Αυτοματοποιημένα με ταχύτητα και εγκυρότητα από τους υπολογιστές, διεκπεραιώνεται σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό (70 – 80%) των δραστηριοτήτων της λειτουργίας του δικτύου του ΟΤΕ, με τη χρήση των big data και της Τεχνητής Νοημοσύνης (Artificial Intelligent).

Όπως εξηγεί στο mononews ο Νικόλαος Σκιαθίτης, Executive Director Network Intelligent Operations Σταθερής και Κινητής του ομίλου ΟΤΕ, «κάθε πέντε λεπτά ο υπολογιστής συλλέγει δεδομένα από ένα εξαιρετικά μεγάλο πλήθος συστημάτων του δικτύου και εντοπίζει την ύπαρξη τυχόν προβλημάτων. Π.χ. δεν έχει  ρεύμα μια υπαίθρια καμπίνα. Είναι σε θέση να εντοπίζει βλάβες ή ακόμα και να προβλέπει αν κάτι δεν θα πάει καλά στο αμέσως επόμενο διάστημα, δηλαδή λίγο πριν κάτι χαλάσει (Predictive Maintenance – προγνωστική συντήρηση)».

Σύμφωνα με τον ίδιο «το οικοσύστημα αυτό της αυτοματοποιημένης λειτουργίας του δικτύου είναι καινοτόμο σε παγκόσμιο επίπεδο και γι’ αυτό ήδη ο ΟΤΕ εξάγει την τεχνογνωσία αυτή. Οι τεχνικοί του θα την εφαρμόσουν στην θυγατρική της Deutsche Telekom στην Τσεχία και την Σλοβακία. Μάλιστα για να πάρει τη δουλειά αυτή ο ΟΤΕ συμμετείχε σε διεθνή διαγωνισμό με ανταγωνιστές πολύ μεγάλους vendors του κλάδου».

Παλαιότερα οι τεχνικοί του ΟΤΕ έπρεπε να συντηρούν όλες τις υπαίθριες καμπίνες κάθε 6 μήνες, με φυσική παρουσία. Αυτό σήμαινε περισσότερες από 12.000 επισκέψεις το έτος και κόστος εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Σήμερα γίνονται μόνο 700 στοχευμένες επισκέψεις ετησίως και αφορούν τις καμπίνες που είτε παρουσιάζουν πρόβλημα, είτε το αυτοματοποιημένο «έξυπνο» σύστημα προβλέπει ότι θα παρουσιάσουν πρόβλημα. Πρόκειται για σημαντική βελτίωση στην εμπειρία του πελάτη, σε συνδυασμό με σημαντική εξοικονόμηση σε κόστος και ανθρώπινους πόρους.

Π.χ. στις χιλιάδες καμπίνες τους δικτύου του ΟΤΕ σε όλη την επικράτεια παρακολουθείται απομακρυσμένα, με μηχανισμούς τεχνητής νοημοσύνης, η συσχέτιση εσωτερικής και εξωτερικής θερμοκρασίας της καμπίνας. Αν παρατηρηθεί αφύσικη αύξηση ή πτώση, σπεύδουν άμεσα οι τεχνικοί πριν χαλάσει το σύστημα του κλιματισμού της καμπίνας και τεθεί εκτός λειτουργίας ώστε να δημιουργήσει πρόβλημα στην υπηρεσία προς τον πελάτη.

Επίσης, στα νησιά και γενικότερα εκεί που τα σπίτια είναι κλειστά για μεγάλα χρονικά διαστήματα, βλάβες (π.χ. στους στύλους) διαπιστώνονται καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου και επισκευάζονται χωρίς ο συνδρομητής να το έχει καταλάβει. Παλιότερα με το που άνοιγαν τα εξοχικά οι συνδρομητές εντόπιζαν τα όποια προβλήματα είχαν προκληθεί π.χ. από καιρικά φαινόμενα τον χειμώνα, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται πολλές εργασίες ταυτόχρονα στους τεχνικούς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το χρόνο αποκατάστασης των βλαβών.

Άλλο παράδειγμα των δυνατοτήτων της τεχνολογίας αφορά τις επιπτώσεις των κεραυνών στους εξοπλισμούς. Σταδιακά, επισημαίνει ο κ. Σκιαθίτης, «ο ΟΤΕ θα είναι σε θέση να εντοπίζει τις επιπτώσεις των κεραυνών στα modems των συνδρομητών του και γενικότερα στον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και να κάνει προκαταβολικά ενέργειες για να επιλύει τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται. Για παράδειγμα να στέλνει modem με το ταχυδρομείο, αντί να στέλνει τεχνικό μετά από κάποιες μέρες για να διαπιστώσει το χαλασμένο modem».

Γεγονός είναι ότι τα δίκτυα μεγαλώνουν και γίνονται όλο και πιο πολύπλοκα. Η αλλαγή  στον ΟΤΕ ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια με το Operational Intelligent Project, ένα έργο στόχος του οποίου είναι η  αυτοματοποίηση της λειτουργίας του δικτύου, σε συνδυασμό με το να κάνει up skill και re skill τους εργαζόμενους.

Όλη η προσαρμογή έγινε από τα στελέχη του ΟΤΕ, μηχανικούς με εξειδικευμένες γνώσεις  και καινοτόμες ιδέες.

«Οι δυνατότητες της τεχνολογίας στις μέρες μας είναι τεράστιες. Ορισμένοι αντιμετωπίζουν τη τεχνολογία σαν κίνδυνο» σημειώνει ο κ. Σκιαθίτης και προσθέτει: «Εμείς την είδαμε σαν μια ευκαιρία. Ένα εργαλείο για να εξελίξουμε και να αναβαθμίσουμε τις ικανότητες και την αξία των ανθρώπων μας. Συνδυαστικά με τους υπολογιστές, οι άνθρωποί μας είναι σε θέση να συλλειτουργούν τα πολύπλοκα τεχνολογικά δίκτυά μας με επιτυχία, ακόμη και από απόσταση και να επιλύουν τα όποια προβλήματα παρουσιάζονται, 24 ώρες το 24ωρο, γρήγορα και αξιόπιστα. Κατά τη διάρκεια του lockdown όλη η παρακολούθηση της λειτουργίας του δικτύου γινόταν απομακρυσμένα, δεν ήταν ανάγκη να βρίσκεται στο κέντρο παρακολούθησης του δικτύου (network management center) κανένας εργαζόμενος».   

Στόχος, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι, «ο ΟΤΕ να φθάσει στο σημείο να προλαβαίνει όλα τα τεχνικά προβλήματα και η τεχνογνωσία αυτή να πουληθεί και σε άλλους παρόχους ανά την Ευρώπη. Έχουν αρχίσει ήδη οι παρουσιάσεις στις θυγατρικές της DT».