Να αποδείξουν ότι έχουν λάβει μέτρα για την αυτοκάθαρσή τους θα καλέσει σύντομα η Αττικό Μετρό τις εταιρείες στις δύο κοινοπραξίες (J&P Άβαξ – Ghella – Alstom Transport και Άκτωρ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy) που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, Άλσος Βεΐκου – Γουδή, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, και έχουν κατηγορηθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) για καρτέλ επιλέγοντας τη διαδικασία της διευθέτησης.

Η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), που θα καθορίσει το πώς θα κινηθεί η Αττικό Μετρό, αναμένεται από μέρα σε μέρα.

Στο μεταξύ, λάδι στη φωτιά που έχει ανάψει με τις αλλεπάλληλες προσφυγές στους διαγωνισμούς για δημόσια έργα με αφορμή το καρτέλ, έριξε την προηγούμενη εβδομάδα η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) δικαιώνοντας την ΕΡΕΤΒΟ η οποία προσέφυγε κατά της ανακήρυξης της Τέρνα ως ανάδοχο στον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (προϋπολογισμού 48,36 εκατ. ευρώ) με το ίδιο επιχείρημα της συμμετοχής στο καρτέλ.

Στο διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες εκτός από την Τέρνα συμμετείχαν ακόμα 7 εταιρείες: η ΕΡΕΤΒΟ για την οποία οι πληροφορίες αναφέρουν ότι είχε δώσει τη δεύτερη συμφερότερη προσφορά, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές από την Αττικό Μετρό, κόπηκε για τυπικούς λόγους και οι Άκτωρ, Θέμελη, J&P Άβαξ, P&C Development, Μυτιληναίος και Intrakat. Οι πρόδρομες εργασίες σχετίζονται με την τυχόν ανακάλυψη αρχαίων, τις διευθετήσεις της κυκλοφορίας και τις ανάγκες μετακίνησης των δικτύων κοινής ωφέλειας και θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο.

Αναφορικά με τον μεγάλο διαγωνισμό για την κατασκευή της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, η διοίκηση της υπεύθυνης για την κατασκευή του Μετρό εταιρείας ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται θέμα ακύρωσης, καθώς με βάση τη νομοθεσία οι τεχνικές εταιρείες που έχουν κατηγορηθεί για συμμετοχή σε καρτέλ και έχουν μπει στη διαδικασία της διευθέτησης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αποκλείονται από τους διαγωνισμούς για δημόσια έργα μόνον όταν δεν είναι σε θέση να αποδείξουν ότι έχουν λάβει μέτρα για την αυτοκάθαρσή τους. Βάσει του σχετικού νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις, τέτοια μέτρα αφορούν την υιοθέτηση κανονισμών λειτουργίας που αποτρέπουν την εμφάνιση ανάλογων φαινομένων στο μέλλον. Ακόμη, κρίσιμος παράγοντας θεωρείται η απομάκρυνση των στελεχών που ενεπλάκησαν στο καρτέλ από θέσεις ευθύνης.

Αυτό σημαίνει, σύμφωνα πάντα με την Αττικό Μετρό, ότι, εκτός απρόοπτου, το χειρότερο που μπορεί να συμβεί στον διαγωνισμό είναι να καθυστερήσει (το ίδιο αφορά και τον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες).

Στα παραπάνω προστίθεται η απόφαση της ΓΕΚ Τέρνα να μην καταθέσει δεσμευτική προσφορά στον μεγάλο διαγωνισμό, αν και προσήλθε καταθέτοντας εγγυητική επιστολή, επικαλούμενη αβεβαιότητες με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η διαγωνιστική διαδικασία και στις οποίες περιλαμβάνεται η επικείμενη απόφαση του ΣτΕ. Αναφορικά με τη στάση αυτή της ΓΕΚ Τέρνα, η Αττικό Μετρό παραπέμπει στο γεγονός ότι οι άλλες δύο κοινοπραξίες προσήλθαν κανονικά στη διαδικασία, χωρίς να ενστερνίζονται τις ίδιες ανησυχίες.

Οι… αναταράξεις στους διαγωνισμούς αναμένεται να ξεκαθαρίσουν με την απόφαση του ΣτΕ, η οποία αφορά έναν άλλο διαγωνισμό, την ανάθεση του έργου Άκτιο – Αμβρακία στην κοινοπραξία Άκτωρ– Τέρνα, ως προσωρινό μειοδότη. Η προσφυγή που κατατέθηκε από τον δεύτερο μειοδότη του έργου Άκτιο – Αμβρακία, την ιταλική GD Infrastrutture, επικαλείται επίσης, μεταξύ άλλων, ότι οι Άκτωρ και Τέρνα ήταν από τις εταιρείες που συμμετείχαν σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Θα είναι η πρώτη απόφαση επί του θέματος που θα εκδοθεί και ως δεδικασμένο θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αλλαγή δεδομένων στο διαγωνισμό για την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιατί πήρε νέα παράταση ο διαγωνισμός για το Μετρό της Αθήνας – Όλο το παρασκήνιο

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Μέχρι Νίκαια το Μετρό τον Ιούνιο – Τι θα γίνει με τα Εξάρχεια