ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ενισχυμένες εμφανίζονται οι κατηγορίες των επωνύμων προϊόντων και της ξενοδοχειακής αγοράς στην Παπουτσάνης, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση. Νέες σημαντικές συνεργασίες για παραγωγή προϊόντων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας.
- Ενίσχυση των εγχώριων πωλήσεων κατά 21%.
- Οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 53% του κύκλου εργασιών.
- Ο κύκλος εργασιών κατά το Εννεάμηνο του 2023 διαμορφώθηκε σε 47,4 εκατ. ευρώ έναντι 53,3 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2022, μειωμένος κατά 11%.
- Σημαντική βελτίωση κατά 12,7% στο μικτό κέρδος που ανήλθε σε 15,6 εκατ. ευρώ έναντι 13,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
- Αύξηση του EBITDA κατά 9%, το οποίο ανήλθε σε 6,7 εκατ. ευρώ έναντι 6,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
- Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 3,6 εκατ. ευρώ για το εννεάμηνο 2023 έναντι 4,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
- Τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 2,8 εκατ. ευρώ έναντι 3,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Ο κ. Μενέλαος Τασόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Παπουτσάνης ΑΒΕΕ, δήλωσε σχετικά: «Παραμένουμε αισιόδοξοι και στοχεύουμε σε βελτίωση της κερδοφορίας για το σύνολο του 2023 σε σχέση με το 2022 παρά την υστέρηση του κύκλου εργασιών κατά το τρέχον έτος. Η σημαντικά βελτιωμένη μικτή κερδοφορία και η διψήφια ανάπτυξη στις κατηγορίες των επωνύμων και ξενοδοχειακών προϊόντων σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του 3ετούς επενδυτικού μας πλάνου, τις νέες σημαντικές διεθνείς συνεργασίες και τη σταδιακή εξομάλυνση του κόστους στις αγορές αποτελούν θετικές προϋποθέσεις για τη συνέχιση της αναπτυξιακής μας πορείας και σε επίπεδο πωλήσεων αλλά και οικονομικών αποτελεσμάτων».
Επισκόπηση αποτελεσμάτων
Ο κύκλος εργασιών το εννεάμηνο του 2023 ανήλθε σε 47,4 εκατ. Ευρώ έναντι 53,3 εκατ. Ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ήτοι μειωμένος κατά 11%, με την αξία των εξαγωγών να αντιπροσωπεύει το 53% του συνολικού κύκλου εργασιών.
Στην Ελλάδα, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 22,2 εκατ. Ευρώ, ενισχυμένος κατά 21%, χάρη στη σημαντική ανάπτυξη της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων και των πωλήσεων στην εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά. Στο εξωτερικό σημειώνεται μείωση κατά 28% που προκύπτει κυρίως από την κατηγορία προϊόντων παραγωγών για τρίτους λόγω κατάργησης κωδικών, από την πλευρά των πολυεθνικών-πελατών, ως συνέπεια της αύξησης του κόστους. Η μείωση του κύκλου εργασιών στην κατηγορία των σαπωνωμαζών οφείλεται στην αυξημένη ζήτηση που παρατηρήθηκε κατά το 2022 και η οποία αποδίδεται στα αυξημένα μεταφορικά από τρίτες χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατηγορία αυτή κατά το τρέχον έτος παρουσιάζει αύξηση κατά 16% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Το περιθώριο μικτού κέρδους παρουσιάζει σημαντική βελτίωση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους και ανήλθε σε 33,0% έναντι 26,1%. Η βελτίωση αυτή είναι ακόμα μεγαλύτερη συγκρινόμενη με το σύνολο του έτους 2022 όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανήλθε σε 24,4%.
Το μικτό κέρδος βελτιώθηκε κατά 12,7% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2022 και ανήλθε σε 15,6 εκατ. ευρώ (έναντι 13,9 την αντίστοιχη περίοδο 2022) παρά την υστέρηση του κύκλου εργασιών, ως συνέπεια της σταδιακής εξομάλυνσης των κόστους των πρώτων υλών και ενέργειας. Στη βελτίωση του μικτού κέρδους συμβάλλει και η ενίσχυση της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων που παρουσιάζει ανάπτυξη κατά 53% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Σε επίπεδο EBITDA (κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων) επίσης παρουσιάζεται βελτίωση, καθώς ανήλθε σε 6,7 εκατ. ευρώ ή 14% επί του κύκλου εργασιών παρά την υστέρηση των πωλήσεων κατά 11%. Το εννεάμηνο του 2022 το EBITDA ανήλθε σε 6,2 εκατ. ευρώ.
Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 3,6 εκατ. ευρώ ή 7,6% επί του κύκλου εργασιών. Για το σύνολο του έτους 2023 η Διοίκηση εκτιμά ότι θα είναι βελτιωμένα σε σχέση με τα αντίστοιχα του συνολικού έτους 2022, παρά την επιβάρυνση του χρηματοοικονομικού κόστους. Τα κέρδη μετά από φόρους στο εννεάμηνο ανήλθαν σε 2,8 εκατ. ευρώ ή 5,9% του κύκλου εργασιών έναντι 3,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Οι λειτουργικές ροές της Εταιρείας ήταν αρνητικές ύψους 2,1 εκατ. ευρώ έναντι θετικών λειτουργικών ροών ύψους 1,0 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2022. Η επιβάρυνση των λειτουργικών ροών προέρχεται από την μείωση των λογαριασμών των υποχρεώσεων ως συνέπεια της μείωσης του κόστους πωληθέντων, αλλά και της σημαντικής μείωσης των εκροών για επενδύσεις. Για το σύνολο του 2023 η Διοίκηση προβλέπει θετικές λειτουργικές ροές.
Οι δαπάνες για επενδύσεις ανήλθαν σε 3,7 εκατ. ευρώ, έναντι 8,5 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2022 σημαντικά μειωμένες κατά 57%, καθώς έχει ολοκληρωθεί το ισχυρό επενδυτικό πλάνο της προηγούμενης τριετίας. Σημειώνεται δε, ότι στη χρήση 2022 η Εταιρεία είχε προβεί στην απόκτηση της Σαπωνοποιίας ΑΡΚΑΔΙ με τις σχετικές εκροές να ανέρχονται σε 2,3 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά τη συνεισφορά των τεσσάρων τομέων δραστηριότητας στα συνολικά μεγέθη, επισημαίνεται ότι το 27% των συνολικών εσόδων προέρχεται από πωλήσεις επωνύμων προϊόντων της Παπουτσάνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το 20% από πωλήσεις στην ξενοδοχειακή αγορά, το 38% από παραγωγές προϊόντων για τρίτους και το 15% από βιομηχανικές πωλήσεις ειδικών σαπωνομαζών.
Επισκόπηση ανά Τομέα Δραστηριότητας
Επώνυμα Προϊόντα
Η κατηγορία παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη κατά 53% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2022, υπερκαλύπτοντας τις απώλειες από τη μείωση στην αγορά του αντισηπτικού (-54,8% σε αξία στο οργανωμένο λιανεμπόριο για το οκτάμηνο Ιανουαρίου–Αυγούστου 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό). Εξαιρώντας το αντισηπτικό, η ανάπτυξη της κατηγορίας των επωνύμων προϊόντων ανέρχεται σε 78% και οφείλεται στην οργανική ανάπτυξη των προϊόντων ευρείας διανομής της Παπουτσάνης αλλά και τη θετική συνεισφορά της σαπωνοποιίας ΑΡΚΑΔΙ. Τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης Παπουτσάνη κερδίζουν ήδη σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα και παράλληλα έχουν υπερδιπλασιάσει τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό παρουσιάζοντας σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Η ανάπτυξη αυτή προέρχεται, κατά κύριο λόγο, από τη σημαντική αύξηση της διείσδυσης των επωνύμων προϊόντων Παπουτσάνης στα ελληνικά νοικοκυριά και την είσοδο σε νέες κατηγορίες προσωπικής περιποίησης. Μικρό μέρος της αφορά σε λελογισμένες αυξήσεις τιμών στις περιπτώσεις που κρίθηκαν απαραίτητες λόγω των πληθωριστικών πιέσεων στο προϊοντικό κόστος.
Ξενοδοχειακά Προϊόντα
Οι πωλήσεις των ξενοδοχειακών προϊόντων μειώθηκαν κατά 24% σε σχέση με τις αντίστοιχες πωλήσεις του εννεάμηνου του 2022 –με τις πωλήσεις στις ξενοδοχειακές μονάδες της εγχώριας αγοράς να αυξάνονται κατά 16% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο – καλύπτοντας μέρος της υποχώρησης των πωλήσεων στο εξωτερικό, οι οποίες έρχονται να συγκριθούν με ένα υψηλό εννεάμηνο 2022 λόγω του ανοίγματος των επαγγελματικών ταξιδίων και της τουριστικής αγοράς μετά την πανδημία.
