Ένα από τα σημαντικότερα κρας τεστ για την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας θα λάβει χώρα ήδη από τις πρώτες ημέρες του νέου έτους, με τις αιτήσεις για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων να ξεκινούν στις 2 Ιανουαρίου.

Μέχρι τον Μάρτιο, θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί θα δοθούν οι πρώτες άδειες για παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων με ορίζοντα λειτουργίας τον Σεπτέμβριο του 2025. Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης έχει δεσμευτεί σε δηλώσεις του το 2025 να είναι η χρονιά του σχολείου, όμως το φετινό έτος θα «κριθεί» και στο γήπεδο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με εφαρμογή του τελευταίου νόμου που ψηφίστηκε για τα ΑΕΙ.

1

Ιδιωτικά πανεπιστήμια, ξένοι φοιτητές και κοινά μεταπτυχιακά

Η εγκατάσταση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων ξεκινάει να αποκτάει μορφή, ύστερα από την ψήφιση του σχετικού νόμου τον περασμένο Μάρτιο.

Το 2025 θα κριθούν πολλά καθώς εκκρεμεί η τοποθέτηση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τη συνταγματικότητα του νόμου καθώς ήδη οι πρώτες προσφυγές από νομικούς και πανεπιστημιακούς έχουν γίνει, ενώ παράλληλα τα χρονοδιαγράμματα για τις διαδικασίες αδειοδότησης και λειτουργίας «τρέχουν», ώστε τον Σεπτέμβριο του 2025 να εισαχθούν οι πρώτοι φοιτητές.

Κυπριακά πανεπιστήμια αλλά και ξένα Ιδρύματα που συνεργάζονται ήδη με Έλληνες ιδιώτες μέσω των κολλεγίων ετοιμάζονται να υποβάλλουν αιτήσεις, με την έδρα ενδιαφέροντος για αρχή τουλάχιστον να είναι η Αθήνα και πιθανώς και η Θεσσαλονίκη.

Το φιλτράρισμα των αιτήσεων θα αναλάβει η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης αλλά και ο φορέας του ΕΟΠΠΕΠ σχετικά με τις κτιριακές προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται, ενώ σε υπουργικές αποφάσεις που υπεγράφησαν τους προηγούμενους μήνες προβλέπονται όλες οι διαδικασίες αλλά και ο ελεγκτικός μηχανισμός. Αν και οι λεπτομέρειες για τα νέα πανεπιστήμια θα γίνουν γνωστές μετά τη λήξη της προθεσμίας των αιτήσεων, οι σχολές που αναμένεται να ιδρυθούν θα αφορούν δημοφιλή επιστημονικά αντικείμενα όπως Ιατρική, Νομική, Κτηνιατρική και οικονομικά.

Η ίδρυση των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων σε συνδυασμό με μία σειρά από πρωτοβουλίες στα δημόσια Ιδρύματα στοχεύει σε μία συστηματική προσέλκυση ξένων φοιτητών στην Ελλάδα για βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα προγράμματα σπουδών.

Στον δρόμο που έχουν χαράξει άλλες χώρες όπως η γειτονική Ιταλία ή η Ολλανδία, ο όρος της διεθνοποίησης που χρησιμοποιεί συχνά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εστιάζει στο να βρεθούν τα ελληνικά πανεπιστήμια –κρατικά ή μη- στο ραντάρ διεθνών φοιτητών.

Ήδη ξενόγλωσσα προγράμματα –προπτυχιακά ή  μεταπτυχιακά – έχουν ανοίξει τον δρόμο με φοιτητές από την Αμερική μέχρι τη Μέση Ανατολή να σπουδάζουν στην Ελλάδα. Σχέδιο της πολιτικής ηγεσίας είναι να προσελκύσει ακόμα περισσότερους μέσω κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων –κάποια εκ των οποίων εκτιμάται ότι θα μπορέσουν να ξεκινήσουν τον Σεπτέμβριο του 2025 με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης συνολικού ύψους 62 εκατ. ευρώ.

