ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Μία εβδομάδα έχει περάσει από την τραγωδία της βύθισης του πολυτελούς yacht στο Παλέρμο, σε ένα ναυάγιο που χάθηκαν επτά άτομα, μεταξύ των οποίων και ο μεγιστάνας της τεχνολογίας Μάικλ Λιντς και της 18χρονης κόρης του.
Κι όμως οι αρμόδιες αρχές βρίσκονται ακόμα πολύ μακριά από το να δώσουν απαντήσεις σε καυτά ερωτήματα που αφορούν τη βύθιση ενός «πολυδιαφημισμένου» ως αβύθιστο πλοίο.
Ο νέος «Τιτανικός» αφορούσε ένα σκάφος αξίας 40 εκατ. δολαρίων, το οποίο έμελλε να γίνει ο «υγρός τάφος» επτά ανθρώπων, ενώ 15 άτομα, μεταξύ αυτών και ο καπετάνιος σώθηκαν με μία σωσίβια λέμβο.
«Μπορεί και να τρελαθώ! Αν ακολουθήσεις όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, αυτό το πλοίο είναι αβύθιστο», ανέφερε ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο, ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής Sea Group, η οποία το 2022 αγόρασε την εταιρεία που κατασκεύασε το yacht.
Η αμηχανία της κατασκευάστριας εταιρείας αλλά και των ιταλικών αρχών που έχουν ήδη διατάξει έρευνα για ανθρωποκτονία εξ’ αμελείας, με πρώτο ύποπτο τον καπετάνιο είναι έκδηλη. Με τους ερευνητές-δύτες που εξέτασαν το πλοίο να ζητάνε την ανέλκυσή του, ώστε να εξετάσουν καλύτερα τους χώρους και να αναζητήσουν τα αίτια, η προοπτική ότι αυτή η «σκοτεινή» υπόθεση μπορεί να «τραβήξει» εβδομάδες μέχρι να διελευκανθεί ασκεί ασφυκτικές πιέσεις στους αρμοδίους που καλούνται να απαντήσουν σε μία σειρά επιτακτικών ερωτήσεων.
Οι New York Times στοιχειοθετούν τα βασικά ερωτήματα σχετικά με την ταχύτατη βύθιση ενός αβύθιστου πλοίου.
Η μυστηριώδης καταιγίδα
Ήταν γύρω στις 4 το πρωί στις 19 Αυγούστου όταν το Bayesian, το υπερπολυτελές yacht, που φιλοξενούσε τον Λιντς, την παρέα του, την νομική του ομάδα αλλά και την κόρη του βούλιαξε, περίπου μισό μίλι ανοικτά του λιμανιού Porticello της Σικελίας.
Σύμφωνα με μαρτυρίες ψαράδων, μία βίαιη καταιγίδα «έσκισε» τον ουρανό. Έντονες αστραπές και ισχυρές ριπές ανέμων κατεγράφησαν από τους σταθμούς του Κέντρου Αεροδιαστημικής Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας της ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας, με την κακοκαιρία να δυσκολεύει κι άλλους καπετάνιους να κρατήσουν σταθερά τα πλοία τους.
Ο Karsten Börner, ο καπετάνιος ενός επιβατηγού πλοίου που έπλεε στα ανοιχτά, δήλωσε ότι χρειάστηκε να σταθεροποιήσει το πλοίο του κατά τη διάρκεια «βίαιων» ανέμων. Σχετικά με το Bayesian, ανέφερε ότι το είδε να χάνεται από τα μάτια του, την ώρα της καταιγίδας.
Ποια μορφή κακοκαιρίας θα μπορούσε να «απειλήσει» τόσα πλοία, αλλά να βυθίσει το αβύθιστο yacht; Ένα ακόμα ερώτημα είναι αν ήταν εις γνώσιν του πληρώματος οι προειδοποιήσεις των ιταλικών αρχών για την κακοκαιρία.
Σύμφωνα με τον Attilio Di Diodato, τον διευθυντή του Κέντρου Αεροδιαστημικής Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας της ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας, το πλοίο ήταν πιθανό να είχε χτυπηθεί από ένα σφοδρό downburst – ένας ισχυρός τοπικός άνεμος με καθοδική πορεία.
Το αβύθιστο πλοίο
Ο Τζιοβάνι Κοσταντίνο έχει υποστηρίξει ότι το Bayesian ήταν ένα εξαιρετικά ασφαλές σκάφος που μπορούσε να πάρει κλίση ακόμη και στις 75 μοίρες χωρίς να βυθιστεί. Η εταιρεία του, η ιταλική Sea Group, αγόρασε το 2022 την κατασκευάστρια εταιρεία του σκάφους, την Perini Navi.
