Στα 1,7 δισ. ευρώ υπολογίζεται ο ετήσιος τζίρος του παράνομου τζόγου επίγειου και διαδικτυακού, σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε χθες η Επιτροπή Παιγνίων.

Το φαινόμενο κάθε χρόνο γιγαντώνεται, αφού πρόκειται για μηχανή παράνομων κερδών μηδενικού ρίσκου για τα διεθνή κυκλώματα ξεπλύματος μαύρου χρήματος, που μπορούν και να διαφημίζονται απρόσκοπτα από τα social media και την Google!

1

Η Επιτροπή Παιγνίων για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο, εισηγήθηκε τη δημιουργία μιας ειδικής ομάδας, μιας σταθερής δομής που δε θα δουλεύει αποσπασματικά, αλλά βάσει στρατηγικού σχεδίου αποκλειστικά για την αντιμετώπιση του παράνομου τζόγου, με μέλη από διαφορετικούς φορείς που θα συνεργάζονται συντονισμένα.  Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι δεν μπορούν να εντοπιστούν οι παράνομοι ιστότοποι, αφού μέσω ειδικών λογισμικών δημιουργούν ταχύτατα δεκάδες ιστοσελίδες με άλλα ονόματα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να κατονομαστούν και να μπλοκαριστούν. Επίσης, μέσω black hat, μπορούν να εμφανίζονται με άλλο αντικείμενο στις υπηρεσίες πληρωμών και να κρύβεται η πραγματική παράνομη δραστηριότητά τους. Και έτσι προωθούνται απροκάλυπτα από τις μεγάλες πλατφόρμες Facebook, Instagram και Google παρασύροντας κυρίως νέους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Kapa Research που έγινε με δείγμα πάνω από 5.000 άτομα για λογαριασμό της Επιτροπής και Εποπτείας Ελέγχου Παιγνίων (E.E.E.Π) τον προηγούμενο μήνα, το 10% των παικτών αυτών είναι ηλικίας από 17 έως 21 ετών, με αποτέλεσμα να εθίζονται στην παρανομία.

Το 27% είναι ηλικίας 17-24 ετών και το 18% ηλικίας 25-34 ετών.

Το 40% των νέων ηλικίας 17-24 ετών κάθε μέρα ποντάρουν στο παράνομο στοίχημα

Όπως τονίστηκε το ανησυχητικό είναι ότι παίζουν κάθε μέρα το 40% των νέων ηλικίας 17-24 ετών και το 28,2% των νέων ηλικίας 25-34 ετών. Και τα παιχνίδια που επιλέγουν οι νεότερες ηλικίες είναι για το 53% το αθλητικό Στοίχημα και το 34,6% τα φρουτάκια.

Όσον αφορά στους λόγους που επιλέγουν το παράνομο στοίχημα, για το 48,3% είναι ότι δεν απαιτεί ταυτοποίηση, για το 33% η ανωνυμία στην ανάληψη κερδών, για το 45,7% ότι δεν πληρώνουν φόρο παίκτη, και για το 41,22% οι ελκυστικές αποδόσεις και τα καλύτερα bonus.

Τα μεγαλύτερα ποσά ωστόσο στον παράνομο τζόγο, ποντάρονται από τις μεγαλύτερες ηλικίες και ανέρχονται σε 1.700-1.985 ευρώ το χρόνο.

Μιλώντας εκ μέρους της εταιρείας Netbet η κυρία Σέβη Πόντη, Country Manager για την Ελλάδα, τόνισε το ρόλο των social media και της μηχανής αναζήτησης Google στη διάδοση του στοιχηματισμού. Όπως είπε, οι παράνομοι ιστότοποι προβάλλονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, διαφημίζονται από influencers και τα προωθούνται από κάποια ενημερωτικά sites. Από την Winmasters, o Πρόεδρος της εταιρείας κ. Θωμάς Τζόκας, εξήγησε ότι οι παράνομες εταιρείες για να αποφύγουν το μπλοκάρισμα, δημιουργούν δεκάδες διαφορετικές σελίδες με μεγάλη ταχύτητα, ενώ για να κρύψουν την δραστηριότητά τους από τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια, εμφανίζουν άλλη δραστηριότητα, όπως εμπόριο προϊόντων. Ο κ. Μάριος Λευκαρίτης, από την Interwetten τόνισε ότι ο φόρος παίκτη κάνει λιγότερο ανταγωνιστικές τις νόμιμες εταιρείες, και τον παράνομο στοιχηματισμό πιο αποδοτικό και ελκυστικό στους πελάτες.

