ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Όλα γίνονται με αγάπη και πολλή δουλειά»: μία φράση που αποτυπώνει την πορεία του Παντελή Παντελιάδη, ιδρυτή του Ομίλου ΜETRO και ΟΠΤΙΜΑ, ο οποίος έφυγε χθες από τη ζωή.
Όσοι γνώριζαν τον Παντελή Παντελιάδη έκαναν λόγο για έναν άνθρωπο χαμηλών τόνων που είχε ως αρχή του το «μέτρον άριστον» (δεν είναι άλλωστε τυχαία η επιλογή METRO για την εταιρεία του). Μετρημένος ως επιχειρηματίας, περίμενε την κατάλληλη ευκαιρία, μελετώντας τα δεδομένα προκειμένου να προχωρήσει σε επόμενη κίνηση, λαμβάνοντας εξορθολογισμένες αποφάσεις. Ακόμη και σε εποχές που το «ρεύμα» της εποχής φαινόταν να πηγαίνει με διαφορετικούς ρυθμούς.
Πρωταγωνίστησε στον κλάδο των σούπερ μάρκετ και τη μετεξέλιξή του τις προηγούμενες δεκαετίες ενώ ήταν εκείνος που εισήγαγε την καινοτομία των Cash & Carry στην ελληνική αγορά. Σήμερα, οι δύο γιοι του, Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής της ΜETRO και Στέφανος Παντελιάδης, επικεφαλής της ΟΠΤΙΜΑ, με παρακαταθήκη την εμπειρία του Παντελή Παντελιάδη συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία των εταιρειών που ίδρυσε.
Τα παιδικά χρόνια και οι σπουδές στη Γερμανία
Παιδί μίας φτωχής και πολύτεκνης οικογένειας, ο Παντελής Παντελιάδης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ιερισσό της Χαλκιδικής ενώ ο πατέρας του με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη ασχολούνταν με το εμπόριο.
Αφού φοίτησε στο Γυμνάσιο της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής της Θεσσαλονίκης, έφυγε στη Γερμανία όπου σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στη Βιέννη και το Αμβούργο. Εκεί συνάντησε και τη μετέπειτα σύντροφο της ζωής του, Ουρανία.
Στην Αυστρία και στη συνέχεια στη Γερμανία εργάστηκε αρχικά ως εργολάβος κατεδαφίσεων σε οικοδομές. Την ίδια περίοδο ήρθε σε επαφή με Έλληνες εμπόρους που επισκέπτονταν τη χώρα αποκτώντας παράλληλα γνώσεις σχετικά με το μοντέλο της χονδρικής που λειτουργούσε εκεί. Ένα μοντέλο που αργότερα ο ίδιος έφερε και στη χώρα μας στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Η επιστροφή στην Ελλάδα και η δημιουργία της ΟΠΤΙΜΑ
Επιστρέφοντας πάντως στην Ελλάδα δεν ασχολήθηκε εξαρχής με το εμπόριο. Δημιούργησε αρχικά μια μελετητική εταιρεία ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν πως υπήρξε ένα γεγονός το οποίο λειτούργησε καταλυτικά ώστε να σταματήσει νωρίς τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Όταν ο ιδιοκτήτης της εταιρείας για λογαριασμό της οποίας έκανε την πρώτη μελέτη, μόλις του την παρέδωσε, την έβαλε στο συρτάρι χωρίς να τη διαβάσει και του είπε να πάει να πληρωθεί.
Το επόμενο επαγγελματικό βήμα του ήρθε με την πρόσληψή του στην εταιρεία παραγωγής στελεχών της εποχής, τη Βλαχούτσικος Α.Ε. Ο ίδιος όμως σχεδίαζε παράλληλα και τα επόμενα πλάνα του.
Έτσι το 1974, ο Παντελής Παντελιάδης και η σύζυγός του με εφόδια τις σπουδές τους στη Γερμανία και τις εμπειρίες που είχαν αποκτήσει, αποφασίζουν να ιδρύσουν τη δική τους εταιρεία με όραμα να γίνει μία από τις μεγαλύτερες στον τομέα των τροφίμων.
Αισιόδοξοι για την πορεία της, της δίνουν το όνομα ΟΠΤΙΜΑ. Αρχικά η εταιρεία δραστηριοποιείται εισάγοντας κονσέρβες κρέατος και γάλατα εβαπορέ ενώ το 1979 γίνεται η μεγάλη στροφή στην εμπορία και παραγωγή τυριού.
Στα χρόνια που ακολουθούν η ΟΠΤΙΜΑ μεταξύ άλλων εισάγει στην Ελλάδα το Adoro αλλά και το θρυλικό Kerrygold, που τότε ήταν εντελώς άγνωστο στη χώρα μας. Το 1997 εξαγοράζει τη βιομηχανία παραγωγής φέτας «Ήπειρος» ενώ το 2017 αποκτά τον έλεγχο της εταιρείας Δομοκός Α.Ε., η οποία παράγει το γνωστό τυρί «Κατίκι Δομοκού».
Η καινοτομία της METRO
Στα μέσα της δεκαετίας του ΄70 ο Παντελής Παντελιάδης πρωτοστατεί στη δημιουργία του πρώτου συνεταιρισμού οκτώ παντοπωλών για τη δημιουργία σούπερ μάρκετ, ο οποίος αποτέλεσε και την αρχή για τη μετέπειτα METRO.
Η ΜΕΤRΟ ιδρύεται το 1976 φέρνοντας μία μεγάλη καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα καθώς εισήγαγε για πρώτη φορά τον θεσμό των Cash & Carry στην Ελλάδα. Καταστήματα δηλαδή από τα οποία μπορούσαν οι ίδιοι οι έμποροι να κάνουν τις προμήθειές, το πρώτο εκ των οποίων δημιουργήθηκε στην Πέτρου Ράλλη.
Τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας βρίσκονται στη Λεωφόρο Συγγρού ενώ το 1983 μεταφέρονται στην περιοχή της Μεταμόρφωσης. Η ανάπτυξη του δικτύου συνεχίζεται αδιάκοπα τις επόμενες δεκαετίας ενώ το 1999 ο Παντελής Παντελιάδης αναλαμβάνει και την προεδρία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.
Ο διαχωρισμός των σούπερ μάρκετ – τα οποία μετονομάζονται σε Μy Market- από τα Cash & Carry έρχεται για τον Όμιλο και τυπικά το 2004.
Σημαντικός σταθμός στην ιστορία των ΜETRO είναι τo 2016 όταν αποκτά τον αποκλειστικό έλεγχο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της Βερόπουλος στην Ελλάδα, αυξάνoντας σημαντικά το δίκτυό της στη λιανική και δύο χρόνια αργότερα όταν ολοκληρώνεται η ένταξη του δικτύου της Βερόπουλος στην οικογένεια των My market.
Διαβάστε επίσης:
MΕΤRO: Πέθανε ο ιδρυτής του Ομίλου, Παντελής Παντελιάδης