Σύμφωνα με δικές του εικασίες, αν κάποια καταπακτή ή πόρτα στο κατάστρωμα ήταν ανοιχτή, θα μπορούσε να οδηγήσει στην βύθιση του πλοίου. Αν και σε περιπτώσεις κακοκαιρίας υπάρχει συγκεκριμένο πρωτόκολλο που ακολουθείται για να ανταπεξέλθει το πλοίο στην κακοκαιρία, είναι άγνωστο αν αυτό τηρήθηκε ή έστω οι διαδικασίες που ορίζει η κατασκευή του εν λόγω yacht.
Οι ερευνητές πάντως ανέφεραν ότι το σκάφος βυθίστηκε υπό γωνία, με την πρύμνη, όπου βρισκόταν η μηχανή του να βουλιάζει πρώτη.
Η εισροή νερού από ανοιχτές καταπακτές, παράθυρα σε καμπίνες ή πόρτες θα μπορούσε να έχει συμβάλει στη βύθιση, σύμφωνα με τους ειδικούς, όμως αυτό από μόνο του δεν μπορεί να εξηγήσει την ταχύτητα με την οποία ένα τόσο μεγάλο σκάφος χάθηκε μέσα στο νερό. Η άρνηση των αρχών να αναφέρουν σε συνέντευξη Τύπου για το αν βρέθηκαν ανοιχτές καταπακτές στο yacht ενισχύουν το μυστήριο.
Ανθρώπινο λάθος;
Ο Αμπρόζιο Καρτόζο, ο εισαγγελέας που έχει αναλάβει την υπόθεση, δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου ότι είναι «πιθανό» να έχουν διαπραχθεί εγκλήματα και πώς οι ερευνητές δεν έχουν αποκλείσει κανέναν ύποπτο.
«Θα μπορούσαν να υπάρχουν ευθύνες μόνο για τον καπετάνιο», ανέφερε. «Θα μπορούσαν να υπάρχουν για όλο το πλήρωμα ή τους κατασκευαστές του σκάφους ή για όσους ήταν υπεύθυνοι για την επιτήρηση του», ανέφερε.
Παραμένει ασαφές τι είδους εκπαίδευση ή προετοιμασία έκτακτης ανάγκης πραγματοποιήθηκε πριν από την καταστροφή ή τι είδους συντονισμός υπήρξε κατά τη διάρκειά της. Μέχρι στιγμής, κανένα από τα επιζώντα μέλη του πληρώματος δεν έχει προβεί σε δημόσια δήλωση σχετικά με το τι συνέβη τη νύχτα που βυθίστηκε το πλοίο.
Οι εισαγγελείς δήλωσαν ότι θέλουν να υποβάλουν περισσότερες ερωτήσεις στον καπετάνιο και το πλήρωμα, οι οποίοι βρίσκονται σε ένα ξενοδοχείο της Σικελίας μαζί με άλλους επιζώντες. Είπαν ότι δεν έχουν γίνει ούτε αλκοτέστ ούτε τεστ ναρκωτικών στα μέλη του πληρώματος και ότι τους έχει επιτραπεί να φύγουν από την Ιταλία.
Οι εισαγγελείς δήλωσαν επίσης ότι ερευνούν επίσης γιατί ο καπετάνιος, ένας έμπειρος ναυτικός, εγκατέλειψε το βυθιζόμενο σκάφος ενώ κάποιοι επιβάτες βρίσκονταν ακόμη στο σκάφος.
Εκτός από πιθανές κατηγορίες για ανθρωποκτονία, οι αρχές διερευνούν το ενδεχόμενο να προκλήθηκε το ναυάγιο από αμέλεια.
Οι σοροί πέντε επιβατών βρέθηκαν σε μία καμπίνα, στην αριστερή πλευρά του σκάφους, δήλωσαν οι αρχές. Οι πέντε πιθανότατα προσπαθούσαν να διαφύγουν προς την υψηλότερη πλευρά του σκάφους και πιθανότατα κοιμόντουσαν όταν το σκάφος άρχισε να βυθίζεται, είπαν.
Διαβάστε επίσης:
Παλέρμο: Ένας νεκρός και έξι αγνοούμενοι απο το ναυάγιο – Σε εξέλιξη η επιχείρηση διάσωσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα