Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 1,7 εκατ. ευρώ έναντι 2,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Α’ Εξάμηνο του 2022, αναφέρει η εταιρεία Παπουτσάνης.

Βασικά οικονομικά μεγέθη Α’ Εξαμήνου 2023

  • Ο κύκλος εργασιών, κατά το Α’ Εξάμηνο του 2023, διαμορφώθηκε σε 32,2 εκατ. ευρώ έναντι 33,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, μειούμενος κατά 4%.
  • Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 3,3 το Α’ Εξάμηνο του 2022.
  • Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 1,7 εκατ. ευρώ έναντι 2,5 εκ. ευρώ σε σχέση με το Α’ Εξάμηνο του 2022.
  • Η αξία των εξαγωγών ανήλθε σε 18,0 εκατ. ευρώ έναντι 22,2 εκατ. ευρώ το Α’ Εξάμηνο του 2022, μειωμένη κατά 18% και αντιπροσωπεύοντας το 56% του συνολικού κύκλου εργασιών.
  • Σημαντική ενίσχυση στα συνολικά έσοδα από τις πωλήσεις επώνυμων προϊόντων της Παπουτσάνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς διαμορφώνονται σε 24% από 15% την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Στους υπόλοιπους τρεις τομείς δραστηριοποίησης, το 21% προέρχεται από πωλήσεις στην ξενοδοχειακή αγορά, το 39% από παραγωγές προϊόντων για τρίτους και το 16% από βιομηχανικές πωλήσεις ειδικών σαπωνομαζών.

Ο κ. Μενέλαος Τασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Παπουτσάνης ΑΒΕΕ, σχολίασε σχετικά:

«Κατά το Α’ Εξάμηνο του 2023, η Παπουτσάνης συνέχισε να υλοποιεί την αναπτυξιακή στρατηγική της, γεγονός που επέτρεψε την άμεση προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες στην αγορά, τη μείωση του παραγωγικού κόστους και τη διασπορά των κινδύνων αλλά και την αύξηση της παραγωγικότητας. Δίνοντας έμφαση στην περαιτέρω ενίσχυση των επώνυμων προϊόντων Παπουτσάνης, την επέκταση σε νέες κατηγορίες και αγορές με το ΑΡΚΑΔΙ και τη συνεχή ενίσχυση των στενών και μακροχρόνιων συνεργασιών με στρατηγικούς πελάτες και προμηθευτές, προχωρούμε στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων, στις βιώσιμες επενδύσεις σε επίπεδο παραγωγής και προϊόντων και την πλήρη αξιοποίηση του επενδυτικού πλάνου της τελευταίας τριετίας ώστε να παραμένουμε αισιόδοξοι για το σύνολο του έτους».

Επισκόπηση αποτελεσμάτων

Ο κύκλος εργασιών της Εταιρείας το Α’ Εξάμηνο του 2023 παρουσιάζει μείωση κατά 4% με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται σε 32,2 εκατ. ευρώ έναντι 33,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

Η αξία των εξαγωγών ανήλθε κατά την τρέχουσα περίοδο σε 18,0 εκατ. ευρώ έναντι 22,2 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022, μειωμένη κατά 18% αντιπροσωπεύοντας το 56% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Όσον αφορά τη συνεισφορά των τεσσάρων τομέων δραστηριότητας στα συνολικά μεγέθη, επισημαίνεται ότι το 24% των συνολικών εσόδων προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της Παπουτσάνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το 21% από πωλήσεις στην ξενοδοχειακή αγορά, το 39% από παραγωγές προϊόντων για τρίτους και το 16% από βιομηχανικές πωλήσεις ειδικών σαπωνομαζών.

Το Α’ Εξάμηνο του 2023 έχει σημειωθεί μείωση των τιμών σε σημαντικό μέρος των υλών που χρησιμοποιεί η Εταιρεία για την παραγωγή των προϊόντων της. Αντίστοιχα, οι τιμές της ενέργειας –ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο– παρόλο που παραμένουν σε υψηλότερα επίπεδα από αυτά της προ-πανδημίας εποχή, είναι σαφώς βελτιωμένες από τα υψηλά του 2022. Οι τάσεις αυτές επηρέασαν θετικά το μικτό κέρδος το οποίο ανήλθε σε 10,3 εκατ. ευρώ έναντι 9,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2022, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5%. Παράλληλα, τo περιθώριο μικτού κέρδους βελτιώθηκε σημαντικά και ανήλθε σε 32% έναντι 29% το Α’ Εξάμηνο του 2022.

