Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 92 ετών ο πρώην CEO της Boeing,  Frank Shrontz, ο οποίος πέρασε μια δεκαετία ως επικεφαλής του αμερικανικού κολοσσού, σε μια περίοδο σκληρού ανταγωνισμού και καινοτομίας.

Ο Shrontz πέθανε στις 3 Μαΐου, σύμφωνα με τους Seattle Mariners, την ομάδα μπέιζμπολ της Major League στην οποία ήταν ιδιοκτήτης.

1

Ο Shrontz, ο οποίος είχε σπουδές νομικής, ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing από το 1986 έως το 1996.

Η εποχή της καινοτομιας

Όπως αναφέρει το Bloomberg, ήταν μια εποχή καινοτομίας, από το σχεδιασμό πρωτοποριακών νέων αεροσκαφών όπως το Boeing 777 μέχρι την άνοδο των προτύπων ποιότητας, στην προσπάθεια της Boeing να ανταγωνιστεί την Airbus.

Αν και ο Shrontz δεν είχε μηχανολογικό υπόβαθρο, ενθάρρυνε μια σειρά από ικανά στελέχη, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών Philip Condit, του διαδόχου του ως Διευθύνοντος Συμβούλου της Boeing, και του Alan Mulally, ο οποίος άλλαξε το τμήμα εμπορικών αεροπλάνων της εταιρείας στα τέλη της δεκαετίας του 1990 πριν ηγηθεί της Ford Motor Co.

Υπό την ηγεσία του Shrontz, η Boeing εφηύρε εκ νέου τα ταξίδια μεγάλης εμβέλειας με το δικινητήριο 777, το ευρυγώνιο αεροπλάνο της εταιρείας με τις περισσότερες πωλήσεις, και επανασχεδίασε το εμβληματικό τζάμπο τζετ 747 για μια νέα γενιά αεροπορικών εταιρειών. Η αναβάθμιση του 737 έφερε επίσης επιτυχία στις πωλήσεις.

Ο Shrontz ηγήθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες επεκτάσεις στην ιστορία της Boeing καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν στα 35 δισεκατομμύρια δολάρια το 1995 από 16 δισεκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη δεκαετία.

Η κρίση μετά τον Πόλεμο του Κόλπου και οι μεγάλες συμφωνίες

Κατά τη διάρκεια της θητείας του, μια παγκόσμια επιβράδυνση στις παραγγελίες αεροσκαφών μετά τον πόλεμο του Περσικού Κόλπου το 1991 έπληξε και την Boeing, αναγκάζοντας τον Shrontz να ηγηθεί μιας γενικής αναδιάρθρωσης σε όλη την εταιρεία που περιελάμβανε την απόλυση σχεδόν 40.000 θέσεων εργασίας. Μέχρι το 1995, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροπλάνων, με έδρα τότε στο Σιάτλ, είχε περίπου 105.000 υπαλλήλους.

«Η προσπάθεια αλλαγής αυτής της εταιρείας χωρίς κρίση δεν ήταν εύκολη», είχε πει, σύμφωνα με το περιοδικού Fortune, το 1995. «Είχαμε 75 χρόνια ιστορίας και είχαμε μεγάλη επιτυχία. Υπήρχε ένα έντονο αίσθημα «γιατί να αλλάξω;»».

Ο Shrontz καθοδήγησε την εξαγορά των 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την Boeing των τμημάτων αεροδιαστημικής και άμυνας της Rockwell International, το 1996. Βοήθησε επίσης στη συγχώνευση το 1997 με τον Νο. 1 κατασκευαστή στρατιωτικών αεροπλάνων, McDonnell Douglas. Η συμφωνία 16,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων ολοκληρώθηκε μετά την αποχώρησή του ως πρόεδρος.

Η Boeing, που τώρα εδρεύει στη βόρεια Βιρτζίνια, είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς των ΗΠΑ.

Επίσης υπό την εποπτεία του, η Boeing το 1993 ονομάστηκε κύριος ανάδοχος στο πρόγραμμα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, του μεγαλύτερου διεθνούς διαστημικού έργου που έχει αναληφθεί ποτέ.

Μέχρι τη στιγμή που παραιτήθηκε από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου το 1996, η Boeing είχε μειώσει το κόστος παραγωγής, αύξησε τη χωρητικότητα και βελτίωσε τις διαδικασίες παραγωγής που βοήθησαν στη δημιουργία του νέου προϊόντος της βιτρίνας: του πλατιού αμαξώματος 777.

Ο Shrontz ήταν «συναρπαστικός αλλά αποφασιστικός», είπε η Carolyn Corvi, πρώην στέλεχος της Boeing, σε συνέντευξή του το 2017. Ζητούσε τακτικά τη γνώμη των εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών και των μηχανικών στο πάτωμα του εργοστασίου. Ο Shrontz έθεσε δύσκολες επιχειρηματικές και τεχνικές ερωτήσεις που βοήθησαν στη διαμόρφωση αεροσκαφών που αναπτύχθηκαν στο ρολόι του, όπως το 737 Next Generation.

Ήταν «ένας πολύ καλός ηγέτης και πολύ καλός επιχειρηματίας», είπε ο Corvi. «Αλλά έχει και αυτή την ανθρώπινη πλευρά όπου νοιάζεται για τους ανθρώπους».

Ποιος ήταν ο Frank Shrontz

Ο Frank Anderson Shrontz γεννήθηκε στις 14 Δεκεμβρίου 1931 στο Boise του Idaho. Ήταν γιος του Thurlyn Shrontz, ο οποίος είχε ένα κατάστημα ποδηλάτων, και της Florence Anderson.

Το 1954, αποφοίτησε με πτυχίο νομικής από το Πανεπιστήμιο του Αϊντάχο προτού αποκτήσει MBA από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ τέσσερα χρόνια αργότερα.

Ο Shrontz πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του στην Boeing. Ξεκίνησε ως συντονιστής συμβάσεων το 1958 πριν εργαστεί ως στέλεχος σε πολλά τμήματα, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων και του μάρκετινγκ, αλλά και του σχεδιασμού.

Το 1973, ο Shrontz άφησε την εταιρεία για να γίνει βοηθός γραμματέας της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ και πέρασε το τελευταίο έτος της διοίκησης του προέδρου Τζέραλντ Φορντ ως βοηθός γραμματέας για την Άμυνα.

Ο Shrontz επέστρεψε στην Boeing το 1977 ως αντιπρόεδρος σχεδιασμού και διοίκησης συμβολαίων. Πέρασε τα επόμενα τέσσερα χρόνια ως γενικός διευθυντής του τμήματος εμπορικών αεροπλάνων της εταιρείας, υπεύθυνος για την κατασκευή των αεροσκαφών 707, 727 και 737 και έγινε πρόεδρος της μονάδας το 1984.

Η σύζυγός του, Harriet Houghton, πέθανε το 2012. Απέκτησαν τρεις γιους: τον Craig, τον Richard και τον David.

Διαβάστε επίσης

Στη Γαλλία ο Σι Τζινπινγκ: «Θα αναλάβουμε δράση για την επίλυση της κρίσης στην Ουκρανία»

Μεσανατολικό: Επείγουσα συνάντηση του διευθυντή της CIA με τον πρωθυπουργό του Κατάρ

Μεσανατολικό: Επείγουσα συνάντηση του διευθυντή της CIA με τον πρωθυπουργό του Κατάρ