Απτόητοι συνεχίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές να αυξάνουν την ισχύ τους στην παγκόσμια ναυτιλία, παρά τη συστηματική υποχώρηση της τραπεζικής χρηματοδότησης εδώ και περίπου δέκα χρόνια. Ο ελληνόκτητος στόλος διεύρυνε περαιτέρω την χωρητικότητά του στη διάρκεια του 2017 κατά 7%, την στιγμή που το παγκόσμιο τραπεζικό σύστημα, με μοναδική εξαίρεση τις ελληνικές, περιόρισε την έκθεσή του στην ελληνική ναυτιλία κατά 5,62%, στα 53,99 εκατ. δολάρια έναντι 57,21 εκατ. δολάρια το 2016.
Την κορυφαία δεκάδα πάντως εξακολουθούν να συνθέτουν ορισμένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας τραπεζικής πίστης. Απόλυτα φυσιολογικό, με δεδομένη τη δύναμη και τον πρωταγωνιστικό ρόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών στα δρώμενα του παγκόσμιου εμπορίου. Ειδικότερα, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Credit Suisse με 6,2 δισ. δολ. και ακολουθούν η DVB με 4,3 δισ. δολ., η BNP Paribas με 2,8 δισ. δολ., η Τράπεζα Πειραιώς 2,75 δισ. δολ. και η Citi με 2,7 δισ. δολ. Την κορυφαία δεκάδα συμπληρώνουν η HSBC με 2,5 δισ. δολ., η Εθνική Τράπεζα με 2,42 δισ. δολ, η ABN AMRO με 2,35 δισ. δολ, η Alpha Bank με 2,25 δισ. δολ. και η ING με 2,06 δισ. δολ.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Petrofin Research, η οποία αναλύει σε βάθος την πορεία και την προοπτική του δανεισμού των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών τα τελευταία 17 χρόνια. Σύμφωνα με την Petrofin, η τάση αποεπένδυσης από τη ναυτιλία επιταχύνθηκε στη διάρκεια του 2017, με ορισμένους από τους μεγαλύτερους πιστωτές της να έχουν ήδη αποχωρήσει όπως η Commerzbank, άλλους να βρίσκονται ένα βήμα πριν την οριστική έξοδό τους, όπως η Royal Bank of Scotland και κάποιους άλλους να ετοιμάζονται να μεταβιβάσουν το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιό τους, όπως η Deutsche Bank και η HSH.
Η τάση αυτή, αφορά τόσο τις ευρωπαϊκές τράπεζες, οι οποίες πάντως εξακολουθούν να αποτελούν το βασικό αιμοδότη των Ελλήνων εφοπλιστών (78,7%), όσο και τις διεθνείς τράπεζες που έχουν παρουσία στην Ελλάδα αλλά και αυτές που δεν έχουν. Ο βασικός λόγος που οι ευρωπαϊκές είναι επιφυλακτικές είναι τα «κόκκινα δάνεια» που καλούνται ρυθμίσουν προτού δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα στη λειτουργία τους. Η αναδίπλωση των τραπεζών συμβαίνει, την στιγμή που άλλες πηγές χρηματοδότησης όπως το leasing κυρίως από κινέζικες εταιρείες και τα επενδυτικά κεφάλαια κερδίζουν διαρκώς έδαφος στην προτίμηση των ελληνικών ναυτιλιακών. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2009, αμέσως μετά το ξέσπασμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι τράπεζες περιόρισαν την έκθεσή τους στην ελληνική ναυτιλία κατά 20 δισ. ευρώ!
Προς την αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι ελληνικές τράπεζες, οι οποίες παρά τις δυσκολίες στην εσωτερική αγορά άνοιξαν την κάνουλα, υπογραμμίζοντας τη δέσμευσή τους στην ελληνική ναυτιλία. Συγκεκριμένα, η Πειραιώς και η Εθνική αύξησαν κατά 2,51% την χρηματοδότησή τους, η Alpha Bank κατά 1,6% (στα 2,25 δισ. δολ.) και η Eurobank κατά 24,2% (στα 1,52 δισ. δολ.). Η μόνη που περιόρισε την έκθεσή της ήταν η Aegean Baltic, η οποία μείωσε τα δάνειά τους κατά περίπου 20%, στα 164,4 εκατ. ευρώ από 205 εκατ. ευρώ που ήταν στο τέλος του 2006. Πλέον, το μερίδιο των ελληνικών τραπεζών στο συνολικό δανεισμό της ελληνικής ναυτιλίας ανέρχεται σε16,84% από 15,25% το 2016 και 14,63% το 2015.
Οι αναλυτές της Petrofin εκτιμούν ότι η τραπεζική πίστωση θα παραμείνει δύσκολη υπόθεση ειδικά για τις μικρές και μεσαίες ναυτιλιακές για τα επόμενα τουλάχιστον δυο με τρία χρόνια, ωστόσο θεωρεί πως όσο η αγορά ανακάμπτει τόσο θα αποκαθίσταται και η ρευστότητα, κυρίως από τους πιστωτές της Άπω Ανατολής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΕΕΕ: Στα 9,14 δισ. το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισήλθε στη χώρα μας το 2017
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές αγοράζουν πλοία της χρεοκοπημένης Toisa. Όλες οι λεπτομέρειες