Από τη Δεύτερα ξεκινά και επίσημα η λειτουργία της τηλεδιοίκησης στο τμήμα Λάρισα-Πλατύ σύμφωνα με πηγές του ΟΣΕ.

Ωστόσο, τίθενται σημαντικά ερωτηματικά σχετικά με την έγκαιρη αποκατάσταση του συστήματος ETCS στα τρένα της Hellenic Train, καθώς η σχετική διαπραγμάτευση με τη Hitachi λαμβάνει διαρκώς παρατάσεις.

Πιο συγκεκριμένα, η ΕΡΓΟΣΕ, όπως είχε γράψει ήδη το mononews, είχε παραδώσει την προηγούμενη εβδομάδα στον ΟΣΕ τη τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λάρισα-Πλατύ. Στη συνέχεια ο ΟΣΕ προχώρησε σε δοκιμαστική λειτουργία του παραδοθέντος και πλέον είναι σε θέση να βάλει μπρος τη σηματοδότηση από τη Λάρισα έως το Πλατύ, ενώ η το σύστημα από τη Λάρισα έως το Δομοκό έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία.

Σημειώνεται ότι με το εν λόγω έργο τίθεται σε λειτουργία ένα σημαντικό μέρος της αμαρτωλής σύμβασης 717/2014 που είχε αναλάβει η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ και έχει καθυστερήσει να παραδώσει εδώ και επτά έτη, ενώ εντός του Σεπτεμβρίου θα ακολουθήσει η παράδοση της τηλεδιοίκησης στο τμήμα Οινόη-Τιθορέα και του κέντρου στο ΣΚΑ.

Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν και οι εργασίες της ΕΡΓΟΣΕ για την έκδοση του απαραίτητου πιστοποιητικού για την παράδοση του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS) πάνω στις γραμμές του σιδηρόδρομου με στόχο να δοθεί προς έγκριση και λειτουργία από τον ΟΣΕ.

Εντούτοις, η λειτουργία του παραπάνω συστήματος στα τρένα της Hellenic Train (που νοικιάζει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ) φαίνεται ότι θα καθυστερήσει καθώς η Hitachi, που έχει αναλάβει να δώσει τη μία και μοναδική οικονομική προσφορά, έχει λάβει πλήθος παρατάσεων.

Που κολλάει το ETCS στα τρένα

Ο διαγωνισμός γα την αποκατάσταση της λειτουργίας του ETCS στα τρένα της Hellenic Train έχει υποφέρει αρκετά, καθώς έχει βγει στον αέρα από το Νοέμβριο του 2022, χωρίς ωστόσο να έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον κάποιας εταιρείας. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα να βγει ο διαγωνισμός άγονος και 120 τρένα να μείνουν χωρίς λειτουργικό σύστημα ETCS.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό και είναι θυγατρική του ΟΣΕ, αποφάσισε να ζητήσει προσφορά από τη Hitachi, χωρίς να προχωρήσει στην προκήρυξη νέου διαγωνισμού, καθώς, ειδικά ύστερα από την τραγωδία στα Τέμπη, τα συστήματα πρέπει να μπουν άμεσα σε λειτουργία.

Ωστόσο, ο ιαπωνικός κολοσσός έχει υποβάλει αρκετά αιτήματα παράτασης για την υποβολή της προσφοράς του και έχει καταφέρει να λάβει ισόποσες μεταθέσεις καταληκτικής ημερομηνίας με πιο τελευταία αυτήν για τις 8 Σεπτεμβρίου. Την ίδια στιγμή, η απευθείας διαπραγμάτευση με τη Hitachi, τελεί υπό την αίρεση της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), καθώς σε πρόσφατη απόφαση του ΔΣ της ΓΑΙΑΟΣΕ αναφέρεται ότι έχει αποσταλεί σχετικό αίτημα προς την Αρχή.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός του 2022 είχε κοστολογηθεί στο παρελθόν στα 21,3 εκατ.ευρώ και αφορούσε στην επαναφορά σε λειτουργία του συστήματος ETCS που είχε εγκαταστήσει στα τρένα από το 2007 η ANSALDO. H εταιρεία είχε παραδώσει το σύστημα στη ΓΑΙΑΟΣΕ και τον ΟΣΕ το 2018, αλλά αυτό αχρηστεύτηκε λόγω φθορών και ανάγκης συμβατότητάς του με το σύστημα γραμμής.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Hitachi, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ασχολούνται με έργα τέτοιου τύπου, κατέχει από το 2019 το 99,1% του μετοχικού κεφαλαίου της ANSALDO έχοντας καταβάλει συνολικά το ποσό των 1,25 δισ. ευρώ για την εξαγορά της, η οποία ξεκίνησε από το Φεβρουάριο του 2015.

Διαβάστε επίσης

ΕΡΓΟΣΕ: Πού κολλάει ο διαγωνισμός για τα έργα 4,5 δισ. ευρώ που διεκδικούν οι μεγάλοι όμιλοι

ΟΣΕ: Αγώνας δρόμου για την έγκαιρη ολοκλήρωση της αμαρτωλής 717 και την ασφαλή λειτουργία των τρένων

ΤΑΙΠΕΔ: Μήνας εξελίξεων ο Σεπτέμβριος για τέσσερα μεγάλα λιμάνια – Όλες οι λεπτομέρειες