Προϊόντα τρίτων (βιομηχανικές πωλήσεις, ιδιωτική ετικέτα)
Οι πωλήσεις της κατηγορίας αυτής περιορίστηκαν κατά 18%, τάση που προκύπτει από τις πωλήσεις εξωτερικού. Στις αγορές του εξωτερικού, και κυρίως στην Ευρώπη, οι σημαντικές πληθωριστικές πιέσεις του τελευταίου έτους οδήγησαν ορισμένες πολυεθνικές-πελάτες σε επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής και επαναξιολόγηση του προϊοντικού τους portfolio, με αποτέλεσμα την κατάργηση συγκεκριμένων κωδικών και την επακόλουθη μείωση της ζήτησης. Παράλληλα, όπως προαναφέρθηκε, η Παπουτσάνης βρίσκεται σε συζητήσεις για νέες συνεργασίες με πολύ καλές προοπτικές, που θα ενισχύσουν την κατηγορία ήδη από τις αρχές του 2024, εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου εντοπίζονται επιπλέον ευκαιρίες ανάπτυξης.
Βιομηχανικές πωλήσεις σαπωνομαζών
Στη συγκεκριμένη κατηγορία, που αφορά στο μεγαλύτερο μέρος της πελάτες του εξωτερικού, το εννεάμηνο του 2023 σημειώθηκε μείωση κατά 33%, η οποία οφείλεται κυρίως στη μη πώληση των βασικών (commodity) σαπωνομαζών που παράγονται στη ΝΑ Ασία. Κατά το 2022, η Παπουτσάνης, αξιοποιώντας το αυξημένο μεταφορικό κόστος και τις μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις από Ασία, εξυπηρέτησε ένα μικρό μέρος των συνολικών αναγκών της Ευρώπης, Αφρικής και Μέσης Ανατολής σε αντίστοιχες σαπωνόμαζες. Οι τιμές στα μεταφορικά κόστη και οι χρόνοι παράδοσης από Ασία έχουν πλέον εξομαλυνθεί, ωστόσο η συγκεκριμένη συγκυρία επέτρεψε στην Παπουτσάνης να αναπτύξει αξιόλογες συνεργασίες με σημαντική δυναμική, που εκτιμάται ότι θα ενισχύσουν την κατηγορία.
Επιχειρηματική Προοπτική
Στο πλαίσιο του στρατηγικού στόχου ανάπτυξης του κύκλου εργασιών, η Εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με πολυεθνικές και άλλες μικρότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σαπώνων και καλλυντικών. Σε αυτό το πλαίσιο, συμφωνία με μεγάλη πολυεθνική εταιρεία είναι σε τελικό στάδιο υλοποίησης, με την έναρξη της συνεργασίας να τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο του 2024 και πλήρη υλοποίηση μέχρι το τρίτο τρίμηνο. Αυτή η συμφωνία σε ετήσια βάση εκτιμάται ότι θα συνεισφέρει επιπλέον πωλήσεις περίπου έξι εκατομμυρίων ευρώ, ενώ υπάρχουν και σημαντικές προοπτικές περαιτέρω επέκτασης.
Σε επίπεδο κερδοφορίας για το σύνολο του έτους 2023 η Διοίκηση εκτιμά ότι τα οικονομικά αποτελέσματα θα είναι βελτιωμένα σε σχέση με τα αντίστοιχα του 2022, παρά την μειωμένη κερδοφορία στο εννεάμηνο του 2023 (σε σχέση με το εννεάμηνο του 2022). Συγκεκριμένα, στο τελευταίο τρίμηνο του 2023 αναμένονται βελτιωμένα αποτελέσματα σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022, κατά την διάρκεια του οποίου οι τιμές υλών και ενέργειας είχαν φτάσει στα ανώτατα επίπεδα οδηγώντας το τελευταίο τρίμηνο του 2022 σε αρνητικά αποτελέσματα. Προς αυτή την κατεύθυνση συμβάλει και η ολοκλήρωση του ισχυρού επενδυτικού πλάνου της προηγούμενης τριετίας που έχει επιτύχει την σημαντική μείωση του κόστους βιομηχανοποίησης, επιδρώντας θετικά στους δείκτες κερδοφορίας αλλά και στις προοπτικές ανάπτυξης του κύκλου εργασιών μέσω νέων συμφωνιών προσφέροντας ποιοτικά ανώτερα προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές. Για το υπόλοιπο του έτους οι ροές για επενδυτικές δραστηριότητες θα παραμείνουν μειωμένες.
Διαβάστε επίσης
ΧΑ: Από 13 Νοεμβρίου σε διαπραγμάτευση οι 4,98 εκατ. νέες μετοχές της Attica Bank
Σκρέκας: Μελετάται παρέμβαση για τη διαφάνεια στις προσφορές