ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πέθανε ο Osamu Suzuki, ο οποίος διηύθυνε την Suzuki Motor Corp., γνωστή για τα μίνι αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες της, για πολλές δεκαετίες και οδήγησε την παγκόσμια επέκταση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήταν 94 ετών.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι πέθανε από λέμφωμα στις 25 Δεκεμβρίου.
Γεννημένος ως Osamu Matsuda, ο Suzuki όταν παντρεύτηκε εισήλθε στην οικογένεια που έδωσε το όνομά της στην αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Χαμαμάτσου της Ιαπωνίας.
Κατά τη διάρκεια της μακράς θητείας του, σύναψε συνεργασίες με την General Motors Co. και τη Volkswagen AG για την πώληση οχημάτων στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη και αξιοποίησε την τεχνογνωσία της Suzuki Motor στα μικρά αυτοκίνητα για να δημιουργήσει ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ινδία.
«Αν άκουγα τους πάντες, τα πράγματα θα γίνονταν πολύ αργά», είπε ο Suzuki για την ηγετική του φιλοσοφία στο “I’m a Small-Business Boss”, το βιβλίο με τα απομνημονεύματα του, στην ιαπωνική γλώσσα, που δημοσιεύτηκε το 2009. «Ποτέ μη σταματάς, αλλιώς χάνεις».
Παραμένοντας για περισσότερα από 28 χρόνια ως Προέδρος σε δύο θητείες, ο Suzuki αναδείχθηκε στον μακροβιότερο επικεφαλής παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Παρέδωσε την προεδρία στον γιο του τον Ιούνιο του 2015 και ανέλαβε ρόλο προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, έναν διπλό τίτλο που κράτησε για ένα χρόνο πριν παραιτηθεί από διευθύνων σύμβουλος στον απόηχο μιας λανθασμένης δήλωσης για την οικονομία καυσίμων.
Η εταιρεία παραδέχτηκε ότι χρησιμοποίησε μη εγκεκριμένες μεθόδους για να ελέγξει την κατανάλωση καυσίμου των οχημάτων της στην Ιαπωνία, προκαλώντας απότομη πτώση της μετοχής της εταιρείας και ένα κύμα αποχωρήσεων από τη διοίκηση.
Παγκόσμια εμβέλεια
Η αυτοκινητοβιομηχανία πούλησε περίπου 3,2 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως κατά το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2024, αφήνοντας πίσω της την κυρίαρχη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας και νούμερο 1 στον κόσμο Toyota Motor Corp. σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Περισσότερα από τα μισά από αυτά τα οχήματα πωλήθηκαν στην Ινδία, όπου η ινδική μονάδα της εταιρείας, η Maruti Suzuki, κατέχει τη μερίδα του λέοντος.
Πρώην τραπεζικός υπάλληλος, ο Osamu Suzuki εισήλθε στην αυτοκινητοβιομηχανία χάρη στον γάμο του με τη Shoko Suzuki, εγγονή του Michio Suzuki, ο οποίος ίδρυσε την προκάτοχο της Suzuki Motor, μια εταιρεία κατασκευής αργαλειών, το 1909. Ο Osamu Suzuki πήρε το επώνυμο της συζύγου του, όπως συνηθίζεται στην Ιαπωνία όταν δεν υπάρχουν άνδρες κληρονόμοι σε μια οικογενειακή επιχείρηση.
Εντάχθηκε στην εταιρεία το 1958, τρία χρόνια μετά το ντεμπούτο της πρώτης της μοτοσικλέτας, της Colleda COX 125cc και του αυτοκινήτου Suzulight 360cc, το οποίο αποτέλεσε προπομπό για την έναρξη της εποχής των μίνι οχημάτων στην Ιαπωνία.
Υπηρέτησε σε διάφορους διοικητικούς ρόλους πριν γίνει πρόεδρος το 1978. Τον επόμενο χρόνο έδωσε για πρώτη φορά το στίγμα του με την εισαγωγή του μίνι αυτοκινήτου Alto στην Ιαπωνία.