Από την πλευρά της Επιτροπής Παιγνίων, τονίστηκε ότι έχει στείλει επιστολές στην Google, για να σταματήσει η προβολή των παράνομων στοιχηματικών εταιρειών, αλλά ως απάντηση τους ζητήθηκε να κατονομαστεί ο πάροχος που είναι παράνομος, κάτι που δεν μπορεί να γίνει αφού τα ονόματα των παράνομων εταιρειών αλλάζουν συνέχεια. Σημειώνεται ότι η black list της Επιτροπής παιγνίων έχει 6.000 ονόματα, και παρόλα αυτά χιλιάδες άλλα χρησιμοποιούνται.

O παράνομος στοιχηματισμός κρύβεται και μέσω του black hat. Τα black hat  λογισιμικά μπορούν να πουλήσουν πρόσβαση σε ιστοσελίδες τζόγου που έχουν αποκλειστεί από τις αρχές σε μια συγκεκριμένη χώρα, δίνοντάς τους διπλή ταυτότητα, άλλη για τη μηχανή αναζήτησης και τις εταιρείες πληρωμών και άλλη στην πραγματικότητα. Ωστόσο, όπως ανέφεραν κύκλοι του χώρου, αν η μηχανή αναζήτησης, πραγματικά ήθελε να συνεργαστεί θα μπορούσε να τους εντοπίσει.

Ο Ταξίαρχος, Διευθυντής Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας κος Βασίλειος Παπακώστας και ο κος Δημήτρης Τσερτσίδης, Αστυνόμος Α’ Ελληνικής Αστυνομίας, Οικονομική Αστυνομία, μίλησαν για τους τρόπους που χρησιμοποιούν τα παράνομα δίκτυα ώστε να μην εντοπίζονται αλλά και να μεταφέρουν μεγάλα ποσά μέσω κρυπτονομισμάτων και άυλων πορτοφολιών χρησιμοποιώντας όλα τα εξελιγμένα τεχνολογικά μέσα όπως το dark internet κλπ.

Επίσης, οι εκπρόσωποι της Αστυνομίας αναφέρθηκαν στους τρόπους που εντοπίζουν τους παρανόμους, έχοντας το δικαίωμα να ανοίγουν τραπεζικούς λογαριασμούς, τηλεφωνικές επικοινωνίες, και χρησιμοποιώντας εξελιγμένες αστυνομικές μέθοδούς σε συνεργασία με την Interpol. Φυσικά δεν παρέλειψαν να τονίσουν ότι είναι απαραίτητη η συνεργασία  με τους υπόλοιπους θεσμικούς φορείς και την αγορά καθώς η παρανομία βρίσκει πάντα νέους τρόπους να ξεφεύγει από τον νόμο.

Την ημερίδα έκλεισε ο Chief Compliance and Information, Security Officer της Novibet κος Παναγιώτης Σκύρλας, o οποίος αναφέρθηκε στα προβλήματα που εντείνουν το φαινόμενο του παράνομου παιγνίου, όπως η υπερφορολογήση των νομίμων εταιρειών,  ότι οι αδειοδοτημένοι πάροχοι δεν μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες σε ανθρώπους 18 έως 21 ετών και ότι οι παίκτες μπορούν να νιώθουν ασφαλείς όταν επιλέγουν τις νόμιμες εταιρείες, οι οποίες έχουν αυστηρούς κανονισμούς για την προστασία τους.

Νέα ευέλικτη δομή για την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου

Όπως επεσήμανε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιγνίων Δημήτρης Ντζανάτος,  για να λυθεί το πρόβλημα πρέπει να γίνει μια συντονισμένη συνεργασία όλων των φορέων.

“Θα προσπαθήσω να γίνει μια σταθερή δομή που δε θα δουλεύει αποσπασματικά, αλλά βάσει στρατηγικού σχεδίου. Οι πάροχοι από τους οποίους παίρνουμε το 35% του μικτού κέρδους, η ΕΕΕΠ, το υπουργείο προστασίας του Πολίτη, η Τράπεζα της Ελλάδας και επιστημονικό προσωπικό, πρέπει να διαμορφώσουν και νέα δομή, ευέλικτη και βιώσιμη που θα πρέπει να αντιμετωπίσει το παράνομο στοίχημα”, τόνισε ο κ. Ντζανάτος.

