ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα πάνω κάτω έχουν έρθει στη Λεωφόρο Κατεχάκη, μετά την αναταραχή που δημιούργησε η βοηθητική σήραγγα που κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM για τη νέα γραμμή 4 του μετρό, με τους αρμόδιους του Υπουργείου Υποδομών να αποκλείουν ζητήματα ασφάλειας στο σημείο της παρέμβασης.
Τι συμβαίνει ωστόσο με την σήραγγα που στην αρχή ήθελε να έχει πάρει τον… λάθος δρόμο;
Κατ΄αρχάς, η σήραγγα των 160 μέτρων δεν διανοίχτηκε κατά λάθος, καθώς προβλεπόταν στην μελέτη η κατασκευή του εν λόγω τμήματος με σκοπό να λειτουργήσει ως αμαξοστάσιο για τη συντήρηση της γραμμής 4 και στη συνέχεια να συναντηθεί με τη σήραγγα στη Κατεχάκη, η οποία όμως κατασκευάζεται με την μέθοδο του μετροπόντικα. Πράγμα που επιβεβαιώθηκε και χθες κατά τη διάρκεια της αυτοψίας των αρμόδιων στο σημείο.
Ο ίδιος o Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας διαβεβαίωσε πως δεν υπάρχει λάθος στη χάραξη, χωρίς όμως να αποκλείει ζητήματα μεθοδολογίας στη διεξαγωγή του έργου.
Ζητήματα στη μεθοδολογία βαραίνουν την ΑΒΑΞ
Η ΑΒΑΞ σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται πως κατασκεύασε την συγκεκριμένη (βοηθητική) σήραγγα κατά παράβαση της μελέτης που η ίδια είχε καταθέσει, αλλάζοντας τη μεθοδολογία που προβλεπόταν.
Και ενώ η μεθοδολογία προέβλεπε την διάνοιξη της σήραγγας τμηματικά και ανά 10 μέτρα, ώστε να εξασφαλίζονται τα προβλεπόμενα τεχνικά μέτρα για να υπάρχει ασφάλεια, όπως ακριβώς εξήγησε και ο κ. Ταχιάος στο εργοτάξιο της αναδόχου, η κατασκευάστρια εταιρεία προχώρησε σε απευθείας διάνοιξη για 160 μέτρα χωρίς να προβλέπονται οι παραπάνω όροι.
Και οι παρεκκλίσεις δεν σταματάνε εδώ, καθώς σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν το εν λόγω έργο από πολύ κοντά, η μεθοδολογία προέβλεπε το αυστριακό μοντέλο που σημαίνει τη διάνοιξη των πρώτων 80 μέτρων της σήραγγας από πάνω (δηλαδή τη μερική διάνοιξη του ύψους της σήραγγας) και στη συνέχεια τα υπόλοιπα 80 μέτρα από το κάτω μέρος.
Κατά παρέκκλιση λοιπόν της μεθοδολογίας και της μελέτης, η ΑΒΑΞ έσκαψε και τα 160 μέτρα εξολοκλήρου από πάνω (δηλαδή χωρίς τμηματική διάνοιξη), μέθοδος που θα μπορούσε να φέρει πιθανά προβλήματα καθίζησης στη Λεωφόρο Κατεχάκη, έναν αυτοκινητόδρομο αυξημένης κυκλοφορίας μέσα στον αστικό ιστό, για ό,τι θα σήμαινε αυτό για τις συνέπειες.
Ακόμη, η σήραγγα σύμφωνα με πληροφορίες δεν διανοίχτηκε μέσα σε μια μέρα αλλά οι παρεκκλίσεις είχαν γίνει ήδη αντιληπτές με τους αρμόδιους, όταν η σήραγγα έφτασε στα 90 (δηλαδή πάνω από το μισό της συνολικής διαδρομής) να «στέλνουν» αυστηρή προειδοποίηση προς την κοινοπραξία ώστε το έργο να μη συνεχίσει με την εφαρμοζόμενη μέθοδο.
Ειδικότερα, η «Ελληνικό Μετρό» είχε ενημερώσει και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών για όσα συνέβαιναν στο επίμαχο σημείο σύμφωνα με τα οποία η κοινοπραξία δεν εφάρμοζε την προβλεπόμενη μελέτη για αυτό και οι εργασίες για ένα διάστημα είχαν σταματήσει, καθώς ενυπήρχαν σοβαροί κίνδυνοι καθίζησης.