Στοιχηματίζοντας ότι η εταιρεία θα μπορούσε να εδραιωθεί σε μικρές αγορές στις οποίες δεν είχαν παρουσία οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της, ηγήθηκε της επέκτασης της Suzuki Motor στο εξωτερικό χτίζοντας παραγωγικές μονάδες από το Πακιστάν έως την Ουγγαρία.
Οι συμμαχίες που δημιουργήθηκαν
Το 1981, η GM με έδρα το Ντιτρόιτ, η τότε μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, συμφώνησε να αγοράσει μερίδιο της Suzuki Motor, η οποία επεδίωκε να επεκταθεί στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.
Αργότερα η GM θα κατείχε το 20% της Suzuki Motor, αφού διπλασίασε το ποσοστό της το 2001. Μετά από πέντε συνεχόμενες τριμηνιαίες ζημίες, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία άρχισε να πουλάει τις μετοχές της Suzuki Motor έναντι μετρητών το 2006 και ολοκλήρωσε την εκποίηση το 2008. Η GM κατέθεσε αίτηση πτώχευσης το επόμενο έτος εν μέσω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Μετά την διάλυση της συνεργασίας με την GM, η Suzuki Motor έκλεισε συμφωνία με τη γερμανική VW, η οποία αγόρασε μερίδιο 19,9% το 2010.
Αυτή η συμμαχία κατέληξε σε διαμάχη, όταν η VW περιέγραψε τη Suzuki Motor ως «συνεργάτη» σε ετήσια έκθεση και η Suzuki, από την πλευρά της, κατηγόρησε τη VW ότι την υποτίμησε, ισχυριζόμενη ότι είχε παραβιάσει τη συμφωνία συνεργασίας τους αγοράζοντας κινητήρες από την ιταλική Fiat SpA.
Η συνεργασία έληξε τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Suzuki Motor εξαγόρασε πίσω τις μετοχές της VW αξίας 3,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ακολούθησε η κεφαλαιακή συμμαχία με την Toyota το 2019.
Το μεγαλύτερο επίτευγμά του Osamu Suzuki θεωρείται η επέκτασή του στην Ινδία. Όταν διάβασε σε ένα άρθρο εφημερίδας ότι η ινδική κυβέρνηση αναζητούσε συνεργάτη στην αυτοκινητοβιομηχανία, το 1982, έσπευσε να το εκμεταλλευτεί.
Έτσι, η Suzuki Motor συμφώνησε να δημιουργήσει μια επιχείρηση με την ινδική κυβέρνηση έξω από το Νέο Δελχί και απέκτησε μερίδιο 26% στην κρατική αυτοκινητοβιομηχανία Maruti Udyog. Τον επόμενο χρόνο, η επιχείρηση παρουσίασε το μικρό αυτοκίνητο Maruti 800, το οποίο ήταν τόσο δημοφιλές που οι χρόνοι αναμονής για την αγορά του έφταναν τα τρία χρόνια.
Η Maruti, που είναι τώρα μονάδα της Suzuki Motor, έγινε γρήγορα η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ινδία, αν και το μερίδιο αγοράς της έχει μειωθεί από τη Hyundai Motor Co. και την Tata Motors Ltd.
Η Suzuki σήμερα είναι επίσης ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους κατασκευαστές μοτοσικλετών, πουλώντας περίπου 1,9 εκατομμύρια μονάδες κατά τους 12 μήνες που έληξαν στις 31 Μαρτίου 2024. Η μάρκα έχει γίνει γνωστή για την κατάκτηση παγκόσμιων τίτλων.
Δύο φορές πρόεδρος
Ο Osamu Suzuki γεννήθηκε στις 30 Ιανουαρίου 1930 στο Gero, μια πόλη στο νομό Gifu της κεντρικής Ιαπωνίας. Ήταν ο τέταρτος γιος μιας αγροτικής οικογένειας.
