Στο μακρινό 1897 ο πόλεμος μεταξύ Ελλάδας και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η ήττα της χώρας μας και η εθνική ταπείνωση, σε συνδυασμό με την ομολογουμένη από τον Χαρίλαο Τρικούπη, τέσσερα χρόνια πριν, της οικονομικής χρεοκοπίας, έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό πλαίσιο για τους Ελληνες.

Η χώρα προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια της για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του νέου αιώνα που φτάνει.

1

Το ελληνικό δαιμόνιο στο επιχειρείν, προσπαθεί να βάλει τις βάσεις για μια επιχειρηματική και οικονομική ανάπτυξη, έστω με υποτυπώδη μέσα.

Ενας δαιμόνιος επαρχιώτης, από την Κάτω Γατζέα στον Βόλο, ο Διανέλλος Γεωργούδης, ασχολείται με την ελιά αφού στην περιοχή τα ελαιόδεντρα της φημισμένης ποικιλίας κονσερβολιά μπορούν να αποτελέσουν τον «χρυσό» των παραγωγών.

Ο Γεωργούδης αντιλαμβάνεται ότι η συσκευασία της ελιάς και η εξαγωγή της μπορεί να κατακτήσει τις ξένες αγορές.

Αγοράζει τα υποτυπώδη υλικά και σιγά – σιγά χτίζει την πρώτη μονάδα παραγωγής στην Κάτω Γατζέα στο Πήλιο.

Το 2012 ο Γεωργούδης βάζει τις βάσεις για την οικογενειακή επιχείρηση που σήμερα διαπρέπει και που η τέταρτη γενιά αποφάσισε να την ενώσει με έναν παγκόσμιο κολοσσό.

Η συμμαχία της Georgoudis S.A. που έχει πλέον το διάσημο brand PARTHENON με τον ισπανικό όμιλο AG Olives Group, βάζει την ελληνική εταιρεία σε νέους δρόμους.

Εχοντας εξαγωγική δραστηριότητα σε περισσότερες από 65 χώρες, φιλοδοξεί πλέον να κατακτήσει τον κόσμο με την επιτραπέζια ελιά που πρώτος ο Διονέλλης Γεργούδης αντιμετώπισε σαν μια χρυσοφόρα επένδυση.

Η οικογένεια Γεωργούδη μετά την κατασκευή της πρώτης παραγωγικής μονάδας, αγοράζει συνεχώς κτήματα με ελαιόδεντρα και παράγει τόνους ελιάς τους οποίους κλείνει αρχικά σε ξύλινα κουτιά και τα μεταφέρει σε άλλες χώρες. Την περίοδο του μεσοπολέμου η εταιρεία μεγαλώνει, οι εκτάσεις στην ευρύτερη περιοχή του Πηλίου γίνονται περισσότερες και η συγκομιδή είναι τεράστια, έστω κι αν γίνεται μόνο με τον παραδοσιακό τρόπο.

Η ελιά του Πηλίου δεν φτάνει και η εταιρεία βρίσκει και άλλες ποικιλίες εξαιρετικής ποιότητας. Ελιές από τη Χαλκιδική, από την Αμφισσα, τις περίφημες ελιές Καλαμών κ.λπ. Παίρνει το πρώτο βραβείο ποιότητας στη 2η Διεθνή Εκθεση της Θεσσαλονίκης το 1927 αλλά και πλήθος άλλων βραβείων για την ποιότητα και τα καινοτόμα προϊόντα της.

Οπου υπάρχει Ελλάδα, στην Αμερική, στον Καναδά, στην Αυστραλία, στην Ευρώπη, οι ελληνικές επιτραπέζιες ελιές είναι περιζήτητες, αλλά τις μαθαίνουν και οι ξένοι.

Η εταιρεία περνά στις επόμενες γενιές της οικογένειας, αποκτά υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις στη Βιομηχανική Περιοχή του Βόλου, πριν από 20 χρόνια, φτιάνει νέα προϊόντα, όπως πάστα ελιάς, βιολογικές ελιές κ.λπ.

