Περισσότερα από 1.000 νέα λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης προς το τέλος του τρέχοντος έτους και τις αρχές του επομένου, καθώς αυτή την περίοδο το υπουργείο Yποδομών «τρέχει» τρεις διαγωνισμούς μέσω των αρμόδιων φορέων του.

Πρόκειται για τους διαγωνισμούς συνολικής αξίας 913 εκατ. ευρώ, οι οποίοι ξεκίνησαν με τον διαγωνισμό για τα πράσινα λεωφορεία που προκηρύχθηκε από το υπουργείο τον Νοέμβριο του 2021 και συνέχισαν με τους πιο πρόσφατους του ΟΑΣΑ για την εξυπηρέτηση 62 λεωφορειακών γραμμών που δημοπρατήθηκαν στα τέλη του 2023,

Ο τελευταίος διαγωνισμός βγήκε στον αέρα πριν από μερικές ημέρες και αφορά στη μίσθωση 300 λεωφορείων από την Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. που είναι θυγατρική του ΟΑΣΑ.

Σύμφωνα με πολύ καλά ενημερωμένες πηγές από τους διαγωνισμούς αυτούς αναμένεται να καταφτάσουν από τον ερχόμενο Απρίλιο έως και το Α’ Τρίμηνο του 2025 περίπου 1000 ηλεκτρικά λεωφορεία και λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου.

Αυτά αναμένεται αρχικά να αποκαταστήσουν 400 «γηρασμένα» λεωφορεία από τον υφιστάμενο στόλο των 1500 λεωφορείων που διαχειρίζεται ο ΟΑΣΑ και η ΟΣΥ.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα σε περίπου ένα χρόνο από τώρα να βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας περίπου λεωφορεία, καθώς σύμφωνα με πηγές της ΟΣΥ ο διαθέσιμος λειτουργικός στόλος στην παρούσα φάση διαμορφώνεται στα 1100 οχήματα.

Επιστροφή στο… leasing

Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο τρέχει σε δύο φάσεις έναν διαγωνισμό για την απόκτηση συνολικά 1300 λεωφορείων, η λύση του leasing φαίνεται ότι καλά κρατεί καθώς η Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε. που συντηρεί και λειτουργεί τα αμαξοστάσια των λεωφορείων και των τρόλεϊ προκήρυξε νέο διαγωνισμό.

Ο νέος αυτός διαγωνισμός αφορά στην απόκτηση μέσω leasing 300 νέων λεωφορείων έως το 2034 και έχει κοστολογηθεί στα 180 εκατ. Ευρώ με ορίζοντα λήξη του δανεισμού των νέων οχημάτων το 2034.

Υπενθυμίζεται ότι η ΟΣΥ είχε προκηρύξει και το 2021 έναν παρόμοιο διαγωνισμό, με τον δανεισμό να αφορά σε οχήματα τεχνολογίας 10ετίας για την κάλυψη 20 γραμμών μεγάλης πληρότητας. Η διάρκεια του εν λόγω διαγωνισμού λήγει τον Απρίλιο, αλλά δίνεται η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης για ένα έτος.

Όσον αφορά στον νέο διαγωνισμό, τα νέα λεωφορεία εκτιμάται να καταφτάσουν στην Αθήνα από τις αρχές του 2025.

Η νέα σύμβαση θα χωριστεί σε 10 ετήσιες πληρωμές, οι οποίες μοιράζονται ισόποσα σε 20 εκατ. ευρώ από το 2025 και θα ανέλθουν στα 15,7 εκατ. ευρώ για το 2034 με τη χρηματοδότηση να προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ο διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για την είσοδο ιδιωτών

Εκτός από την ΟΣΥ και ο ΟΑΣΑ στρέφεται στη λύση των ιδιωτών, καθώς έχει προκηρύξει από τα τέλη του 2023 διαγωνισμό για την κάλυψη των 62 λεωφορειακών γραμμών στην Αττική που εξυπηρετούνται στην παρούσα φάση από τα ΚΤΕΛ Αττικής.