Φιλοδοξώντας να γίνει πολιτικός, εργάστηκε με μερική απασχόληση ως δάσκαλος γυμνασίου και νυχτοφύλακας, ενώ ολοκλήρωνε το πτυχίο του στη νομική στο Πανεπιστήμιο Chuo του Τόκιο, σύμφωνα με άρθρο του Μαρτίου 2009 στο περιοδικό Nikkei BP.
Μετά την αποφοίτησή του από το Chuo το 1953, πήγε να εργαστεί σε μια τράπεζα μέχρι που ο γάμος του τον έφερε στην οικογενειακή επιχείρηση.
Όταν παραιτήθηκε από πρόεδρος το 2000, έγινε πρόεδρος του ΔΣ και διευθύνων σύμβουλος της Suzuki Motor.
Επέστρεψε ως πρόεδρος σε ηλικία 78 ετών τον Δεκέμβριο του 2008, όταν η Suzuki Motor ανέμενε την πρώτη μείωση των κερδών της μετά από οκτώ χρόνια, καθώς η παγκόσμια ύφεση και ο αυστηρότερος δανεισμός επιβάρυναν τη ζήτηση αυτοκινήτων.
«Μπροστά σε ένα εξαιρετικά δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον, πρέπει να σταθώ στην πρώτη γραμμή», έγραψε στα απομνημονεύματά του. «Τα τελευταία 30 χρόνια, μια αίσθηση εφησυχασμού έχει εξαπλωθεί σε όλη την εταιρεία. Ως αυτός που έφερε την εταιρεία εκεί που βρίσκεται, πρέπει να το διορθώσω αυτό και να ηγηθώ της εταιρείας μέχρι να βελτιωθεί η οικονομία».
Ο Suzuki ένιωσε μία παρόμοια αίσθηση ευθύνης για τις λανθασμένες πρακτικές της εταιρείας όσον αφορά τον έλεγχο καυσίμων στην Ιαπωνία, ζητώντας συγγνώμη σε μια αίθουσα δημοσιογράφων το 2016, καθώς δίπλα του στεκόταν ο γιος του και πρόεδρός της εταιρείας, Toshihiro Suzuki.
Ο Osamu Suzuki παραχώρησε τον τίτλο του διευθύνοντος συμβούλου και δέχτηκε μείωση μισθού κατά 40%, αλλά παρέμεινε πρόεδρος, έναν τίτλο που κατείχε μέχρι το 2021, την ώρα που η έλευση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισε να προκαλεί αναταράξεις στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.
Κατά την ενημέρωση στην οποία ανακοίνωσε την αποχώρησή του, ο Suzuki εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη διοίκηση της εταιρείας, ενώ πρόσθεσε ότι «θα συνεχίσει να είναι εύκολα προσβάσιμος για συμβουλές». Διαβεβαίωσε επίσης το ακροατήριο ότι ήταν «γεμάτος ζωή», έχοντας παίξει γκολφ 47 φορές τον προηγούμενο χρόνο.
Διαβάστε επίσης:
Σκυλακάκης: Έρχονται δύο έργα προς αντιμετώπιση της υπερχείλισης λυμάτων στην Ποσειδώνος
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λ. Βιλδιρίδη – ΤΕΠ: Παρακολούθηση των εφημεριών σε real time από τον Ιανουάριο του ‘25
- GrePort 2024 (Γιώργος Βαγγέλας και Θάνος Πάλλης): Οι 13 Οργανισμοί Λιμένων είχαν τζίρο 361 εκατ. ευρώ και κέρδη 192 εκατ. ευρώ
- Υπερταμείο: Η «μάχη» Δημητριάδη – Πολίτη και οι 4 ακόμη υποψήφιοι CEO
- Ηλεκτρικό ρεύμα: Ανταγωνισμός για τα σταθερά πελατολόγια- Γιατί το ακριβό πράσινο “πληρώνει” τα μπλε