Σε αγώνα δρόμου με αρκετά ερωτηματικά εξελίσσεται ο νέος διαγωνισμός του ΟΑΣΑ για την κάλυψη των δρομολογίων λεωφορείων στην Αττική.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για τους δύο διαγωνισμούς αξίας 390 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση των 62 γραμμών για τα επόμενα επτάμισι έτη, που έχει εκπονήσει ο ΟΑΣΑ και ολοκληρώθηκε πρόσφατα η σχετική δημόσια διαβούλευση.

Οι διαγωνισμοί έρχονται να δώσουν λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα του ΟΑΣΑ, το οποίο είναι η αδυναμία κάλυψης δρομολογίων σε όλη την Αττική.

Αρχικά το Υπουργείο Υποδομών είχε αναθέσει απευθείας από τον Οκτώβριο του 2020 στην ΚΤΕΛ Α.Ε. τα εν λόγω δρομολόγια και πέτυχε, παρά τις αντιδράσεις του  Ελεγκτικού Συνεδρίου, την επέκταση της σύμβασης έως και τον Οκτώβριο του 2023.

Ο πρώτος αφορά την Ανατολική Αττική και το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία (εκ των οποίων τα 61 πρέπει να είναι 12 μέτρων, τα 30 να είναι 18 μέτρων και τα 5 να είναι 8 μέτρων)

Ο δεύτερος έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρω και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία (τα 112 πρέπει να είναι 12 μέτρων και τα υπόλοιπα 3 8 μέτρων).

Τα ερωτηματικά

Τα βασικά ερωτήματα, που τίθενται βάσει των υφιστάμενων όρων των διαγωνισμών, αφορούν το αν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να βγουν στον αέρα και να έχουμε την υπογραφή των συμβάσεων πριν από τη λήξη της σύμβασης των ΚΤΕΛ, το κόστος και της ρήτρες προστασίας από την αύξηση ή την μείωση των τιμών των καυσίμων στο μέλλον.

Σχετικά με το πρώτο ερώτημα πρέπει να αναφερθεί ότι ακόμα και εάν οι δύο διαγωνισμοί «τρέξουν» από την πρώτη Σεπτεμβρίου, τότε είναι ελάχιστα πιθανό να έχουμε την ανάδειξή τους και τις υπογραφές των δύο συμβάσεων έως τις 6 Οκτωβρίου (σ.σ. Τότε λήγει η σύμβαση των ΚΤΕΛ με τον ΟΑΣΑ).

Αυτό συμβαίνει, καθώς θα χρειαστεί να εκδοθούν τουλάχιστον δύο πρακτικά για τον κάθε διαγωνισμό, γεγονός το οποίο μεταφράζεται σε αναμονή τουλάχιστον είκοσι ημερών για τις πιθανές προσφυγές των ενδιαφερομένων στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ).

Εάν, δε, κάποιο σχήμα προσφύγει στην Αρχή, τότε θα χρειαστεί να περιμένουμε περισσότερο από τρεις μήνες ώστε να βγει και να καθαρογραφεί η σχετική απόφαση με αποτέλεσμα το σενάριο υπογραφών στις αρχές Οκτωβρίου ή ακόμα και στα τέλη του 2023 να θεωρείται απίθανο.

Το δεύτερο ερώτημα έχει να κάνει με το κόστος και των δύο διαγωνισμών, καθώς αυτό είναι σχεδόν το διπλάσιο συγκριτικά με το εάν η ΚΤΕΛ Α.Ε συνέχιζε να πραγματοποιεί τα δρομολόγια με το κόστος της υφιστάμενης σύμβασης.

Εν ολίγοις, η ΚΤΕΛ Α.Ε για το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2022 έως και τον ίδιο μήνα το 2023 θα έχει προσθέσει στα ταμεία της περίπου 26,7 εκατ. ευρώ.

Άρα, εάν συνεχίσει το έργο με την ίδια τιμή, τότε κατά τη διάρκεια των επτάμισι ετών των νέων συμβάσεων, ο προϋπολογισμός θα ανερχόταν στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ οι νέες συμβάσεις έχουν περίπου το διπλάσιο κόστος.