Όπως είπε οι 900.000 πελάτες του παράνομου στοιχηματισμού δεν αισθάνονται ότι παρανομούν και στόχος μας είναι να μεταπείσουμε τη μεγάλη πλειοψηφία αυτών, στρέφοντάς τους στο νόμιμο παιχνίδι. Πρέπει να μάθουν ότι όσο παίζουν στο παράνομο στοίχημα κινδυνεύουν να χάσουν χρήματα αφού μπορεί να μην πάρουν ποτέ τα κέρδη τους.

Μπορεί να βοηθήσει η Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Service Act);

H Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες, o ελληνικός νόμος για την ενσωμάτωση της Οδηγίας Digital Service Act, που έχει τεθεί σε διαβούλευση  θα μπορούσε να βοηθήσει την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου; Η Επιτροπή Παιγνίων δεν είναι αισιόδοξη.

Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) δεν ρυθμίζει άμεσα τον τζόγο, αλλά έχει διατάξεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον τρόπο που τον αντιμετωπίζουν οι μεγάλες πλατφόρμες.

Η DSA στοχεύει στην καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων δραστηριοτήτων που θεωρούνται παράνομες σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία. Αν και δεν αναφέρεται ρητά, οι δραστηριότητες τυχερών παιχνιδιών που θεωρούνται παράνομες θα μπορούσαν να εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
Μηχανισμοί ειδοποίησης και δράσης: Η DSA θεσπίζει έναν μηχανισμό «ειδοποίησης και δράσης» όπου άτομα ή οντότητες μπορούν να ειδοποιούν διαδικτυακές πλατφόρμες σχετικά με δυνητικά παράνομο περιεχόμενο. Αυτό επιτρέπει στις αρχές να αναλάβουν δράση κατά των παρόχων που φιλοξενούν παράνομες διαδικτυακές δραστηριότητες τζόγου.
Διαφάνεια και εκτίμηση κινδύνου: Η DSA απαιτεί από τις διαδικτυακές πλατφόρμες να είναι πιο διαφανείς και να διεξάγουν αξιολογήσεις κινδύνου σχετικά με τη διάδοση παράνομου περιεχομένου στις υπηρεσίες τους. Αυτό θα ενθάρρυνε τις πλατφόρμες να λάβουν προληπτικά μέτρα κατά του παράνομου περιεχομένου διαδικτυακού τζόγου, ακόμη κι αν δεν ορίζεται ρητά από την DSA.
Επομένως, ενώ το DSA δεν ρυθμίζει άμεσα τον τζόγο, δημιουργεί ένα περιβάλλον που δυσκολεύει την ανάπτυξη παράνομων διαδικτυακών δραστηριοτήτων τζόγου εντός της ΕΕ εστιάζοντας στην αφαίρεση παράνομου περιεχομένου, στην προώθηση της διαφάνειας και στην ενθάρρυνση της αξιολόγησης κινδύνου από διαδικτυακές πλατφόρμες.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον ελληνικό νόμο που είναι σε διαβούλευση στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συστήνεται Συμβουλευτική Επιτροπή για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, η οποία αποτελεί συμβουλευτικό όργανο για θέματα ψηφιακών υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο αυτό, η Συμβουλευτική Επιτροπή για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες:
α) Ενημερώνεται για τις εξελίξεις της ενωσιακής νομοθεσίας επί των ψηφιακών υπηρεσιών και απευθύνει, εξ ιδίας πρωτοβουλίας ή κατόπιν αιτήματος, εισηγήσεις προς το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για νομοθετικές ή κανονιστικές ρυθμίσεις για την εφαρμογή της Πράξης, καθώς και για τη ρύθμιση κάθε ζητήματος που άπτεται του τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών.
β) Αναπτύσσει συνεργασίες με άλλους φορείς στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και για την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών.

2. Η Συμβουλευτική Επιτροπή για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες αποτελείται από εννέα (9) μέλη, τα οποία υποδεικνύονται ανά ένα από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, το Υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, τη Διεύθυνση Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ελληνικής Αστυνομίας και την Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, μαζί με τους αναπληρωτές τους.

Υπάρχει περιθώριο για την ενασχόληση και με τον παράνομο στοιχηματισμό;

  H Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες στοχεύει να συμπληρώσει τους υφιστάμενους εθνικούς κανονισμούς παρέχοντας ένα πλαίσιο για την αντιμετώπιση παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και για μεγαλύτερη πίεση στις διεθνείς πλατφόρμες για να συνεργαστούν για την καταπολέμηση τον παράνομο διαδικτυακό τζόγο.