Η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία αποτελούν δύο παράγοντες που δημιουργούν ασαφή εικόνα για την κατάσταση στην αγορά το επόμενο διάστημα ωστόσο οι εκτιμήσεις της Παπουτσάνης για το 2022 είναι πως θα αποτελέσει καλύτερη χρονιά τουλάχιστον σε «απόλυτα νούμερα».

Τα παραπάνω επεσήμανε μεταξύ άλλων ο διευθύνων σύμβουλος της Παπουτσάνης, Μενέλαος Τασόπουλος κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών, σημειώνοντας πως «ελπίζαμε ότι το 2022 θα ήταν μια χρονιά με λιγότερο «σασπένς» αλλά τελικά αποδεικνύεται δυσκολότερη από πλευράς ασφάλειας, τόσο λόγω της ενεργειακής κρίσης, όσο και του πολέμου στην Ουκρανία».

Περιέγραψε την την κατάσταση ως ασαφή ακόμα εκτίμησε ωστόσο ότι το 2022 θα είναι καλύτερη χρονιά από το 2021, τουλάχιστον σε απόλυτα νούμερα. «Θα μπορέσουμε να διαχειριστούμε τις προκλήσεις και να έχουμε μια καλή χρονιά με την προϋπόθεση ότι η γεωπολιτική κατάσταση δεν θα επιδεινωθεί περαιτέρω» σημείωσε.

Η εταιρεία εξάλλου, όπως διευκρινίστηκε, δεν έχει καμία έκθεση στις αγορές Ρωσίας και Ουκρανίας, ούτε όσον αφορά στις πωλήσεις, ούτε σε προμήθειες πρώτων υλών.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, το 2021 ήταν μία καλή χρονιά για την Παπουτσάνης τόσο σε όρους ανάπτυξης όσο και σε πωλήσεων, με τις εξαγωγές μάλιστα  να έχουν ανέλθει στο 62% του συνολικού τζίρου.

Οι προοπτικές για το 2022

Όσον αφορά στις προοπτικές για το 2022, σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν κατά την ενημέρωση, η κατηγορία των επωνύμων προϊόντων αναμένεται να ενισχυθεί μέσω του εμπλουτισμού της γκάμας των προϊόντων, την είσοδο σε νέες κατηγορίες καθώς και την ενίσχυση της παρουσίας της εταιρείας στα καταστήματα.

Παράλληλα ο τομέας των ξενοδοχειακών προϊόντων – τα οποία εμφανίζουν καλύτερο περιθώριο κέρδους – αναμένεται να επανέλθει τουλάχιστον στα επίπεδα του 2019, καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας έχουν περιοριστεί σημαντικά.

Οι παραγωγές προϊόντων για τρίτους, κυρίως πολυεθνικές εταιρίες, αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω, καθώς διευρύνονται οι συνεργασίες και σε νέα προϊόντα και με νέους πελάτες

Τέλος η κατηγορία των σαπουνομαζών η οποία θεωρείται πολύ ενδιαφέρουσα και αναπτυσσόμενη αγορά αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται μέσω διεύρυνσης των υφιστάμενων συνεργασιών αλλά και την επίτευξη νέων. Προς αυτή τη κατεύθυνση άλλωστε βοηθούν τόσο οι συνθετικές σαπωνόμαζες, καθώς και η δυνατότητα της Παπουτσάνης να καλύπτει τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς και σε πιο βασικές σαπωνόμαζες που λόγω των υψηλών μεταφορικών των μεγάλων καθυστερήσεων και άλλων περιορισμών δεν μπορούν να καλυφθούν από  Μαλαισία και Ινδονησία.

Η Παπουτσάνης έχει υλοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος επενδυτικού πλάνου με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας, την παραγωγή νέων προϊόντων και την επέκταση των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, ενέργειες που θα συντελέσουν στην μείωση του λειτουργικού κόστους. Οι επενδύσεις του 2021 κυμάνθηκαν στα 9 εκατ. ευρώ ενώ για το 2022 προγραμματίζονται επενδύσεις σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρσι.

Οι αυξήσεις κόστους ενέργειας και πρώτων υλών

Κατά την ενημέρωση των αναλυτών, από την πλευρά της η οικονομική διευθύντρια και μέλος του Δ.Σ Μαίρη Ισκαλατιάν σημείωσε μεταξύ άλλων πως στόχος είναι βελτίωση των χρηματοδοτικών ροών ενώ αναφέρθηκε στην επιβάρυνση των λειτουργικών δαπανών του 2021, όπως για παράδειγμα τα αυξημένα έξοδα logistics, επισημαίνοντας πάντως πως μέσα στο 2022 σταδιακά μειώνεται το κόστος. Αναφέρθηκε τέλος στην έντονη πίεση που από το κόστος ενέργειας και τις πρώτες ύλες το τελευταίο τρίμηνο του 2021.

Σημειώνεται ότι στην οικονομική έκθεση της Παπουτσάνης επισημαίνεται πως οι βασικές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή είναι τα φυτικά έλαια, τα χημικά παράγωγα αυτών και το ζωικό λίπος. Στην παραγωγή ειδών συσκευασίας χρησιμοποιούνται διάφοροι τύποι πλαστικών.

Ήδη από το 2021, και εντονότερα την τελευταία περίοδο, λόγω των αναταράξεων σε Ουκρανίας και Ρωσία, όπως σημειώνεται, οι τιμές πρώτων υλών κυμαίνονται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα ενώ οι ανατιμήσεις αυτές ενέχουν τον κίνδυνο αρνητικής επίδρασης στα περιθώρια κερδοφορίας της εταιρείας.

«Η εταιρεία αντιμετωπίζει αυτούς τους κινδύνους μέσω της κατά το δυνατόν μετακύλισης των αντίστοιχων αυξήσεων στα τελικά προϊόντα, ενός οργανωμένου προγράμματος μείωσης παραγωγικού κόστους και κόστους διάθεσης υποστηριζόμενου από την ολοκλήρωση του μεγαλύτερου μέρους των σχετικών επενδύσεων σε εξέλιξη και τέλος, σε συνεργασία με τους πελάτες της και υποστηριζόμενη από το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης, ανασχεδιασμού όπου είναι εφικτό των διαφόρων παραγόμενων προϊόντων ώστε να μειωθεί το κόστος αυτών» τονίζεται στην οικονομική έκθεση της εταιρείας.

Διαβάστε επίσης:

Παπουτσάνης: Αύξηση 70% στις εξαγωγές το 2021, στα 4,9 εκατ. ευρώ τα κέρδη μετά φόρων – Μικτό μέρισμα 0,05 ευρώ ανά μετοχή