ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Για την προσπάθεια ανασυγκρότησης και εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου, την πορεία των έργων τόσο σε επίπεδο ασφαλείας όσο και υποδομών, αλλά και για τους νέους διαγωνισμούς μιλάει αποκλειστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, στην πρώτη συνέντευξη ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη και την ανάληψη των καθηκόντων του, την οποία παραχώρησε στο mononews.
Ο Παναγιώτης Τερεζάκης είναι ένα έμπειρο στέλεχος των σιδηροδρόμων και έχει εργαστεί 40 και πλέον έτη σε πλήθος έργων σταθερής τροχιάς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ έχει διατελέσει τεχνικός σύμβουλος Διοίκησης του ΟΣΕ, πριν κληθεί να διορθώσει τα χρονίζοντα προβλήματα του Οργανισμού.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο επικεφαλής του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, παρουσιάζει την υφιστάμενη κατάσταση στον οργανισμό, ενώ ανοίγει τα χαρτιά του για τις νέες επενδύσεις που αφορούν τη συντήρηση του δικτύου και κάνει τις εκτιμήσεις του για το ποιοι μεγάλοι Όμιλοι αναμένεται να δώσουν μάχη για τους σχετικούς διαγωνισμούς.
Η τραγωδία στα Τέμπη ανέδειξε την ανάγκη για βελτίωση των υποδομών. Ποια έργα τρέχουν αυτή την περίοδο;
«Στην παρούσα φάση προχωρούν τα έργα άμεσης συντήρησης υποδομής που αφορούν τα τμήματα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λαμία, την Πάτρα, τη Λάρισα, την Έδεσα, τη Δράμα και την Αλεξανδρούπολη. Πρόκειται για ένα εν εξελίξει πακέτο έργων που σε βάθος τριετίας o προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 60 εκατ. Ευρώ.
Τα χρήματα αυτά έχουν εξασφαλιστεί από το ΠΔΕ και έχω να προσθέσω εδώ, ότι το κράτος επενδύει στο σιδηρόδρομο, καθώς από το 2023 έως και το 2025 ο Οργανισμός θα λάβει με τη μορφή χρηματοδοτήσεων για έργα συντήρησης, ανάταξης και εκσυγχρονισμού, 95 εκατ. Ευρώ ανά έτος, δηλαδή περισσότερα από 280 εκατ. Ευρώ σε βάθος 5ετίας.
Το ποσό αυτό μας επιτρέπει να σχεδιάσουμε βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα νέα έργα καθώς και συντηρήσεις μεγάλης κλίμακας, καθώς εξασφαλίζουμε πόρους όχι μόνο για τη λειτουργία μας αλλά και να πραγματοποιήσουμε τις απαραίτητες μελέτες ώστε να τρέξουν οι ανάλογοι διαγωνισμοί. Αυτοί θα αφορούν αφενός τη συντήρηση των συστημάτων επικοινωνίας (GSM-R), σηματοδότησης/Τηλεδιοίκησης και ETCS, στις εγκαταστάσεις από Αλεξανδρούπολη έως Πάτρα και αφετέρου την αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης/Τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΚΑ-Αεροδρόμιο καθώς και την ανάταξη όλων των συστημάτων στο τμήμα Λιόσια-Κόρινθος-Κιάτο και τις σήραγγες που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας κυρίως λόγω των εκτεταμένων κλοπών και δολιοφθορών».
Τι κάνει ο οργανισμός για την ασφάλεια του δικτύου και πως θα αυξήσει το προσωπικό του;
«Σχετικά με τα έργα για την ασφάλεια του δικτύου έχω να πω ότι υλοποιούνται ήδη τρεις εργολαβίες. Η πρώτη αφορά στη χρήση μέσων ηλεκτρονικής επιτήρησης, δηλαδή κάμερες και συστήματα συναγερμών με σκοπό την παρακολούθηση των εγκαταστάσεων του ΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα, η δεύτερη χρησιμοποιεί την τεχνολογία των drones για τα σημεία αυξημένης επικινδυνότητας και η τρίτη αφορά τη φύλαξη των ισόπεδων διαβάσεων.
Να σημειώσουμε ότι ο ΟΣΕ επενδύει τουλάχιστον 12 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για τα έργα φύλαξης του δικτύου, ενώ έχει προγραμματιστεί η άμεση επαναπρόσληψη 135 φυλάκων ισόπεδων διαβάσεων για τουλάχιστον δύο έτη. Προκειμένου οι ανωτέρω ισοπεδοφύλακες να ενταχθούν άμεσα στο πρόγραμμα φύλαξης, έχουμε ζητήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών αυτό να γίνει πριν προκύψει η νέα κυβέρνηση.
Σχετικά με το προσωπικό έχω να προσθέσω ότι έχουμε αυξήσει τα άτομα στις καίριες θέσεις, δηλαδή σταθμάρχες, κλειδούχους, και τεχνολογικό προσωπικό, μέσω των Δελτίων Παροχής Υπηρεσιών, τα οποία έχουν δώσει λύσεις στην υποστελέχωση του οργανισμού καλύπτοντας τα κενά που έχει προκαλέσει διαχρονικά ο αυξημένος ρυθμός συνταξιοδοτήσεων μόνιμου προσωπικού.