 

O κ. Νέλος Γεωργούδης, CEO Γεωργούδης ΑΕ και ο κ. Francisco Escalante, CEO του AG Olives Group

Παράλληλα, εξασφαλίζει τα πρότυπα συστήματα ποιότητας και πιστοποιείται με ISO 9001, ISO 22000, ISO 22005, BRC, IFS. Επίσης, φτιάχνει τη δική της συσκευασία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και ο… Παρθενώνας της ελιάς γίνεται διάσημος παντού.

Η δεύτερη και τρίτη γενιά δεν παρεκκλίνουν από τις βασικές αρχές της οικογενειακής επιχείρησης διατηρώντας τα υψηλά στάνταρτ ποιότητας, αναζητώντας νέες ποικιλίες, κλείνοντας συμφωνίες με μεγάλες πελάτες του εξωτερικού.

Σχεδόν το 95% της επιτραπέζιας ελιάς της εταιρείας βγαίνει στο εξωτερικό, δείγμα των στέρεων βάσεων που έχουν κτίσει σε πολλές χώρες.

Η οικογένεια Γεωργούδη εκμεταλλεύεται την «μόδα» της Μεσογειακής διατροφής, τα προϊόντα της αυξάνονται, μπαίνουν στη συσκευασία ελιές με πιπεριά, με σκόρδο, με αμύγδαλο κ.λπ.

Το 2018 σε ηλικία 90 ετών πεθαίνει ο Ευστάθιος Γεωργούδης, πατέρας του σημερινού επικεφαλής της εταιρείας, Νέλου Γεωργούδη, ο οποίος συνεχίζει με επιτυχία της οικογενειακή επιχείρηση.

Ηρθε από αυτόν η ανακοίνωση της μεγάλης συμφωνίας με τους Ισπανούς προκειμένου να επισφραγιστεί μια επιτυχημένη πορεία σχεδόν 130 ετών.

Η εταιρεία Aceitunas Guadalquivir (AG) Olives Group, κορυφαίος στον κλάδο της επιτραπέζιας ελιάς, θα αποκτήσει ένα σημαντικό ποσοστό στην ελληνική επιχείρηση αλλά η οικογένεια θα κρατήσει, προς το παρόν, το πλειοψηφικό πακέτο.

Οι Ισπανοί θα παρέχουν στην οικογένεια Γεωργούδη τα απαραίτητα προκειμένου να υλοποιήσει ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικής μονάδας στη ΒΙΠΕ Βόλου αλλά και για να κάνει νέες συνεργασίες με παραγωγούς ελιάς σε όλη την Ελλάδα.

Παράλληλα μπορεί να προσφέρει στην Georgoudis S.A. νέους δρόμους για εξαγωγή των προϊόντων σε νέες αγορές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η AG Olives Group έχει τη δυνατότητα να παράγει 80.000 τόνους ελιάς και κάνει ετήσιο τζίρο πάνω από 350 εκατ. ευρώ.

Οσο για την ελληνική εταιρεία, έκανε τζίρο 15,3 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιουλίου 2023-Ιουνίου 2024, αυξημένο κατά 15,2% και τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 934 χιλιάδες.

Τι είναι η κονσερβολιά Πηλίου

Η ποικιλία αυτή έχει 13 τύπους ανάλογα με το μέγεθος (από 91 έως 380 καρπούς ανά κιλό). Η ελαιοκαλλιέργεια στο Πήλιο ανάγεται στους χρόνους της Τουρκοκρατίας. Ο ελαιώνας του Πηλίου παρουσιάζει έντονο παραγωγικό, αισθητικό και οικολογικό ενδιαφέρον. Τα ελαιόδεντρα είναι εμβολιασμένα επί τόπου σε αγριελιές άνω των τριακοσίων ετών. Η “Κονσερβολιά Πτελεού” έχει και αυτή 13 τύπου ανάλογα με το μέγεθος και παράγεται παραδοσιακά στις Νοτιοανατολικές περιοχές της επαρχίας Αλμυρού, όπου υπάρχουν αιωνόβιοι ελαιώνες. Η Κονσερβολιά Πτελεού όπως και η Κονσερβολιά Πηλίου καταναλώνονται ως επιτραπέζιες ελιές.