Το τρίτο ερώτημα αφορά το εάν υπάρχουν ρήτρες σχετικά με τις τιμές των καυσίμων και των εργασιών σε όλη τη διάρκεια των επτάμισι ετών, καθώς έχουν ληφθεί υπόψη οι τιμές του 2022 και του 2023, οι οποίες είναι αρκετά αυξημένες.

Οι απαντήσεις

Σύμφωνα με πληροφορίες οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι οι εξής:

Όσον αφορά το ζήτημα της έγκαιρης διενέργειας του διαγωνισμού και των υπογραφών όντως τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, αλλά σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να μείνει η Αττική χωρίς συγκοινωνίες.

Υπενθυμίζεται, ότι και το περασμένο φθινόπωρο η Αττική κινδύνεψε να μείνει χωρίς λεωφορεία, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έδινε το απαραίτητο ΟΚ για να συνεχίσει η σύμβαση του Οκτωβρίου του 2022, αλλά εν τέλει τα ΚΤΕΛ πραγματοποιούσαν για δύο μήνες τα δρομολόγια με τη μορφή «δωρεάς» και στη συνέχεια δόθηκε το πράσινο φως για την επέκταση της σύμβασης για έναν ακόμη χρόνο.

Επομένως, δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να δοθεί ξανά νέα παράταση στα ΚΤΕΛ από τον ΟΑΣΑ, έως ότου να ολοκληρωθεί ο νέος διαγωνισμός και να υπογραφεί η σύμβαση.

Σχετικά με το κόστος τονίζεται πως όντως αυτό είναι αρκετά πιο αυξημένο σε σχέση με την υφιστάμενη σύμβαση, αλλά αυτό συμβαίνει καθώς στους νέους διαγωνισμούς λαμβάνονται υπόψη τα κόστη για την εγκατάσταση της τηλεματικής στα λεωφορεία, του εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), καθώς και η δημιουργία αμαξοστασίων εκ μέρους του αναδόχου.

Για το ζήτημα του πως θα προστατευτεί τόσο ο ανάδοχος του διαγωνισμού στο ενδεχόμενο αύξησης του κόστους των καυσίμων, αλλά και η αναθέτουσα αρχή (ΟΑΣΑ) στην περίπτωση μείωσης, το οποίο είναι και πιο πιθανό, επισημάνθηκε ότι υπάρχουν ρήτρες και για τα δύο σενάρια με αποτέλεσμα το κόστος της σύμβασης να αναπροσαρμόζεται αναλόγως.

Εκτιμάται, δε, ότι ο διαγωνισμός βρίσκεται ακόμα σε στάδιο προετοιμασίας και ότι ύστερα από τη μελέτη των-λιγοστών-σχολίων της διαβούλευσης, ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές στο τελικό κείμενο των όρων των διαγωνισμών.

Οι προϋποθέσεις συμμετοχής και τα νέα λεωφορεία

Οι δύο παραπάνω διαγωνισμοί απαιτούν «βαριά» πορτοφόλια και αναδόχους με αρκετά «νέο» στόλο λεωφορείων, που θα είναι σε θέση να εγκαταστήσουν άμεσα τα απαραίτητα συστήματα.

Αυτό συμβαίνει, καθώς οι υποψήφιοι καλούνται να διαθέτουν ή να έχουν προμηθευτεί (μέσω αγοράς ή leasing) καινούργια ή μεταχειρισμένα  λεωφορεία με κινητήρα diesel και τύπου EURO VI που να έχουν κατασκευαστεί το αργότερο 2018.

Επιπλέον, τα οχήματα δε θα πρέπει να ξεπερνούν τα 10 έτη ηλικίας σε κανένα σημείο της σύμβασης (δηλαδή εντός των 7,5 ετών) καθόλη τη διάρκεια της σύμβασης.

Αυτό σημαίνει ότι ο ανάδοχος εάν έχει προμηθευτεί μέσω αγοράς ή leasing τα κατάλληλα οχήματα από το 2018, τότε θα πρέπει το 2028 να βρει νέα λεωφορεία.

Διαβάστε επίσης:

ΒΟΑΚ: Αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού αξίας €1,7 δισ.

ΑΒΑΞ: Υπογράφεται η σύμβαση για τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος

Εκτός σχεδίου δόμηση: Πάει πίσω ο διαγωνισμός του ΤΕΕ για τα πολεοδομικά σχέδια