Αναμένουμε, επίσης, 140 άτομα μέσω των διαγωνισμών που έχει διενεργήσει και βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης το ΑΣΕΠ από το 2021 έως και τη τρέχουσα χρονιά, και θα ζητήσουμε από τη νέα κυβέρνηση να γίνουν επιπλέον προσλήψεις από τις αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί και οι οποίες θα αφορούν άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου κυρίως στον τεχνικό κλάδο».
Ποιος είναι ο σχεδιασμός έργων του ΟΣΕ για την επόμενη τριετία;
«Πέραν των έργων συντήρησης που αναφέρθηκαν παραπάνω, ένα από τα βασικότερα έργα συντήρησης και αναβάθμισης που αναμένεται να βγει σύντομα στον αέρα είναι αυτό που αφορά το ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας για την ανάταξη, την αναβάθμιση και τη συντήρηση για 15+5 έτη του σιδηροδρομικού δικτύου από το Στρυμόνα έως την Αλεξανδρούπολη και από το Πλατύ έως τη Φλώρινα.
Πρόκειται για ένα έργο ολοκληρωμένης συντήρησης Υποδομών, Συστημάτων και εγκαταστάσεων Αυτόματης Φύλαξης Ισόπεδων Διαβάσεων, συνολικού ποσού 315 εκατ. ευρώ το οποίο αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και ΜΕΤΚΑ, αλλά και γαλλικών και γερμανικών εταιριών ανάλογης εμπειρίας.
Εκτιμώ, επίσης, ότι στον διαγωνισμό θα κατέβει και ο Όμιλος DAMCO, καθώς μπαίνει δυνατά στην αγορά των σιδηροδρόμων στη Ελλάδα, αφού έχει δημιουργήσει σημαντικές συνέργειες μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης αλλά και της νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που αναπτύσσει μαζί με τη ΔΕΗ και τη ΔΕΠΑ.
Να προσθέσω ότι το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ είναι σημαντικό για την ανάπτυξη της περιοχής αυτής, καθώς παρουσιάζει επίσης σημαντικό εμπορικό και στρατιωτικό ενδιαφέρον. Προς το παρόν βρισκόμαστε στην φάση προετοιμασίας των τευχών δημοπράτησης με στόχο στο επόμενο διάστημα μέχρι τα τέλη του 2023 να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Το ΣΔΙΤ αυτό είναι υψίστης σημασίας για την σιδηροδρομική αναβάθμιση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ενώ αφορά και μέρος της Δυτικής Μακεδονίας, γεγονός που έχει αντιληφθεί και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς αύξησε τη χρηματοδότηση που δίνει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης κατά 50 εκατ. Ευρώ, από τα 85 στα 135 εκατ. Ευρώ. Η υπόλοιπη χρηματοδότηση για να φτάσουμε στα 315 εκατ. ευρώ προέρχεται από το ΠΔΕ και ανέρχεται στα 180 εκατ. Ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται ο τελικός προϋπολογισμός να ανέλθει στα 365 εκατ. Ευρώ, εφόσον η νέα Κυβέρνηση μπορέσει να αυξήσει το ποσοστό της στη χρηματοδότηση του έργου αυτού. Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο αυτό είναι το πρώτο ΣΔΙΤ που αφορά τις Σιδηροδρομικές Υποδομές και αποτελεί μία σημαντικότατη πρόκληση.
Στόχος του ΟΣΕ ο ανάδοχος να έχει επιλεγεί έως τα τέλη του έτους και τότε θα ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου. Αυτό σημαίνει ότι η φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος θα ξεκινήσει με το που θα αναλάβει η νέα κυβέρνηση και για να ακολουθήσει στη συνέχεια η επιλογή του Αναδόχου, η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να δοθεί το τελικό πράσινο φως από τη Βουλή.
Εκτός, όμως, από αυτό το ΣΔΙΤ, προχωρούμε στον ΟΣΕ στον σχεδιασμό νέων παρόμοιων διαγωνισμών για την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως για παράδειγμα στον άξονα Αεροδρόμιο-ΣΚΑ-Κιάτο- Ροδοδάφνη και στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Αλλά για να προχωρήσουν τα έργα αυτά χρειάζονται επιπλέον χρηματοδοτικοί πόροι και ευελπιστούμε πως με τη νέα Κυβέρνηση θα γίνει προσπάθεια για ένταξή τους στο νέο ΕΣΠΑ ή το Connecting European Facilities II (CEF II)».
Ο ΟΣΕ με το υπάρχον προσωπικό καταβάλει καθημερινά μεγάλη προσπάθεια να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Σίγουρα υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις που δημιουργήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες και σχετίζονται με τις διαδοχικές κρίσεις που μάστισαν την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της.
Όμως ο σχεδιαζόμενος προγραμματισμός σε συνδυασμό με την αυξημένη χρηματοδότηση και το νέο επιχειρησιακό σχέδιο που ήδη εκπονείται και θα έχει ολοκληρωθεί σε 3 μήνες από σήμερα, θα οδηγήσουν τον ΟΣΕ σε μία εποχή που στόχο θα έχει την λειτουργία του σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Διαβάστε επίσης:
Κατασκευαστές: Εκπέμπουν ξανά SOS για τις τιμές των μεγάλων έργων – Ποια μέτρα προτείνουν
Ο «γάμος» Μυτιληναίου – Χόλτερμαν και η μεγάλη μάχη της Κρήτης για τα €1,7 δισ. του ΒΟΑΚ
──────────────────