Νέα ψηφιακά εργαλεία

Από το ψηφιακό φροντιστήριο μέχρι την ενίσχυση όλων των πλατφορμών που αφορούν την εκπαίδευση, τη διαχείριση διδακτικού προσωπικού και την επικοινωνία του σχολείου με τους γονείς, το σχέδιο για το 2025 είναι η δημιουργία υποδομών, ώστε να περιοριστεί η γραφειοκρατία.

Το ψηφιακό φροντιστήριο το οποίο ήδη παρέχει ζωντανή μετάδοση μαθημάτων σε μαθητές της Γ’ Λυκείου και βίντεο-περίληψη των μαθημάτων στις τάξεις του Γυμνασίου και Λυκείου θα επεκταθεί τους επόμενους μήνες ώστε να καλύψει και τις υπόλοιπες τάξεις, παρέχοντας ασύγχρονη εκπαίδευση και στους μαθητές Δημοτικού. Η πολιτική ηγεσία βρίσκεται σε αναζήτηση πόρων για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Εμπλουτισμένη από τη νέα χρονιά θα είναι και η πλατφόρμα e-parents, στην οποία ήδη οι γονείς λαμβάνουν γνώση για την αξιολόγηση και τις απουσίες των μαθητών με  πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, με ημερολόγιο δράσεων ακόμα και τη δυνατότητα συμπλήρωσης υπεύθυνης δήλωσης.

Στα νέα εργαλεία συμπεριλαμβάνονται οι πλατφόρμες e-Schools, e-αιτήσεις και e-teachers, που θα αφορούν τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο.

Η πλατφόρμα e-Schools θα αποτελεί ένα ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πιλοτική εφαρμογή  από το β΄ εξάμηνο του 2025.

Η χρονιά του σχολείου

Λογοτεχνικά βιβλία, διαδραστικά παιχνίδια για την ασφαλή περιήγηση στο διαδίκτυο και νέες θεματικές όπως οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη είναι μερικές από τις προσθήκες που θα ενταχθούν στο δεύτερο μισό της τρέχουσας σχολικής χρονιάς.

Με επίκεντρο την Εθνική Στρατηγική Προστασίας των Ανηλίκων από τον Εθισμό στο Διαδίκτυο, οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Παιδείας εστιάζουν σε ένα πλέγμα δράσεων για την απεξάρτηση των μαθητών από το κινητό μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας και της διδασκαλίας της διαχείρισης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Την τρέχουσα χρονιά αναμένεται να εφαρμοστεί και το πρόγραμμα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού για τους μαθητές της Α’ Λυκείου, το οποίο προβλέπει την συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή και ατομική συνεδρία με εξειδικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.

Τέλος, τον Σεπτέμβριο του 2025 αναμένεται να λειτουργήσουν τα πρώτα έξι από τα συνολικά 22 Ωνάσεια Σχολεία, δωρεά του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», τα οποία φιλοδοξούν να εισάγουν καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις με επίκεντρο περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις.

Η εισαγωγή των μαθητών θα είναι στην ίδια λογική με την εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία. Θέσεις θα δίνονται μόνο στην εισαγωγική τάξη, δηλαδή στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου, ενώ στις υπόλοιπες τάξεις θα φοιτούν οι μαθητές των ήδη υφισταμένων μονάδων. Εκτιμάται ότι ο μαθητικός πληθυσμός που θα φοιτά στα εν λόγω σχολεία θα είναι γύρω στους 6.000.

Διαβάστε επίσης:

Οι απώλειες του 2024: Ποια σημαντικά πρόσωπα έφυγαν από τη ζωή τη φετινή χρονιά

Architecture for Dogs

Λιονέλ Μέσι: «Kick Off» στην ισπανική αγορά – Στα 57,4 ευρώ/μετοχή η εταιρεία επενδύσεων Edificio Rostower Socimi