ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε νέο Ελντοράντο αναδεικνύεται για τις ελληνικές επιχειρήσεις η αγορά της Ρουμανίας. Μια χώρα που κατατάσσεται σταθερά την τελευταία τετραετία στους 10 κορυφαίους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ενώ περισσότερες από 2.000 ελληνικές επιχειρήσεις τζιράρουν περί τα 5,8 δισ. ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με πρόσφατη ενημέρωση από το γραφείο Οικονομικών Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Βουκουρέστι, η Ελλάδα αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη αρχική χώρα προέλευσης επενδυτικών κεφαλαίων στη Ρουμανία με απόθεμα Άμεσων Ξένων Επενδύσεων 4,2 δισ. ευρώ.
Μια σειρά παραγόντων με βασική την εγγύτητα στην Ελλάδα, το μεγάλο μέγεθος του πληθυσμού και συνεπώς της αγοράς αλλά και τους ρυθμούς ανάπτυξης που εμφάνιζε τα προηγούμενα χρόνια και με τις προβλέψεις ανάπτυξη 2,5% το 2025 και 2,9% το 2026, έχουν καταστήσει τη Ρουμανία ελκυστικό προορισμό για τις επιχειρήσεις που θέλουν να επεκτείνουν το αποτύπωμα τους πέρα από τα στενά όρια της ελληνικής αγοράς.
Η δραστηριότητα των ελληνικών εταιρειών εντοπίζεται πρωτίστως στους τομείς της ενέργειας, χονδρικού και λιανικού εμπορίου, τηλεπικοινωνιών, δομικών υλικών, ανάπτυξης ακινήτων και υποδομών, τροφίμων και ποτών, τραπεζικών δραστηριοτήτων, φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών υπηρεσιών, καθώς και τεχνολογίας της πληροφορίας & ψηφιακής μετάβασης.
Μεγάλοι όμιλοι και εταιρείες όπως η ΔΕΗ, η Metlen, η Motor Oil, HelleniQ Energy, Βιοχάλκο, Intrakat/Ακτωρ, Intracom, Alumil, Πλαστικά Κρήτης, Ιατρικό Κέντρο κ.ά. έχουν πρωταγωνιστική παρουσία στη ρουμανική αγορά.
Την επεκτατική στρατηγική στη Ρουμανία ως πυλώνα μεγέθυνσης του αποτυπώματός τους ακολουθούν και μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου.
Η «νέα Ελλάδα» του Απόστολου Βακάκη της Jumbo
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής της Jumbo, ο οποίος μάλιστα παλαιότερα είχε αποκαλέσει τη ρουμανική αγορά ως «νέα Ελλάδα».
Το σχέδιο επέκτασης στη Ρουμανία που ήδη έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο 19 καταστημάτων και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα φαίνεται να αποδίδει. Οι ρυθμοί ανάπτυξης των πωλήσεων στη ρουμανική αγορά τρέχουν με υψηλούς ρυθμούς συνεισφέροντας σημαντικό μερίδιο στο συνολικό τζίρο του ομίλου που πέρυσι έσπασε το φράγμα του 1 δισ. ευρώ.
Είναι ενδεικτικό ότι το 2023 στη Ρουμανία οι πωλήσεις αυξήθηκαν με 15% όταν οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά αυξήθηκαν κατά 14%, στην Κύπρο κατά 11% και στη Βουλγαρία κατά 13% όλο το 2023 σε σύγκριση με το 2022.
Στη φετινή χρονιά με βάση τα τελευταία στοιχεία που αφορούν στο 11μηνο η εικόνα είναι ενδεικτική.
Οι πωλήσεις του δικτύου καθώς και του ηλεκτρονικού καταστήματος (www.e-jumbo.ro) σημείωσαν αύξηση της τάξης του +6% περίπου τον Νοέμβριο του 2024, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Προς το τέλος του Οκτώβρη ξεκίνησε να λειτουργεί το νέο ιδιόκτητο υπερ-κατάστημα στο κέντρο του Βουκουρεστίου.
Συνολικά, οι πωλήσεις στη Ρουμανία, για το 11μηνο του 2024, είναι αυξημένες κατά +10% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Την ίδια ώρα οι πωλήσεις των καταστημάτων της Κύπρου, κατά τον Νοέμβριο του 2024, ήταν αυξημένες κατά +11% περίπου. Υπενθυμίζεται ότι τέλος Οκτώβρη ξεκίνησε να λειτουργεί το νέο ιδιόκτητο υπερ-κατάστημα στην Λευκωσία. Συνολικά οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Κύπρο για το 11μηνο του 2024 είναι αυξημένες κατά +2% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στη Βουλγαρία οι πωλήσεις του δικτύου τον Νοέμβριο του 2024 ήταν αυξημένες κατά +10% και στο 11μηνο αυξημένες κατά 8%.
Από τη Ρουμανία η «απόβαση» της Όλυμπος στα Βαλκάνια
Ο όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος) της οικογένειας Σαράντη με τζίρο που φέτος αναμένεται να ξεπεράσει τα 650 εκατ. ευρώ βασίζει τη διεθνοποίησή του που χτίζει συστηματικά τα τελευταία χρόνια στην αγορά των Βαλκανίων και δη της Ρουμανίας που αποτελεί κυρίαρχη δύναμη στην αγορά γαλακτοκομικών.
