ από τις ιστορίες μεγάλων δυναστειών.

Έτσι και το όνομα της Peugeot Invest, έχει αμαυρωθεί από απώλειες που σχετίζονται με την Orpea, μετά τη δημοσίευση ενός βιβλίου στη Γαλλία, το οποίο έκανε λόγο για κακομεταχείριση ηλικιωμένων στους οίκους ευγηρίας όπου διαχειρίζονταν.

Επιπλέον, η πρόσφατα πτωχευμένη Signa, που οδήγησε σε βαριές οικονομικές απώλειες, δεν πέρασε απαρατήρητη από τους επενδυτές, ειδικά από τη στιγμή που ο 46χρονος ιδρυτής της, René Benko, βρέθηκε στο στόχαστρο των αρχών της Αυστρίας, που διέταξαν έρευνα για φερόμενες απάτες.

O αυστριακός πρώην ιδιοκτήτης της Signa Holding Ρενέ Μπένκο
O αυστριακός πρώην ιδιοκτήτης της Signa Holding Ρενέ Μπένκο

Η αυτοκρατορία του Benko, ο οποίος ισχυρίζονταν ότι μόνο η βασιλική οικογένεια της Βρετανίας και η καθολική εκκλησία μπορούν να ανταγωνιστούν το χαρtοφυλάκιο των one-of-a-kind ακινήτων που διαχειριζόταν αξίας 23 δισ. ευρώ, κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο εν μια νυκτί!

Οι απαιτήσεις των traders

Αυτή τη στιγμή, οι μέτοχοι θέλουν να δουν περαιτέρω αλλαγές, ενώ πιέζουν ώστε το ετήσιο μέρισμα να αντικατοπτρίζει καλύτερα την αξία των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας.

«Δεν ζητάμε δα και το φεγγάρι!», δηλώνει  ο Gregoire Uettwiller της Moneta Asset Management, η οποία μαζί με τη Sycomore κατέχουν συνολικά ποσοστό 6,4% στην Peugeot Invest.

«Η καλύτερη λύση είναι να μοιράζεται κάθε χρόνο, μέρος της καθαρής αξίας ενεργητικού», τονίζει, εξηγώντας ότι ο κύριος λόγος για τo trade discount, είναι η χαμηλή χρηματιστηριακή ρευστότητα.

Μερικοί ακόμη λόγοι για τις αντιδράσεις της μειοψηφικής ομάδας μετόχων – εκτός από τις απώλειες που προκάλεσαν οι Orpea και Signa – είναι η έλλειψη εποπτείας και διαφάνειας από διευθυντικά στελέχη, καθώς και οι πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ ορισμένων στελεχών.

Επιπλέον, οι επενδυτές ζητούν να σταματήσει η διαφοροποίηση της εταιρείας, τουλάχιστον έως ότου αντικατασταθεί ο διευθύνων σύμβουλος.

Παράλληλα, επισημαίνουν ότι ο πρόεδρος της εταιρείας θα πρέπει να αναδείξει την αξία της, «κάτι που δεν έχει κάνει από τα τέλη του 2017».

Οι επενδυτές διατείνονται επίσης ότι η εταιρεία έχει αποκρύψει πληροφορίες σχετικά με την απόφαση του επενδυτικού σχήματος, να πληρώσει δικαιώματα στην οικογένεια Peugeot για τη χρήση του ονόματός της.

Τιμή μετοχής, αποδοχές στελεχών και διοικητικές αστοχίες και παραλείψεις, είναι μερικά από τα κύρια θέματα που αναμένεται να συζητηθούν σε μια τεταμένη ατμόσφαιρα στη σημερινή ετήσια συνέλευση, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας φαίνεται ότι εμμένει στο γνωστό δόγμα της απόλυτης μοναρχίας: «Το κράτος είμαι εγώ».

Διαβάστε επίσης: 

Oι δισεκατομμυριούχοι της Peugeot επενδύουν σε τράπεζες, είδη πολυτελείας και κυβερνοασφάλεια

Peugeot: Η γαλλική δυναστεία επεκτείνει τις επενδύσεις της- Η συμμαχία για την ιδιωτικοποίηση της Rothchild

Rene Benko: Η πτώση του αυτοδημιούργητου μεγιστάνα με τους ισχυρούς φίλους