Βασιλης Θεοχαράκης. Επιχειρηματίας
Την ώρα που οι τράπεζες έχουν “βγάλει” σε διαγωνισμό την εταιρία SIXT του υπερχρεωμένου ομίλου Θεοχαράκη ουδείς από τους επικεφαλής των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων φαίνεται να ενοχλείται από τις παράλληλες business και τη μεγάλη ρευστότητα του ομίλου (Βασίλης Θεοχαράκης και η θυγατέρα του κ. Ντένη Θεοχαράκη) σε άλλες δραστηριότητες όπως για παράδειγμα στον κλάδο της Υγείας. Ενώ οι τράπεζες συμφώνησαν να προχωρήσει η διαδικασία αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή για την εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Lion Rental Α.Ε., η οποία λειτουργεί υπό το εμπορικό σήμα της Sixt και η οποία έχει θηριώδη χρέη ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ από την άλλη πλευρά η συμμετοχή του κ. Βασίλη Θεοχαράκη και της οικογένειας του στο CVC fund (Μetropolitan, ΙΑΣΩ) του εξασφαλίζει μεγάλη ρευστότητα.
Όπως έχει αναφέρει και σε παλαιότερο δημοσίευμα του το mononews.gr η διαδικασία αυτή γεννά πλήθος ερωτημάτων.
303,7 εκατ. ευρώ τα χρέη
Η απόφαση να πωληθεί η SIXT εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης διαδικασίας διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων εταιρειών συμφερόντων του επιχειρηματία, που αθροιστικά ανέρχονται στα 303,7 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της κοινής επιτροπής διαχείρισης τέτοιων πιστώσεων των ελληνικών τραπεζών.
Οι επιχειρήσεις του γνωστού επιχειρηματία (και εξαιρετικού ζωγράφου όπως λένε οι ειδικοί) κ. Βασίλη Θεοχαράκη, που βαρύνονται με μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 303,7 εκατ. ευρώ, δεν περιλαμβάνουν τις επενδύσεις του επιχειρηματία στις κλινικές ούτε αυτές στον ασφαλιστικό κλάδο ή τρίτες δραστηριότητες.
Περιλαμβάνουν όμως τη Λάιον Ρένταλ αλλά και τη Λάιον Ελλάς και άλλες θυγατρικές ή συνδεδεμένες εταιρείες με τη Λάιον Ελλάς όπως η Τεοδομή, τεχνική εταιρεία που ως επί το πλείστον συνδέθηκε με την κατασκευή ακινήτων του ομίλου.
Είναι σε αυτά τα ακίνητα στα οποία εδράζεται ο δεύτερος, μετά την αξιοποίηση της Λάιον Ρένταλ, πυλώνας για τη ρύθμιση των μη εξυπηρετούμενων υποχρεώσεων εταιρειών του κ. Β. Θεοχαράκη, αναφέρουν τραπεζικές πηγές.
Τραπεζικές πηγές σημειώνουν ότι τα ιδιόκτητα ακίνητα των εταιρειών συμφερόντων Β. Θεοχαράκη εκτιμήθηκαν πρόσφατα από τη Savills για λογαριασμό των τραπεζών και αποτιμήθηκαν στα επίπεδα των 50 εκατ. ευρώ, ενώ περί τα 8 εκατ. ευρώ επιπλέον φέρονται να έχουν εγγραφεί λογιστικά τα ακίνητα της Τεοδομής.
Εκ του συνολικού ανοίγματος των 303,76 εκατ. ευρώ, τα 102 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανόμενων των τόκων, αφορούν την εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Λάιον Ρένταλ Α.Ε., γνωστή στην αγορά ως Sixt.
Η Λάιον Ρένταλ στον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της, αυτόν του 2015, αναφέρει πως ήδη από εκείνη τη ζημιογόνο χρήση δεν κατέβαλε τους αναλογούντες τόκους. Ο τζίρος της εταιρίας είναι υποπολλαπλάσιος των μη εξυπηρετούμενων δανείων κάτι που σημαίνει ότι τα δάνεια δεν πρόκειται να εξοφληθούν ποτέ.