Η «απόβαση» στα Βαλκάνια της εταιρείας με τα δύο αδέλφια Τάκη και Μιχάλη Σαράντη στο «τιμόνι» έγινε μέσω εξαγορών με τη Ρουμανία να αποτελεί την πρώτη χώρα που μπήκε στο πεδίο δραστηριότητας της εταιρείας. Το 1999 εξαγόρασαν την TYROM SA στη Ρουμανία και αποφάσισαν να κατασκευάσουν εργοστάσιο στη χώρα.
Δώδεκα χρόνια αργότερα ισχυροποιούν ακόμη περισσότερο τη θέση τους στη ρουμανική αγορά με τη δημιουργία ενός νέου εργοστασίου γάλακτος στήνοντας τη Fabrica de Lapte Brasov SA.
Σήμερα ο όμιλος έχει ενδυναμώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία του ολοκληρώνοντας μάλιστα πρόσφατα την τελευταία επένδυση ύψους 40 εκατ. ευρώ για την κατασκευή νέων ψυχόμενων χώρων logistics συνολικής επιφάνειας 13.500 τετραγωνικών μέτρων.
Το logistics hub εξυπηρετεί τόσο την τοπική αγορά, όσο και τις εξαγωγές σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Βρετανία.
Με την εν λόγω επένδυση, οι συνολικές δαπάνες του ελληνικού ομίλου στο εργοστάσιο του Μπρασόβ φτάνουν τα 180 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις της έσοδα της Fabrica de Lapte Brasov αυξήθηκαν στα 165 εκατομμύρια ευρώ το 2023 από 150,75 εκατομμύρια ευρώ το 2022.
Sarantis Group: Η συνεισφορά της ρουμανικής αγοράς σε τζίρο και κερδοφορία
Από το 1996 έχει παρουσία στη ρουμανική η Sarantis Group που δραστηριοποιείται στην αγορά των καλλυντικών και των προίόντων οικιακής φροντίδας. Η εισηγμένη, με βασικούς μετόχους τα αδέλφια Γρηγόρη και Κυριάκο Σαράντη, με βασικό πυλώνα τη στρατηγική την προσθήκη αξίας μέσω εξαγορών έχει καταφέρει σήμερα να είναι ένας πολυεθνικός όμιλος με θυγατρικές σε 12 χώρες και παρουσία μέσω εξαγωγών σε περισσότερες από 50 χώρες παγκοσμίως. Επτά στα δέκα ευρώ που μπαίνουν στα ταμεία της προέρχονται από τις διεθνείς αγορές με τη Ρουμανία να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του ομίλου.
Περίπου το 16% του συνολικού τζίρου του ομίλου Sarantis προέρχεται από τη ρουμανική αγορά όπου μάλιστα το περιθώριο EBIT είναι υψηλότερο από τις άλλες αγορές που δραστηριοποιείται.
Με βάση τα στοιχεία του εξαμήνου της τρέχουσας οικονομικής χρήσης, στη Ρουμανία οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 48,5 εκατ. ευρώ και ως ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων στο 16%, στην Τσεχία και Σλοβακία 22,6 εκατ. ευρώ (7,5% επί των πωλήσεων), στα Δυτικά Βαλκάνια ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 19,6 εκατ. ευρώ (6,5% επί των συνολικών πωλήσεων). Από την αγορά της Βουλγαρίας η συνεισφορά επί των πωλήσεων (10,6 εκατ. ευρώ) ήταν στο 3,5% και της Ουγγαρίας στο 2% (6,2 εκατ. ευρώ).
Το μεγαλύτερο περιθώριο λειτουργικού κέρδους δίνει στον όμιλο Σαράντη η αγορά της Ρουμανίας ενώ ακολουθεί η ελληνική αγορά και η βουλγαρική.
Το περιθώριο ΕΒΙΤ της Ελλάδας (συμπεριλαμβανομένης και της Πορτογαλίας και επιλεγμένων διεθνών αγορών) διαμορφώθηκε στο 13,9% από 9,4% την αντίστοιχη περίοδο πέρσι, αυξημένο κατά 454 μονάδες βάσης. Οι χώρες του διεθνούς δικτύου παρουσίασαν αύξηση ΕΒΙT κατά 33,9% στα 19,5 εκατ. στο πρώτο εξάμηνο 2024 από 14,5 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε όλες τις κύριες κατηγορίες του ομίλου.
Το περιθώριο ΕΒΙΤ του διεθνούς δικτύου διαμορφώθηκε σε 9,1% από 9,2% την αντίστοιχη περίοδο και στη Ρουμανία αυξήθηκε στο 15,3% από 14,9%, όταν στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 13,9% (από 9,4%), στη Βουλγαρία στο 13,3% (από 10,2%), σε Τσεχία και Σλοβακία στο 12,2% (από 11,2%), στα Δυτικά Βαλκάνια μειώθηκε στο 7,8% (από 8,1%), στην Πολωνία στο 6,7% (από 5,8%) και στην Ουγγαρία στο 6% (από 8,1%).
Διαβάστε επίσης:
Προάγγελος άρσης των μέτρων ο αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα – Γιατί η αγορά είναι επιφυλακτική
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γεωργιάδης: Θα διερευνηθούν οι συνθήκες του ατυχήματος με το ασανσέρ στον Ερυθρό
- Το μέλλον της εργασίας το 2025: Πώς η παραγωγικότητα και η Ευημερία διαμορφώνουν τον Κόσμο της Εργασίας
- Δένδιας: Προετοιμάζεται η παραγωγή των anti-drones του συστήματος “Κένταυρος”
- Γερμανία: Επίθεση με τούρτα από αφρό ξυρίσματος στον πρόεδρο του FDP