Οι λειτουργικές δαπάνες (διάθεσης, διοίκησης, έρευνας και ανάπτυξης) ανήλθαν σε 7,2 εκατ. ευρώ έναντι 6 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω αύξησης των δαπανών προώθησης και υποστήριξης των πωλήσεων της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων τα οποία παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη.

Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών, μη επαναλαμβανόμενων αποτελεσμάτων και αποσβέσεων διαμορφώθηκαν σε κέρδη 4,3 εκατ. έναντι κερδών 4,9 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Τα κέρδη της Εταιρείας, πέραν των ανωτέρω, επηρεάστηκαν και από το αυξημένο κόστος δανεισμού συνέπεια των συνεχών αυξήσεων των βασικών επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες. Τα κέρδη  προ φόρων ανήλθαν σε 2,3 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 3,3 το Α’ Εξάμηνο του 2022. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 1,7 εκατ. ευρώ έναντι 2,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Α’ Εξάμηνο του 2022.

Επισκόπηση ανά Τομέα Δραστηριότητας

Επώνυμα Προϊόντα: Η κατηγορία παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη κατά 51% σε σύγκριση με το Α’ Εξάμηνο του 2022, παρά τη σημαντική πτώση της αγοράς του αντισηπτικού στο οργανωμένο λιανεμπόριο (-53,2% για το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό). Εξαιρώντας το αντισηπτικό, η ανάπτυξη της κατηγορίας των επώνυμων προϊόντων ανέρχεται σε 76% και οφείλεται κατά το ήμισυ περίπου στη θετική συνεισφορά από την εξαγορά της σαπωνοποιίας ΑΡΚΑΔΙ, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από οργανική ανάπτυξη των προϊόντων ευρείας διανομής της Παπουτσάνης. Τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης Παπουτσάνη κερδίζουν σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα και παράλληλα έχουν υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό με πολύ καλές προοπτικές.

Ξενοδοχειακά Προϊόντα: Οι πωλήσεις των ξενοδοχειακών προϊόντων αναπτύχθηκαν κατά 1% σε σχέση με τις αντίστοιχες πωλήσεις πρώτου εξαμήνου του 2022, με τις εγχώριες πωλήσεις να αυξάνονται κατά 35% σε σχέση με πέρυσι, καλύπτοντας μέρος της υποχώρησης των πωλήσεων στο εξωτερικό, οι οποίες έρχονται να συγκριθούν με ένα πολύ υψηλό πρώτο εξάμηνο του 2022 λόγω του ανοίγματος των επαγγελματικών ταξιδίων και της τουριστικής  αγοράς, έπειτα από δύο χρόνια περιοριστικών μέτρων εξαιτίας της πανδημίας.

Προϊόντα τρίτων (βιομηχανικές πωλήσεις, ιδιωτική ετικέτα): Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυτής περιορίστηκαν κατά 15%, τάση που οδηγείται από τις πωλήσεις εξωτερικού. Στις αγορές του εξωτερικού, και κυρίως στην Ευρώπη, οι σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις του τελευταίου έτους οδήγησαν ορισμένες πολυεθνικές-πελάτες μας σε επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής και επαναξιολόγηση του προϊοντικού τους portfolio, με αποτέλεσμα καταργήσεις κωδικών και την επακόλουθη μείωση της ζήτησης. Παράλληλα η Παπουτσάνης βρίσκεται σε συζητήσεις για νέες συνεργασίες με πολύ καλές προοπτικές, που θα ενισχύσουν την κατηγορία, εντός αλλά και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης, παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό. Αντιθέτως, οι πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας του λιανεμπορίου σε Ελλάδα και εξωτερικό παρουσίασαν αύξηση 15,3% σε αξία σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 ενώ και εδώ έχουν γίνει επαφές κυρίως με αλυσίδες του εξωτερικού για νέες συμφωνίες συνεργασίας.