Για να έχει πλήρη γνώση ο αναγνώστης θα πρέπει να ξέρει ότι η ισορροπία μεταξύ δανείων και τζίρου πρέπει να προσεγγίζει στην καλύτερη των περιπτώσεων το 1/1. Δηλαδή σε κάθε 100 ευρώ τζίρο πρέπει να έχει 100 ευρώ δάνεια. Ο τζίρος της Lion σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία δεν υπερβαίνει τα 25 εκατ. ευρώ.
Standstill Agreement
Όπως είχε γίνει γνωστό στα τέλη του 2017 μεταξύ πιστωτριών και δανειολήπτη υπήρχε standstill agreement περί μη λήψης καταδιωκτικών και αναγκαστικών μέτρων είσπραξης από πλευράς των πιστωτριών προκειμένου να κυλήσει ομαλά η συνεργασία για την αξιοποίηση της Sixt και τη μεταβίβαση των ακινήτων.
Όμως η εν λόγω standstill συμφωνία έληξε στα τέλη Ιανουαρίου. Έως τώρα δεν έχει γίνει γνωστό εάν ανανεώθηκε και με ποιους όρους. Το πιθανότερο είναι ότι ανανεώθηκε έως ότου ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός που έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει η Deloitte Ελλάδος (με επικεφαλής τον Δημήτρη Κουτσόπουλο) η οποία φαίνεται, όπως λένε στην αγορά, να εκπροσωπεί (και) δικά της συμφέροντα. Και τούτο διότι απέκλεισε από τον διαγωνισμό μεγάλους παίκτες και απεύθυνε πρόσκληση μόνο σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά σχήματα. Ο διαγωνισμός γίνεται υπό την ευθύνη της Αlpha Βank που είναι και ο κύριος χρηματοδότης του ομίλου.
Οι επιχειρηματίες, 2 στον αριθμό, έχουν περάσει στην τελική φάση φέρονται να ζητούν γενναία απομείωση των δανείων που τη βαρύνουν. Ζητούν δηλαδή haircut άνω των 70 εκατ. ευρώ από τα 102 εκατ. ευρώ που είναι τα συνολικά δάνεια.
Η εταιρεία έχει μεν καλή θέση στην αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από ευοίωνες προοπτικές εξαιτίας της δυναμικής του τουρισμού, όμως βαρύνεται με μεγάλες υποχρεώσεις. Οι μεγαλύτερες προκύπτουν από τη χρηματοδότηση της αγοράς και της κυκλικής ανανέωσης του στόλου των περίπου 6.000 οχημάτων της και τη συντήρησή του.
Η άλλη μεγάλη επιχείρηση του κ. Β. Θεοχαράκη με σημαντικές δανειακές υποχρεώσεις, η Λάιον Ελλάς, διατηρεί συνεργασία με την Τεορέν Μότορς Α.Ε., ιδίων συμφερόντων, που είναι η αντιπροσωπεία της Renault SAS.
Καμία σχέση ο Τάκης Θεοχαράκης
Θα πρέπει να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι οι επιχειρήσεις του κ. Βασιλη Θεοχαράκη δεν έχουν καμία σχέση με τις εταιρείες Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε. και Θεοχαράκης Α.Ε., που αποτελούν διακριτά συμφέροντα και δεν περιλαμβάνονται στον όμιλο εταιρειών του Βασίλη Θεοχαράκη, καθώς ανήκουν στον ανιψιό του Τάκη Θεοχαράκη, ο οποίος έχει αναλάβει τη διοίκησή τους από το 2013. Μάλιστα λέγεται ότι οι δυο πλευρές δεν έχουν καθόλου καλή σχέση.
Βασική δραστηριότητα είναι η αντιπροσωπεία των αυτοκινήτων Nissan αλλά και των εξωλέμβιων μηχανών θαλάσσης Suzuki, η αντιπροσωπεία αγροτικών μηχανημάτων και ελαστικών όπως τα Yokohama.
Οι εταιρείες αυτές εξυπηρετούν κανονικά τις τραπεζικές τους υποχρεώσεις και στην τελευταία χρήση εμφανίζουν αθροιστικό κύκλο εργασιών της τάξης των 140 εκατ. ευρώ, από 60 εκατ. πριν από τέσσερα χρόνια, ενώ παρουσιάζουν υγιή κερδοφορία.