Την επιχειρηματική στρατηγική να επεκταθεί στο έδαφος, έχοντας κατακτήσει τους αιθέρες μέσω της Aegean, εξυπηρετεί η τελευταία κίνηση του ομίλου Βασιλάκη να συνεταιριστεί με τη Stellantis, υπογράφοντας τη διανομή των Alfa Romeo, Fiat και Jeep στην Ελλάδα.

Την εβδομάδα που μας πέρασε, η Autohellas ανακοίνωσε την ίδρυση εταιρείας από κοινού με τη Samelet, προκειμένου η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο ελληνικός όμιλος να μπει στη λίστα συνεργατών της Stellantis, της διασυνοριακής συνέργεας του ιταλο-αμερικανικού ομίλου Fiat Chrysler Automobiles και του γαλλικού PSA Group, που αποτελεί πλέον μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο με εργοστάσια σε 30 χώρες και εμπορική παρουσία σε 130 αγορές.

1

Autohellas και Samelet θα αναλάβουν την εισαγωγή και διανομή των μαρκών Abarth, Alfa Romeo Fiat, Fiat Professional και Jeep στην εγχώρια αγορά, μία κίνηση που έγινε πριν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι της έτερης μεγάλης συνεργασίας της ελληνικής εισηγμένης με τους επί μακρόν συνεργάτες μίας από τις μεγαλύτερες μάρκες ενοικίασης αυτοκινήτου στον κόσμο.

Επιπλέον τζίρος 80 εκατομμυρίων μόνο από την Πορτογαλία

Την 1η του Οκτωβρίου η Autohellas κλείδωσε τη συμφωνία με την αμερικανική Hertz, χάρη στην οποία έγινε η franchisee της Hertz Πορτογαλίας.

Το deal ολοκληρώθηκε με την εξαγορά του 85,60% (συνολικά του 90% συμπεριλαμβανομένων 4,4% ιδίων μέτοχων) της πορτογαλικής εταιρείας, η οποία αφορά στη βραχυχρόνια ενοικίαση αυτοκίνητων καθώς και τη μεταπώληση τους, με τη χρήση των σημάτων Hertz και Thrifty, με στόλο 6.000 οχημάτων.

Επιπλέον, η εταιρεία κατέχει το σήμα δικαιόχρησης της Hertz για τις Αζόρες και την Ανγκόλα μέσω διακαιοδόχων. Πρόκειται για μία οντότητα με τζίρο που θα φτάσει το 2022 τα 75 έως 80 εκατ. ευρώ.

Το τίμημα εξαγοράς του 90% ήταν 31,5 εκατ. ευρώ, ενώ υπό προϋποθέσεις κερδοφορίας για τη περίοδο 2022-24 μπορεί να αυξηθεί συνολικά κατά 7,5 εκατομμύρια επιπλέον.

Έτσι, η εταιρεία της Πορτογαλίας έγινε η μεγαλύτερη θυγατρική της Autohellas στο εξωτερικό, διπλασιάζοντας το τζίρο του εισηγμένου ομίλου στο εξωτερικό από τις business του rent a car.

Πάντως, η ανακοίνωση για την απόκτηση της FCA Greece και της αντιπροσώπευσης πέντε ακόμη μαρκών Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional και Jeep στην Ελλάδα δεν ήταν έκπληξη για τους γνωρίζοντες τα δεδομένα της αγοράς.

Η ιστορία ξεκίνησε από πέρυσι τον Ιανουάριο όταν και δημιουργήθηκε η Stellantis από την συγχώνευση της FCA με την PSΑ.

Δημιουργήθηκε έτσι μια τεράστια αυτοκινητοβιομηχανία που ελέγχει τις Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram και Vauxhall. Η FCA στην Ελλάδα είχε δικό της παράρτημα την FCA Greece η οποία εκπροσωπούσε τις Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional και Jeep.

Μετά τη συγχώνευση ήταν σαφές ότι είχε έρθει η ώρα για το επόμενο βήμα. Αυτό όπως ανακοινώθηκε χτες είναι μέσω της κοινοπραξίας Autohellas και Samelet.

Ο όμιλος Samelet ιδρύθηκε το 1946 στο Ισραήλ και σήμερα εισάγει και διανέμει τις Μάρκες Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Iveco, Maserati και Ram.

Εκτός από την τεράστια επιχειρηματική δραστηριότητα αυτοκινήτων στο Ισραήλ, δραστηριοποιείται επίσης στη Ρουμανία έχοντας εξαγοράσει τον πρώην εισαγωγέα της FCA: Autoitalia.

Ο Όμιλος Samelet ελέγχεται από την οικογένεια Levi. Έτσι η FCA Greece πέρασε στην κοινοπραξία των δυο εταιρειών.

Οι πρώτες πληροφορίες λένε πως θα παραμείνουν όλα τα στελέχη της FCA Greece στη νέα εταιρεία που πιθανόν θα εδρεύει στην οδό Βιλτανιώτη στα κεντρικά της Autohellas. Η εταιρεία που ίδρυσε ο αείμνηστος Θόδωρος Βασιλάκης πίσω στην δεκαετία του 1960 είναι σήμερα η μεγαλύτερη στο χώρο του αυτοκινήτου στην Ελλάδα.

