ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Έπεσαν» χθες οι υπογραφές για το πακέτο των έργων που αφορούν στην αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου σε περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας μετά τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias», ενώ σήμερα το μεσημέρι στην Λάρισα ολοκληρώνεται ο κύκλος των υπογραφών με τα υπόλοιπα έργα που αφορούν τις οδικές υποδομές στις πληγείσες περιοχές.
Συνεπώς, το προσεχές διάστημα θα πάρουν μπροστά τα εργοτάξια των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων ΤΕΡΝΑ, AKTOR, ΜΕΤΚΑ, ΑΒΑΞ που έχουν αναλάβει την υλοποίηση των «fast track»έργων, συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ.
Τα κατεπείγοντα έργα περιλαμβάνουν ειδικότερα 8 εργολαβίες, 4 για τα οδικά έργα και 4 για τα σιδηροδρομικά. Το σύνολο των έργων των ζημιών αφορά περί τα 1007 σημεία του οδικού δικτύου για τα οποία προβλέπεται η επαναφορά τους στη πρότερή τους κατάσταση.
Ειδικότερα, τα σιδηροδρομικά έργα εκτιμάται πως θα ολοκληρωθούν σε χρονικό ορίζοντα 15-48 μηνών, δηλαδή πριν το 2029 που είναι το τελικό χρονικό όριο περάτωσης των εργασιών και αντίστοιχα τα οδικά θα παραδοθούν σταδιακά σε 48 μήνες.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Δήμας κατά τη διάρκεια της υπογραφής των σιδηροδρομικών συμβάσεων χθες ανέφερε πως «Σήμερα υπογράφουμε τις συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023».
Σημαντικά έργα
Πρόκειται για ζωτικής σημασίας έργα που θα συμβάλουν στην εξομάλυνση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας σε όλα τα τμήματα που σήμερα παραμένουν κλειστά, τόσο για την εμπορική όσο και για την επιβατική κίνηση.
Στόχος του υπουργείου είναι η δημιουργία καλύτερων και πιο ανθεκτικών υποδομών, ικανών να αντέχουν στο χρόνο και στις μεταβαλλόμενες κλιματικές συνθήκες. Με την πλήρη αποκατάστασή τους, το σιδηροδρομικό δίκτυο θα επανέλθει σε πλήρη λειτουργία, προς όφελος των πολιτών και της οικονομίας», συμπλήρωσε ο Υπουργός.
Με αφορμή την ανάληψη του έργου, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου ΑΚΤΩΡ κ. Εξάρχου δήλωσε: «Ο σιδηρόδρομος είναι ταυτισμένος με την ιστορία της Θεσσαλίας και η αποκατάστασή του μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή στην ευρύτερη περιοχή. Πρόκειται για ένα σύνθετο, πρότυπο και καινοτόμο έργο, το πρώτο της γενιάς του που θα κατασκευαστεί με τα χαρακτηριστικά της ανθεκτικότητας που απαιτεί η κλιματική αλλαγή».
Ο κ. Βασίλης Καραγκιουλές, διευθυντής κατασκευών του τομέα υποδομών της ΜΕΤΚΑ κατά την ομιλία του τόνισε πως «η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι υπόθεση εθνικής σημασίας». Ενώ δεσμεύτηκε για απόλυτη προσήλωση στην ποιότητα και στους αναπτυξιακούς στόχους, με στόχο τη δημιουργία ανθεκτικών και λειτουργικών έργων.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ κ. Μιτζάλης με τη σειρά του αναφέρθηκε στον αγώνα που δόθηκε μέχρι να φτάσουν στις σημερινές υπογραφές, καλώντας το Δημόσιο να ανταποκρίνεται με την ίδια ταχύτητα στα προβλήματα και στην έγκαιρη χρηματοδότηση. «Σε 15 μήνες από σήμερα θα πανηγυρίσουμε όλοι», είπε χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά τα έργα
Ο όμιλος ΑΚΤΩΡ υπέγραψε για την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias”, με Προϋπολογισμό 181.660.000€ (με ΦΠΑ).
Το έργο χαρακτηρίζεται από αυξημένη τεχνική δυσκολία και περιλαμβάνει όχι μόνο εργασίες αποκατάστασης, αλλά και την εφαρμογή νέων βαρέως τύπου υλικών που θα αυξήσουν την ανθεκτικότητα της σιδηροδρομικής γραμμής, αλλά και έργα που θα θωρακίσουν τη σιδηροδρομική υποδομή και επιδομή σε τμήματα που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα έναντι πλημμυρικών φαινομένων.