Πρόκειται για έναν διαγωνισμό αξίας 400 εκατ. ευρώ που αφορά στην κάλυψη των δρομολογίων από ιδιώτες με 210 λεωφορεία νέας τεχνολογίας για την επόμενη οκταετία και ήδη ως προσωρινός ανάδοχος έχει οριστεί η κοινοπραξία έξι εταιριών ΚΤΕΛ (Κορίνθου, Άργους, Θήβας, Χανίων, Σαλαμίνας και Μαγνησίας) με δύο τουριστικά γραφεία (Smile Acadimos του ομίλου Panolympia και Maroulis Travel), η οποία είχε υποβάλει και τη μοναδική προσφορά.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, η σχετική σύμβαση οδεύει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο και δεν αποκλείεται να έχει υπογραφεί έως τα τέλη του μήνα ή τις αρχές του επομένου. Επομένως τα νέα οχήματα αναμένεται να έχουν καταφτάσει στην πρωτεύουσα στα τέλη του 2024 ή τους πρώτους μήνες του 2025.

Στα του έργου αυτό σπάει σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά την Ανατολική Αττική και το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές.

Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία.

Το δεύτερο έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία.

Σημειώνεται ότι εκτός από την προμήθεια των λεωφορείων και τη διαχείριση των δρομολογίων ο ανάδοχος καλείται επίσης να αναλάβει την εγκατάσταση εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) –Τηλεματικής, καθώς και την εγκατάσταση αμαξοστασίων.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού θα πρέπει εντός ενός έτους από την εκκίνηση του έργου να έχουν δημιουργηθεί δύο αμαξοστάσια, ένα για την ανατολική Αττική και άλλο ένα για τη Δυτική.

Τα πράσινα λεωφορεία: Οι αναταράξεις και η προετοιμασία του νέου διαγωνισμού

Ο μεγαλύτερος διαγωνισμός που τρέχει αυτή την περίοδο και οδεύει προς το κλείσιμο του είναι αυτός για την απόκτηση 650 φιλικών προς το περιβάλλον λεωφορείων, από τα οποία ωστόσο θα φτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη μόλις 440 οχήματα.

Αυτό συμβαίνει καθώς ο διαγωνισμός που είχε μοιραστεί σε 5 υπό-έργα, βρέθηκε αντιμέτωπος με καθυστερήσεις και προσφυγές εταιριών στο ΣτΕ με αποτέλεσμα τα δύο τμήματα να βγουν άγονα.

Όσον αφορά τις συμβάσεις που έχουν προχωρήσει έχει υπογραφεί ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο το έργο για την απόκτηση 250 ηλεκτρικών λεωφορείων από την Yutong που έχει ως αντιπρόσωπο στη χώρα μας τον Όμιλο Κοπελούζου.

Το κόστος της σύμβασης ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ και τα λεωφορεία αναμένεται να καταφτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη στα τέλη του Απριλίου και τις αρχές του Μαΐου. Από αυτά τα 140 θα κατευθυνθούν στην Αθήνα και τα υπόλοιπα 110 στη Θεσσαλονίκη.

Οι άλλες δύο συμβάσεις που τις έχουν υπογράψει οι εταιρείες IVECO και Industria Italiana Autobus αφορούν στην απόκτηση 300 λεωφορείων φυσικού αερίου και δεν αποκλείεται να πέσουν οι υπογραφές έως τα τέλη του Α΄ Τριμήνου.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω διαγωνισμών αναμένεται να τρέξει και η Β΄ Φάση για την απόκτηση τουλάχιστον 750 ηλεκτρικών λεωφορείων και οχημάτων πράσινου υδρογόνου. Το εν λόγω έργο αναμένεται να κοστίσει περίπου 500 εκατ. Ευρώ σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει στο παρελθόν ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.

Διαβάστε επίσης:

Θεσσαλονίκη: ΕΛ.ΑΣ. και Πυροσβεστική προτρέπουν τους πολίτες να καλούν το «112» σε περιοχές που σημειωθήκαν προβλήματα επικοινωνίας λόγω βλάβης στο δίκτυο της Cosmote

Ρωσία: Ο Μεντβέντεφ απειλεί και πάλι με ολοκληρωτικό πυρηνικό πόλεμο

Ρωσία: Η σορός του Ναβάλνι βρίσκεται σε ένα νοσοκομείο στη Σιβηρία, σύμφωνα με την Novaya Gazeta