Βιομηχανικές πωλήσεις σαπωνομαζών: Στη συγκεκριμένη κατηγορία, που αφορά στο μεγαλύτερο μέρος της πελάτες του εξωτερικού, το πρώτο εξάμηνο του 2023 σημειώθηκε μείωση κατά 27%, η οποία οφείλεται κυρίως στη μη πώληση των βασικών (commodity) σαπωνομαζών που παράγονται στην ΝΑ Ασία. Κατά το 2022, η Παπουτσάνης, αξιοποιώντας το αυξημένο μεταφορικό κόστος και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις από Ασία, εξυπηρέτησε ένα μέρος των συνολικών αναγκών της Ευρώπης, Αφρικής και Μέσης Ανατολής σε αντίστοιχες σαπωνόμαζες. Οι τιμές στα μεταφορικά κόστη και οι χρόνοι παράδοσης από Ασία έχουν πλέον εξομαλυνθεί, ωστόσο η συγκεκριμένη συγκυρία επέτρεψε στην Παπουτσάνης να αναπτύξει αξιόλογες συνεργασίες με δυναμική, που θα ενισχύσουν την κατηγορία.

Επιχειρηματική προοπτική

Παρά το ρευστό περιβάλλον, τις πρωτοφανείς πληθωριστικές πιέσεις και τις συνεχόμενες αυξήσεις επιτοκίων που επηρεάζουν την κατανάλωση διεθνώς, η Παπουτσάνης συνεχίζει να εστιάζει στις αναπτυξιακές προοπτικές της. Προς αυτή την κατεύθυνση για το Β’ Εξάμηνο του έτους:

  • Ο πυλώνας των επώνυμων προϊόντων Παπουτσάνης αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα και αναμένεται να συνεχίσει τη δυναμική διψήφια ανάπτυξη και αύξηση του μεριδίου αγοράς, μέσω του εμπλουτισμού της γκάμας των προϊόντων, της σημαντικής διαφημιστικής υποστήριξης και της ενίσχυσης της παρουσίας στα καταστήματα, καθώς επίσης και με την είσοδο σε νέες κατηγορίες με κύριο όχημα το ΑΡΚΑΔΙ. Παράλληλα οι εξαγωγές των επώνυμων προϊόντων αναπτύσσονται πολύ ικανοποιητικά.
  • Ο τομέας των ξενοδοχειακών προϊόντων στην Ελλάδα αναμένεται να συνεχίσει την αναπτυξιακή του πορεία και το Β’ Εξάμηνο του 2023, συνέπεια της γενικά καλής τουριστικής χρονιάς καθώς και των ενεργειών της Παπουτσάνης για ενίσχυση των επώνυμων ξενοδοχειακών προϊόντων της. Αντίστοιχα, οι ενέργειες για περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου πώλησης επώνυμων ξενοδοχειακών στο εξωτερικό αποδίδουν με καλά πρώτα αποτελέσματα. Παράλληλα, οι εξαγωγές ξενοδοχειακών προϊόντων σε πελάτες του εξωτερικού και διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν αρχίσει να αποκαθίστανται στα ιστορικά κανονικά επίπεδα, έπειτα από την υστέρηση που παρουσίασαν κατά το Α’ Εξάμηνο του έτους λόγω υπεραποθεματοποίησης το 2022.
  • Ο προαναφερθείς επανασχεδιασμός του προϊοντικού κωδικολογίου από πολυεθνικές – πελάτες μας με αποτέλεσμα την κατάργηση κωδικών στερεού σαπουνιού, αν και εκτιμούμε ότι έχει ολοκληρωθεί, θα συνεχίσει να επηρεάζει την κατηγορία παραγωγών για τρίτους και κατά το Β’ Εξάμηνο του 2023. Παράλληλα όμως ήδη έχουν συναφθεί νέες συμφωνίες, με υπάρχοντες αλλά και νέους πελάτες, ενώ υπάρχουν συζητήσεις και για νέες πολύ σημαντικές συνεργασίες με ορίζοντα υλοποίησης το Α’ Εξάμηνο του 2024.
  • Τέλος, ο πυλώνας των ειδικών σαπωνομαζών θα συνεχίσει να δείχνει μείωση συγκριτικά με το 2022 αντίστοιχη αυτής του Α’ Εξαμήνου για τους λόγους όπου αναλύθηκαν ανωτέρω. Αντίθετα η κατηγορία των συνθετικών σαπωνομαζών αναπτύσσεται ικανοποιητικά.