Επίσης, θα γίνει αντικατάσταση παλαιών μεταλλικών γεφυρών, με νέες σύγχρονες γέφυρες από οπλισμένο σκυρόδεμα, αλλά και αποκατάσταση και υψομετρική προσαρμογή ισόπεδων διαβάσεων. Τα εργοτάξια θα αναπτυχθούν σε διάφορες θέσεις της χάραξης της γραμμής και κατά μήκος πολλών χιλιομέτρων.
Ανάδοχος είναι η METΚΑ (με 4%) για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού (Χ.Θ. 288+600) έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα (Χ.Θ. 328+840) μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias” με προϋπολογισμό 173.600.000€ (με ΦΠΑ). Οι εργασίες περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της υποδομής και επιδομής της γραμμής, τη σταθεροποίηση πρανών, ορυγμάτων και επιχωμάτων, καθώς και την ενίσχυση της αντοχής του δικτύου έναντι μελλοντικών ακραίων καιρικών φαινομένων.
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, μετά τις θεομηνίες “Daniel” και “Elias” με Προϋπολογισμό 57.660.000€ (με ΦΠΑ) και ανάδοχο την AVAX με έκπτωση 4,10%.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν την κατασκευή των απαιτούμενων έργων για την αποκατάσταση και βελτίωση από υδραυλικής πλευράς της γραμμής, ώστε η γραμμή να τεθεί σε ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία και να αποκτήσει στα τμήματα αυτά, ανθεκτικότητα ως προς τα καιρικά φαινόμενα που πλήττουν τακτικά την περιοχή.
Τέλος για την αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως ΣΣ Κράννων (ΧΘ 336+330) που καταστράφηκε από την κακοκαιρία “Daniel”, με προϋπολογισμό 37.200.000,00€ (με ΦΠΑ), ανάδοχος είναι η ALSTOM.
Με την αποκατάσταση των συστημάτων στο τμήμα που καταστράφηκε θα δοθεί η δυνατότητα να επαναλειτουργήσει η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το ETCS στο τμήμα αυτό. Το γεγονός αυτό θα αυξήσει την ασφάλεια της κυκλοφορίας και θα επιτρέψει την κυκλοφορία σε διπλή γραμμή. Επίσης, θα αυξηθεί και η χωρητικότητα της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Το πακέτο των οδικών έργων
Στα οδικά έργα που θα υπογραφούν σήμερα περιλαμβάνονται τα έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278,2 εκατ. ευρώ, όπου ανάδοχος είναι η ΤΕΡΝΑ με ποσοστό έκπτωσης 5%.
Τα έργα αποκατάστασης στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267,5 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι πάλι η ΤΕΡΝΑ με ποσοστό έκπτωσης 5%.
Έργα αποκατάστασης στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την AKTOR και ποσοστό έκπτωσης 4,80%.
Και τέλος, τα έργα αποκατάστασης στους Δήμους Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι η AVAX με ποσοστό έκπτωσης 4,90%.
Τα έργα αποκατάστασης στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας με προϋπολογισμό 19,5 εκατ. ευρώ ανέλαβε η ΙΝΤΕΡΚΑΤ.
Διαβάστε επίσης:
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Εγκαίνια για την τρίτη μονάδα απορριμμάτων Πελοποννήσου – Τα 3 projects που ωριμάζουν
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος: Αποζημίωση 115 εκατ. ευρώ στην Ολυμπία Οδό
Βασιλίσσης Όλγας: Τον Σεπτέμβριο ολοκληρώνεται η ανάπλαση – Πού εντοπίζονται καθυστερήσεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κερατέα: Φωτιά στην περιοχή της Διψέλιζας – Μήνυμα του 112 σε Παλιοκαράμιζα
- Μεταμόσχευση μαλλιών: Η μέθοδος που ακολούθησε ο Άδωνις Γεωργιάδης – Τι λένε οι ειδικοί
- Shark Tank: Οι ήρωες του αμερικανικού Dragons’ Den καλούνται κι αυτοί να αντιπαλέψουν τους δασμούς
- Βαγγέλης Μαρινάκης: Ο όμιλος της Capital Shipping ναυπηγεί 74 πλοία αξίας 7,3 δισ. δολαρίων
