• Business

    ΟΣΕ: Νέος διαγωνισμός για τους «βουβούς» ασύρματους – Στα 100 εκατ. ευρώ το συνολικό κόστος

    Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ

    Παναγιώτης Τερεζάκης, μεταβατικός Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ


    Στα 100 εκατ. ευρώ από το 2006 έως και σήμερα ανέρχεται το ποσό που έχει ξοδευτεί από τον ΟΣΕ για τους βουβούς ασύρματους στο σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς προκηρύχθηκε και επίσημα ο νέος διαγωνισμός για την εγκατάσταση του συστήματος ψηφιακής επικοινωνίας GSM-R.

     Η αξία του να ξεπερνάει τα 28 εκατ. ευρώ και ο ΟΣΕ προσπαθεί να καλύψει ελλείψεις και παθογένειες που ξεκινούν από τη δεκαετία του 2000, αλλά και να αποκαταστήσει τις πληγές του Daniel στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου.

    Πρόκειται για ένα έργο που ξεκίνησε από το 2000 και ολοκληρώθηκε εν μέρει το 2018, αλλά όπως καταγγέλλουν στο mononews πηγές του σιδηρόδρομου στην ουσία δεν έχει γίνει τίποτα παρά το γεγονός ότι έχουν επενδυθεί συνολικά 67 εκατ. ευρώ, τα οποία βρίσκονται στα ταμεία των εταιριών Siemens και Nokia.

    Το εν λόγω έργο δε χρησιμοποιείται όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ενώ εάν αυτό γινόταν θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί το Φεβρουάριο του 2023 η τραγωδία των Τεμπών, καθώς το GSM-R αφορά στο σύστημα επικοινωνίας στους σιδηρόδρομους και θα υποστήριζε τη βιντεοεπιτήρηση σε σταθμούς και τρένα. Εν ολίγοις θα επέτρεπε την επικοινωνία μεταξύ οδηγών τρένων, των σταθμαρχών, των μηχανικών και των ελεγκτών των σταθμών, ενώ δε έψαχνε ο σταθμάρχης  τελευταία στιγμή μέσω κινητού τηλεφώνου τους οδηγούς που βρισκόταν στην επιβατική αμαξοστοιχία IC62 και το εμπορικό τρένο που συγκρούστηκαν με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 57 άτομα.

    Η ιστορία των βουβών ασυρμάτων

    Για βουβούς ασύρματους κάνουν λόγο πολύ καλά ενημερωμένες πηγές, καθώς αναφέρουν στο mononews, ότι παρά το γεγονός ότι το σύστημα είχε παραδοθεί πλήρως το 2021 στον ΟΣΕ, ο οργανισμός δεν το έχει θέσει σε λειτουργία.

    Σχετικά με την πορεία του έργου που ξεκίνησε από το 2008 και παραδόθηκε μία δεκαετία αργότερα αναφέρουν ότι το κόστος του είχε ανέλθει στα 56 εκατ. ευρώ και παραδόθηκε επίσημα από την ΕΡΓΟΣΕ, που είχε προκηρύξει το έργο, το 2021. Η πρώτη επίσημη παράδοση που αφορούσε το 80% του έργου έγινε το 2018, ενώ το 2020 ακολούθησε το υπόλοιπο 18% και το 2021 ολοκληρώθηκε επισήμως με πρωτόκολλο παράδοσης του 2%.

    Από το 2018 η Nokia ανέλαβε το έργο συντήρησης του συστήματος ασυρμάτων και η αξία του έργου ανήλθε στα 7,4 εκατ. ευρώ.

    Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το εν λόγω σύστημα υπάρχει σε περίπου 120 τρένα που ανήκουν στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία είναι η θυγατρική του ΟΣΕ που διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό.

    Η εταιρεία αυτή ενοικιάζει τα τρένα της στη Hellenic Train, η οποία είναι η παλιά ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει εξαγοραστεί από την ιταλική  Ferrovie Dello Stato Italiane.  Επομένως σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι παραπάνω πηγές, τότε η πλειοψηφία των τρένων της εταιρείας διαθέτει το σύστημα ασύρματης επικοινωνίας.

    Άρα μόνο τα ιδιόκτητά τρένα της, δηλαδή τα πέντε ασημένια βέλη (ETR Pendolino), δε διαθέτουν το σύστημα και θα πρέπει να τοποθετηθεί το ίδιο με αυτά στα τρένα της ΓΑΙΑΟΣΕ.

    Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες ο ΟΣΕ είχε καταθέσει στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αίτημα για την πιστοποίηση του on board GSMR (δηλαδή τους ασύρματους στα τρένα) περίπου ένα μήνα ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη (δηλαδή στις 20/3/2023) και πήρε το πράσινο φως ύστερα από δύο μήνες.

    Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι οι οδηγοί του ΟΣΕ απέφευγαν να χρησιμοποιήσουν τους ασυρμάτους, οι οποίοι είχαν εμβέλεια 45 χιλιομέτρων, ενώ εξέπεμπαν και στα τούνελ καθώς υπήρχαν αναμεταδότες. Κάτι το οποίο, όπως σχολιάζουν, δεν μπορούν να κάνουν τα προσωπικά κινητά και οι αναλογικοί ασύρματοι που προτιμούν οι μηχανοδηγοί του ΟΣΕ.

    Ο νέος διαγωνισμός

    Με το νέο διαγωνισμό επιδιώκεται από τον ΟΣΕ η ανακαίνιση εξοπλισμού και αναβάθμιση λογισμικών του Συστήματος GSMR καθώς και Παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης, Λειτουργίας, Συντήρησης με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών στο σύνολο του εγκατεστημένου GSMR στο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας στο ΣΚΑ, στον σιδηροδρομικό άξονα Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, στην σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο-Αεροδρόμιο και των κλάδων γραμμής Θριάσιο-Ικόνιο και Οινόη-Χαλκίδα.

    Οι προσφορές αναμένεται να υποβληθούν στις 25 Ιουνίου και εάν δεν υπάρξουν προσφυγές, καθυστερήσεις ή μειωμένο ενδιαφέρον τότε είναι αρκετά πιθανό να γνωρίζουμε τον ανάδοχο έως τα τέλη του 2024 και από τις αρχές του 2025 να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση που θα έχει διάρκεια πέντε ετών.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη από το 2023 ο ΟΣΕ είχε προκηρύξει έναν διαγωνισμό αξίας 11,47 εκατ. ευρώ ο οποίος θα αφορούσε την τριετή διαχείριση, λειτουργία, συντήρηση στον άξονα Πειραιά – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, το τμήμα Κιάτο-Αεροδρόμιο (Προαστιακός) και άλλα δύο τμήματα. Ωστόσο αυτός δεν προχώρησε καθώς στην πορεία οι καταστροφές που προκάλεσε ο Daniel άλλαξαν σημαντικά τις ανάγκες αφού «ξηλώθηκαν» οι γραμμές στο τμήμα Λάρισα-Βόλος με αποτέλεσμα να χρειάζεται εκ νέου η εγκατάσταση του GSMR.

    Διαβάστε επίσης

    ΑΒΑΞ: Ναυαγούν οι διαπραγματεύσεις με τους εργαζόμενους της Γραμμής 4 για την απεργία

    Ποιες κινήσεις φέρνουν την επανεμφάνιση στα έργα απορριμμάτων

    ΑΒΑΞ: Δεσμεύσεις απαιτούν οι εργαζόμενοι για να σταματήσει η απεργία στη Γραμμή 4 – Ποια είναι η κρίσιμη ημέρα των διαπραγματεύσεων



    ΣΧΟΛΙΑ