Κίνδυνοι που με βάση πληροφορίες είχαν οδηγήσει και ένα βήμα πριν από το κλείσιμο της Λεωφόρου Κατεχάκη για αρκετούς μήνες, ακριβώς επειδή η διάνοιξη γινόταν εξολοκλήρου από πάνω και όχι προοδευτικά σε βήματα, δηλαδή με βάση το πρωτόκολλο της αρχικής μελέτης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ΑΒΑΞ προς αποκατάσταση της μεθοδολογικής ανακολουθίας, δικής της υπαιτιότητας , πρότεινε να προχωρήσει με νέα μελέτη γεγονός που θα προκαλούσε μεγάλες καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του έργου.
Ωστόσο, όπως φαίνεται η κατασκευάστρια εταιρεία συμμορφώθηκε τελικώς με τις υποδείξεις της Ελληνικό Μετρό η οποία έκανε ξεκάθαρο στην κοινοπραξία πως οποιαδήποτε αστοχία θα σήμαινε κυρώσεις για τους αναδόχους.
Τι απάντησε ο Νίκος Μιτζάλης
Από την άλλη, ο Νίκος Μιτζάλης εκπροσωπώντας την κατασκευάστρια εταιρεία ΑΒΑΞ χθες κατά την αυτοψία δήλωσε πως η μεθοδολογία δεν έχει αλλάξει, αλλά εφαρμόστηκε μια μεθοδολογία εντός της προβλεπόμενης μελέτης που ισχύει, με έναν άλλο τρόπο, ένα άλλο βήμα. «Ουσιαστικά δεν αλλάζει η μελέτη και συνεχίζουμε τηρώντας την μελέτη», είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα όμως, δήλωσε πως με βάση το χρονοδιάγραμμα πολλές φορές υπάρχει η ανάγκη να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και για αυτό και σε αυτή την περίπτωση μπορούσε η εταιρεία να εφαρμόσει έναν άλλο τρόπο, χωρίς να εξηγεί ωστόσο τα κίνητρα που επιτάχυναν τις κατασκευαστικές εργασίες.
Επιπλέον η κατασκευάστρια κοινοπραξία διαβεβαιώνει πως κατά τη συστηματική παρακολούθηση των επιφανειακών καθιζήσεων έχει διαπιστωθεί ότι αυτές είναι σε τιμές πολύ χαμηλότερες των επιτρεπόμενων ορίων, εξηγώντας πως ζητήματα ασφάλειας για τους εργαζόμενους, τους διερχόμενους και την περιοχή αποκλείονται.
Ωστόσο όπως όλα δείχνουν και με βάση τις δηλώσεις του υφυπουργού υποδομών Νίκου Ταχιάου κατά την χθεσινή τους επίσκεψη στα εργοτάξια της γραμμής 4, οι κυρώσεις δεν έχουν βγει από το κάδρο των εξελίξεων, καθώς το ζήτημα θα διερευνηθεί και κυρίως θα εξεταστεί το γιατί καθυστέρησε να εντοπιστεί το ζήτημα με τη σήραγγα στη γραμμή 4, συνθήκη που θα διερευνήσει η Ελληνικό Μετρό με τις διαδικασίες της, όπου δεν αποκλείεται να υπάρξουν και κυρώσεις.
Διαβάστε επίσης:
ΑΒΑΞ: Τι λέει για σήραγγα του Μετρό στην Κατεχάκη – Τι ισχύει για την ασφάλεια
ΑΒΑΞ: Απίθανη γκάφα με τη γραμμή 4 του μετρό – Ανοιξαν 160 μέτρα σήραγγα εκτός της μελέτης!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γ. Μασούτης: Δεν είμαστε οι μόνοι που συζητούν με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός
- Καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου: Αρση αδιεξόδου μέσα στον Μάρτιο – Ευρωπαϊκή παρέμβαση στην Τουρκία
- Fais Group: Η στρατηγική ανάπτυξης μετά το ντεμπούτο στο Χρηματιστήριο
- Το πρόγραμμα είναι η διαμαρτυρία: Τι συμβαίνει πραγματικά με την Ζωή Κωνσταντοπούλου
