Τους άξονες της πολιτικής περιορισμού των ρυπογόνων μέσων και της ενίσχυσης των ήπιων μορφών μετακίνησης παρουσίασε σήμερα, Παρασκευή 3 Ιουνίου 2022, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, στο συνέδριο για την Εβδομάδα Κλιματικής Ουδετερότητας που πραγματοποιείται στην Κοζάνη.  

 Αναφερόμενος στον ευρωπαϊκό στόχο να περιορισθούν οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου κατά το ήμισυ έως το 2030, ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι η Ελλάδα εφαρμόζει μια συγκροτημένη πολιτική περιορισμού των ρυπογόνων μέσων, ως επιλογή.

1

Ο Υφυπουργός Μεταφορών τόνισε ότι η κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη λαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα που ενθαρρύνουν τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, την ηλεκτροκίνηση και την ήπια αστική κινητικότητα, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο Κώστας Καραμανλής, δημιουργούν υποδομές που περιορίζουν σημαντικά τη χρήση του αυτοκινήτου, όχι μόνο στις επιβατικές μεταφορές, αλλά και στις εμπορευματικές.

Ο κ. Παπαδόπουλος σημείωσε ότι κομβικό ρόλο για την ανάπλαση του αστικού περιβάλλοντος έχουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Όπως είπε:

«Προσβασιμότητα για όλους, ηλεκτροκίνηση, ποδηλατόδρομοι, ευφυή συστήματα μεταφορών στις συγκοινωνίες, παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας είναι μερικά από τα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν μέσα από τα ΣΒΑΚ.

Έχει ιδιαίτερη αξία ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν διαμορφώνει απλώς το νομικό πλαίσιο, αλλά παρακολουθεί και την εξέλιξη του προγράμματος.

Συγκεκριμένα, πριν από λίγους μήνες διεξήχθη από τις υπηρεσίες μας απογραφή των ΣΒΑΚ από 170 Δήμους όλων των κατηγοριών και τις Περιφέρειες της χώρας, προκειμένου να καταγραφεί η πρόοδος, αλλά και οι δυσκολίες των Σχεδίων, όπως η ανάγκη για περαιτέρω ενίσχυση των ΟΤΑ με προσωπικό διαθέτει τεχνογνωσία στα θέματα αστικής κινητικότητας.

Με βάση τα αποτελέσματα, το 1/3 των Δήμων πραγματοποιούν ή βρίσκονται σε ώριμο στάδιο ολοκλήρωσης των σχεδίων κινητικότητας, κάτι που αποδεικνύει πως τα ΣΒΑΚ έχουν εδραιωθεί.»     

Με αφορμή την παρουσίαση του προγράμματος της Αστυπάλαιας, ο κ. Παπαδόπουλος επεσήμανε πως το μέλλον της κινητικότητας περνάει μέσα από σύγχρονες υπηρεσίες μεταφορών που αξιοποιούν την τεχνολογία, σε συνδυασμό με τη χρήση μορφών ενέργειας.  Σχετικά ανέφερε:

«Οι «On Demand» μετακινήσεις που θα γίνονται με τα ηλεκτρικά οχήματα στο πανέμορφο αυτό νησί, εγκαινιάζουν μια νέα πρακτική που θέλει τα συστήματα δημόσιας μεταφοράς να προσαρμόζουν τη λειτουργία τους στην ανάγκη που προκύπτει από τον επιβάτη σε πραγματικό χρόνο.

Αναλαμβάνουμε θεσμικές πρωτοβουλίες ώστε να προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις, όπως είχαμε πρωτοπορήσει και με την αυτόνομη οδήγηση το 2014 και σήμερα το περιβάλλον είναι ακόμη πιο φιλικό.

Το ίδιο ισχύει και στην ηλεκτροκίνηση όπου ξεκίνησαν όλα σχεδόν από την αρχή πριν από τρία χρόνια. Το 2020 είχαν ταξινομηθεί 1.083 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, ενώ το 2021 ταξινομήθηκαν 3.594.

Ο υπερτριπλασιαμός των ταξινομήσεων ήταν αποτέλεσμα του προγράμματος «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», αλλά και των θεσμικών παρεμβάσεων που έγιναν από το Υπουργείο Μεταφορών για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης.

Ενδεικτικά, βρίσκεται ήδη σε λειτουργία και ενημερώνεται διαρκώς η  ηλεκτρονική πλατφόρμα του Μητρώου Φόρτισης που παρέχει στους χρήστες άμεση πληροφορία.

Ο οδηγός ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος μπορεί πλέον να γνωρίζει μέσα από την οθόνη του αυτοκινήτου του που υπάρχει φορτιστής, τη διαθεσιμότητα, το κόστος, τον τρόπο πληρωμής, ακόμη και να κάνει κράτηση αν υπάρχει μποτιλιάρισμα.

 Η αποτελεσματικότητα και η οικονομία είναι τα δύο βασικά ζητούμενα για να πετύχουμε τη μετάβαση στις πράσινες και βιώσιμες μετακινήσεις.

Άλλωστε, μια ανάλογη πρόκληση καλείται να αντιμετωπίσει και η περιοχή μας με τον λιγνίτη. Να αξιοποιήσει όλες τις ευκαιρίες που υπάρχουν σήμερα για να διαμορφώσουμε ένα διαφορετικό παραγωγικό μοντέλο που θα εξασφαλίσει τη δίκαιη μετάβαση σε ένα καλύτερο μέλλον.»

Διαβάστε επίσης:

Γιώργος Καραγιάννης: «Κινηθήκαμε γρήγορα, συνεργαστήκαμε με τους κατασκευαστές για να διασφαλιστεί η συνέχιση των δημόσιων έργων»

Μιχάλης Παπαδόπουλος (Υφυπουργός Μεταφορών): Ποια projects αξίας άνω των 5,5 δισ. ευρώ κάνουν την Ελλάδα διεθνές logistics hub