Τα πρώτα βήματα στο rent a car

Η επιχειρηματική ιστορία της οικογένειας Βασιλάκη ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1960 όταν ο Θόδωρος Βασιλάκης διατηρεί με τον πατέρα του, βενζινάδικο της Texaco στο Ηράκλειο.

Πέρα από τη διανομή καυσίμου είναι η εποχή που ο τουρισμός κάνει τα πρώτα δειλά του βήματα στην Κρήτη και ο αείμνηστος επιχειρηματίας αποκτά μερικούς σκαραβαίους τους οποίους αρχίζει να νοικιάζει.

Πηγαίνει καλά και σύντομα η Hertz Hellas περνά στην κατοχή του και μετονομάζεται σε AutoHellas. Η εταιρεία αυτή σήμερα είναι η μεγαλύτερη (rent a car) στην Ελλάδα ενώ έχει επεκταθεί και στα Βαλκάνια (Βουλγαρία, Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κροατία, Σερβία, Ουκρανία, Μοντενέγκρο).

Στη Βουλγαρία επίσης κατέχει και την αντιπροσωπεία της Seat.

Η Seat ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία στις εγχώριες εισαγωγές αυτοκινήτου για την οικογένεια Βασιλάκη. Είχε προηγηθεί μια προσπάθεια με την Opel ποιος δεν θυμάται τα Kadett και τα Ascona τη λεωφόρο Συγγρού. Μέχρι σήμερα η οικογένεια Βασιλάκη επιχειρεί στη διανομή των Opel, μέσω Βελμάρ. Η συμφωνία για τη Seat έγινε πίσω στη δεκαετία του 1980 όταν η Ισπανική εταιρεία απογαλακτίζονταν από τη Fiat. Ποιος δεν θυμάται το Fiat Ritmo να παίρνει το όνομα της Ibiza και να το πιο εμπορικό μοντέλο στην ιστορία της Seat, το Ibiza.

Τότε που το «System Porsche» κοσμούσε το καπάκι των κινητήρων της Seat. Η Τεχνοκάρ το εκμεταλλεύτηκε και είδε τις πωλήσεις να εκτοξεύονται από το 1% στο 10% βραβεύτηκε δε τότε ως καλύτερος εισαγωγέας Seat στην Ευρώπη. Λίγο αργότερα ελέω σχέσεων με την General Motors αποκτήθηκε η αντιπροσωπεία της Saab στην Ελλάδα με εταιρεία τη Vakkar. Τα Σουηδικά αυτοκίνητα είχαν τη δική τους λαμπρή ιστορία στην Ελλάδα η οποία σταμάτησε μαζί με την παραγωγή τους παγκοσμίως το 2011. Η Saab ήταν η μεγάλη αγάπη του Γιώργου Βασιλάκη που ακόμη μιλά για την τεχνολογική καινοτομία των μοντέλων της.

Ενδιαμέσως το 1994 έχει ιδρυθεί από την οικογένεια και η Aegean Aviation που είναι η σημαντικότερη αεροπορική εταιρεία στη χώρα μας σήμερα. Η Βήτα Καρ που εισάγαγε κάποτε τα Opel εξελίχθηκε σε διανομέα τη σημερινή Βελμάρ η οποία διανέμει αλλά και υποστηρίζει τεχνικά σήμερα πάρα πολλές από τις μάρκες αυτοκινήτων που πωλούνται στην ελληνική αγορά: Volvo Ford BMW Ford, Opel, Hyundai, Kia, Seat, Cupra, Romeo, Jeep, Fiat,Abarth, Fiat professional, Lancia, BMW, Mini, Honda, Mitsubishi, Saab.

Στο χαρτοφυλάκιο της Autohellas εντάχθηκε η εισαγωγή και διανομή νέων αυτοκινήτων και ανταλλακτικών των Seat, Hyundai και KIA, όταν το 2017 ο όμιλος Βασιλάκη συμμετείχε ως επενδυτής στην υπογραφή συμφωνίας εξυγίανσης της επιχείρησης του Πάνου Δάβαρη με τις πιστώτριες τράπεζες.

Ανάπτυξη τζίρου και EBITDA

Ο αδόκητος χαμός του Θόδωρου Βασιλάκη το Μάιο του 2018, βρήκε τους γιούς του Ευτύχη και Γιώργο στο τιμόνι των εταιρειών. Τα τελευταία χρόνια ο Ευτύχης αντιμετώπισε με επιτυχία την πανδημία για λογαριασμό της Aegean ενώ ο Γιώργος είναι μεταξύ άλλων και πρόεδρος του ΣΕΑΑ.

Ερχόμενοι στο σήμερα και στις οικονομικές επιδόσεις της Autohellas, ο τζίρος του πρώτου εξαμήνου έφτασε το 106,6 εκατ. ευρώ έναντι 86,9 εκατομμυρίων, ανάπτυξη της τάξης του 22,6%. Τα συνολικά έσοδα από μισθώσεις αυτοκινήτων για την ίδια περίοδο έφθασαν τα 78,9 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 27%, ενώ οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων άγγιξαν τα 27,6 εκατ., ήτοι ανάπτυξη 11,8%. Το EBITDA ανήλθε, τέλος, σε 59,3 εκατομμύρια, αυξημένο κατά σχεδόν 30%.

Διαβάστε επίσης:

Β. Μαρινάκης, Ι. Κούστας, Ν. Τσάκος πρωταγωνιστούν στις παραγγελίες containerships